Zonnepanelen Topic

Ik heb het meerdere malen op 9lives gezet en ik orakel het hier ook graag: de taksen op gas zullen stijgen om de taksen op elektriciteit te laten dalen.
Het rendement van uw warmtepomp, van uw zonnepanelen, van mijn nieuwe gasketel, gaan we enkel achteraf kunnen berekenen.
Dat zeggen ze al van 2018. Dat men een groene taxshift wenst. Daar komt echter niets van in huis....

Kunnen we in dit topic eens stoppen met al die comments in de trant van "je had het kunnen weten"?
Bimmer heeft nu al meermaals aangegeven hoe het zat, daarmee is toch alles gezegd?
We blijven hier in herhaling vallen.
Herhaling doet ons ons beter voelen :p

de taksen op gas zullen stijgen om de taksen op elektriciteit te laten dalen.
Het rendement van uw warmtepomp, van uw zonnepanelen, van mijn nieuwe gasketel, gaan we enkel achteraf kunnen berekenen.
Om dan in een volgende fase alleen nog met elektriciteit te zitten, waardoor het belang ervan enkel nog gegroeid is en waarvoor er geen investeringen gedaan zijn om het netwerk/bevoorrading daarop af te stellen. Dan verschuift de financiële last ook terug naar de elektriciteitsafnemer.

Op zich kan er ook gerust gekozen worden op het uitfaseren van gas, net zoals dat bij stookolie aan het gebeuren is.

Maar betalen zal de elektriciteitsverbruiker toch. De vraag is gewoon hoeveel bochten men nog gaat nemen vooraleer we daarop uitkomen

Euhm, ik heb zonnepanelen en een warmtepomp.
Ik zou die zonnepanelen niet gelegd hebben als ik niet verplicht was. De meerprijs voor de zonnepanelen om verbruik van mijn warmtepomp te dekken MET terugdraaiende teller was 2,1 jaar vrijgesteld KI.
De meerkost tov van een gasketel was 9000€ (afgerond naar onder). 3/9de is daarmee gedekt door de vrijstelling van de KI.
Nog eens 1/9de maximaal werd gedekt door de E-peil premie omdat ik beter deed dan ik moest.

Er schiet nog altijd bij mijn weten 5/9de over die ik op geen enkele manier goedmaak. Want de kost voor elektriciteit te KOPEN is duurder dan de kost voor gas te kopen als ik een gasketel had geplaatst.

Ik zit dus met een gat van 5000€. De kost van elektriciteit voor mijn verbruik schommelt rond de 540€. Dat is dus een terugverdientermijn van <10j. In optimale omstandigheden (dus met terugdraaiende teller), indien er eens niets stuk gaat (en na 5 jaar kan er al eens iets schelen aan de ventilator bij een L/W versie).

Had ik dit toen geweten had ik nooit een warmtepomp gezet.
Maar nog altijd zonnepanelen want zonder zal je nooit laag genoeg in e-peil gaan

En als de gasprijzen stijgen gaat ook de elektriciteit stijgen want binnenkort wordt die in de winter op een windlozen dag alleen nog met gas geproduceerd :p

Maar nog altijd zonnepanelen want zonder zal je nooit laag genoeg in e-peil gaan

En als de gasprijzen stijgen gaat ook de elektriciteit stijgen want binnenkort wordt die in de winter op een windlozen dag alleen nog met gas geproduceerd :p

Daar heeft de overheid wel instrumenten voor. Je betaalt op stookolie ook niet dezelfde taksen als op diesel. En laat ons wel wezen de prijs van gas zal niet omhoog gaan omdat de prijs van de grondstof stijgt. Het zal gewoon extra belasting zijn.

Die komt er hoe dan ook toch aan hoor.

Ik zu de afweging gemaakt hebben tussen :

1) de boete betalen
2) zonnepanelen installeren om geen boete te betalen
3) kijken of extra zonnepanelen installeren en de premie beter is dan de alternatieven.

En dan zou ik minder pissig zijn over de aanpassing van de terugdraaiende teller. Behalve wanneer ik de beslissing gemaakt heb om zonnepanelen te installeren wanneer een overheid mij beloofd heeft dat ik 15 jaar kan genieten van die terugdraaiende teller en dat mij over de streep heeft getrokken om die zonnepanelen te plaatsen. Waar ik zonder die belofte gekozen zou hebben voor het alternatief.

Maar ik zou al zeker niet die warmtepomp en die extra zonnepanelen geplaatst hebben en desnoods tevreden geweest zijn met e-peil 54 ipv e-peil 11 waardoor ik al minstens die 5000€ in mijn zak had zitten.

Daar heeft de overheid wel instrumenten voor. Je betaalt op stookolie ook niet dezelfde taksen als op diesel. En laat ons wel wezen de prijs van gas zal niet omhoog gaan omdat de prijs van de grondstof stijgt. Het zal gewoon extra belasting zijn.

Die komt er hoe dan ook toch aan hoor.
Wat ik nu ga zeggen is dan weer teveel verwachten, daar niet van.
Op zich vind ik het logisch dat dit effect zal plaatsvinden, al zal men dit nu reeds moeten aangeven. Als je nu kunt zeggen "De aardgasprijs gaan we elk jaar met 5% laten stijgen de komende 20 jaar." (Ik zeg maar iets, pin me niet vast op de cijfers.) Dan weet je wat te verwachten en kun je daarnaar ook je langetermijn investeringen aanpassen.

Dan ga je nu al meer investeringen in warmtepompen zien.

Als ze daarentegen plots in 2030 zeggen, vanaf nu is aardgas dubbel zo duur, zijn er weer gewoon een hoop mensen genaaid.

jamaar mannekes, de zon schijnt overdag in de winter niet of amper. Dat is net het hele probleem..

Gisteren 500wh, succes om daar een vat mee op te warmen.

Mensen met zonnepanelen en digitale teller die injectie meet: op dagen als vandaag heb je toch 0 injectie? Ik zou denken dat je in de maanden nov-dec-jan-feb quasi aan 100% zelfconsumptie zit. Toch zeker nu met verplicht thuiswerk, verbruik je elke Wh die je panelen maken toch meteen zelf?

Laatst bewerkt:
Mensen met zonnepanelen en digitale teller die injectie meet: op dagen als vandaag heb je toch 0 injectie? Ik zou denken dat je in de maanden nov-dec-jan-feb quasi aan 100% zelfconsumptie zit. Toch zeker nu met verplicht thuiswerk.
dan kan je ook zeggen dat we 's nachts ook 100% zelfconsumptie hebben.

Ik heb het meerdere malen op 9lives gezet en ik orakel het hier ook graag: de taksen op gas zullen stijgen om de taksen op elektriciteit te laten dalen.
Is dat een beetje zoals rangeerder die van het begin van 9lives zat te zeggen dat hij geen huis kocht omdat de vastgoedbubbel ging springen. En elke keer er een stagnering of licht daling was in kwartaalcijfers was hij daar :p

Iets voorspellen is niet moeilijk, de vraag is wanneer. Als ik zeg dat de zon gaat uitdoven, ga ik uiteindelijk ook ooit gelijk krijgen. Maar daarom ga ik nu nog niks doen ervoor ;)

dan kan je ook zeggen dat we 's nachts ook 100% zelfconsumptie hebben.
0% bedoel je.

En ja, dat is het probleem hé. België heeft eigenlijk niet het klimaat om optimaal gebruik te maken van zonnepanelen.
Ik ga in gans januari evenveel opbrengst hebben dan 2 goeie dagen in de zomer. Op de ganse maand januari hé :p December was het toch een factor van 3,5 ;)

Zonder opslag (het net bij terugdraaiende teller of een thuisbatterij) zijn zonnepanelen een pak minder interessant. Het kan zijn dat je het er nog gaat uithalen, maar hangt van zoveel factoren af dat je het zelf moet bekijken.
Ik wacht bv de digitale meter af, pas dan kan ik een inschatting maken van mijn verbruik/injectie en wat ik mogelijks kan aanpassen. Al denk ik niet dat (puur financiëel gezien) een thuisbatterij de oplossing zal zijn voor mij.

PS: volgens dit artikel schat Engie de gemiddelde zelfconsumptie op 30%. Wat mij een realistisch gemiddelde lijkt.

ok, ze zijn niet zo interessant in december en januari.. november en februari zijn ook maar halve maanden meestal... maar dan hebben we nog altijd 9/12den bespaard hé

ok, ze zijn niet zo interessant in december en januari.. november en februari zijn ook maar halve maanden meestal... maar dan hebben we nog altijd 9/12den bespaard hé
Zoals ik eronder ook zei: alles hangt af van je eigen profiel. Als je in de zomer bv constant gaat wandelen en een slaatje of BBQ eet, ga je ook een pak minder verbruiken. In de zomer hang ik liever mijn kleren aan de wasdraad. In de zomer doe je minder het licht branden want het is pas later donker, ...

Alles hangt van je eigen situatie af; en tenzij je er nu perfect zicht op hebt kan je wel eens voor een onaangename situatie komen te staan waar je terugverdientijd toch niet zo is als je eerst gedacht had.

Terug
Bovenaan