Zonnepanelen Topic

Ze gaan er weer wat van maken, net alsof het niet ingewikkeld genoeg is, massaal taxeren op eender wat staat op nr1 in hun woordenboek. En dat puur voor die 500 dure posten dat ze daar in Brussel bekleden, het is een pure schande.
0.0015€ valt nog mee als je 0.045€ krijgt.
Ik vind het enorm raar dat het zo laag is, ik had dat als ik hen was geweest hoger gelegd om mensen juist in de richting van die batterijen te pushen...

Laatst bewerkt:
We leven in 2021 hé. :p
Ik ga nu niet denken van. Hmm ik ga over 10 minuten een kakske doen, dus zal al even naar de wc gaan om de stekker er al in te steken, om dan terug te gaan naar bv de pc, om dan na 10 minuten terug naar wc te gaan en nadat ik mijn drolleke heb gelegd die stekker terug uit trekken. :p

Bij mij hier thuis heb ik gewoon geen extra elektrisch vuur in de badkamer of wc, doe het ook enkel met vvw. Momenteel is het in de badkamer 22,1°C. Voor mij is dat warm genoeg om te kakken en om te kleden, als ik ga douche stijgt de temperatuur toch door de douche. Heb de aansluitingen wel voorzien om eventueel elektrisch radiotor te plaatsen, maar is niet nodig eigenlijk. :)
Voor te kakken mag het frisser zijn, als je moet persen begin je anders toch maar te zweten

Als ik uit de douche kom mag het toch net iets warmer zijn, en een warme handdoek is ook aangenamer :)

Niet dat ik de zaak zo nauw volg, maar deze wet is onderuit geschopt door het grondwettelijk hof. Is daar zelfs beroep op mogelijk? En indien neen, kunt ge voor deze situatie wel iemand aanklagen? Dat zou dan de Vlaamse Overheid zijn of zo, maar dan zou ge ze moeten aanklagen omdat ze hun belofte niet nakomen. Maar die kunnen ze niet nakomen, want die belofte is ongrondwettelijk verklaard.

Met andere woorden: gaat dat geld niet naar een kansloze zaak?

De overheid wordt in gebreke gesteld.

Zouden ze zo'n zero export functie kunnen verbieden? Het zou schandalig zijn natuurlijk. Maar als we moeten betalen om af te geven, gaat iedereen dat toch zetten.

vraag is: als je "gekend" staat bij die rechtszaak, riskeer je dan niks te krijgen bij verlies? én geen compensatie én geen schadevergoeding
Ik vraag mij ook af; wat met mensen die in dezelfde situatie zitten; maar zich uit onwetendheid niet hebben ingeschreven op de rechtszaak...
Want zonder dit forum had ik hier geen weet van. En lang niet iedereen is even actief en geïnteresseerd in zo'n facebookgroepen.

Die mensen moeten bij een eventuele compensatie/schadevergoeding, deze toch ook ontvangen? Of lopen zij deze dan ook mis?
Dubbel in 't zak gezet en nog oneerlijker dan...

Man wat een gedoe. Wij hebben het voordeel dat onze bouw nog moet starten, dus we kunnen onze keuzes nog maken. Gezien de huidige BEN normen etc vraag ik mij echt oprecht af wat nu eigenlijk het interessantst is. Ik denk als je alles uitrekent op vandaag, dat het interessanter is om een condensatieketel op gas te nemen... Maar ik vrees als je het op een langere termijn bekijkt, dat het sowieso toch interessanter zal worden met zonnepanelen en warmtepomp. Daarbij heb je ook nog het voordeel dat je kan koelen. Anders moet je ook al airco installeren, wat toch ook een stevig verbruik zal zijn op warme zomerdagen. Ik ken er niet genoeg van, maar zal me er toch eens moeten in verdiepen...

Man wat een gedoe. Wij hebben het voordeel dat onze bouw nog moet starten, dus we kunnen onze keuzes nog maken. Gezien de huidige BEN normen etc vraag ik mij echt oprecht af wat nu eigenlijk het interessantst is. Ik denk als je alles uitrekent op vandaag, dat het interessanter is om een condensatieketel op gas te nemen... Maar ik vrees als je het op een langere termijn bekijkt, dat het sowieso toch interessanter zal worden met zonnepanelen en warmtepomp. Daarbij heb je ook nog het voordeel dat je kan koelen. Anders moet je ook al airco installeren, wat toch ook een stevig verbruik zal zijn op warme zomerdagen. Ik ken er niet genoeg van, maar zal me er toch eens moeten in verdiepen...
Terugdraaiende teller was toch sowieso al niet meer vanaf dit jaar. Dus voor mensen die dit jaar panelen gingen leggen is er niks veranderd. Koelen met warmtepomp, werkt dat nu effectief want ik dacht altijd dat het praktisch nutteloos was?

Wij gaan ook dit jaar bouwen, en enkel en alleen al voor het feit dat u warmtepomp ook kan koelen is toch al een groot voordeel?

Verder kan je je panelen nu beter Oost-West leggen om makkelijker je zelfconsumptie te verhogen. In de simulaties die de vreg gedaan heeft ben je sowieso beter af vanaf dat je 40% zelfconsumptie had. In een nieuwbouw is dit makkelijk te realiseren.

Als je dan kijkt wat sommigen maar effectief verbruiken met hun warmtepomp en het feit dat de COP tot wel 4 a 5 gaat is het zeker op lange termijn sowieso een aanrader om een warmtepomp te leggen.
Vergeet ook niet dat je bij gasketels onderhoud ook hebt.

Laatst bewerkt:
Wij gaan ook dit jaar bouwen, en enkel en alleen al voor het feit dat u warmtepomp ook kan koelen is toch al een groot voordeel?

Verder kan je je panelen nu beter Oost-West leggen om makkelijker je zelfconsumptie te verhogen. In de simulaties die de vreg gedaan heeft ben je sowieso beter af vanaf dat je 40% zelfconsumptie had. In een nieuwbouw is dit makkelijk te realiseren.

Als je dan kijkt wat sommigen maar effectief verbruiken met hun warmtepomp en het feit dat de COP tot wel 4 a 5 gaat is het zeker op lange termijn sowieso een aanrader om een warmtepomp te leggen.
Vergeet ook niet dat je bij gasketels onderhoud ook hebt.
Ik denk dat je het koelvermogen met een warmtepomp (via de vvw) toch niet te hard kan overschatten hoor. Heeft te maken met dauwpunt, waardoor je niet hard kan koelen omdat je anders condensatie gaat krijgen in uwe vloer.
Ook ontvochtigt dit de lucht niet zoals een airco wat de gevoelstemperatuur ook nog meer kan laten dalen.

Ale ik hoop echt dat het beter werkt dan ik verwacht, want wij zouden in de toekomst ook nog kunnen koelen indien de warmtepomp rendabel wordt en we er eentje aanschaffen.

Ik denk dat je het koelvermogen met een warmtepomp (via de vvw) toch niet te hard kan overschatten hoor. Heeft te maken met dauwpunt, waardoor je niet hard kan koelen omdat je anders condensatie gaat krijgen in uwe vloer.
Ook ontvochtigt dit de lucht niet zoals een airco wat de gevoelstemperatuur ook nog meer kan laten dalen.

Ale ik hoop echt dat het beter werkt dan ik verwacht, want wij zouden in de toekomst ook nog kunnen koelen indien de warmtepomp rendabel wordt en we er eentje aanschaffen.

Ik haal hier even enkele quotes uit die volgens mij heel relevant zijn.

Bij alle vormen van koeling wordt aangeraden om niet te diep te koelen:

Als het buiten 32°C is, hoeft de binnentemperatuur geen 20°C te zijn, er wordt dan ook aangeraden om enkel “topkoeling” te realiseren. Bij topkoeling worden de temperatuurtoppen of -pieken afgevlakt. Dit bespaart energie en voorkomt nadelen als condensatie.

Het voordeel t.o.v. een airconditioningsysteem is dat de massa’s gekoeld worden en niet rechtstreeks de lucht, waardoor dit systeem tocht vermijdt, die door veel mensen als onaangenaam of hinderlijk wordt ervaren. Bovendien wordt er minder energie verbruikt.

Dus als het buiten 35gr is en jij kan het binnen op 25gr houden met je passieve koeling en in de nacht automatische bypass met je ventilatie is dit voldoende.

Verder gaat een systeem met passieve koeling veel minder energie slurpen als een actieve koeling waar je enkel de lucht koelt.

Probleem ook bij airco is dat je enkel de lucht koelt en niet de massa. Dus zet die even uit en het is snel weer warm.

Ik haal hier even enkele quotes uit die volgens mij heel relevant zijn.

Dus als het buiten 35gr is en jij kan het binnen op 25gr houden met je passieve koeling en in de nacht automatische bypass met je ventilatie is dit voldoende.

Verder gaat een systeem met passieve koeling veel minder energie slurpen als een actieve koeling waar je enkel de lucht koelt.

Probleem ook bij airco is dat je enkel de lucht koelt en niet de massa. Dus zet die even uit en het is snel weer warm.
Dat slurpen van energie moet toch met een korrel zout genomen worden hoor. Mijn airco, de split versie, heeft in de vorige zomer quasi continue aangestaan en ik heb in totaal 400kwh verbruikt. En het was 18-20 graden binnen. En ik had geen last van die nadelen.
Kostprijsverschil is ook serieus he... Gasketeltje 3k euro. Geothermisch 18k. Kunt daar al redelijk wat wat stroom voor kopen en n'en airco.
Daarnaast heb je nog eens dat gas goedkoper is dan elektriciteit. Misschien dat dat nog veranderd. Maar dan kun je nog met de besparing die je hebt gerealiseerd meerdere jaren dat verschil goedmaken.

Koelen met wp is volgens mij meer dan voldoende als je bouw voldoende zonnewering heeft, hetzij screens/oversteek of weinig ramen op het zuiden.

Koeling met een warmtepomp wordt hier enorm overroepen. Je kan maar een paar graden koelen wat echt en het verbruikt echt veel energie. Daarnaast wordt de bypass van ventilatie hier ook als oplossing gezien, in praktijk zijn uw vloeren warm waardoor uw leidingen warm zijn en die lucht ook gewoon warm wordt binnengeblazen he.

Wij hebben hier screens, maar ik zou altijd opnieuw voor airco's kiezen.

Zet mijn Ventilatie D+ gewoon af als het zo enorm warme dagen zijn. Die Bypass dat doet nu eens helemaal niets dan. Laten opstaan zorgt er gewoon voor dat je huis nog sneller opwarmt.

Koeling met een warmtepomp wordt hier enorm overroepen. Je kan maar een paar graden koelen wat echt en het verbruikt echt veel energie. Daarnaast wordt de bypass van ventilatie hier ook als oplossing gezien, in praktijk zijn uw vloeren warm waardoor uw leidingen warm zijn en die lucht ook gewoon warm wordt binnengeblazen he.

Wij hebben hier screens, maar ik zou altijd opnieuw voor airco's kiezen.
Bij passieve koeling zijn u vloeren koud en blaas je overdag warmere lucht binnen. In de nacht met bypass blaas je koele lucht binnen.
Dus overdag beperk je het volume van de lucht die ververst moet worden tot een minimum.

Bij passieve koeling verbruik je weinig omdat er geen compressor moet draaien... Bijkomend voordeel is dat je de grond opwarmt wat je rendement in de winter enkel ten goede komt.

Trouwens u airco is een warmtepomp maar wel eentje met een draaiende compressor😉

Je kan met je vloerkoeling maar heel weinig vermogen leveren. Cop is bijgevolg ook niet geweldig omdat je met redelijk groot pompvermogen zit.
Je kan het natuurlijk wel dag en nacht laten opstaan.
Maar ik geloof niet dat je daarmee je huis kan afkoelen.

Terug
Bovenaan