Zonnepanelen Topic

Voor 60 euro gaat dat moeilijk zijn. Het enige dat ik kan bedenken is een cheap android tablet samen met een HomeAssistant installatie die die infographics voorziet. Maar beide onderdelen (een arm bordje voor HA alsook de cheap android tablet) gaan meer kosten dan 60 euro. Je gaat er wel veel meer mee kunnen doen.

Iemand die een (nog) goedkopere oplossing kent of kan bedenken voor het Energy Display van Homewizard?

Lijkt me wel leuk om ergens beneden een constante info te hebben, maar om daar nu een schermpje van 60euro voor te kopen is een brug te ver :p
Ready made ga je niet veel goedkoper vinden.

Goedkoopste alternatief is een oude smartphone/tablet als dashboard of een DIY oplossing (ESP32 + 5" touchscreen vind je al voor €30, 4.3" voor €20, ...). Maar in beide gevallen zal je zelf nog moeten opzetten/configureren/graphics opmaken.

Iemand die een (nog) goedkopere oplossing kent of kan bedenken voor het Energy Display van Homewizard?

Lijkt me wel leuk om ergens beneden een constante info te hebben, maar om daar nu een schermpje van 60euro voor te kopen is een brug te ver :p

Kheb eentje op mijn bureau staan en tbh - tis leuk :).

Is ook een thermometer dus dan heb ik ook grafiekjes over de temperatuur in onze living. Voor de rest ga je het geld er nooit uithalen maar het is gewoon leuk om te hebben. Niet alles moet zichzelf terugverdienen, zolang de zonnepanelen dat maar doen...

Ik vind het een zinloos ding dat nooit rendabel is, en ook maar plaats inpakt en na een paar maanden wellicht in de kast belandt en terug e-waste is. Als de zon schijnt; heb je waarschijnlijk zon over; als het regent: niet.

Is ook een thermometer dus dan heb ik ook grafiekjes over de temperatuur in onze living. Voor de rest ga je het geld er nooit uithalen maar het is gewoon leuk om te hebben. Niet alles moet zichzelf terugverdienen, zolang de zonnepanelen dat maar doen...
Klopt. Temperatuur en luchtvochtigheid

Ik vind het een zinloos ding dat nooit rendabel is, en ook maar plaats inpakt en na een paar maanden wellicht in de kast belandt en terug e-waste is. Als de zon schijnt; heb je waarschijnlijk zon over; als het regent: niet.

En dan al zeker omdat iedereen al met een scherm in z'n broek rondloopt heel de dag. Check gewoon via je telefoon denk ik dan.

Daarstraks was ik bezig in de zekeringkast.
Ik duwde met men arm per ongeluk de rem van de zonnepanelen af, ik heb deze terug aangezet.
Maar nu branden er geen lichtjes op men omvormer.

Heeft die omvormer stroom van de zonnepanelen nodig om te draaien?
Of is die kapot doordat ik per ongeluk de rem af heb gezet?

Daarstraks was ik bezig in de zekeringkast.
Ik duwde met men arm per ongeluk de rem van de zonnepanelen af, ik heb deze terug aangezet.
Maar nu branden er geen lichtjes op men omvormer.

Die heeft netstroom nodig om te functioneren (behalve als het een dure eiland-omvormer is wat in 99% van de gevallen niet zo zal zijn).

De omvormer heeft normaal ook een aan/uit schakelaar. Probeer die eens aan en uit te zetten (terwijl de remautomaat aanstaat).

Die heeft netstroom nodig om te functioneren (behalve als het een dure eiland-omvormer is wat in 99% van de gevallen niet zo zal zijn).

De omvormer heeft normaal ook een aan/uit schakelaar. Probeer die eens aan en uit te zetten (terwijl de remautomaat aanstaat).
Hangt van de omvormer af. De mijne gaat ook in wait als er geen minimum aan PV stroom is, dan is het display nog actief en branden de ledjes. En na x tijd in wait, gaat hij in standby. En dan staat het display uit en branden de ledjes niet meer. En voor zover ik weet, start hij ook op in standby en springt pas aan bij voldoende PV stroom.

Ondertussen schijnt de zon, werkt hij nog?

Ik had die schakelaaar idd geprobeerd

Hangt van de omvormer af. De mijne gaat ook in wait als er geen minimum aan PV stroom is, dan is het display nog actief en branden de ledjes. En na x tijd in wait, gaat hij in standby. En dan staat het display uit en branden de ledjes niet meer. En voor zover ik weet, start hij ook op in standby en springt pas aan bij voldoende PV stroom.

Ondertussen schijnt de zon, werkt hij nog?
Jep, de ochtend nadien direct gekeken in de app en kreeg terug stroom binnen.
Smiddags op de werf gaan kijken en dan branden de leds idd

Even een vraag naar de kwaliteit van onderstaande componenten - wij beogen panelen te installeren, maar zie door het bos de bomen niet in deze industrie - dank bij voorbaat:

Aiko Neostar 445WP 2S+ Mono-Glass Full Black Tier 1 * 15
Omvormer Huawei battery-ready 4.6KTL-L1 / 5000 Watt
Huawei optimizers * 15
€ 6.588,32

In hubo 399 euro voor een 400w plug-in zonnepaneel. Geen idee of het goede kwaliteit is. Maar best wel deftige prijs voor het doorsnee tuinhuis of off-grid huisje waar je ook een plug-in batterij van 5kwh of zo zet. Voor 3000 euro ben je off grid en heb je voldoende electriciteit om verlichting en zo te hebben.

In hubo 399 euro voor een 400w plug-in zonnepaneel. Geen idee of het goede kwaliteit is. Maar best wel deftige prijs voor het doorsnee tuinhuis of off-grid huisje waar je ook een plug-in batterij van 5kwh of zo zet. Voor 3000 euro ben je off grid en heb je voldoende electriciteit om verlichting en zo te hebben.
Werken die panelen en batterijen zonder netstroom?

voor dat zonnepaneel en plug-in batterij heb je netspanning nodig om het te laten werken. zal dus niet

Kan zelfs goedkoper en eenvoudiger, een EcoFlow/Bluetti kopen, daar kun je ook een gewoon zonnepaneel aan sluiten.
bv: https://offgridpowerstation.nl/product/ecoflow-delta-2-eu/ + https://offgridpowerstation.nl/wp-c...220w-solar-panel-eu-FRONT-e1652519460310.webp en je bent al off grid. puur voor verlichting (en al zeker met LED's) is dat al meer dan voldoende. daar heb je echt geen 5kWh batterij voor nodig. voor off-grid huisje mss dan wel, maar ik zou dan eerder kijken naar die oplossingen met dedicated batterij en geen plugin batterij, wegens het net nodig.

Werken die panelen en batterijen zonder netstroom?
Ja en nee. Er zijn op de Europese markt plug-in batterijen waar je zonnepanelen op kan aansluiten en waar je een off-grid connector op kan aansluiten. Maar die plug je dan uit het net alvorens je die off-grid mode kan gebruiken, op zich zijn het dan geen plug-in batterijen meer :)

Terug
Bovenaan