Zonnepanelen Topic

Moderne installaties zijn doorgaans uitgerust met een circulatiepomp met 3 snelheden (en een vermogen van 25 tot 75 W)

Grote vermogens hoor 😂

Welk bedrijf zouden jullie aanraden voor plaatsing panelen? Regio hasselt aub

Een batterij is dat echt nodig? We gaan nog dit jaar een plug in hybride kopen. Mijn wederhelft heeft onderbroken dagen. Dus ze kan makkelijk namiddag de auto opladen en toestellen aanzetten

Maar je vergeet natuurlijk het belangrijkste element aan airco dan. Dat de gevoelstemperatuur veel sneller omlaag gaat. Dit doordat er een koude luchtstroom is, maar vooral doordat de lucht droger is. 2 effecten die je niet met een koelende warmtepomp hebt.

In de VERG-uitleg over capaciteitstarief geven ze expliciet aan dat men zeker moet betalen om te injecteren en dat er mogelijks een vergoeding tegenover staat van energieleverancier. Als die dan ineens beslissen om niets meer te betalen, dan kost het ons dus geld om te injectern.

Door de komst van de digitale meter , die de afgenomen en geïnjecteerde kWh apart registreert, zullen ook prosumenten vanaf 2021 de mogelijkheid hebben om hun injectie te vermarkten. Hun situatie verschilt op dit vlak daardoor niet langer van lokale producenten met een grotere installatie.

Daarom stellen we voor om ook prosumenten vanaf 2022 een injectietarief (€/kWh) aan te rekenen. Volgens onze huidige simulaties zal dit tarief 1,2 à 1,5 €/ MWh (1 MWh = 1.000 kWh ) bedragen. Hiertegenover staat mogelijk wel een vergoeding van de energieleverancier voor de aan hem verkochte energie.

Opgelet! Voor prosumenten met een productie-installatie die minder dan 15 jaar geleden én ten laatste einde 2020 in dienst werd genomen zijn onze voorstellen onder voorbehoud van het arrest van het Grondwettelijk Hof m.b.t. het vernietingsberoep dat wij indienden tegen art. 31 van het decreet digitale meters. (Minstens) tot dan vallen deze prosumenten onder de specifieke regeling van het Energiedecreet en kan aan hen geen injectietarief worden aangerekend.

Ik lees dit bij de vreg.

Op dit moment betalen lokale producenten met een installatie ≤ 10 kW geen injectietarief. Zal dit veranderen?​

Nee, de invoering van het capaciteitstarief zal hier niets aan veranderen.
Enkel lokale producenten met een installatie > 10 kW betalen vandaag een injectietarief. Tot 2021 konden alleen zij hun elektriciteit verkopen aan een leverancier.
Door de komst van de digitale meter , die de afgenomen en geïnjecteerde kWh apart registreert, kunnen ook prosumenten vanaf 2021 hun injectie vermarkten. Hun situatie verschilt op dit vlak daardoor niet langer van lokale producenten met een grotere installatie. In het licht daarvan werd in de tariefmethodologie voor de jaren 2021-2024 voorzien in de invoering van een injectietarief bij lokale producenten met een installatie ≤ 10 kW.
De inwerkingtreding van dit injectietarief voor prosumenten hebben we evenwel voor onbepaalde tijd uitgesteld.
We zullen hierover op een later tijdstip opnieuw een beslissing nemen, rekening houdend met de resultaten van verder onderzoek naar de gepaste hoogte van het injectietarief voor prosumenten én de omzetting van nieuwe Europese regelgeving.

Ik had al wel vernomen dat ze het eventueel van plan zijn, maar die plannen zitten voorlopig in de ijskast (had dat hier ook al eens vermeld). heb je een link, want anders hebben ze het al snel uit de ijskast gepakt. :D

Ik heb mail gestuurd naar mijn energieleverancier, voor de prijzen van injectie. Wanneer het in staatsblad verschijnt over de GWH, dan krijg ik deze tarieven voor injectie.

• Enkelvoudige meter: 3.5c€/kWh
  • Dagteller: 4.06c€/kWh
  • Nachtteller: 2.35c€/kWh

Laatst bewerkt:
Zet mijn Ventilatie D+ gewoon af als het zo enorm warme dagen zijn. Die Bypass dat doet nu eens helemaal niets dan. Laten opstaan zorgt er gewoon voor dat je huis nog sneller opwarmt.
Ik heb dat in de zomer eens opgevolgd en ik kom eerder tot de conclusie dat het zinloos is om u ventilatie af te zetten en er meer nadelen aan verbonden zijn. Het opwarm effect is zeer klein

Als het buiten 40°C is dan blaast die geen 40°C warme lucht binnen. Die lucht is een paar °C warmer als de lucht dat jij buiten blaast, debiet dat u ventilatie heeft is dan ook aan de lage kant om gans u woning zo op te warmen. Ik merk net wel op dat u luchtvochtigheid stijgt als ik mijn ventilatie afzet. Door mijn ventilatie zorg ik er net voor dat de luchtvochtigheid binnen laag blijft.

In de zomer heb ik dat eens opgevolgd. (buitentemperaturen gemeten in de schaduw bij ons)
Dag 1 buiten: 35°C binnen 23°C
Dag 2 buiten 39°C binnen 23,5°C
Dag 3 buiten : 41°C binnen 24,5°C
Dag 4 koelde het s'nachts weer goed af.

Als ik toen keek naar mijn temperaturen die ik binnen blaasde.
Dag 1 : 27°C
Dag 2 : 28°C
Dag 3 : 29°C

"Hitte golf" daarop heb ik dan ventilatie afgezet en zag toen aan mijn luchtvochtigheid dat die sterk steeg, begon dan ook te merken dat het iets klammer begon aan te voelen binnen. Als je s'avonds u ramen openzet stijgt u luchtvochtigheid ook sterk en nu mijn ventilatie unit afstond zorgde die er niet meer voor dat het terug daalde overdag, dus dat effect had je dan ook nog.

Laatst bewerkt:
Ik heb dat in de zomer eens opgevolgd en ik kom eerder tot de conclusie dat het zinloos is om u ventilatie af te zetten en er meer nadelen aan verbonden zijn. Het opwarm effect is zeer klein

Als het buiten 40°C is dan blaast die geen 40°C warme lucht binnen. Die lucht is een paar °C warmer als de lucht dat jij buiten blaast, debiet dat u ventilatie heeft is dan ook aan de lage kant om gans u woning zo op te warmen. Ik merk net wel op dat u luchtvochtigheid stijgt als ik mijn ventilatie afzet. Door mijn ventilatie zorg ik er net voor dat de luchtvochtigheid binnen laag blijft.

Is moeilijk na te gaan natuurlijk maar ik heb de indruk dat het beter is met afzetten overdag. Dan wanneer de temperatuur s’avonds daalt direct alles open en ventilatie op maximum voor een uur of 2. Wij hebben de indruk dat dat hier het beste is.

Wij gaan ook dit jaar bouwen, en enkel en alleen al voor het feit dat u warmtepomp ook kan koelen is toch al een groot voordeel?

Verder kan je je panelen nu beter Oost-West leggen om makkelijker je zelfconsumptie te verhogen. In de simulaties die de vreg gedaan heeft ben je sowieso beter af vanaf dat je 40% zelfconsumptie had. In een nieuwbouw is dit makkelijk te realiseren.

Als je dan kijkt wat sommigen maar effectief verbruiken met hun warmtepomp en het feit dat de COP tot wel 4 a 5 gaat is het zeker op lange termijn sowieso een aanrader om een warmtepomp te leggen.
Vergeet ook niet dat je bij gasketels onderhoud ook hebt.

Zoals al terecht aangehaald door oa Sander, noem passiefkoelen met een warmtepomp aub geen koelen, 2graden verschil mag je rekenen. Zonnewering en goed ontwerp zijn dan alvast veel belangrijkere keuzes voor de nieuwbouwmannen hier.

je haalt dan verde aan dat met een COP van 4 tot 5 warmtepomp sowieso een aanrader zijn? Why? Om er dan onderhoudskosten van een ketel bij te halen 🤪 bekijk eens eerst de spf van WP’n met elektrische weerstand, bekijk eens de prijzen van gas en elektriciteit, bekijk eens het geringe COP/SPF verschil tussen geothermie met boringen en horizontale captatienetten.
Ik krijg enkel de indruk dat veel hun de WP laten verkopen door installateur omdat ze eens roepen COP 5!! & de gasfactuur valt weg meneer en madam!!

en dan heb ik hier nog ergens gelezen dat iemand beweerde dat warmtepompen de nieuwe standaard zijn in de bouw? 🐥van welke planeet pluto komt dat? Bouwen wordt voor alsmaar meer mensen onbetaalbaar, warmtepompen van 20k zijn het laatste van hun zorgen.

Is moeilijk na te gaan natuurlijk maar ik heb de indruk dat het beter is met afzetten overdag. Dan wanneer de temperatuur s’avonds daalt direct alles open en ventilatie op maximum voor een uur of 2. Wij hebben de indruk dat dat hier het beste is.
Waarom slechts 2u s avonds, het is eerder in de latere nacht dat koelste periode zich bevindt dus s nachts intensief ventileren kan de warmtebuffer van de massa in de woning aanhouden of minstens verlengen

Waarom slechts 2u s avonds, het is eerder in de latere nacht dat koelste periode zich bevindt dus s nachts intensief ventileren kan de warmtebuffer van de massa in de woning aanhouden of minstens verlengen

Op zo een dagen dat het echt warm, is het meestal pas vanaf 10u dat het wat begint af te koelen. Dus dan zet ik dat 2 uur op en gaan we slapen erna. Ik kan daar persoonlijk niet mee slapen dus dan moet het af 😝

En zoals hierboven gezegd is de ochtend eigenlijk het belangrijkste moment. Als je op zo een dagen vroeg kan wakker zijn om nog een uur te ventileren en in ons geval de schuifraam beneden open te zetten win je veel voor de rest van de dag.

Zoals al terecht aangehaald door oa Sander, noem passiefkoelen met een warmtepomp aub geen koelen, 2graden verschil mag je rekenen. Zonnewering en goed ontwerp zijn dan alvast veel belangrijkere keuzes voor de nieuwbouwmannen hier.

je haalt dan verde aan dat met een COP van 4 tot 5 warmtepomp sowieso een aanrader zijn? Why? Om er dan onderhoudskosten van een ketel bij te halen 🤪 bekijk eens eerst de spf van WP’n met elektrische weerstand, bekijk eens de prijzen van gas en elektriciteit, bekijk eens het geringe COP/SPF verschil tussen geothermie met boringen en horizontale captatienetten.
Ik krijg enkel de indruk dat veel hun de WP laten verkopen door installateur omdat ze eens roepen COP 5!! & de gasfactuur valt weg meneer en madam!!

en dan heb ik hier nog ergens gelezen dat iemand beweerde dat warmtepompen de nieuwe standaard zijn in de bouw? 🐥van welke planeet pluto komt dat? Bouwen wordt voor alsmaar meer mensen onbetaalbaar, warmtepompen van 20k zijn het laatste van hun zorgen.
Vermindering in temperatuur is koelen. Dat het systeem van passief koelen maar maximaal enkele graden u temperatuur op een heel efficiënte manier dat is gewoon eigen aan het systeem.

Actief koelen door een airco is minder zuinig en is handig voor bv enkele ruimtes te koelen en te verwarmen.

Verder heb ik altijd over geothermische pompen gesproken dus daar komt geen al geen elektrische weerstand bij.

Vermits u condensatieketel niet zo efficiënt is moet je 4 a 5 keer meer energie verbruiken voor hetzelfde op te warmen. Dan mag je in de zomer nog is een paar warmtepompen steken om te gaan koelen... Dus u verschil in prijs wordt direct al een pak lager dan die simpele berekeningen die hier passeren.

1 kWh gas kost mij x cent en gas kost maar 1/3e.
De installatie van gas is goedkoper. Ik zet dus sowieso gas.

Maar vergeten sommige kosten mee te rekenen en dat je nog andere voordelen hebt aan warmtepompen dat vergeten ze ook even mee te rekenen. Dus ja goedkoop verwarmd met u gasketel ja.

Daarom snap ik niet dat er in nieuwbouw nog grasketels gezet worden.

Verder wordt er in nieuwbouw wijken ook geen gas meer gelegd.

Als je een renovatie doet ben ik akkoord dat je een gascondensatieketel zet. Bij een nieuwbouw snap ik het toch niet.

Koudste is 15min na zonsopgang.
Maar zo ventilatie vollebak is toch niet aangenaam, kan ik niet van slapen ze
er is nog een verschil tussen vollenbak en afzetten, meestal een stand of 3 à 5 met name maar goed :cool: ik denk dat er toch wat koelingspotentieel verloren gaat door hem uit te schakelen.

Vermindering in temperatuur is koelen. Dat het systeem van passief koelen maar maximaal enkele graden u temperatuur op een heel efficiënte manier dat is gewoon eigen aan het systeem.

Actief koelen door een airco is minder zuinig en is handig voor bv enkele ruimtes te koelen en te verwarmen.

Verder heb ik altijd over geothermische pompen gesproken dus daar komt geen al geen elektrische weerstand bij.

Vermits u condensatieketel niet zo efficiënt is moet je 4 a 5 keer meer energie verbruiken voor hetzelfde op te warmen. Dan mag je in de zomer nog is een paar warmtepompen steken om te gaan koelen... Dus u verschil in prijs wordt direct al een pak lager dan die simpele berekeningen die hier passeren.

1 kWh gas kost mij x cent en gas kost maar 1/3e.
De installatie van gas is goedkoper. Ik zet dus sowieso gas.

Maar vergeten sommige kosten mee te rekenen en dat je nog andere voordelen hebt aan warmtepompen dat vergeten ze ook even mee te rekenen. Dus ja goedkoop verwarmd met u gasketel ja.

Als je een renovatie doet ben ik akkoord dat je een gascondensatieketel zet. Bij een nieuwbouw snap ik het toch niet.
ik herhaal (met de beste intentie, begrijp me niet verkeerd): waar is de berekening? opnieuw claim je niet te snappen waarom het in nieuwbouw niet gedaan wordt zonder (concrete) feiten/berekening.

mijn ervaring is dat installateurs warmtepompen of andere aannemers die op één of andere manier hiermee te maken hebben het groene verhaal van warmtepompen misbruiken en letterlijk warmtepompen VERKOPEN, niet meer of niet minder.

Ikzelf heb destijds de berekening gemaakt en kon er niet aan uit (nu zeker niet vermoedelijk met de zonnepanelen als gratis bron die wegvallen) hoe de warmtepomp rendabel kon zijn. Ik ben bouwkundig sterk, elektrische eenheden minder dus ik ga hier niet gaan roepen in kWh, ik vraag enkel dat hij/zij die wel roept dit ook aantoont :)

tot dan blijf ik bij volgende:
-> nieuwbouw wordt alsmaar beter geïsoleerd, bijgevolg is de warmtebehoefte alsmaar lager. Bijgevolg is de warmtefactuur alsmaar lager. Hoe lager de uitgave kost, hoe moeilijker een dure investering terugverdiend kan worden.
-> deze warmtefactuur wordt daar bovenop nog ééns sterk verlaagd door te kiezen voor lage temperatuurafgifte via vloerverwarming bvb. het rendement van de gasketel stijgt ook bij deze keuze, niet enkel warmtepompen. (en opnieuw: lagere factuur dus minder terugverdienpotentieel op een uitgave).
-> de prijs van gas is inderdaad 1/3-1-4 van elektriciteit, hier moet ni zomaar licht overgegaan worden en anderzijds wel staan roepen over COP's van 4 à 5.
-> koeling moet niet verkocht worden als een must. Het juiste ontwerp van de juiste architect met correcte rekening gehouden op orientaties kan perfect. En het is niet dat de 2graden verlaging plots een zonnescreen overbodig maakt want die screen houdt wat meer tegen + comfort terwijl je in de ruimte bevindt terwijl de zon vollenbak binnenvalt anders.
-> dan nog eens de verschillen L/W (al zal die nu zonder zonnepanelen slechter gaan scoren ongetwijfeld) vs horizontaal captatienet vs boringen met telkens enkele 1000'n verschil, ook daar nergens logica qua economische keuze, ze pushen maar wat ze zelf aanbieden..

En dat nieuwe verkavelingen geen gasleiding meer krijgen.. tsjah dat komt van diezelfde brains waar hier op een week al 50 blz in deze topic over geschreven is. Benieuwd hoe zij nagedacht hebben over warmtepompen plaatsen in huizen die vandaag de dag (zéker in die fameuze verkaveling) kunnen dalen naar 50-60m² grondoppervlakte! Dat zij diezelfde brains dat 10j geleden riepen dat iedereen passiefhuis ging moeten bouwen om dan stilletjes na 5tal jaar en constatering van meerinvesteringkosten voor behalen van passiefhuiscertificaat 25 à 40%! niet zomaar door de gemiddelde mens ging kunnen veroorloofd worden en de bouwunie op hun kop stond over hun toekomstplanning..

Dus mijn eindconclusie: warmtepomp is de nieuwe standaard in de bouw? In de villabouw waar de dokter niet nadenkt over een factuur van 10k en vooral met de buurman praat over zijn nieuwe speeldgoed in de berging wil ik u direct bevestigen (uit eerste hand ondervonden), de modale mens echter.. die kan 2k opleggen voor driedubbel glas of vloerverwarming..

Voor de meerprijs van warmtepomp kan ik idd al gans de levensduur van de gasketel alles verwarmen + onderhoud betalen.
Wss kan ik zelfs dit nog eens herhalen!
En dan hebben we de meerkost van de extra zonnepanelen die iedereen ook gezet heeft nog niet er bij genomen

mijn ervaring is dat installateurs warmtepompen of andere aannemers die op één of andere manier hiermee te maken hebben het groene verhaal van warmtepompen misbruiken en letterlijk warmtepompen VERKOPEN, niet meer of niet minder.

Is het niet net de bedoeling van een verkoper om te verkopen. Niet enkel bij WP wordt het groene verhaal hiervoor gebruikt. Mijn schoonzus rijdt rond met een hybride Yaris omdat die 0.5l/100km minder zou verbruiken en dus beter is voor het milieu, maar meer dan 5k extra kost. Daar heeft het groene verhaaltje ook gewerkt, aan 0.70€ per 100km gaat ze die 5k nooit terugverdienen.

Ik heb gekozen voor gasketel in mijn nieuwbouw na de volgende cijfers gepresenteerd te krijgen.

Offertes: incl btw (vloerverwarming zelf te leggen)
G/W warmtepomp : €26 109
L/W warmtepomp: €18 422
Gasketel: €14.000 (gasaansluiting zit mee in de prijs)

Prijsverschil onderling tussen de warmtepomp is vooral de boring. Ik moest 2 gaten boren van 90 meter en dat koste me €7.210. Prijsverschil tussen de warmtepomp en gasketel is vooral de aankoop verschil tussen een gasketel en een warmtepomp + kleinere boiler nodig.

Met G/W warmtepomp zou ik durven zeggen een rendement van 5. Bij de L/W had je een SPF van zo'n 3,6. Bij gasketel heb niks.

Ik had verwacht dat ik een 10.000kwh (verwarming + warm water) nodig zou hebben op jaarbasis (ik weet nu dat ik in de praktijk 9.000kwh nodig heb, dus neem dat als cijfer).
G/W warmtepomp: 9.000kwh/ 5 = 1800kwh
L/W warmtepomp: 9.000kwh/3,6= 2500kwh
Gasketel: 9000kwh

Ik betaal voor 9000kwh gas €320,93 in 2021 (Zit alle kosten in) = €0,036kwh
Voor elektriciteit betaal ik €0.25kwh in 2021 (zit ook alle kosten in)
Dat is al bijna een factor 7.

Ik kan het verhaal van de zonnepanelen er dan ook nog insteken, maar dat is nu niet meer echt relevant. Maar in beknopt kwam dat erop neer dat ook het duurder uit kwam, omdat ik een 0.12kwh betaalde voor mijn panelen (rendement van 1% verlies per jaar + 1 x nieuwe omvormer kopen. Inclusief produmententarief). Het enige voordeel was toen wel het 0,12kwh grotendeels bleef, enkel prosumetentarief verhoog jaarlijks. . Maar ik had voor dat decreet gebouwen, dus was er ook geen zekerheid dat de terugdraaiende teller behouden bleef.

Enkel voordeel bij de warmtepomp dat ik relevant vond, was de koeling. Maar daar heb ik nu niet echt nood aan en met dat extra budget dat ik overhield waren er nog mogelijkheden genoeg.

Laatst bewerkt:
Correctemundo. GEEN GROTE GLASPARTIJEN OP HET ZUIDEN AUB. Vloekt als een ketter in de zomer waardoor zijn temperatuur in zijn woning stijgt dat het niet normaal is - het was een serre - god zij dank dat een airco bestond.
Vloekt nog erger op de VME omdat wegens uitzicht rolluiken of terrasoverkappingen niet aanvaard werden want niet esthetisch of geluidsoverlast als het regent.

Akkoord. Met de premie die je krijgt als vernieuwbouw daar zou je er eventueel aan uit kunnen komen indien de prijzen van gas *2 gingen - bij huidige prijzen nope. Voor nieuwbouw is het een diep gat. Zowel de L/W als de Geothermische.
Ik meldde dat ons parlementslid van CD&V dhr Bothuyne dit meldde in de namiddagsessie in de plenaire vergadering die in deze thread gepost staat toen dhr Tobback meldde dat de warmtepompsector dood was zonder die terugdraaiende teller . Hij, dhr Bothuyne, meldde dat de bouwsector hem dit kwam vertellen en dat er dus geen probleem was voor de toekomst van de warmtepomp (en de sector). Ben je er niet mee akkoord, warmtepompeigenaren UNITE en antwoord hem ;p.
Waartegen ik een betoog afstak in deze thread.

Persoonlijk vind ik de capaciteit dat dit heeft om de woning te ventileren zeer beperkt. Ik zet gewoon snachts de ramen open, die capaciteit is een pak groter dan mijn ventilatieunit dat te laten doen. Afhankelijk van de temperatuur natuurlijk, als het snachts warmer is dan binnen, dan blijft mijn airco opstaan in eco mode.

Who cares about zuinig ? Het is een pak effectiever, het voelt beter aan en belangrijker met de zonnepanelen die iedereen en een kat heeft op de nieuwbouw zit je toch al met een overgeneratie in de zomer, wanneer je dus die airco gebruikt, en valt dan een stuk daarvan weg. Daarnaast is een effectieve split-unit echt niet zo'n grote slokop van energie. In ieder geval niet meer dan het jaarverbruik van een deftige frigo/diepvries op die maanden dat het nuttig is. Ook indien je de kost aan buitenscreens en dergelijke er zou naast leggen (een terrasoverkapping die ik niet mocht zetten met screens kost mij 10k - daarvoor kun je zeeer lang stroom kopen).
Natuurlijk als jij als airco die mobiele toestellen met een slang bedoelt, dan heb je gelijk... maar dat plaats je dan ook niet als voor u koelen echt belangrijk is. Ook heb je die toestellen al voor 500€ in vgl met een split unit van 1500€.

Mijn elektriciteitsverbruik is 1550kwh. Dit genereert met een cop van 3.8 een 5890kwh aan warmte in de woning. De warmte die ik anders ook nodig zou hebben als ik zou verwarmen met gas.
Voor de warmtepomp met de afschaffing met de terugdraaiende meter betaal je grofweg 0,35€/kwh op dit moment. Want nu ga je effectief die stroom moeten aankopen op basis van de marktprijs (ik verwacht dat men in de toekomst de elektriciteitsprijs in de winter ook duurder zal maken dan in de zomer - maar dat is toekomstmuziek maar daarvoor schreef ik marktprijs).
1550@ 0,35€/kwh is 543€. (neem nog 0.25 - dan zou het 388€ zijn al weet ik niet waar je die prijs ziet bimmer)
5890kwh @0.038€ + 60€ vaste kost == 283€.
Gas moet nog serieus duurder worden ook al is er tweejaarlijks een verplicht onderhoud aan de gasketel van 75€ voordat je daarmee de meerkost van de investering kunt terugverdienen.

Mijn cijfers aankoop gasketel : 1500€
Mijn cijfers aankoop goedkoopste warmtepomp (die ik niet gekozen heb) : 9500€. Goedkoopste geothermische warmtepomp 18500€.
Dat is een gat van 8000€ (of 17000€ bij de geothermische). Hoe ga je dit terugverdienen wanneer uw stroomkostverbruik duurder is dan het equivalente in gas ? Waar is uw terugverdienmodel - bij de terugdraaiende teller had je die, bij het nieuwe normaal ergo het huidige systeem is dit er niet? Er is geen specifieke premie voor warmtepompen waarmee je dat gat kunt dichtrijden. Ook wordt je in de toekomst bij het capaciteitstarief nog eens extra afgestraft want een warmtepomp draagt bij aan uw pieken waarbij je hogere bedragen dient te betalen terwijl een gasketel daar volledig vrij van staat. Dat is misschien beperkt, maar het IS er wel.
Daarnaast wordt vanuit het fabriek, conform de instructies van de leverancier de koeloptie standaard gedesactiveerd. Want indien men dat NIET doet dan is de installateur verantwoordelijk omdat voor koeling je destijds afgestraft werd in uw e-peil en de leverancier en installateur daarvoor verantwoordelijk is (stond in 2016 - 2018 in de wetgeving, weet niet met het s-peil nu of dat nog het geval is). Passief koelen viel daar buiten.

Kom niet af met de premie van het KI hé... die haal je goedkoper met extra zonnepanelen waar er dan geen extra kost aan gerelateerd is - heck je krijgt er nog iets geld uit doordat je wat elektriciteit ervan op het net kunt zetten (geen vetpot, maar beter dan dat je het gat dieper maakt met een extra kost zijnde de verbruikskost).

Zelfs al was de prijs van mijn gasketel niet echt marktconform. Dan nog heb je er wel 1 voor 4000€ en zit je nog altijd met een gat van 4k dat je onmogelijk kunt dichtrijden.

Welke andere voordelen? Zeg het mij eens. Ik heb een L/W warmtepomp dus ik ben echt curieus wat uw argumenten zijn.
Ik ken mijn cijfers. Ik ben gejost met de afschaffing van die terugdraaiende teller. Elk jaar wordt de put 300 (ik rond af voor het gemak) dieper. De prijs moet al zeer substantieel stijgen om dat continue stijgende gat goed te maken (en des te groter uw warmteverbruik des te groter de put, des te kleiner het warmteverbruik des te moeilijker dat het is om met terugdraaiende teller de initiële investering eruit te krijgen waardoor het dan ook niet echt interessant was). En ik weet eigenlijk niet ofdat dat realistisch is rekening houdende met het feit dat verwarmen een basis recht is en er een pak consumenten en dus kiezers op gas verwarmen.

Jij post noegabollen cijfers. Ik en anderen hier baseren ons op cijfers. Kom dan ook af met justificatie ipv generalisaties die gewoonweg niet kloppen...
Dat hangt er vanaf af. Fluvius is niet verplicht maar kan het nog wel voorzien. Daarnaast kun je altijd een (gemeenschappelijke) propaantank steken. Maar dan nog is het niet omdat iets niet meer mag dat het daarom interessant is hé. Dat is dan dwang omdat het andere niet mag, niet omdat warmtepompen zo interessant zijn zoals jij lijkt te claimen.

Snap je het nu met mijn, SIO en Bimmer zijn antwoord wel ?

er is nog een verschil tussen vollenbak en afzetten, meestal een stand of 3 à 5 met name maar goed :cool: ik denk dat er toch wat koelingspotentieel verloren gaat door hem uit te schakelen.
Eh ? Ik heb maar 3 standen op mijn ventilatieunit. En dat debiet om te koelen is echt verwaarloosbaar hoor.

@Renegadexxripxx
Op de vraag: (neem nog 0.25 - dan zou het 388€ zijn al weet ik niet waar je die prijs ziet bimmer)

Prijzen dat ik aangeef zijn de prijzen die ik heb afgesloten met mijn energieleverancier, vast voor 1 jaar nu in 2021. Ik kan ook tellen met prijzen zonder kortingen, maar die prijzen betaal ik toch nooit. Na 1 jaar is het weer een verhuis en heb je die kortingen terug of komt mijn huidige energieleverancier af met kortingen.

Uiteraard zullen de nettarieven (die het grootste deel is van elektriciteit) nog veranderen, dus dat is nog afwachten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan