Zonnepanelen Topic

Dat is waar ik me het meest over opwind. Ik heb een digitale teller, ik krijg nog veel meer 't vliegend schijt van al die mensen die geen digitale teller hebben en hier liggen af te lopen, terwijl ze ondertussen wel zeker zijn van een stuk rendement op hun zonnepanelen.
Die regel van die terugdraaiende teller die bleef terugtellen was gewoon waanzin, vanaf dag 1. Niet meer of niet meer. Een prachtig voorbeeld van het Mattheus-effect
²
En zoals ik daarstraks gepost heb: Fluvius komt gewoon niet langs om de digitale meter te plaatsen als je zegt dat je eerst wilt afwachten wat de compensatie concreet is.. WHUT?!
Te zot voor woorden. Als brave burger word je hier echt driedubbel genaaid.

²
En zoals ik daarstraks gepost heb: Fluvius komt gewoon niet langs om de digitale meter te plaatsen als je zegt dat je eerst wilt afwachten wat de compensatie concreet is.. WHUT?!
Te zot voor woorden. Als brave burger word je hier echt driedubbel genaaid.
Fluvius wil zijn installateurs niet in gevaar brengen. Niet meer of minder

@Bimmer: ik ben net eens gaan kijken. Als de warmtepomp hier draait dan zitten we aan een stabiel verbruik van ongeveer 2,3kW. Dat is met mss nog een paar lampen in huis aan, maar that's it. Als de warmtepompdroger aan gaat dan stijgt het al naar 2,8kW.
Ge moet dus al niet veel meer in huis doen om boven die 3.5kW te gaan.
Dus dan lijkt 6kw als gemiddeld piek zonder warmtepomp aan de vrij hoge kant, zeker als je spreekt dat 6kw dagelijkse kost is. :)

De vreg zei dat een gemiddeld gezin al aan 3,15kw zit. Dus kan me perfect voorstellen dat iemand met een warmtepomp zonder moeite boven de 3,5kw zal zitten. Warmtepomp versta ik geen gemiddeld gezin onder.

Fluvius wil zijn installateurs niet in gevaar brengen. Niet meer of minder
Zeker niet minder, want dat zal waarschijnlijk de hoofdreden zijn.
Maar meer kan wel; vergeet niet dat men het stuk van het decreet ook vernietigd heeft waarin stond dat men u mocht afsluiten bij weigering. Geen idee hoe het nu zit, maar denk door dat artikel in het decreet te vernietigen dat men ook nergens meer stelt dat het verboden is om de digitale meter te weigeren...
+ Dat GwH beslist heeft dat de eindgebruiker keuze heeft tussen teller met draadloze communicatie of bekabeld (wat Fluvius momenteel nog niet uitgerold heeft, volgend hun site tegen januari 2023).

Dus (tenzij ik hierboven een fout maak) kunnen mensen wettelijk weigeren.

Is dat een kwartierpiek? Want 6 kW een kwartier lang en dit elke dag is toch al stevig (ik ga uit van geen warmtepomp, geen EV?). Kan je die piek overeenstemmen met bepaalde activiteiten?
net even nagevraagd, is inderdaad een 2-secondenpiek, NIko Home moet zich nog aanpassen hierop naar een kwartierpiek.

Situatie was kookvuur (3 vuren actief, en 2 ovens).

Vandaag even gehoord bij Luminus en Essent: zij konden voorlopig geen injectietarief aanbieden..
Wat dan met mijn stroom van vandaag die ik opwek en injecteer in het net?

Vandaag even gehoord bij Luminus en Essent: zij konden voorlopig geen injectietarief aanbieden..
Wat dan met mijn stroom van vandaag die ik opwek en injecteer in het net?
👋 Ge kunt er eens naar zwaaien, want dat zijt ge kwijt.
Het injectietarief dat andere leveranciers momenteel aanbieden is een gunst, geen verplichting.

Dus dan lijkt 6kw als gemiddeld piek zonder warmtepomp aan de vrij hoge kant, zeker als je spreekt dat 6kw dagelijkse kost is. :)

De vreg zei dat een gemiddeld gezin al aan 3,15kw zit. Dus kan me perfect voorstellen dat iemand met een warmtepomp zonder moeite boven de 3,5kw zal zitten. Warmtepomp versta ik geen gemiddeld gezin onder.
6kW is aan de hoge kant maar echt niet overdreven ze. De warmtepomp is nu wat aant "onderhouden" he, geen zwaar werk aant doen.
Als er hier bv een douche genomen is en die moet SWW maken dan gaat die zonder veel moeite 1-1.5kW omhoog qua verbruik.
Dat is zonder de pc die aan staat, de tv die speelt, kookplaat in gebruik, oven in gebruik, vaatwas aan, wasmachine aan, etc...

We leven hier wel niet in een bananenrepubliek hé. Als onze overheid een wet maakt, mag je er van uitgaan dat deze gewoon wettelijk is. Of ga je al onze duizenden wetten ongrondwettelijk gaan noemen?
Bwa ik begin er hoe langer hoe maar aan te twijfelen. Een paar maand terug was Lukashenko nog betrouwbaardere COVID informatie aan het delen dan onze "experts".

6kW is aan de hoge kant maar echt niet overdreven ze. De warmtepomp is nu wat aant "onderhouden" he, geen zwaar werk aant doen.
Als er hier bv een douche genomen is en die moet SWW maken dan gaat die zonder veel moeite 1-1.5kW omhoog qua verbruik.
Dat is zonder de pc die aan staat, de tv die speelt, kookplaat in gebruik, oven in gebruik, vaatwas aan, wasmachine aan, etc...

Als ik bij mij kijk deze maand, zie ik gemiddeld: (KW zijn gemiddelde op 15 minuten en hoogste piek van die periode)
Wanneer huis in slaap is: Zit ik aan 0,2KW gemiddeld op 15 minuten
S'morgens wanneer we opstaan en vriendin aan het werken is (thuis werk) : Hoogste piek 0,45KW (tot 10:00, vanaf dan beginnen ze zonnepanelen wat om te brengen, dus zakt dat)
Wanneer we koken: 2,4 -2,6kw (Momenent dat we koken is altijd de hoogste piek bij ons)
S'avonds voor de tv: 0,4kw

Als ik s'nachts afwasmachine opzet (dan kan ik eens zien wat die doet, want de rest blijft stabiel). Dus s'nachts zit ik aan 0,2kw, als je dat aftrekt weet je wat afwasmachine trekt.
Zie ik dat 1ste kwartier ik aan 1,16kw zit. 2de kwartier zit ik aan 0,5kw, dan zakt die naar 0,24kw, daar blijft die voor een 1,5 uur en dan nog eens 1,19kw op 1 kwartier en dan is het gedaan en is de rest van de nacht terug 0,2kw.

Aan 200W sluimerverbruik zal ik van mijn leven niet geraken, de diepvries en koelkasten alleen verbruiken al zeker zoveel :)

Aan 200W sluimerverbruik zal ik van mijn leven niet geraken, de diepvries en koelkasten alleen verbruiken al zeker zoveel :)

Bij mij draait er s'nachts
-Domotica
-Ventilatie unit (D systeem)
-Ijskast (180cm)
-Diepvries (160cm)
-circulatiepomp vvw.
-Digibox
-wat ubiquiti materiaal.
-Normaal ook afwasmachine, maar dat zullen we dan proberen meer in de dag te doen als de zon schijnt. :D
-Dan nog wat frul, onze gsm steken er meestal nog in. TV brand dat lichtje,oven geeft het uur aan,....

Om gisteren nu als voorbeeld te nemen. Heb speciaal op 02:00-02:15 gestaan, zodat je detail kunt zien. Ik zit dan met een verbruik van 0,046kwh per kwartier, als je dan u gemiddeld vermogen wilt rekenen, doe je dat x4. Dus 0,046kwh is = 184W of 0,18kw.
Ik heb s'avonds niet warm gegeten hebben afhaal gedaan, maar s'middag wel, daarmee die piek om 12:00 die 0,362kwh is, dat gelijk is aan 1,44kw piek gemiddeld dat kwartier. Om 01:30 ben ik gaan slapen (daarmee zie je lichtjes een daling), dus vanaf dan start sluimer verbruik en ben die dag tegen middernacht gaan slapen.
Verbruik.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb ook geen warmtepomp.

Ik kom als hoogste afname in verbruik op een kwartier uit op 2.2 kWh, en dat is wanneer de auto aan de laadpaal hangt. Dus een vermogen van 8.8 kW, waarvan dan 7.6 kW voor 't laden van de wagen is.
Buiten het laden kom ik op een kwartier aan 1 kWh verbruik per kwartier als absolute piek, dus een vermogen van 4kW.

En 's nachts valt mijn verbruik terug naar 0.075 kWh per kwartier, dus een vermogen van 250 Watt. Keukentoestellen zijn allemaal A+++

Je spreekt hier over gemiddeld over 15 minuten hé niet vergeten. ;) Dat is een verbruik van 0,8KWh gedurende 1 uur of 800W sluimerverbruik op 1 uur.

-Domotica
-Ventilatie
-Ijskast (180cm)
-Diepvries (160cm)
-circulatiepomp vvw.

Om gisteren nu als voorbeeld te nemen. Heb speciaal op 02:00-02:15 gestaan, zodat je detail kunt zien. Ik zit dan met een verbruik van 0,046kwh, als je dan u gemiddeld vermogen wilt rekenen, doe je dat x4. Dus 0,046kwh is = 184W of 0,18kw.
Ik heb s'avonds niet warm gegeten hebben afhaal gedaan, maar s'middag wel, daarmee die piek om 12:00 die 0,362kwh is, dat gelijk is aan 1,44kw piek gemiddel dat kwartier.
Verbruik.jpg
Aha, ja dan kan het idd kloppen. Hoe leest ge dat per uur uit? Die view heb ik preceis niet.

Om u een idee te geven: momenteel verbruiken wij ongeveer een 35 a 40kWh per dag (35 op zachte winterdagen, 40 op de koude)
Absolute topper was 31 december aan 57kWh.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je spreekt hier over gemiddeld over 15 minuten hé niet vergeten. ;) Dat is een verbruik van 0,8KWh gedurende 1 uur of 800W sluimerverbruik op 1 uur.

-Domotica
-Ventilatie
-Ijskast (180cm)
-Diepvries (160cm)
-circulatiepomp vvw.
Euh, daar ben je toch compleet fout of je uitleg is scheef...
Als je continue 200W verbruikt, dan is dat 0,2kWh op een uur. Of dit gemiddelde nu op 15min of een uur berekend is :p

Aha, ja dan kan het idd kloppen. Hoe leest ge dat per uur uit? Die view heb ik preceis niet.
Dit is per kwartier. Als je het per uur wilt weten is het gewoon 4 kwartieren optellen bij elkaar.

Je gaat naar mijn fluvius-->verbruik-->toon grafiek-->(standaard komt die dan op week te staan) Kies je dag.

Euh, daar ben je toch compleet fout of je uitleg is scheef...
Als je continue 200W verbruikt, dan is dat 0,2kWh op een uur. Of dit gemiddelde nu op 15min of een uur berekend is :p
Dat is gemiddelde per kwartier hé. als het per uur is, dan is het geen wat jij zegt. :) Staat ook in detail vakje 02:00 - 02:15, dat is tijdstip.

Terug
Bovenaan