Zonnepanelen Topic

Er is alleszins een integratie binnen Home Asssistant die het vermogen van een Huawei Sun2000 omvormer kan aanpassen:

Zet daar nog een module bij die de BELPEX uurtarieven binnen trekt.
Wanneer de prijzen negatief zijn kan er peak shaving toegepast worden met PID regeling of dergelijke om injectie / afname van de P1 poort op 0 te houden. Is behoorlijk wat werk om opgezet te krijgen maar op zich allemaal geen rocket science.

Eens zoiets op termijn deftig in een module is gegoten is het voor de rest van Vlaanderen (en Nederland want die gaan denk ik ook iets gelijkaardigs doen) relatief eenvoudig om op te zetten, er van uit gaande dat je de omvormer en P1 poort al in Home Assistant hebt zitten.

Ik stel mij vooral de vraag bij de technische haalbaarheid van het ganse dynamische verhaal op grote schaal. Mijn digitale meter staat in de kelder en stuurt vaker niet dan wel door. Merendeel van de data in mijn.fluvius is een schatting in plaats van effectieve metingen.

Er is alleszins een integratie binnen Home Asssistant die het vermogen van een Huawei Sun2000 omvormer kan aanpassen:

Zet daar nog een module bij die de BELPEX uurtarieven binnen trekt.
Wanneer de prijzen negatief zijn kan er peak shaving toegepast worden met PID regeling of dergelijke om injectie / afname van de P1 poort op 0 te houden. Is behoorlijk wat werk om opgezet te krijgen maar op zich allemaal geen rocket science.

Eens zoiets op termijn deftig in een module is gegoten is het voor de rest van Vlaanderen (en Nederland want die gaan denk ik ook iets gelijkaardigs doen) relatief eenvoudig om op te zetten, er van uit gaande dat je de omvormer en P1 poort al in Home Assistant hebt zitten.
"relatief eenvoudig" voor wat, 1% van de bevolking? Leuk als het je interesse is, maar ik zie de gemiddelde belg niet zelf een HA opzetten + configureren hiervoor.
Zoals ik dus ook zei over slimme sturing: dit is deels mogelijk met een volledig domotica systeem of iets DIY zoals een HA/Homey/... Maar dat is weggelegd voor een overgrote minderheid van de bevolking...

"relatief eenvoudig" voor wat, 1% van de bevolking? Leuk als het je interesse is, maar ik zie de gemiddelde belg niet zelf een HA opzetten + configureren hiervoor.
Zoals ik dus ook zei over slimme sturing: dit is deels mogelijk met een volledig domotica systeem of iets DIY zoals een HA/Homey/... Maar dat is weggelegd voor een overgrote minderheid van de bevolking...

Als hobbyisten het kunnen opzetten dan is het slechts een kwestie van tijd tot er commerciële "as a service" oplossingen worden aangeboden die hetzelfde doen. Niet dat die het voor de gemiddelde Belg waard zullen zijn want die service zal meer kosten dan dat die besparen, maar ze zullen er wel komen.

Voor bedrijven / landbouwers met ganse daken vol zonnepanelen zal zoiets wel interessant zijn.

Dagelijkse piek zit hier momenteel rond 50% van geïnstalleerd vermogen maar hangt deze wintermaanden / vroege lente nog véél af van richting en hoek.

Een zuidgerichte installatie op een hoek van 30 - 40° gaat het momenteel pakken beter doen dan een oost-west opstelling op 12° op een plat dak.

Dagelijkse piek zit hier momenteel rond 50% van geïnstalleerd vermogen maar hangt deze wintermaanden / vroege lente nog véél af van richting en hoek.

Een zuidgerichte installatie op een hoek van 30 - 40° gaat het momenteel pakken beter doen dan een oost-west opstelling op 12° op een plat dak.

Idd, mijn installatie is zuidgericht en ik haal nu ongeveer 6000 watt uit 7200Wp. Omvormer topt af op 6600 watt, maar dat halen we mss 2-3 dagen per jaar.

Hoek en oriëntatie zijn inderdaad bepalend.

Ik haal nu de hoogste piekwaarden met uitschieters tot 13,8 kW. In hoogzomer zijn de pieken meer rond 11 kW.
Zuidorientatie en 45° hoek.

Zolang de thuisbatterij laadt kan de omvormer hogere pieken leveren en verdeelt dat over het huis en de batterij. Als de batterij vol is, wordt er niet meer dan 10kW aan het huis geleverd.

Als hobbyisten het kunnen opzetten dan is het slechts een kwestie van tijd tot er commerciële "as a service" oplossingen worden aangeboden die hetzelfde doen. Niet dat die het voor de gemiddelde Belg waard zullen zijn want die service zal meer kosten dan dat die besparen, maar ze zullen er wel komen.
Hobbyisten kunnen het al sinds invoering digitale meter, wat al meer dan 5j geleden is, zoals ik eerder ook al zei. Daar is nog nooit iemand opgesprongen.

En terecht. Zie je eigen voorbeeld. Een 3rd party custom integration voor een paar specifieke inverters. Dus niet eens officiëel ondersteund en afhankelijk van een paar andere hobbyisten om het te blijven ondersteunen. En dit moet dan dus voor alle merken/modellen. Geen enkel commerciëel bedrijf gaat zich daar aan wagen zolang er geen standaarden zijn, vermoed ik. Dat is ook de voornaamste reden dat na al die jaren (HA bestaat al 11j, ik draai het al 8j), HA nog steeds enkel maar voor hobbyisten is. Ik heb ook al genoeg breaking changes tegengekomen en custom integrations die niet meer ontwikkeld worden (ik heb zelf al dingen gecommit voor custom integrations om problemen op te lossen).
Sorry, maar nee, hier zie ik niet direct een commerciële oplossing voor komen. Beperkt, sure. Maar niet een overkoepelende oplossing zolang fabrikanten geen standaarden voor sturing aanhouden.

Ik heb hier al redelijk wat toppen gehaald afgelopen week. De zon komt wel iets later op de panelen en gaat vooral vroeger onder. Maar ik zit toch al aan daggemiddelden van 17-18 kWh. Maandag zelfs de 20 aangetikt. In de zomer haal ik op een compleet zonnige dag 24 kWh. Dus best tevreden. Mag ook wel na 2024 :sop:

i.v.m. het vette: en hoe zie je dit juist gebeuren?
Ik bekijk het ook voornamelijk vanuit het oogpunt van een negatief injectietarief bij standaardcontracten, met dynamische hou ik geen rekening wegens op dit moment veel te niche.

Ik ken het ook niet maar volgens een follow-up artikel van De Tijd zou wat ik in gedachten had al bestaan. Bepaalde omvormers hebben al ondersteuning voor "zero export". Met een injectietarief van min 1 cent misschien niet de moeite maar als dat richting een veelvoud daarvan begint te gaan dan begint dat al eens de moeite te worden om te bekijken.
‘Een laatste middel tegen negatieve injectieprijzen is je zonnepanelen uitschakelen’, zegt Laveyne. Op het moment van negatieve injectieprijzen wordt het zo onmogelijk stroom op het net te zetten. ‘De modernste beheersystemen kunnen dat’, klinkt het. ‘Tegelijk zijn er dongels (een stukje hardware, red.) die je in je digitale meter plugt om te voorkomen dat je netto injecteert. Op die manier gebruik je je zonnestroom zelf nog wel, maar gaat het overschot niet op het net.’

Niet helemaal onverwachts. Zo wordt de case voor een thuisbatterij weer iets interessanter. Het is ook wachten op de eerste bedrijven die met een toestel op de markt komen om injectie makkelijk uit te schakelen adhv een P1 meter.

Ik bekijk het ook voornamelijk vanuit het oogpunt van een negatief injectietarief bij standaardcontracten, met dynamische hou ik geen rekening wegens op dit moment veel te niche.

Ik ken het ook niet maar volgens een follow-up artikel van De Tijd zou wat ik in gedachten had al bestaan. Bepaalde omvormers hebben al ondersteuning voor "zero export". Met een injectietarief van min 1 cent misschien niet de moeite maar als dat richting een veelvoud daarvan begint te gaan dan begint dat al eens de moeite te worden om te bekijken.

SMA home manager kan dat al dacht ik (solaredge heeft iets gelijkaardigs als ik het goed heb).

Maar zelfs bij negatief injectietarief bij variabel, kan dit per maand of per kwartaal wijzigen, afhankelijk van het contract. Dus ook daar moet er ergens een koppeling zijn met de tarieven of zoals ik zei gewoon nooit injecteren (ook als het een positief tarief is, wat afhankelijk van je opbrengst en contract ook niet de gewenste oplossing is).

En ja, bepaalde omvormers ondersteunen het; maar zeker niet allemaal. Modernere heb je meer kans maar ook geen garantie. Mijn omvormer (uit 2017) heeft momenteel een LAN-module op de RS232 poort steken. De inverter doet ook Modbus UART erover, maar dit is ook enkel uitlezen, ik kan niks instellen erover.
En dan is het niet "een toestel dat adhv de P1 meter injectie uitschakelt" zoals je voorstelde, maar je omvormer dat het regelt ;) Want wat in het opvolgartikel staat, is zo vaag verwoord dat het niets wil zeggen. Die dongles zijn ook niet magisch hé, de HomeWizard P1 meter is zo een dongle. Het enige dat die doet is de digitale meter uitlezen. En dan moet je deze doen samenwerken met je omvormer. Er bestaat geen enkele plug-and-play oplossing die alle omvormers ondersteunt. Als je zelf deze dingen opzet, en je omvormer ondersteunt het, kan je het misschien in orde krijgen maar ook daar is geen garantie.

Maar zelfs bij negatief injectietarief bij variabel, kan dit per maand of per kwartaal wijzigen, afhankelijk van het contract. Dus ook daar moet er ergens een koppeling zijn met de tarieven of zoals ik zei gewoon nooit injecteren (ook als het een positief tarief is, wat afhankelijk van je opbrengst en contract ook niet de gewenste oplossing is).

En ja, bepaalde omvormers ondersteunen het; maar zeker niet allemaal. Modernere heb je meer kans maar ook geen garantie. Mijn omvormer (uit 2017) heeft momenteel een LAN-module op de RS232 poort steken. De inverter doet ook Modbus UART erover, maar dit is ook enkel uitlezen, ik kan niks instellen erover.
En dan is het niet "een toestel dat adhv de P1 meter injectie uitschakelt" zoals je voorstelde, maar je omvormer dat het regelt ;) Want wat in het opvolgartikel staat, is zo vaag verwoord dat het niets wil zeggen. Die dongles zijn ook niet magisch hé, de HomeWizard P1 meter is zo een dongle. Het enige dat die doet is de digitale meter uitlezen. En dan moet je deze doen samenwerken met je omvormer. Er bestaat geen enkele plug-and-play oplossing die alle omvormers ondersteunt. Als je zelf deze dingen opzet, en je omvormer ondersteunt het, kan je het misschien in orde krijgen maar ook daar is geen garantie.
Elke hybride omvormer kan dit. Die hebben sowieso een meet module zitten om de batterij te sturen.

Die meter meet gewoon hetzelfde als je digitale meter, maar is dan wel onderdeel van ecosysteem van de fabrikant.

Elke hybride omvormer kan dit. Die hebben sowieso een meet module zitten om de batterij te sturen.

Die meter meet gewoon hetzelfde als je digitale meter, maar is dan wel onderdeel van ecosysteem van de fabrikant.
Dus, zoals ik zei:
En ja, bepaalde omvormers ondersteunen het; maar zeker niet allemaal. Modernere heb je meer kans maar ook geen garantie.
...
En dan is het niet "een toestel dat adhv de P1 meter injectie uitschakelt" zoals je voorstelde, maar je omvormer dat het regelt ;)
Er zijn zelfs heel recente hybride omvormers op de markt die idd wel intern meten, maar waar je remote niet of moeilijk kunt instellen dat hij niet naar het net mag exporteren.
Neem bv de inverter die vorig jaar & 2 jaar geleden geplaatst werd bij de groepsaankopen van steden/provincies. De Solis RHI-(3-6)K-48ES-5G.
Daarbij is zo goed als geen informatie beschikbaar en enkel door reverse engineering een deel naar boven gekomen dat ingesteld kan worden over modbus over TCP: https://diysolarforum.com/threads/modbus-register-backflow-power-for-solis-hybrid-inverter.60195/
Leuk als iemand het al gedaan heeft, of je zelf de kennis hebt. Maar voor 99% van de bevolking dus niet bruikbaar. Tenzij je gewoon op de omvormer vlakaf de export to grid uitschakelt. Maar zoals ik hierboven al zei, dat is ook niet waar het over ging, want het ging over dit uitschakelen enkel en alleen bij negatief injectietarief (wat dus bij die variabele tarieven niet het hele jaar zo is).

Maar zoals ik hierboven al zei, dat is ook niet waar het over ging, want het ging over dit uitschakelen enkel en alleen bij negatief injectietarief (wat dus bij die variabele tarieven niet het hele jaar zo is).
Ik zie daar nog steeds niet echt het probleem eigenlijk, waarom daar een koppeling met tarieven nodig is. OK, dat is een beetje extra automatisatie maar dat is vooral voor het onderste uit de kan te halen. Voor de meeste mensen niet zo relevant, die gaan vooral willen dat hun honderden kWh per maand aan overproductie die vanaf maart tot pakweg oktober op het net gezet worden hun geen geld kosten.

Ik zit bij Ecopower en daar hebben ze begin dit jaar de terugleververgoeding verlaagd naar 2 cent per kWh. Als die stroom zelfs in putje winter geen drol meer waard is dan zie ik niet waarom de overproductie die iedereen heeft in voornamelijk de lente en de zomer wel geld zou waard zijn.

Ik zie daar nog steeds niet echt het probleem eigenlijk, waarom daar een koppeling met tarieven nodig is. OK, dat is een beetje extra automatisatie maar dat is vooral voor het onderste uit de kan te halen. Voor de meeste mensen niet zo relevant, die gaan vooral willen dat hun honderden kWh per maand aan overproductie die vanaf maart tot pakweg oktober op het net gezet worden hun geen geld kosten.

Ik zit bij Ecopower en daar hebben ze begin dit jaar de terugleververgoeding verlaagd naar 2 cent per kWh. Als die stroom zelfs in putje winter geen drol meer waard is dan zie ik niet waarom de overproductie die iedereen heeft in voornamelijk de lente en de zomer wel geld zou waard zijn.
Als het toch maar over honderden kWh per maand gaat, dan is het toch ook enkel voor mensen die het onderste uit de kan willen halen? Want dan spreken we in die maanden over een paar euro per maand (-€0.01/kWh en dat is dan nog worst case scenario simulatie uit het artikel dat jij postte). En waarschijnlijk ook een paar euro opbrengst in de maanden dat het dan positief staat.

Zoals hiervoor ook al gezegd, iedere situatie is anders en alles zal afhangen van de tarieven en je eigen situatie. Maar jij kwam af me iets van apparaat op basis van p1 data dat het kon regelen... Neem een simpele homewizard p1 meter + rpi of andere minipc en je zit al rap aan €100. Daar mag je al veel maanden gaan injecteren aan -€0.01/kWh eer je nog maar break even zit.

Idem met niks investeren en gewoon return to grid afzetten, alles hangt af van je eigen situatie en de tarieven. Maar hoe de tarieven nu zijn en de worst case scenario uit het eerder gepostte artikel, is dat evenzeer het onderste uit de kan halen.

Iemand die een (nog) goedkopere oplossing kent of kan bedenken voor het Energy Display van Homewizard?

Lijkt me wel leuk om ergens beneden een constante info te hebben, maar om daar nu een schermpje van 60euro voor te kopen is een brug te ver :p

Terug
Bovenaan