Zonnepanelen Topic

Worden de 2 auto's dan overdag niet opgeladen op het werk ofzo. En hoe laden jullie de auto's dan op met 2 laadpalen van 11kW. Het altijd beter om u auto's tussendoor op te laden aan een lager kW dan altijd in 1 keer per dag vol te laden. Want hou ook maar rekening met aankomend capaciteitstarief als je per dag 80kWh verbruikt. En zeker in de wintermaanden als er zo goed als geen opbrengst is overdag. U elektriciteitsfactuur zal dan in de toekomst dubbel zo duur worden als je zo blijft verder doen met energie verbruik.
Dat onze factuur stijgt wisten we al, bedankt vadertje staat. Er zou wel eens een mooie generator tussen komen als ze zo doorgaan…

Dat onze factuur stijgt wisten we al, bedankt vadertje staat. Er zou wel eens een mooie generator tussen komen als ze zo doorgaan…
Weet wel als je er een generator tussen plaatst dat u zonnepanelen en batterijen uitgeschakeld worden want een generator draait op een andere frequentie waardoor deze niet gaan werken.

Weet wel als je er een generator tussen plaatst dat u zonnepanelen en batterijen uitgeschakeld worden want een generator draait op een andere frequentie waardoor deze niet gaan werken.
Dat wordt geregeld via de Victron Quatro, zodat als er geen opbrengst meer is, accus (30%) zijn, de generator aanschakeld om zo de accu bij te vullen en de load op te vangen die bv het piekvermogen van de accu gaat (5kW).

Ik dacht dat om een generator te zetten dat er bepaalde milieunormen moesten gerespecteerd worden.

Maar belangrijker, de geluidsnormen.

Net zoals dat je ook niet eventjes in residentiële wijken uw dieselmotor continue al revvend 24/24 (of minder natuurlijk) mag laten draaien zonder dat je ofwel dure maatregelen hebt genomen (geluidsisolatie) ofwel dat je bepaalde vergunningen hebt.

Ik dacht dat om een generator te zetten dat er bepaalde milieunormen moesten gerespecteerd worden.

Maar belangrijker, de geluidsnormen.

Net zoals dat je ook niet eventjes in residentiële wijken uw dieselmotor continue al revvend 24/24 (of minder natuurlijk) mag laten draaien zonder dat je ofwel dure maatregelen hebt genomen (geluidsisolatie) ofwel dat je bepaalde vergunningen hebt.
Wij wonen op de boeren buiten. Dus zelfs al zou ik een dieselgenerator van 95dB neerzetten zou de enige die er last van zou hebben ikzelf zijn (en mijn gezin).
Nu zijn thuisgenerator die vast staan redelijk goed geïsoleerd en zitten onder de 65dB vanaf 4m gemeten.

Maar dit enkel ter info, dit is nog altijd het pv panelen topic en niet het stroom topic ;-)

Wij hebben een installatie sinds november 2020. Terugdraaiende teller dubbel tarief.

Fluvius heeft deze aanvraag nog niet verwerkt (god knows when).
Nu zijn we redelijk concreet aan het kijken naar iets nieuw, met verhuisdatum geschat op mei 2021.

Wat doen we? Gewoon laten en zelf profiteren van terugdraaien tor we verhuizen.
Of pushen voor de aangifte en dan asap digitale meter vragen. Daarna de premie cashen, al weet ik niet hoeveel die exact is...

Wij hebben een installatie sinds november 2020. Terugdraaiende teller dubbel tarief.

Nu zijn we redelijk concreet aan het kijken naar iets nieuw, met verhuisdatum geschat op mei 2021.

Of pushen voor de aangifte en dan asap digitale meter vragen. Daarna de premie cashen, al weet ik niet hoeveel die exact is...
dit kun je hier berekenen:

Je kunt beiden invullen, het vermogen van uw omvormer, of het totale (k)Wp van uw zonnepanelen.

Stel dan dat de volgende eigenaars de installatie dan volgend jaar loskoppelen, dan kunt gij u premie terug storten. Want dit staat er wel in de voorwaarde:
De retroactieve investeringspremie moet teruggestort worden als na het verkrijgen van de retroactieve investeringspremie:
• Niet meer aan alle bovenstaande voorwaarden wordt voldaan.
• De decentrale productie-installatie verplaatst wordt naar een ander perceel, en dit binnen een termijn van 15 jaar volgende op de datum van de indiensttreding van de decentrale productie-installatie.
• Je installatie geen 5 jaar operationeel blijft.

Stel dan dat de volgende eigenaars de installatie dan volgend jaar loskoppelen, dan kunt gij u premie terug storten. Want dit staat er wel in de voorwaarde:
De retroactieve investeringspremie moet teruggestort worden als na het verkrijgen van de retroactieve investeringspremie:
• De decentrale productie-installatie verplaatst wordt naar een ander perceel, en dit binnen een termijn van 15 jaar volgende op de datum van de indiensttreding van de decentrale productie-installatie.
Ja, die kans is erg groot hoor. Wie koppelt er dat als koper nu los?
Daarnaast: 't is "uw" en niet "u". Dat leest echt zeer ongemakkelijk.

Is dat niet een probleem voor de dan huidige eigenaars? Want ik verkoop mijn huis met installatie, hoe kunnen de kopers dan de premie terugvorderen aan ons?

Laatst bewerkt:
Om concreet te antwoorden op uw vraag, ja dat gaat. Wat ook gewoon logisch is.
6kVA omvormer op de panelen, storedge AC-gekoppeld. Wat je nodig hebt is dan een energiemeters op de incomer van het net.
Waarvoor dienen deze? Dat is vrij simpel.
Verbruik > actueel opgewekt vermogen 6kVA omvormer --> storedge trekt batterij leeg.
Verbruik < actueel opgewekt vermogen 6kVA omvormer --> storedge zal de batterij opladen

https://www.solaredge.com/sites/def...pported-system-configurations-app-note-nl.pdf --> pagina 4

In theorie zou je in deze configuratie 16kVA kunnen terugsteken op het net. 6kVA solar en 10kVA uit uw batterij.
In de praktijk zal dit natuurlijk niet gebeuren omdat je dit correct instelt dat je niet uw batterij gaat gebruiken om vermogen terug op het net te steken. Dat zou op zijn zachts gezegd vrij dom zijn.
En uw batterij zal ook niet bijster lang 10kVA kunnen leveren uiteraard.

Uw zekeringsbord moet wel aangepast zijn aan pv + batterij + net. Maar je mag wel boven de 10kVA gaan als je pv + batterij samentelt hoor...

Uw zekeringsbord moet wel aangepast zijn aan pv + batterij + net. Maar je mag wel boven de 10kVA gaan als je pv + batterij samentelt hoor...
Ja je mag uiteraard boven de 10kVA gaan. Alleen is het geen kleine productie installatie meer. Je moet dus in theorie een netstudie laten uitvoeren.
Want in theorie als de meting van uw lokaal verbruik zou falen zou je 16kVA op net kunnen steken, je zou dus uw buren kunnen voeden met uw thuisbatterij.

Ja je mag uiteraard boven de 10kVA gaan. Alleen is het geen kleine productie installatie meer. Je moet dus in theorie een netstudie laten uitvoeren.
Want in theorie als de meting van uw lokaal verbruik zou falen zou je 16kVA op net kunnen steken, je zou dus uw buren kunnen voeden met uw thuisbatterij.

Klopt niet wat je zegt. Zo bevestigd door belac. Wat jij zegt impliceert ook dat wie monofasig is aangesloten en een 5kva pv omvormer heeft geen batterij meer kan/mag plaatsen?

En op welke frequentie draait die generator dan volgens u?
Vandaag bij klant uitgeprobeerd. Generator draaide op een frequentie van 52,2Hz waardoor omvormers niet opstarten. Dit gebeurt ook als fluvius werken aan het uitvoeren is op de hoogspanningslijn en een generator plaatsen om het laagspanningsnet tijdelijk terug te voeden dan werken de omvormers ook niet.

Klopt niet wat je zegt. Zo bevestigd door belac. Wat jij zegt impliceert ook dat wie monofasig is aangesloten en een 5kva pv omvormer heeft geen batterij meer kan/mag plaatsen?
Er mag tot 10kVA PV omvormervermogen en 10kVA batterij omvormervermogen geplaatst worden op meerfasige netten, beide 5kVA op monofasige netten.
Wanneer de PV omvormer een hybrideomvormer is, mag het geheel maximaal 10kVA / 5kVA zijn.

Meer vermogen kan, maar dan is een netstudie nodig. De netstudie is wel gratis tot en met 25kVA.
Vandaag bij klant uitgeprobeerd. Generator draaide op een frequentie van 52,2Hz waardoor omvormers niet opstarten. Dit gebeurt ook als fluvius werken aan het uitvoeren is op de hoogspanningslijn en een generator plaatsen om het laagspanningsnet tijdelijk terug te voeden dan werken de omvormers ook niet.
Klopt volledig.

Klopt dat het met victron wel kan, maar dan zul je moeten gebruik maken van Victron MPP trackers in plaats van een SolarEdge omvormer om het geheel te laten werken off-grid.

Inzake je vraag met SolarEdge

Als je de 10kW RWS én de 6kW non-RWS koppelt, gaat dat gewoon werken.
De MODBUS meter zal alles meten van beide omvormers. Als beide 2kW opwekken, zal hij toch 4kW gaan laden in de batterij, bijvoorbeeld (en simplistisch voorgesteld).

Los hiervan, ga je dat nooit gekoppeld krijgen, want je hebt immers een installateur nodig om te kunnen koppelen én in het portaal te kunnen aanmelden/instellen. En geen enkele installateur die dit zal doen zonder de nodige wettelijke bepalingen.

Zoals gezegd kan een netstudie aangevraagd worden, en deze is ook gratis tot 25kVA.
Echter zal na deze netstudie een 4-kwadrantsmeter geplaatst moeten worden met alle bijhorende formaliteiten.
Hou rekening met een minimale startkost van 5000 euro om meer dan 10kVA te plaatsen.

Die stijgende factuur heeft niets met "vadertje staat" te maken. Hou op met dat populistisch gezwets.

Je weet aan welke dramatische efficiëntie zo'n dieselgenerator werkt? Maar dat zal u worst wezen waarschijnlijk.

Wat voor een groepje was dat dan?
Want diegene die wij bezitten zijn regelbaar, om meerdere redenen maar ik vermoed dat dit wel een optie is uiteraard. Dat fluvius groepen zet die op een hogere frequentie draaien dat wist ik, ik dacht aan 50,5 - 51Hz maar dat is een gokje. 52,5 vind ik nu precies wel veel.
Er mag tot 10kVA PV omvormervermogen en 10kVA batterij omvormervermogen geplaatst worden op meerfasige netten, beide 5kVA op monofasige netten.
Wanneer de PV omvormer een hybrideomvormer is, mag het geheel maximaal 10kVA / 5kVA zijn.

Meer vermogen kan, maar dan is een netstudie nodig. De netstudie is wel gratis tot en met 25kVA.

Klopt volledig.

Dan had ik C10/11 verkeerd geïnterpreteerd, mijn excuses. Maar ik kan daar wel niks terugvinden over hybride omvormers.
Maar in principe kan dit dan toch wel gewoon gekeurd geraken? Want hij koppelt zijn panelen aan de 6kVA en gebruikt enkel de 10kVA voor de batterij. Dan val je toch gewoon onder 10 + 10?

Edit: heb de FAQ gelezen en ik zou toch durven zeggen dat het mag hoor. Er is langs de DC kant geen koppeling met de PV. Het is een omvormer met hybride mogelijkheid. Maar hij wordt niet uitgebaat als hybride omvormer maar als zuivere energieopslag.

Ter info,

Ik heb vandaag mijn uitbetaling gekregen voor de retroactieve premie van de zonnepanelen. Geen idee of het nu 2 weken was of meer. Maar het zal in ieder geval niet zo zeer veel meer geweest zijn indien het meer was.

Terug
Bovenaan