Zonnepanelen Topic

Daarmee dat ik ga beginnen met het verbruik van individuele apparaten/kringen in kaart te brengen. Dat gaat al een goed beeld geven van waar het meeste sluimerverbruik zit, welke devices veel verbruiken bij gebruik (zal wel geen verasssing zijn maar meten is weten). Stopcontacten op relay niveau sturen in de meterkast klinkt het gemakkelijkste om op te zetten maar zoals hier al meermaals gezegd absoluut niet praktisch.
In praktijk gaat uw sluimerverbruik geen verschil maken ze. Dat gaat over een paar W. Het zijn de continue grootverbruikers die het probleem gaan zijn.

"compensatie in €/kW geïnstalleerd vermogen".
Ik heb 5,9kWp staan.
Ik zie het al aankomen dat dit geld als een installatie van 5kW.
Maar wiskundig is het toch correct om af te ronden naar boven, dus dan wordt dan 6kW.

Ik ben echt benieuwd naar de bedragen. Ik vind dat het lijkt alsof ze heel gul zijn. Maar zoals gezegd is een premie van 1500€ maar goed 2j een terugdraaiende teller.
Gejost gejost.

Ik denk dat ik me wel ga aansluiten bij die rechtzaak als die compensatie tegenvalt.

In praktijk gaat uw sluimerverbruik geen verschil maken ze. Dat gaat over een paar W. Het zijn de continue grootverbruikers die het probleem gaan zijn.
ik had is een test gedaan over de nacht (+- 8h) en zat aan 2,5 KWH sluimerverbruik. Dat is als ik de server uitzet 😅. Kent iemand zijn sluimerverbruik, om dit te kunnen vergelijken?

"compensatie in €/kW geïnstalleerd vermogen".
Ik heb 5,9kWp staan.
Ik zie het al aankomen dat dit geld als een installatie van 5kW.
Maar wiskundig is het toch correct om af te ronden naar boven, dus dan wordt dan 6kW.

Ik ben echt benieuwd naar de bedragen. Ik vind dat het lijkt alsof ze heel gul zijn. Maar zoals gezegd is een premie van 1500€ maar goed 2j een terugdraaiende teller.
Gejost gejost.

Ik denk dat ik me wel ga aansluiten bij die rechtzaak als die compensatie tegenvalt.
vraag is: als je "gekend" staat bij die rechtszaak, riskeer je dan niks te krijgen bij verlies? én geen compensatie én geen schadevergoeding

ik had is een test gedaan over de nacht (+- 8h) en zat aan 2,5 KWH sluimerverbruik. Dat is als ik de server uitzet 😅. Kent iemand zijn sluimerverbruik, om dit te kunnen vergelijken?
Heb het hier zelf ook al een paar keer gepost. Ik heb een sluimerverbuik van zo'n 0,2kwh per uur, dus op 8 uur is dat 1,6kwh. Oftewel een 1.752kwh op jaarbasis, mijn totaal verbruik zal iets van een 3000kwh zijn. Dus een kleine 60% van mijn verbruik is sluimer. :)

Bij mij draait er s'nachts
-Domotica
-Ventilatie unit (D systeem)
-Ijskast (180cm)
-Diepvries (160cm)
-circulatiepomp vvw.
-Digibox
-wat ubiquiti materiaal. (nu niet zo speciaal hoor)
-Dan nog wat frul, onze gsm steken er meestal nog in. TV brand dat lichtje,oven geeft het uur aan,....

Ik verbruik tijdens nachttarief (van 22u tot 06u) gemiddeld zo'n 2,5kWh.
Mijn verbruik toen we op verlof waren was 3,6kWh op 24u.

Ik heb dat ook eens wat zitten meten. Veel kon ik niet besparen. Een paar zaken wat je kan doen:
- laptop uit stekker halen
- digicorder in eco modus (telenet, nu orange en dat gaat niet daar)
- versterker PC uitrekken
-ventilatie uitschakelen

De rest kan je niet veel aan doen: koelkast, diepvries, ketel+pomp, router zijn ook verbruikers maar niet af te zetten.

En dan heb je misschien nog 500Wh aan lampjes, standbyTV/PC/domotica,..

Wel, mijn use-case zal voor u niet van toepassing zijn :p

• 3d-printer zit erachter zodat die niet constant aanstaat en ik alles remote kan doen
  • Heb er 1 in de keuken met paar custom timers (kan ook met een klassiek klok-stopcontact maar ik had de mogelijkheid al :p) voor als ik mijn voedseldroger of sous-vide 'snachts wil laten opstaan en timen
  • Dan nog ene puur uit tammigheid: sta-lamp achter de zetel, en was kiezen tussen schakelaar ervoor heel zichtbaar te leggen of telkens achter de zetel te moeten kruipen :D Daar zit een automatisatie op dat die samen met een ander licht aangaat, maar kan ook manueel aan/uit zetten
Maar dat is enkel nu, als ik een digitale meter heb, kan ik perfect ook dingen schakelen wanneer ik injecteer.
Een idee dat ik pre-corona had, was de verwarming in de badkamer te vervangen door een elektrisch ding. Want op een werkdag gaat nu heel de chauffage aan zodat ik 'sochtends niet op ne koude pot zit :D Zou een besparing kunnen zijn met een elektrisch vuurke die aanstuurbaar is. Maar dat zal er vanaf hangen hoe het werk-leven er post-corona uitziet, als ik meer thuiswerk is dat niet meer nodig.
Ok dat is dus helemaal niet mijn usecase ;p.

Ik heb geen sta lamp, dus dat stelt zich niet. ;)
Chauffage op de badkamer was bij mijn vader al zo, Die staken we gewoon in een 10 tal minuten voordat we de douche namen. Was meestal voldoende opgewarmd dan (en in mijn nieuwbouw is gewoon de warmte van het water in de douchecel met lavabo al voldoende om de ruimte voldoende warm te maken dat ik dat zelfs niet nodig heb).

Dan zie ik daarnaast niet echt dingen die ik zou sturen op basis van wanneer ik injectie heb. Een airco gaat draaien wanneer het mij te warm is dus inclusief snachts. Ik ga niet te warm zitten om dan 8u te wachten voor die opnieuw op te zetten. TV, PC, console, HIFI staan op wanneer ik er gebruik van maak. Frigo en diepvries staan op om die op temperatuur te houden ongeacht wanneer dat is, dus sturing daar zie ik ook niet echt nuttig. De ventilatieunit zou ik snachts kunnen afzetten moet ik enkel eens zien of dat problemen geeft voor de luchtverversing en het slaapgemak.

Wasmachine, afwasmachine en droogkast gebruik ik nu al zoveel mogelijk overdag op de dagen dat ik thuiswerk.

Dan schiet er nog de oven, kookplaat, dampkap, keukenrobot, waterkoker over en die gebruik ik wanneer ik ze nodig heb dus sturing is daar nutteloos.

Dan heb ik alles zowat gehad behalve mijn scarletmodem en mijn ubiquiti wifi modem. Maar veel winst zie ik daar nu ook weer niet op.

Dus ja, use case voor die aansturing is gewoon beperkt. Het meeste voordeel gaat een batterijbuffer zijn. Maar daarvoor zijn ze nu nog VEEEEEEEL te duur. Als dat 1000 - 2000€ kost voor een 10 - 20 kwh batterij, is dat eventueel te overwegen lijkt het mij.

Dus welke andere toestellen die ik zou kunnen sturen, niet echt een idee :(.

Chauffage op de badkamer was bij mijn vader al zo, Die staken we gewoon in een 10 tal minuten voordat we de douche namen. Was meestal voldoende opgewarmd dan (en in mijn nieuwbouw is gewoon de warmte van het water in de douchecel met lavabo al voldoende om de ruimte voldoende warm te maken dat ik dat zelfs niet nodig heb).
Maar da helpt ni als ge 'smorgends opstaat en u wilt opfrissen/naar toilet gaan direct als ge uit u bed rolt :D
(luxe-probleem, I know)

Ik had zitten denken om server en ubiquity AP’s, ‘s nachts auto uit te schakelen. Voor tv-meubel eventueel verbinden met all-off knop van domotica (uit het huis of slapen), en terug aan bij beweging in de woonkamer. Maar die stopcontacten zijn niet direct geschakeld , die zitten op zelfde automaat als andere zaken in de woonkamer. Dus wordt weer knutselen..

Ik had zitten denken om server en ubiquity AP’s, ‘s nachts auto uit te schakelen. Voor tv-meubel eventueel verbinden met all-off knop van domotica (uit het huis of slapen), en terug aan bij beweging in de woonkamer. Maar die stopcontacten zijn niet direct geschakeld , die zitten op zelfde automaat als andere zaken in de woonkamer. Dus wordt weer knutselen..
Is het niet beter om gewoon te zien hoeveel dat dan verbruikt en zeggen van frack it :p. Allez dat zou ik eerder doen.

U aanpassen, dat ding insteken, eten en dan u opfrissen en op de pot gaan zitten. Zo deed ik dat vroeger :p. En dan uittrekken als ik gedaan had.
Past niet in mijn ochtendritueel als ik ga werken, tussen opstaan en de deur uit zit maar een 10min.
Ik eet niet en douche mij 's avonds, is enkel toilet+opfrissen+tanden poetsen+koffie zetten en drinken+kleren aandoen (daarom niet in die volgorde) :p

U aanpassen, dat ding insteken, eten en dan u opfrissen en op de pot gaan zitten. Zo deed ik dat vroeger :p. En dan uittrekken als ik gedaan had.
We leven in 2021 hé. :p
Ik ga nu niet denken van. Hmm ik ga over 10 minuten een kakske doen, dus zal al even naar de wc gaan om de stekker er al in te steken, om dan terug te gaan naar bv de pc, om dan na 10 minuten terug naar wc te gaan en nadat ik mijn drolleke heb gelegd die stekker terug uit trekken. :p

Bij mij hier thuis heb ik gewoon geen extra elektrisch vuur in de badkamer of wc, doe het ook enkel met vvw. Momenteel is het in de badkamer 22,1°C. Voor mij is dat warm genoeg om te kakken en om te kleden, als ik ga douche stijgt de temperatuur toch door de douche. Heb de aansluitingen wel voorzien om eventueel elektrisch radiotor te plaatsen, maar is niet nodig eigenlijk. :)

Is dit een scheve redenering: “als ik bij verbruik de netbeheerders vergoed voor het gebruik van de infrastructuur (dus los van kWh prijs), zou bij injectie de netbeheerder mee mogen bijdragen voor het gebruik van mijn infrastructuur.”

Is dit een scheve redenering: “als ik bij verbruik de netbeheerders vergoed voor het gebruik van de infrastructuur (dus los van kWh prijs), zou bij injectie de netbeheerder mee mogen bijdragen voor het gebruik van mijn infrastructuur.”
Als ik kijk naar de regeling, betaal je ook maar enkel vergoeding op het gedeelte dat je van het net pakt. Als jij injecteert op hun net betaal je niks.

In de VERG-uitleg over capaciteitstarief geven ze expliciet aan dat men zeker moet betalen om te injecteren en dat er mogelijks een vergoeding tegenover staat van energieleverancier. Als die dan ineens beslissen om niets meer te betalen, dan kost het ons dus geld om te injectern.

Door de komst van de digitale meter , die de afgenomen en geïnjecteerde kWh apart registreert, zullen ook prosumenten vanaf 2021 de mogelijkheid hebben om hun injectie te vermarkten. Hun situatie verschilt op dit vlak daardoor niet langer van lokale producenten met een grotere installatie.

Daarom stellen we voor om ook prosumenten vanaf 2022 een injectietarief (€/kWh) aan te rekenen. Volgens onze huidige simulaties zal dit tarief 1,2 à 1,5 €/ MWh (1 MWh = 1.000 kWh ) bedragen. Hiertegenover staat mogelijk wel een vergoeding van de energieleverancier voor de aan hem verkochte energie.

Opgelet! Voor prosumenten met een productie-installatie die minder dan 15 jaar geleden én ten laatste einde 2020 in dienst werd genomen zijn onze voorstellen onder voorbehoud van het arrest van het Grondwettelijk Hof m.b.t. het vernietingsberoep dat wij indienden tegen art. 31 van het decreet digitale meters. (Minstens) tot dan vallen deze prosumenten onder de specifieke regeling van het Energiedecreet en kan aan hen geen injectietarief worden aangerekend.

Past niet in mijn ochtendritueel als ik ga werken, tussen opstaan en de deur uit zit maar een 10min.
Ik eet niet en douche mij 's avonds, is enkel toilet+opfrissen+tanden poetsen+koffie zetten en drinken+kleren aandoen (daarom niet in die volgorde) :p

Daar is dan het verschil hé, ik douche mij smorgens en meestal eet ik thuis (zeker op een telewerkdag - spek met eieren njam) ofwel eens een worstenbroodje/curryrol onderweg. En ik heb minstens een 30 - 40 minuten nodig om ervoor te zorgen dat ik genietbaar ben smorgens. Dus daar is die tijd dan wel ;).

We leven in 2021 hé. :p
Ik ga nu niet denken van. Hmm ik ga over 10 minuten een kakske doen, dus zal al even naar de wc gaan om de stekker er al in te steken, om dan terug te gaan naar bv de pc, om dan na 10 minuten terug naar wc te gaan en nadat ik mijn drolleke heb gelegd die stekker terug uit trekken. :p

Bij mij hier thuis heb ik gewoon geen extra elektrisch vuur in de badkamer of wc, doe het ook enkel met vvw. Momenteel is het in de badkamer 22,1°C. Voor mij is dat warm genoeg om te kakken en om te kleden, als ik ga douche stijgt de temperatuur toch door de douche. Heb de aansluitingen wel voorzien om eventueel elektrisch radiotor te plaatsen, maar is niet nodig eigenlijk. :)
2021 of niet, blijft gadgety :p.
Heb nu eenmaal mijn ochtendrituelen, en een kakske doen smorgens zat daarbij. Anders moest ik onderweg naar het werk altijd (maar kon ook het geval zijn wegens de endeldarmtumor die dat nodig achtte destijds, nu met de stoma is dat veranderd). Dus was niet speciaal een moeite al moet ik eerlijk zijn dat ik met 16-18°C ook perfect een kakske kan doen binnen zunne (ik heb nog het huiske gekend, dat was pas afzien... 16° in vgl daarmee is puuuuuurrrrreeeee luxe), daarvoor moest die verwarming niet aanstaan. Die verwarming was eerder voor een doucheke wegens natte huid en koudegevoel.

Maar neen, in mijn nieuwbouw ook niet voorzien. Al staat de verwarming boven niet op omdat het daar om te slapen warm genoeg is. En heb daar nog een badkamer voorzien waar het wel nuttiger zou zijn dan al de kamers op 22¨C te brengen (dan slaap ik slecht). Maar dan kun je dat perfect doen. Is echt geen issue vind ik persoonlijk. En kan nog niet zeggen ofdat als ik daar een bad of douche zou nemen die ruimte ook voldoende warm is in mijne pure zonder extra elektrisch vuurtje omdat die ruimte enkel de voorzieningen heeft nog niet de uitrusting aangezien voor mij alleen die extra badkamer overkill is.

In de VERG-uitleg over capaciteitstarief geven ze expliciet aan dat men zeker moet betalen om te injecteren en dat er mogelijks een vergoeding tegenover staat van energieleverancier. Als die dan ineens beslissen om niets meer te betalen, dan kost het ons dus geld om te injectern.

Door de komst van de digitale meter , die de afgenomen en geïnjecteerde kWh apart registreert, zullen ook prosumenten vanaf 2021 de mogelijkheid hebben om hun injectie te vermarkten. Hun situatie verschilt op dit vlak daardoor niet langer van lokale producenten met een grotere installatie.

Daarom stellen we voor om ook prosumenten vanaf 2022 een injectietarief (€/kWh) aan te rekenen. Volgens onze huidige simulaties zal dit tarief 1,2 à 1,5 €/ MWh (1 MWh = 1.000 kWh ) bedragen. Hiertegenover staat mogelijk wel een vergoeding van de energieleverancier voor de aan hem verkochte energie.

Opgelet! Voor prosumenten met een productie-installatie die minder dan 15 jaar geleden én ten laatste einde 2020 in dienst werd genomen zijn onze voorstellen onder voorbehoud van het arrest van het Grondwettelijk Hof m.b.t. het vernietingsberoep dat wij indienden tegen art. 31 van het decreet digitale meters. (Minstens) tot dan vallen deze prosumenten onder de specifieke regeling van het Energiedecreet en kan aan hen geen injectietarief worden aangerekend.

Grinnik begint nog leuker te worden indien ik het goed interpreteer. Fluvius gaat dus nu met de uitspraak van het grondwettelijk hof ons ook nog 0.0015€ vragen voor elke kwh die we op het net zetten. Nu goed dat het geen 15 euro / mWH was want dan schoot er niet meer veel over van die 0-0.045€ per kwh die men ons zal geven afhankelijk van het afgesloten contract voor onze aangeleverde energie.

Laatst bewerkt:

Ze gaan er weer wat van maken, net alsof het niet ingewikkeld genoeg is, massaal taxeren op eender wat staat op nr1 in hun woordenboek. En dat puur voor die 500 dure posten dat ze daar in Brussel bekleden, het is een pure schande.

Terug
Bovenaan