Zonnepanelen Topic

Het blijft mij wel verbazen hoe sterk de prijzen van zonnepanelen blijven dalen. Als ik eens vergelijk met wat ik twee jaar geleden heb aangekocht, kostprijs van de panelen zelf was toen al twee keer niets en dat is nu nog eens gehalveerd ofzo... Je hebt nu al 435Wp panelen voor amper 62EUR per stuk :eek: Prijs omvormer ook stevig gezakt.

Voor een appartement voor 1 persoon met normaal elektriciteitsverbruik: wat kost een volledige installatie (laten installeren)?
Ik vermoed geen subsidies meer?
Terugverdientijd?

Voor een appartement lijkt me de grootste zorg of je überhaupt een eigen dak heb om
Zonnepanelen te installeren
Reken op 4000 euro, terugverdientijd 7 jaar

Vandaag eens mijn goesting gevonden om mijn SMA met wifi te verbinden, hem ingegeven in Sunny Portal en ik kan hem monitoren via de app SMA Energy. Ik zie echter enkel de momentele waarde en de totale opbrengst van vandaag. Als ik met laptop rechtstreeks inlog in de omvormer, kan ik alles tot 4 jaar terug zien er in.
Iemand ervaring hier mee?

Voor een appartement voor 1 persoon met normaal elektriciteitsverbruik: wat kost een volledige installatie (laten installeren)?
Ik vermoed geen subsidies meer?
Terugverdientijd?
- Evenveel als dat er 4 personen zouden inwonen
- Nee
- Geen idee. Dat hangt sterk af van de kostprijs en jouw verbruik.

Vandaag eens mijn goesting gevonden om mijn SMA met wifi te verbinden, hem ingegeven in Sunny Portal en ik kan hem monitoren via de app SMA Energy. Ik zie echter enkel de momentele waarde en de totale opbrengst van vandaag. Als ik met laptop rechtstreeks inlog in de omvormer, kan ik alles tot 4 jaar terug zien er in.
Iemand ervaring hier mee?
Was je omvormer hiervoor nooit geconnecteerd met het internet? Ik weet niet hij zijn lokale historiek zal opladen eens geconnecteerd.

Voor een appartement lijkt me de grootste zorg of je überhaupt een eigen dak heb om zonnepanelen te installeren
Dit dus. Heb hier een blok van 16 appartementen, waar er op het dak dan 48 zonnepanelen kunnen, ofte 3 per appartement. Praktisch eigenlijk alleen doenbaar via de VME op de gemeenschappelijke teller om de investeringskosten te beperken (1 grote omvormer ipv 1 per appartement).

Daarnaast heb je dan nog de discussie van verhuurders die niet willen investeren omdat de huurders er vooral genot van hebben via een lagere energierekening. Je kan de huurprijs voor dergelijke toeters en bellen niet blijven verhogen, uiteindelijk moet huren betaalbaar blijven. En zo werd heel dat project dus afgevoerd.

Was je omvormer hiervoor nooit geconnecteerd met het internet? Ik weet niet hij zijn lokale historiek zal opladen eens geconnecteerd.
Nee, er lag nooit verbinding tot daar, pas onlangs dat ik een WiFi spel bij heb gezet.
Gelukkig zijn we pas 2 januari, dus ik kan wel volgen vanaf begin van dit jaar. Om te vergelijken in de toekomst, zal ik dan blijkbaar gewoon weer moeten rechtreeks op de omvormer inloggen.

Moet wel even synchroniseren. Probeer morgen nog is.
Zal ik doen!
Ik ga ook eens al mijn waardes (per maand en jaar) in een excel steken van de voorbije jaren. Gisteren maar 532w opgewekt, dus dat is nu geen waarde om van omver te vallen, dus kan ik op zich vanaf dit jaar dan aanvullen met de gegevens van de app moest het niet synchroniseren.

Dit dus. Heb hier een blok van 16 appartementen, waar er op het dak dan 48 zonnepanelen kunnen, ofte 3 per appartement. Praktisch eigenlijk alleen doenbaar via de VME op de gemeenschappelijke teller om de investeringskosten te beperken (1 grote omvormer ipv 1 per appartement).

Daarnaast heb je dan nog de discussie van verhuurders die niet willen investeren omdat de huurders er vooral genot van hebben via een lagere energierekening. Je kan de huurprijs voor dergelijke toeters en bellen niet blijven verhogen, uiteindelijk moet huren betaalbaar blijven. En zo werd heel dat project dus afgevoerd.

Lijkt me toch onderhandelbaar? 3 panelen per unit.
Elk appartement heeft recht op 1 set van 3 panelen. Huurders of verhuurders die niet wensen deel te nemen, kunnen dan toch gewoon hun panelenset laten 'overnemen' door iemand met een koopappartement die dan hun deel meeneemt?

Dan kan jij bv 6 of 9 panelen hebben. Gewoon dat deel betalen.

Elk appartement heeft recht op 1 set van 3 panelen. Huurders of verhuurders die niet wensen deel te nemen, kunnen dan toch gewoon hun panelenset laten 'overnemen' door iemand met een koopappartement die dan hun deel meeneemt?

Vraag is hoe je de opbrengst verrekent natuurlijk. Als je verbruikt terwijl je zonnepanelen opbrengen ga je meer winst hebben dan als je meer injecteert, en met die gedeelde meter is dat eigenlijk niet te meten en op te volgen...

Vraag is hoe je de opbrengst verrekent natuurlijk. Als je verbruikt terwijl je zonnepanelen opbrengen ga je meer winst hebben dan als je meer injecteert, en met die gedeelde meter is dat eigenlijk niet te meten en op te volgen...

Ik ben geen expert, er zitten hier mensen met wel echt veel kennis, maar lijkt me dat er toch tal van goede oplossingen moeten zijn voor appartementsgebouwen voor alles netjes te splitsen?

Ik ben geen expert, er zitten hier mensen met wel echt veel kennis, maar lijkt me dat er toch tal van goede oplossingen moeten zijn voor appartementsgebouwen voor alles netjes te splitsen?
Hij zegt letterlijk:
Praktisch eigenlijk alleen doenbaar via de VME op de gemeenschappelijke teller om de investeringskosten te beperken (1 grote omvormer ipv 1 per appartement).
Dusja, dan heb je miserie he...

Dusja, dan heb je miserie he...

En er zit quasi geen verbruik op die gemeenschap. Waardoor het voordeel beperkt is.
Of je moet werken met energiedelen. Maar dat wordt vakkundig de nek omgedraaid door de vaste kost die voor elke gebruiker geteld wordt. Waardoor het voordeel beperkt tot onbestaande is.

Bij ons op de jaarlijksr VME babbel 3-4y een topic geweest. Altijd gezever en praktisch niet haalbaar. In de gemeenschap is er geen verbruik. Als je het dak elk met 3-4 privatieve panelen legt is er ofwel gezever over wie waar mag liggen, gezever met wie de kosten betaalt als de kabels van dak naar beneden moeten door een schacht/muur/xxx van een verdiep erboven etc etc.

En als je dan rekent. Waarom zou ik me bezig houden met gezever voor 3-4 panelen met belabberd rendement in een app wanneer ik er 30 liggen heb thuis?

Ik kan me geen enkel app gebouw inbeelden waar dat nadien op het dak komt.

Bij ons op de jaarlijksr VME babbel 3-4y een topic geweest. Altijd gezever en praktisch niet haalbaar. In de gemeenschap is er geen verbruik. Als je het dak elk met 3-4 privatieve panelen legt is er ofwel gezever over wie waar mag liggen, gezever met wie de kosten betaalt als de kabels van dak naar beneden moeten door een schacht/muur/xxx van een verdiep erboven etc etc.

En als je dan rekent. Waarom zou ik me bezig houden met gezever voor 3-4 panelen met belabberd rendement in een app wanneer ik er 30 liggen heb thuis?

Ik kan me geen enkel app gebouw inbeelden waar dat nadien op het dak komt.
Op een gegeven moment gaan die door epc normen toch genekt worden op een app?

Doen zonnepanelen eigenlijk de EPC waarde van je woning dalen? We zitten nu met een score B 128 maar een A zullen we met onze panelen niet halen denk ik 😅

Het kan mss juist lukken:

In hun voorbeeld werken ze verder met een woning die op 151 kWh zit:
Een zonnepaneelinstallatie van 4,5 kilowattpiek (kWp) levert je een winst van 33 EPC-punten op, waarmee de EPC-score van de woning op 118 kWh komt te liggen. Laat de oppervlakte van je dak een grotere installatie toe, namelijk 10 in plaats van 4,5 kWp, dan kan je de EPC-score van de woning op 58 kWh krijgen.

Iemand ervaring met stekker zonnepanelen? Een micro omvormer die aan te raden is? Er zijn er zoveel.. zit daar veel verschil op qua efficiëntie?

Vanaf april zou dit legaal zijn in België tot 800w.

2 zonnepaneeltjes van 55 euro (550 watt x 2) en daar micro omvormer bbijvan 150 euro. Zal snel terugverdiend zijn. Ideaal om op het tuinhuis of andere koterij te leggen.

Terug
Bovenaan