Er is alleszins een integratie binnen Home Asssistant die het vermogen van een Huawei Sun2000 omvormer kan aanpassen:
github.com
Zet daar nog een module bij die de BELPEX uurtarieven binnen trekt.
Wanneer de prijzen negatief zijn kan er peak shaving toegepast worden met PID regeling of dergelijke om injectie / afname van de P1 poort op 0 te houden. Is behoorlijk wat werk om opgezet te krijgen maar op zich allemaal geen rocket science.
Eens zoiets op termijn deftig in een module is gegoten is het voor de rest van Vlaanderen (en Nederland want die gaan denk ik ook iets gelijkaardigs doen) relatief eenvoudig om op te zetten, er van uit gaande dat je de omvormer en P1 poort al in Home Assistant hebt zitten.
Ik stel mij vooral de vraag bij de technische haalbaarheid van het ganse dynamische verhaal op grote schaal. Mijn digitale meter staat in de kelder en stuurt vaker niet dan wel door. Merendeel van de data in mijn.fluvius is een schatting in plaats van effectieve metingen.
Changing Active Power Control
Home Assistant integration for Huawei Solar inverters via Modbus - wlcrs/huawei_solar
Zet daar nog een module bij die de BELPEX uurtarieven binnen trekt.
Wanneer de prijzen negatief zijn kan er peak shaving toegepast worden met PID regeling of dergelijke om injectie / afname van de P1 poort op 0 te houden. Is behoorlijk wat werk om opgezet te krijgen maar op zich allemaal geen rocket science.
Eens zoiets op termijn deftig in een module is gegoten is het voor de rest van Vlaanderen (en Nederland want die gaan denk ik ook iets gelijkaardigs doen) relatief eenvoudig om op te zetten, er van uit gaande dat je de omvormer en P1 poort al in Home Assistant hebt zitten.
Ik stel mij vooral de vraag bij de technische haalbaarheid van het ganse dynamische verhaal op grote schaal. Mijn digitale meter staat in de kelder en stuurt vaker niet dan wel door. Merendeel van de data in mijn.fluvius is een schatting in plaats van effectieve metingen.

Want wat in het opvolgartikel staat, is zo vaag verwoord dat het niets wil zeggen. Die dongles zijn ook niet magisch hé, de HomeWizard P1 meter is zo een dongle. Het enige dat die doet is de digitale meter uitlezen. En dan moet je deze doen samenwerken met je omvormer. Er bestaat geen enkele plug-and-play oplossing die alle omvormers ondersteunt. Als je zelf deze dingen opzet, en je omvormer ondersteunt het, kan je het misschien in orde krijgen maar ook daar is geen garantie.