Zonnepanelen Topic

Tegenvaller, na 1d zou het warmwater vat hier al vol zijn. En tussen mei en november zijn we hier al 95% afhankelijk van de zonnecollector...

Tegenvaller, na 1d zou het warmwater vat hier al vol zijn. En tussen mei en november zijn we hier al 95% afhankelijk van de zonnecollector...
In de praktijk ga je dan een warmtepompboiler gebruiken om je water op te warmen ipv een gewone weerstand, dus deel dat nog maar eens door een factor 4 of zo. 15 kWh om 1000 liter water 50 graden op te warmen met een warmtepomp met COP = 4.

En als uw warm water opgewarmd is en de prijzen zijn de volgende dag teut negatief, dan het nooit ver genoeg zijn afgekoeld om er veel energie in kwijt te kunnen.

Een inverter die bij negatieve prijzen enkel eigen verbruik kan afdekken, lijkt me nog steeds het best.

Alles komt terug. Vroeger tapte men elektriciteit af van de buren. Het zal niet lang meer duren eer we in de krant lezen dat buur 1 clandestien injecteert bij buur 2.

Maar die panelen zijn toch gewoon domme half geleiders waar de fotonen de elektronen een duwtje geven en de stroom begint te lopen? Dat fysisch proces kun je toch niet reguleren?

Waar gaat de overschot tussen panelen en omvormer naartoe? Die gelijkstroom kan toch niet gewoon verdwijnen?
De MPPT van uw omvormer is een DC-DC converter die door zijn duty cycle te regelen, de spanning van uw PV-panelen kan regelen. Daardoor komt je op een ander punt (vermogen) op de I-V curve van het paneel te liggen. In het extreme geval lig je helemaal rechts op de curve en vloeit er geen stroom meer, en is er dus geen opgewekt vermogen meer.

Laatst bewerkt:
Voor diegene die niet willen boeren met hun teveel aan stroom: Airco's to the rescue! Koel uw huis tot 16graden, en regel de temperatuur met openstaande ramen en deuren.

Dan kunt ge beter uw EV op de rollen zetten en ondertussen laden. Dan krijgt ge nog CREG tarief terug betaald voor alle overtollige zonnestroom.

Dan kunt ge beter uw EV op de rollen zetten en ondertussen laden. Dan krijgt ge nog CREG tarief terug betaald voor alle overtollige zonnestroom.
Want iedereen met zonnepanelen heeft natuurlijk ook een firmawagen... :unsure:

Airco's zijn, als je het puur qua moment van opbrengst/verbruik bekijkt, altijd al een ideale match geweest met zonnepanelen. Toch voor te koelen. Want je gaat deze voornamelijk aanzetten als er een overvloed aan zon is (en je dus ook bij de negatieve tarrieven komt).

En als je echt teveel produceert, airco+elektrisch vuurke in 1 ruimte hé, laat ze maar tegen elkaar opboksen :p

In de zomer staat de koeling altijd op. Dat verbruikt ongeveer 500-600W. Op een dag dat we de koeling nodig hebben, is het meestal zonnig en dan hebben wij een plateau van 7.5kW tussen 12 en 16h (oost-west opstelling). Dat is dus ook maar een druppel op een hete plaat.

In de zomer staat de koeling altijd op. Dat verbruikt ongeveer 500-600W. Op een dag dat we de koeling nodig hebben, is het meestal zonnig en dan hebben wij een plateau van 7.5kW tussen 12 en 16h (oost-west opstelling). Dat is dus ook maar een druppel op een hete plaat.
Je doet het fout.
Airco aan, deuren open, zo help je de opwarming van de aarde energieneutraal tegen te gaan.

Allemaal leuke cafépraat, maar die negatieve injectie gaat volgens mij over 2-3 cent/kWh dus dat is voor de meeste mensen 20 cent tot 1 euro PER DAG op die uitzonderlijke dagen dat er negatieve prijzen zijn..

En als er dan juist een wolk passeert als je al je airco+elektrische vuurtjes op maximale capaciteit draaien, dan gaat het je uiteindelijke nog meer kosten dan besparen.

Allemaal leuke cafépraat, maar die negatieve injectie gaat volgens mij over 2-3 cent/kWh dus dat is voor de meeste mensen 20 cent tot 1 euro PER DAG op die uitzonderlijke dagen dat er negatieve prijzen zijn..

1) Nefast voor de business case
2) Injectiebelasting incoming. Je kunt het ook een netsolidariteisbijdrage noemen of een balanceringsbijdrage of whatever fancy woordje. Eens de providers structureel injectie gaan negatief betalen, is het als overheid heel simpel om daar 5 of 10 cent heffing op te plakken. In de computer gewoon x+0.05 en klaar.

Kunnen beter maar voorzien zijn op de roverheid.

On another note. Nu de laadpaal deftig solar charging doet zijn we 80% zelf-voorzienend en 40% zelf-consumptie. Met een Homewizardje kunnen we dat wel nog naar 90% en 45% krijgen denk ik. Maar de overige 4000kwh injectie zouden we wel nog op een of andere manier moeten kunnen gebruiken. EV op rollen zetten en CREG tarief incasseren is ook al door mijn gedachten gespookt. :laugh:

In Juni is het hier ook gedaan met terugdraaiende teller - alleen heb ik nog geen EV, geen thuiswerk, ... dat gaat een lastige zijn om te verteren. Ik verbruik dan ook nog eens veel elektriciteit gedurende de nacht ook.

Imo is dat het compleet falen van netbeheerders, overheden en de industrie in zijn geheel.

On another note. Nu de laadpaal deftig solar charging doet zijn we 80% zelf-voorzienend en 40% zelf-consumptie. Met een Homewizardje kunnen we dat wel nog naar 90% en 45% krijgen denk ik.
Homewizard is een merk met meerdere producten, sommigen die enkel inzichten geven. Hun plug-in batterij is nog altijd niet gehomologeerd in België (en sinds die niet met de P1 meter als sturing mag werken, mogelijks ook niet direct. En dat zou je moeten weten, want je hebt daarop geantwoord in he thuisbatterijen topic :p ).

Dus over welk homewizardje heb je het die dat magisch met zijn toverstaf gaat regelen?

Terug
Bovenaan