Zonnepanelen Topic

Bedankt voor de tip hier in de thread dat je het verbruik van je digitale meter kan zien in mijn.fluvius per kwartier.

Interessant om dit allemaal te bekijken. Grootverbruikers bij ons zijn inductievuur - vaatwas - wasmachine - droogkast. Die pieken vallen er direct uit te halen.

Wij zitten hier met een 50tal hallogeenspotjes verdeeld over de woning. Door terugdraaiende teller de nood niet gevonden om deze te swappen voor LEDspotjes, maar zal dit nu wel doen, want ook dat valt makkelijk te zien in het overzicht op welke momenten de lichten aanstaan.

Sluimerverbruik snachts ga ik ook nog proberen verminderen door slimme stopcontacten te installeren waarbij ik mijn standby toestellen snachts uitschakelen tussen 00:00 & 6:00 ofzo.

Blijkbaar zit ik toch al de laatste dagen wat te injecteren. Wat gaat dat in de zomer niet zijn. Die airco gaat er zoiezo komen.

Ben normaal wel gemiddeld 5 dagen per week thuis, dus de grote toestellen overdag laten draaien zal wel geen probleem zijn.

Is het eigenlijk reeds doenbaar om toestellen aan te sturen wanneer je elektriciteit begint te injecteren? Een slimme stekker die aanschiet wanneer er injectie is? Zou ik hier perfect kunnen gebruiken om het elektrisch vuur te laten draaien als bijverwarming in mijn bureau. Zo kan ik toch wat op mijn gasrekening besparen ..

@Renegadexxripxx
Op de vraag: (neem nog 0.25 - dan zou het 388€ zijn al weet ik niet waar je die prijs ziet bimmer)

Prijzen dat ik aangeef zijn de prijzen die ik heb afgesloten met mijn energieleverancier, vast voor 1 jaar nu in 2021. Ik kan ook tellen met prijzen zonder kortingen, maar die prijzen betaal ik toch nooit. Na 1 jaar is het weer een verhuis en heb je die kortingen terug of komt mijn huidige energieleverancier af met kortingen.

Uiteraard zullen de nettarieven (die het grootste deel is van elektriciteit) nog veranderen, dus dat is nog afwachten.
Heb nog nooit gewijzigd van energieleverancier. Dus altijd de gewone prijzen betaald, aangezien ik toch een nulverbruik had maakte dat niet uit.
Ik ga dus elk jaar een vergelijking moeten maken en hopen dat mijn verbruikspatroon gelijk blijft.

Die kortingen doen wel enorm veel... enkel de overstap nu naar engie zou voor mij op basis van aanbieders al een verschil zijn van 425€... enkel en alleen door de korting die ze geven op de elektriciteitsprijs en het injectietarief is die quasi gelijk aan de prijs die zij geven voor de energie die ik van het net haal... Maar ga het dan wel elk jaar moeten opvolgen ipv dat ik er vroeger niet naar moest kijken...

Betaal wel 400€ meer met dat contract dan met de terugdraaiende meter...

Moderne installaties zijn doorgaans uitgerust met een circulatiepomp met 3 snelheden (en een vermogen van 25 tot 75 W)

Grote vermogens hoor 😂
3traps pompen zijn al enkele jaren verboden, zijn allemaal digitale pompen nu. Veel meer dan 35-40W trekken die niet op hun max.

Heb nog nooit gewijzigd van energieleverancier. Dus altijd de gewone prijzen betaald, aangezien ik toch een nulverbruik had maakte dat niet uit.
Ik ga dus elk jaar een vergelijking moeten maken en hopen dat mijn verbruikspatroon gelijk blijft.

Die kortingen doen wel enorm veel... enkel de overstap nu naar engie zou voor mij op basis van aanbieders al een verschil zijn van 425€... enkel en alleen door de korting die ze geven op de elektriciteitsprijs en het injectietarief is die quasi gelijk aan de prijs die zij geven voor de energie die ik van het net haal... Maar ga het dan wel elk jaar moeten opvolgen ipv dat ik er vroeger niet naar moest kijken...

Betaal wel 400€ meer met dat contract dan met de terugdraaiende meter...
Maar eigenlijk maakt dat niet uit in de discussie. Want dan zou je ook dezelfde tactiek gebruiken voor uw gasverbruik. En als ik dat zou doen zou de kost ipv de berekende 283€ als goedkoopste optie 209€ zijn. Dus de conclusie blijft hetzelfde. Warmtepomp is niet interessant als verwarmingsoptie sinds de afschaffing van de terugdraaiende teller. Omdat je op geen enkele manier dat verschil in meerkost kunt goedmaken.

en als ge ze letterlijk neemt dan moeten ze maar enkel berekenen deze week, ze hebben geen belofte gedaan om te publishen.

Tegen het einde van de week zal voor ieder installatiejaar de financiële compensatie in euro per kW geïnstalleerd vermogen berekend worden.

De voorlopige berekening is gekend.

In tegenstelling tot mijn verwachting krijg je niet automatisch meer als je in een recenter jaar geplaatst hebt. Maximum is voor installaties uit 2016, die daarvoor en erna krijgen minder. Installaties uit 2013 krijgen ook nog een heel miniem bedrag.

Ik heb gekozen voor gasketel in mijn nieuwbouw na de volgende cijfers gepresenteerd te krijgen.

Offertes: incl btw (vloerverwarming zelf te leggen)
G/W warmtepomp : €26 109
L/W warmtepomp: €18 422
Gasketel: €14.000 (gasaansluiting zit mee in de prijs)

Enkel voordeel bij de warmtepomp dat ik relevant vond, was de koeling. Maar daar heb ik nu niet echt nood aan en met dat extra budget dat ik overhield waren er nog mogelijkheden genoeg.
In de zomer heb ik dat eens opgevolgd. (buitentemperaturen gemeten in de schaduw bij ons)
Dag 1 buiten: 35°C binnen 23°C
Dag 2 buiten 39°C binnen 23,5°C
Dag 3 buiten : 41°C binnen 24,5°C
Dag 4 koelde het s'nachts weer goed af.

Als ik toen keek naar mijn temperaturen die ik binnen blaasde.
Dag 1 : 27°C
Dag 2 : 28°C
Dag 3 : 29°C

Heb je geen spijt dat je geen koeling hebt?

Waarom tel je je zonnepanelen niet mee? Deze moet je bijna sowieso leggen om aan je e-peil te komen.
Welke andere dingen heb je gezet met je extra budget?
3traps pompen zijn al enkele jaren verboden, zijn allemaal digitale pompen nu. Veel meer dan 35-40W trekken die niet op hun max.
Ah merci. Nog beter dan. Ik had die info van een website van de vlaamse overheid.

Mijn cijfers aankoop gasketel : 1500€
Dan koel je je huis niet zoals Bimmer? Want anders mag je hier al de prijs van je airco installatie bij tellen.
Welke andere voordelen?
Zie hierboven, jullie koelen in de zomer actief jullie huis en in de winter warmen jullie het op. Toch tellen jullie enkel de prijs van het warmen op.

Laatst bewerkt:
Scheelt daar nu iets mee of snap ik het niet?

Wou gewoon is kijken wat het zou zijn, ik heb nog geen digitale meter dus. Mijn installatie van 4kwp in 2017 geactiveerd is 1538€ vergoeding. Als ik het jaar veranderd naar 2020 is het €1300?? Is toch niet logisch dat het minder is dan?

In tegenstelling tot mijn verwachting krijg je niet automatisch meer als je in een recenter jaar geplaatst hebt. Maximum is voor installaties uit 2016, die daarvoor en erna krijgen minder. Installaties uit 2013 krijgen ook nog een heel miniem bedrag.

Uw compensatievergoeding bedraagt €1.569,60.

installatie van 2020, 4,8kwp

Heb wel nog geen digitale teller, weet niet of ik 'm wel al wil.

Als ik mijn terugdraaiende dagteller behoud doe ik op 3 jaar evenveel profijt.

Edit, op anderhalf jaar al als ik mijn dagproductie aanwend om de warmtepomp en jacuzzi aan te sturen.

Mijn vergoeding komt ongeveer overeen met 1/3de van de prijs van mijn 2017 installatie (die vrij goedkoop was). Rekening houdende met deze vergoeding schat ik dat mijn installatie grofweg binnen de 2 jaar terugverdiend is.

Ik zie de logica niet.

Ik zou 1913 euro krijgen, das meer dan wie in 2021 legt, maar met terugdraaiende teller haal ik dat op 2 jaar ook op. Dus die digitale hou ik toch liever buiten.

Scheelt daar nu iets mee of snap ik het niet?

Wou gewoon is kijken wat het zou zijn, ik heb nog geen digitale meter dus. Mijn installatie van 4kwp in 2017 geactiveerd is 1538€ vergoeding. Als ik het jaar veranderd naar 2020 is het €1300?? Is toch niet logisch dat het minder is dan?
Ik heb er ook eens mee zitten spelen en hier hetzelfde. Vind ik toch ook vreemd.

Is het niet net de bedoeling van een verkoper om te verkopen. Niet enkel bij WP wordt het groene verhaal hiervoor gebruikt. Mijn schoonzus rijdt rond met een hybride Yaris omdat die 0.5l/100km minder zou verbruiken en dus beter is voor het milieu, maar meer dan 5k extra kost. Daar heeft het groene verhaaltje ook gewerkt, aan 0.70€ per 100km gaat ze die 5k nooit terugverdienen.
je hebt gelijk al vind ik het hier eerder een wolf in schapenvacht verhaal.. (kan je evengoed door het groene verhaal op je schoonzus claimen alhoewel als je een autotoonzaal bezoekt je toch al in mindset gewapender bent).
Ik heb - als neutrale tussenpersoon die uitvoert/coordineert wat ervan hem gevraagd wordt - toch al gemerkt dat chaufaggisten de warmtepomp onder allerlei verhalen met het groene verhaal op kop indeed aansmeren en niet neutraal alle feiten melden en dat laatste heb ik het moeilijk mee persoonlijk. En architecten worden dan ook mee gebrainstormd omdat nog eens te gaan bevestigen. Kan je het de leek kwalijk nemen dat hij naar de installateur luistert met de architect die ernaast staat te knikken van groot gelijk.. achja de wereld is niet perfect :)

en de reply ging ter verduidelijking niet over anti-warmtepomp, mijn reply ging vooral over de claim 'WP is de standaard in nieuwbouw en het heilige graal aura die perse aan WP'n moet gelinked worden in dat ganse verhaal'.

mogelijk zal miniWKK nu aan populariteit winnen, opnieuw alles te bekijken ifv kosten en rendement, we'll see..

tot dan blijf ik bij volgende:
-> nieuwbouw wordt alsmaar beter geïsoleerd, bijgevolg is de warmtebehoefte alsmaar lager. Bijgevolg is de warmtefactuur alsmaar lager. Hoe lager de uitgave kost, hoe moeilijker een dure investering terugverdiend kan worden.
-> deze warmtefactuur wordt daar bovenop nog ééns sterk verlaagd door te kiezen voor lage temperatuurafgifte via vloerverwarming bvb. het rendement van de gasketel stijgt ook bij deze keuze, niet enkel warmtepompen. (en opnieuw: lagere factuur dus minder terugverdienpotentieel op een uitgave).
-> de prijs van gas is inderdaad 1/3-1-4 van elektriciteit, hier moet ni zomaar licht overgegaan worden en anderzijds wel staan roepen over COP's van 4 à 5.
-> koeling moet niet verkocht worden als een must. Het juiste ontwerp van de juiste architect met correcte rekening gehouden op orientaties kan perfect. En het is niet dat de 2graden verlaging plots een zonnescreen overbodig maakt want die screen houdt wat meer tegen + comfort terwijl je in de ruimte bevindt terwijl de zon vollenbak binnenvalt anders.
-> dan nog eens de verschillen L/W (al zal die nu zonder zonnepanelen slechter gaan scoren ongetwijfeld) vs horizontaal captatienet vs boringen met telkens enkele 1000'n verschil, ook daar nergens logica qua economische keuze, ze pushen maar wat ze zelf aanbieden..
Kijk naar de berekening van Bimmer, er zit maar 4000€ verschil in de installatie van een L/W warmtepomp tegenover een gas installatie.

Enkel en alleen een gasinstallatie en een airco plaatsen zit je al boven die prijs.

-> Koeling moet niet verkocht worden, maar het is toch heel comfortabel desondanks dat er screens zijn, overkappingen, ruiten goed geplaatst, ...

Dat iedere verkoper enkel zijn eigen systeem verkoopt, dat is kapitalisme. Maar zoals bij elke keuze (wagen, fiets, huis,) moet je jezelf maar informeren.
Probeer eens een waterverzachter te kopen. Elke verkoper gaat zijn eigen systeem het beste vinden ;)

mogelijk zal miniWKK nu aan populariteit winnen, opnieuw alles te bekijken ifv kosten en rendement, we'll see..

In nieuwbouwwijken zou dat idd wel een goed systeem zijn. Bij mijn collega gaan ze eentje zetten in de kelder van zijn nieuw appartement.

Terug
Bovenaan