Zonnepanelen Topic

En wat was de reactie van Fluvius IVM omschakeling tarief zonder vervanging naar dm?
Als ik es zal binnen geraken zal ik het weten. Al 3 pogingen ondernomen maar telkens na een half u moeten afleggen wegens vergadering of iets anders. Volgende week iets meer tijd om een uur of 2 de lijn laten open te liggen. Keep you posted :)

Nieuwe mail van het advocatenkantoor betreft de mogelijke rechtzaak.

Ik mag hem niet delen maar wil toch één zeer belangrijk punt hier posten. De finale regeling rond het uitbetalen van de premie bevat een clausule die de regeling onderhavig stelt aan het beschikbare budget. De Vlaamse Overheid kan dus in principe een uitbetaling weigeren wanneer er onvoldoende budget zou zijn

Nieuwe mail van het advocatenkantoor betreft de mogelijke rechtzaak.

Ik mag hem niet delen maar wil toch één zeer belangrijk punt hier posten. De finale regeling rond het uitbetalen van de premie bevat een clausule die de regeling onderhavig stelt aan het beschikbare budget. De Vlaamse Overheid kan dus in principe een uitbetaling weigeren wanneer er onvoldoende budget zou zijn
Denk je nu echt dat die advocaten de rechtzaak voor wie er mee ingestemd heeft gaat winnen. De raad van state heeft het dossier eerst moeten goedkeuren dus als dat is gebeurd hebben die advocaten geen poot meer om op te staan en anders zal Europa er zich nog mee kunnen moeien en denk er aan van Europa mag een land na 2025 geen premies meer geven. Dus wat denk je dat er met die rechtzaak van gaat komen dat mensen die er mee doen en als er pas tegen 2025 een beslissing valt en je gaat dan een premie aanvragen dat u premie dan een pak lager gaat zijn en waarschijnlijk zal er ook nog komen dat als er een bekabelde digitale meter komt dat je de plaatsing er niet meer van gaat kunnen weigeren. Dus als je slim zijt denk je 2 keer na voor je er mee verder doet en later spijt gaat krijgen.

Langs de andere kant de premie is een pleistertje op een grote wonde. Het is niet alsof je zoveel wint.
Dus alles wat je rekt nu heb je nog, een digitale met injectievergoeding komt er toch.

Denk je nu echt dat die advocaten de rechtzaak voor wie er mee ingestemd heeft gaat winnen. De raad van state heeft het dossier eerst moeten goedkeuren dus als dat is gebeurd hebben die advocaten geen poot meer om op te staan en anders zal Europa er zich nog mee kunnen moeien en denk er aan van Europa mag een land na 2025 geen premies meer geven. Dus wat denk je dat er met die rechtzaak van gaat komen dat mensen die er mee doen en als er pas tegen 2025 een beslissing valt en je gaat dan een premie aanvragen dat u premie dan een pak lager gaat zijn en waarschijnlijk zal er ook nog komen dat als er een bekabelde digitale meter komt dat je de plaatsing er niet meer van gaat kunnen weigeren. Dus als je slim zijt denk je 2 keer na voor je er mee verder doet en later spijt gaat krijgen.

Je moet natuurlijk eerst wel begrijpen waar dit echt over gaat voor je snedige commentaar komt posten...

De rechtzaak gaat niet over het arrest van het Grondwettelijk Hof betreft de vernietiging van de regeling omtrent of een aftoetsing van de nieuwe regeling bij de RVS. De kern van de zaak is dat men, nadat de Vlaamse Overheid heeft nagelaten te reageren op een formele ingebrekestelling, nu aan de rechtbank de basisvraag wil voorleggen of de Vlaamse Overheid gebonden is door het beloofde rendement en dat beloofde rendement dus moet realiseren. Het beloofde rendement is voor de goede verstandhouding dus niet gelijk aan de eenmalige premie die ergens uit een Excel op het kabinet van Demir is gerold. Hoe zou dat in godsnaam ook kunnen.

Men dwingt de burger hier dus te gokken. Je premie moet namelijk ten laatste 6 maanden na publicatie van de compensatieregeling worden aangevraagd. In die tijd is het absoluut onmogelijk om een uitspraak van de rechter ten gronde te bekomen over bovenstaande vraag. Bizarre houding van een overheid die toch zo recht in haar schoenen staat.

Dit bericht vandaag gelezen op hln.be. Er zullen er veel gaan verschieten als ze een boete krijgen of voor het gerecht gedaagd worden.

Duizenden mensen gaven zonnepanelen niet aan: “Levensgevaarlijk”, ook grote fraude bij groenestroomcertificaten opgespoord

Dit bericht vandaag gelezen op hln.be. Er zullen er veel gaan verschieten als ze een boete krijgen of voor het gerecht gedaagd worden.

Duizenden mensen gaven zonnepanelen niet aan: “Levensgevaarlijk”, ook grote fraude bij groenestroomcertificaten opgespoord

ik ben momenteel aan het kijken om zonnepanelen te plaatsen. Nu is er wel iets dat ik niet snap: waarom installeren mensen de zonnepanelen niet zonder verbinding aan het net ?
Ik zou graag zonnepanelen zetten + tesla power wall, maar is dat dan niet rendabel ? Want dit lijkt mij toch een goede compromis… ik wil dan ook niet aan het net verbonden worden.

ik ben momenteel aan het kijken om zonnepanelen te plaatsen. Nu is er wel iets dat ik niet snap: waarom installeren mensen de zonnepanelen niet zonder verbinding aan het net ?
Ik zou graag zonnepanelen zetten + tesla power wall, maar is dat dan niet rendabel ? Want dit lijkt mij toch een goede compromis… ik wil dan ook niet aan het net verbonden worden.
Je zal dan nog steeds een groep nodig hebben. Die powerwall met zonnepanelen gaan je niet het jaar rond voldoende elektriciteit geven.
Er zijn ook weldegelijk mensen die dat hebben hoor, maar je moet de kosten-baten afwegen en dan is de investering vaak net te groot.

Heb jij een alternatieve energiebron beschikbaar? Want puur PV en batterijen is in België geen optie.

Bedoel je dan de zonnepanelen niet verbinden met het net, maar zelf wel nog verbonden zijn voor wanneer je niet voldoende elektriciteit uit de zonne-energie hebt, of bedoel je volledig off grid gaan?

Bedoel je dan de zonnepanelen niet verbinden met het net, maar zelf wel nog verbonden zijn voor wanneer je niet voldoende elektriciteit uit de zonne-energie hebt, of bedoel je volledig off grid gaan?
Ja dit bedoel ik, zonnepanelen + Powerwall en er naast gewoon elektriciteit verbinding. Maar de zonnepanelen staan dan los van het net.

Ja dit bedoel ik, zonnepanelen + Powerwall en er naast gewoon elektriciteit verbinding. Maar de zonnepanelen staan dan los van het net.
Ik zie geen enkele reden waarom je dit zou doen.
Ga je dan uw elektriciteitsnet zodanig aanpassen dat enkele stopcontacten op de zonnepanelen en powerwall zitten en enkele andere op het net ?

Je betaalt dan veel geld voor uw zonnepanelen en powerwall die je suboptimaal gebruikt. Suboptimaal omdat in de zomer wanneer je te veel stroom hebt en uw batterij vol zit na een halve dag dan verlies je al die "stroom" terwijl je er anders nog 4-6cent of zo ervoor krijgt.
In de winter wanneer je dan te weinig stroom genereert ga je dan ook volle bak stroom moeten inkopen. Daarnaast zie ik u al de hele tijd oei mijn batterij is leeg, effe de tv herpluggen op de stroom van het net. De volgende dag ben je vergeten om de tv terug te herpluggen en oei mijn batterij is vandaag niet gebruikt geweest en ik heb nu continue stroom zitten pakken van het net waarvoor ik het volledige bedrag moet betalen.

Wanneer zou semi online een optie zijn, wanneer de vaste kost voor aangesloten te zijn zodanig hoog is dat de meerprijs ervoor uw investering in offline het nuttig maakt. Maar die is er niet, je betaalt in weze een beperkte vaste kost en voor de rest is uw bijdrage in functie van uw verbruik. Waardoor de drempel om uzelf af te sluiten van het net en volledig offline te gaan waanzinnig hoog ligt... Daarnaast is de generatiecapaciteit van zonnepanelen in de winter bedroevend terwijl voor de meesten het verbruik er even lineair is (uitzonderingen daargelaten : ergo jacuzzi, zwembad, airco, etc...).

Wanneer je zegt van kijk ik doe er eigenlijk niet meer mee als mijn tv en tablet eens opladen, ja dan kun je dat. Maar dan zou ik geen zonnepanelen leggen noch een batterij van alles gezamenlijk 15k€... dan betaal ik gewoon het net want met die 15k€ kun je dan decennia aan elektriciteit kopen voor uwe TV en uwe tablet.

Maar op dit moment is dit niet financieel rendabel in ons systeem dat voorlopig nog goed werkt. Indien je een windmolen zou zetten of zonnepanelen en een kleine windmolen dan zou je nog kunnen zeggen misschien... volledig offline gaan maar dan nog zou je dan graag hebben dat uw batterijcapaciteit een veel langere backup heeft dan dat eventjes. Om nog niet te spreken van de kost die je hebt in zowel initiële aanschaf als onderhoud om dat allemaal in stand te houden. Dat klinkt allemaal mooi, maar als je de luxe hebt om u aan te sluiten op het net, zoals het momenteel geregeld is, dan zou ik dat echt niet doen.

Dat mag wettelijk gezien ook niet dacht ik. Ofwel volledig off grid (of volledig gescheiden systeem). Maar zo half half gelijk hij voorstelt is een no go.

Om dat artikel van de zonnepanelen die niet aangegeven zijn, ergens verbaast het me niet. Het zit toch zo een beetje in de Belgische loterij mentaliteit (als het niet opvalt zal het wel mogen zeker). Maar gelukkig gaan ze er niet van worden

Ga je dan uw elektriciteitsnet zodanig aanpassen dat enkele stopcontacten op de zonnepanelen en powerwall zitten en enkele andere op het net ?

Je betaalt dan veel geld voor uw zonnepanelen en powerwall die je suboptimaal gebruikt. Suboptimaal …..
ok dus het is gewoon niet rendabel, maar het kan wel interessant zijn als je grote verbruikers hebt: airco, zwembadverwarming enz.
Ik heb wel niet gedacht aan het feit dat je dan gescheiden stopcontacten nodig hebt en nog andere details.
Dat mag wettelijk gezien ook niet dacht ik. Ofwel volledig off grid (of volledig gescheiden systeem). Maar zo half half gelijk hij voorstelt is een no go..
Ja het mag volgens mij wel, je hebt de optie om je zonnepanelen aan te sluiten op het net (dit moet je dan aangeven) of deze niet aan te sluiten met een soort hybride gebruik (en dan moet je het niet aangeven)

ok dus het is gewoon niet rendabel, maar het kan wel interessant zijn als je grote verbruikers hebt: airco, zwembadverwarming enz.
Ik heb wel niet gedacht aan het feit dat je dan gescheiden stopcontacten nodig hebt en nog andere details.

Ja het mag volgens mij wel, je hebt de optie om je zonnepanelen aan te sluiten op het net (dit moet je dan aangeven) of deze niet aan te sluiten met een soort hybride gebruik (en dan moet je het niet aangeven)
Wat gaat u doen als er dan in de winter iets aan u installatie is waardoor deze geen stroom opwekt of genoeg stroom gaat u dan deze toestellen terug op het bord hangen wat op het hangt. Bij off grid gaan denken veel mensen niet na dat er ook onderdelen defect kunnen gaan en meestal op een slecht moment en als je het dan nog moet bestellen met mss een levertijd van 4 weken of langer. Wat gaat u dan doen.

Het zou eventueel kunnen.

Maar ik betwijfel dat ten zeerste. Er is gewoon geen nadeel aan u aankoppelen aan het net. Zeker niet nu dat men het prosumententarief heeft laten vallen met de digitale teller.
Toen men het prosumententarief had ingevoerd zou je dat nog als voordeel kunnen claimen dat je die kost uitspaart. Maar door het feit dat uw net als perfecte batterij toen kon gebruikt worden moest je dan ook die bijdrage bekijken als alternatief voor de kost van een batterij.

Ik zou dan ook niet weten waarom je dat zou doen, met de risico's van de enorme kost van de batterij, van het feit dat zaken stuk kunnen gaan en je het allemaal zelf moet kunnen fixen (want anders moet je dure stielmannen betalen) en is het beste dat je stukken van uw volledige installatie hebt liggen zodanig dat je het zo snel mogelijk kunt repareren. Dat maakt het allemaal duur in mijn ogen. En ik zou daar echt niet voor kiezen.

Enkel wanneer je van de opinie bent dat je volledig onafhankelijk van het net wilt zijn uit principe. Ja, dan doe maar. Maar je moet het dan niet doen wegens financiële redenen. De kosten die je betaalt voor die totale installatie en de service dat zij ervoor zorgen dat het zo snel mogelijk in orde is (bij het net), daar kun jij gewoon niet aan uit. Zeker niet omdat in uw installatie je moet plannen voor een bepaald verbruik en uw volledige installatie daarop moet instellen (en daar niet echt over kunt gaan), terwijl je bij het net gewoon los kunt gaan en er echt niet moet naar kijken. Je betaalt misschien iets meer, maar bijlange niet in de mate wat het u kost om in uw eigen situatie te overdimensioneren en dit dan te onderbenutten.

Kijk en daar wringt het schoentje al onmiddellijk natuurlijk.
Off-grid klinkt leuk, als je enkel uitgaat van een sprookjesbeeld en niet technisch weet hoe het in elkaar zit.

Wat je moet doen is uw installatie net wel op het net hangen. En dan uw verbruikers slim sturen om optimaal gebruik te maken van uw zonne-energie.

En waarom zou je dat doen? Met twee aparte circuits werken?
In normale omstandigheden, aangesloten op het net heb je het volgende:
1. Stroom van de zonnepanelen optimaal gebruiken
2. Overschot naar de batterij
3. Wanneer deze vol is, injectie op het net

Wanneer we dat laatste niet willen gaan we op dat moment ervoor kiezen om de zonnepanelen uit te laten schakelen, zodat ze geen stroom meer leveren.

Tenzij dat hier in dit apenland niet zou mogen??

En waarom zou je dat doen? Met twee aparte circuits werken?
In normale omstandigheden, aangesloten op het net heb je het volgende:
1. Stroom van de zonnepanelen optimaal gebruiken
2. Overschot naar de batterij
3. Wanneer deze vol is, injectie op het net

Wanneer we dat laatste niet willen gaan we op dat moment ervoor kiezen om de zonnepanelen uit te laten schakelen, zodat ze geen stroom meer leveren.

Tenzij dat hier in dit apenland niet zou mogen??
Je mag zonder een aanmelding van uw installatie geen koppeling maken tussen uw zonnepaneleninstallatie en het elektriciteitsnet. Basis hierachter is voor de stabiliteit van het net natuurlijk.

De discussie ging dan ook hoe werk je als je geen koppeling met het elektriciteitsnet wenst. En dan kun je

1) geen koppeling hebben en dus geen gebruik maken van het net -> off grid
2) geen koppeling hebben maar wel gebruik maken van het net -> semi-off grid. Maar dan mag uw zonnepaneelinstallatie op uw binneninstallatie niet gekoppeld worden. Ik zie dan geen enkele oplossing dan ofwel een ontdubbeling van uw elektriciteitsgrid in huis ofwel deze zonnepaneelinstallatie enkel voorzien hebben voor bepaalde toepassingen. Maar ik acht dit dan suboptimaal tov de voorlopig logische versie zijnde koppeling met het net en aanmelding van het systeem bij de netbeheerder zodanig dat je uw stroom kunt terugleveren via injectie op het net. En eigenlijk is dit dan de semi-on grid versie.

Maar als je de semi on grid doet zonder dat je dit hebt aangemeld bij de netbeheerder dan ben je aan het "frauderen". Conform ook het nieuwsartikel. De semi off grid, ben je in principe bij mijn weten volledig conform en kan men u niets maken.

Maar op dat moment moet je uw overschot dan laten wegvloeien of uw installatie afschakelen en is dat natuurlijk suboptimaal gebruik van uw volledige installatie maar erger, vooral zonde van de verspilling.

Terug
Bovenaan