Michel Drets
Well-known member
Moderne installaties zijn doorgaans uitgerust met een circulatiepomp met 3 snelheden (en een vermogen van 25 tot 75 W)
Grote vermogens hoor
Grote vermogens hoor

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

In de VERG-uitleg over capaciteitstarief geven ze expliciet aan dat men zeker moet betalen om te injecteren en dat er mogelijks een vergoeding tegenover staat van energieleverancier. Als die dan ineens beslissen om niets meer te betalen, dan kost het ons dus geld om te injectern.
Door de komst van de digitale meter , die de afgenomen en geïnjecteerde kWh apart registreert, zullen ook prosumenten vanaf 2021 de mogelijkheid hebben om hun injectie te vermarkten. Hun situatie verschilt op dit vlak daardoor niet langer van lokale producenten met een grotere installatie.
Daarom stellen we voor om ook prosumenten vanaf 2022 een injectietarief (€/kWh) aan te rekenen. Volgens onze huidige simulaties zal dit tarief 1,2 à 1,5 €/ MWh (1 MWh = 1.000 kWh ) bedragen. Hiertegenover staat mogelijk wel een vergoeding van de energieleverancier voor de aan hem verkochte energie.
Opgelet! Voor prosumenten met een productie-installatie die minder dan 15 jaar geleden én ten laatste einde 2020 in dienst werd genomen zijn onze voorstellen onder voorbehoud van het arrest van het Grondwettelijk Hof m.b.t. het vernietingsberoep dat wij indienden tegen art. 31 van het decreet digitale meters. (Minstens) tot dan vallen deze prosumenten onder de specifieke regeling van het Energiedecreet en kan aan hen geen injectietarief worden aangerekend.
Op dit moment betalen lokale producenten met een installatie ≤ 10 kW geen injectietarief. Zal dit veranderen?
Nee, de invoering van het capaciteitstarief zal hier niets aan veranderen.
Enkel lokale producenten met een installatie > 10 kW betalen vandaag een injectietarief. Tot 2021 konden alleen zij hun elektriciteit verkopen aan een leverancier.
Door de komst van de digitale meter , die de afgenomen en geïnjecteerde kWh apart registreert, kunnen ook prosumenten vanaf 2021 hun injectie vermarkten. Hun situatie verschilt op dit vlak daardoor niet langer van lokale producenten met een grotere installatie. In het licht daarvan werd in de tariefmethodologie voor de jaren 2021-2024 voorzien in de invoering van een injectietarief bij lokale producenten met een installatie ≤ 10 kW.
De inwerkingtreding van dit injectietarief voor prosumenten hebben we evenwel voor onbepaalde tijd uitgesteld.
We zullen hierover op een later tijdstip opnieuw een beslissing nemen, rekening houdend met de resultaten van verder onderzoek naar de gepaste hoogte van het injectietarief voor prosumenten én de omzetting van nieuwe Europese regelgeving.

Ik heb dat in de zomer eens opgevolgd en ik kom eerder tot de conclusie dat het zinloos is om u ventilatie af te zetten en er meer nadelen aan verbonden zijn. Het opwarm effect is zeer kleinZet mijn Ventilatie D+ gewoon af als het zo enorm warme dagen zijn. Die Bypass dat doet nu eens helemaal niets dan. Laten opstaan zorgt er gewoon voor dat je huis nog sneller opwarmt.
Ik heb dat in de zomer eens opgevolgd en ik kom eerder tot de conclusie dat het zinloos is om u ventilatie af te zetten en er meer nadelen aan verbonden zijn. Het opwarm effect is zeer klein
Als het buiten 40°C is dan blaast die geen 40°C warme lucht binnen. Die lucht is een paar °C warmer als de lucht dat jij buiten blaast, debiet dat u ventilatie heeft is dan ook aan de lage kant om gans u woning zo op te warmen. Ik merk net wel op dat u luchtvochtigheid stijgt als ik mijn ventilatie afzet. Door mijn ventilatie zorg ik er net voor dat de luchtvochtigheid binnen laag blijft.
Wij gaan ook dit jaar bouwen, en enkel en alleen al voor het feit dat u warmtepomp ook kan koelen is toch al een groot voordeel?
Verder kan je je panelen nu beter Oost-West leggen om makkelijker je zelfconsumptie te verhogen. In de simulaties die de vreg gedaan heeft ben je sowieso beter af vanaf dat je 40% zelfconsumptie had. In een nieuwbouw is dit makkelijk te realiseren.
Als je dan kijkt wat sommigen maar effectief verbruiken met hun warmtepomp en het feit dat de COP tot wel 4 a 5 gaat is het zeker op lange termijn sowieso een aanrader om een warmtepomp te leggen.
Vergeet ook niet dat je bij gasketels onderhoud ook hebt.
bekijk eens eerst de spf van WP’n met elektrische weerstand, bekijk eens de prijzen van gas en elektriciteit, bekijk eens het geringe COP/SPF verschil tussen geothermie met boringen en horizontale captatienetten.
van welke planeet pluto komt dat? Bouwen wordt voor alsmaar meer mensen onbetaalbaar, warmtepompen van 20k zijn het laatste van hun zorgen.Waarom slechts 2u s avonds, het is eerder in de latere nacht dat koelste periode zich bevindt dus s nachts intensief ventileren kan de warmtebuffer van de massa in de woning aanhouden of minstens verlengenIs moeilijk na te gaan natuurlijk maar ik heb de indruk dat het beter is met afzetten overdag. Dan wanneer de temperatuur s’avonds daalt direct alles open en ventilatie op maximum voor een uur of 2. Wij hebben de indruk dat dat hier het beste is.
Waarom slechts 2u s avonds, het is eerder in de latere nacht dat koelste periode zich bevindt dus s nachts intensief ventileren kan de warmtebuffer van de massa in de woning aanhouden of minstens verlengen

Vermindering in temperatuur is koelen. Dat het systeem van passief koelen maar maximaal enkele graden u temperatuur op een heel efficiënte manier dat is gewoon eigen aan het systeem.Zoals al terecht aangehaald door oa Sander, noem passiefkoelen met een warmtepomp aub geen koelen, 2graden verschil mag je rekenen. Zonnewering en goed ontwerp zijn dan alvast veel belangrijkere keuzes voor de nieuwbouwmannen hier.
je haalt dan verde aan dat met een COP van 4 tot 5 warmtepomp sowieso een aanrader zijn? Why? Om er dan onderhoudskosten van een ketel bij te halenbekijk eens eerst de spf van WP’n met elektrische weerstand, bekijk eens de prijzen van gas en elektriciteit, bekijk eens het geringe COP/SPF verschil tussen geothermie met boringen en horizontale captatienetten.
Ik krijg enkel de indruk dat veel hun de WP laten verkopen door installateur omdat ze eens roepen COP 5!! & de gasfactuur valt weg meneer en madam!!
en dan heb ik hier nog ergens gelezen dat iemand beweerde dat warmtepompen de nieuwe standaard zijn in de bouw?van welke planeet pluto komt dat? Bouwen wordt voor alsmaar meer mensen onbetaalbaar, warmtepompen van 20k zijn het laatste van hun zorgen.
er is nog een verschil tussen vollenbak en afzetten, meestal een stand of 3 à 5 met name maar goedKoudste is 15min na zonsopgang.
Maar zo ventilatie vollebak is toch niet aangenaam, kan ik niet van slapen ze
ik denk dat er toch wat koelingspotentieel verloren gaat door hem uit te schakelen.Biomassa is voor de boeren vooral hegrasketels

ik herhaal (met de beste intentie, begrijp me niet verkeerd): waar is de berekening? opnieuw claim je niet te snappen waarom het in nieuwbouw niet gedaan wordt zonder (concrete) feiten/berekening.Vermindering in temperatuur is koelen. Dat het systeem van passief koelen maar maximaal enkele graden u temperatuur op een heel efficiënte manier dat is gewoon eigen aan het systeem.
Actief koelen door een airco is minder zuinig en is handig voor bv enkele ruimtes te koelen en te verwarmen.
Verder heb ik altijd over geothermische pompen gesproken dus daar komt geen al geen elektrische weerstand bij.
Vermits u condensatieketel niet zo efficiënt is moet je 4 a 5 keer meer energie verbruiken voor hetzelfde op te warmen. Dan mag je in de zomer nog is een paar warmtepompen steken om te gaan koelen... Dus u verschil in prijs wordt direct al een pak lager dan die simpele berekeningen die hier passeren.
1 kWh gas kost mij x cent en gas kost maar 1/3e.
De installatie van gas is goedkoper. Ik zet dus sowieso gas.
Maar vergeten sommige kosten mee te rekenen en dat je nog andere voordelen hebt aan warmtepompen dat vergeten ze ook even mee te rekenen. Dus ja goedkoop verwarmd met u gasketel ja.
Daarom snap ik niet dat er in nieuwbouw nog grasketels gezet worden.
Verder wordt er in nieuwbouw wijken ook geen gas meer gelegd.
Als je een renovatie doet ben ik akkoord dat je een gascondensatieketel zet. Bij een nieuwbouw snap ik het toch niet.
mijn ervaring is dat installateurs warmtepompen of andere aannemers die op één of andere manier hiermee te maken hebben het groene verhaal van warmtepompen misbruiken en letterlijk warmtepompen VERKOPEN, niet meer of niet minder.
Ik heb gekozen voor gasketel in mijn nieuwbouw na de volgende cijfers gepresenteerd te krijgen.Daarom snap ik niet dat er in nieuwbouw nog grasketels gezet worden.
Correctemundo. GEEN GROTE GLASPARTIJEN OP HET ZUIDEN AUB. Vloekt als een ketter in de zomer waardoor zijn temperatuur in zijn woning stijgt dat het niet normaal is - het was een serre - god zij dank dat een airco bestond.Zoals al terecht aangehaald door oa Sander, noem passiefkoelen met een warmtepomp aub geen koelen, 2graden verschil mag je rekenen. Zonnewering en goed ontwerp zijn dan alvast veel belangrijkere keuzes voor de nieuwbouwmannen hier.
Akkoord. Met de premie die je krijgt als vernieuwbouw daar zou je er eventueel aan uit kunnen komen indien de prijzen van gas *2 gingen - bij huidige prijzen nope. Voor nieuwbouw is het een diep gat. Zowel de L/W als de Geothermische.je haalt dan verde aan dat met een COP van 4 tot 5 warmtepomp sowieso een aanrader zijn? Why? Om er dan onderhoudskosten van een ketel bij te halenbekijk eens eerst de spf van WP’n met elektrische weerstand, bekijk eens de prijzen van gas en elektriciteit, bekijk eens het geringe COP/SPF verschil tussen geothermie met boringen en horizontale captatienetten.
Ik krijg enkel de indruk dat veel hun de WP laten verkopen door installateur omdat ze eens roepen COP 5!! & de gasfactuur valt weg meneer en madam!!
Ik meldde dat ons parlementslid van CD&V dhr Bothuyne dit meldde in de namiddagsessie in de plenaire vergadering die in deze thread gepost staat toen dhr Tobback meldde dat de warmtepompsector dood was zonder die terugdraaiende teller . Hij, dhr Bothuyne, meldde dat de bouwsector hem dit kwam vertellen en dat er dus geen probleem was voor de toekomst van de warmtepomp (en de sector). Ben je er niet mee akkoord, warmtepompeigenaren UNITE en antwoord hem ;p.en dan heb ik hier nog ergens gelezen dat iemand beweerde dat warmtepompen de nieuwe standaard zijn in de bouw?van welke planeet pluto komt dat? Bouwen wordt voor alsmaar meer mensen onbetaalbaar, warmtepompen van 20k zijn het laatste van hun zorgen.
Persoonlijk vind ik de capaciteit dat dit heeft om de woning te ventileren zeer beperkt. Ik zet gewoon snachts de ramen open, die capaciteit is een pak groter dan mijn ventilatieunit dat te laten doen. Afhankelijk van de temperatuur natuurlijk, als het snachts warmer is dan binnen, dan blijft mijn airco opstaan in eco mode.Waarom slechts 2u s avonds, het is eerder in de latere nacht dat koelste periode zich bevindt dus s nachts intensief ventileren kan de warmtebuffer van de massa in de woning aanhouden of minstens verlengen
Who cares about zuinig ? Het is een pak effectiever, het voelt beter aan en belangrijker met de zonnepanelen die iedereen en een kat heeft op de nieuwbouw zit je toch al met een overgeneratie in de zomer, wanneer je dus die airco gebruikt, en valt dan een stuk daarvan weg. Daarnaast is een effectieve split-unit echt niet zo'n grote slokop van energie. In ieder geval niet meer dan het jaarverbruik van een deftige frigo/diepvries op die maanden dat het nuttig is. Ook indien je de kost aan buitenscreens en dergelijke er zou naast leggen (een terrasoverkapping die ik niet mocht zetten met screens kost mij 10k - daarvoor kun je zeeer lang stroom kopen).Vermindering in temperatuur is koelen. Dat het systeem van passief koelen maar maximaal enkele graden u temperatuur op een heel efficiënte manier dat is gewoon eigen aan het systeem.
Actief koelen door een airco is minder zuinig en is handig voor bv enkele ruimtes te koelen en te verwarmen.
Mijn elektriciteitsverbruik is 1550kwh. Dit genereert met een cop van 3.8 een 5890kwh aan warmte in de woning. De warmte die ik anders ook nodig zou hebben als ik zou verwarmen met gas.Vermits u condensatieketel niet zo efficiënt is moet je 4 a 5 keer meer energie verbruiken voor hetzelfde op te warmen. Dan mag je in de zomer nog is een paar warmtepompen steken om te gaan koelen... Dus u verschil in prijs wordt direct al een pak lager dan die simpele berekeningen die hier passeren.
Welke andere voordelen? Zeg het mij eens. Ik heb een L/W warmtepomp dus ik ben echt curieus wat uw argumenten zijn.Maar vergeten sommige kosten mee te rekenen en dat je nog andere voordelen hebt aan warmtepompen dat vergeten ze ook even mee te rekenen. Dus ja goedkoop verwarmd met u gasketel ja.
Jij post noegabollen cijfers. Ik en anderen hier baseren ons op cijfers. Kom dan ook af met justificatie ipv generalisaties die gewoonweg niet kloppen...Daarom snap ik niet dat er in nieuwbouw nog grasketels gezet worden.
Dat hangt er vanaf af. Fluvius is niet verplicht maar kan het nog wel voorzien. Daarnaast kun je altijd een (gemeenschappelijke) propaantank steken. Maar dan nog is het niet omdat iets niet meer mag dat het daarom interessant is hé. Dat is dan dwang omdat het andere niet mag, niet omdat warmtepompen zo interessant zijn zoals jij lijkt te claimen.Verder wordt er in nieuwbouw wijken ook geen gas meer gelegd.
Snap je het nu met mijn, SIO en Bimmer zijn antwoord wel ?Als je een renovatie doet ben ik akkoord dat je een gascondensatieketel zet. Bij een nieuwbouw snap ik het toch niet.
Eh ? Ik heb maar 3 standen op mijn ventilatieunit. En dat debiet om te koelen is echt verwaarloosbaar hoor.er is nog een verschil tussen vollenbak en afzetten, meestal een stand of 3 à 5 met name maar goedik denk dat er toch wat koelingspotentieel verloren gaat door hem uit te schakelen.