Zonnepanelen Topic

Ik had het eigenlijk erger verwacht, maar uiteindelijk is er hier na een heel somber jaar slechts een 12% lager rendement.

10,8 MWh dit jaar tegenover 12,3 MWh vorig jaar.

Vorig jaar was volgens mij een normaal jaar?
Voor mij ook ong. zoiets

8.3 dit jaar, 9.4 vorig jaar. Met 11.8kWpiek, op 3x3kW omvormers.

Behoorlijk slecht rendement denk ik, maar ja…

vraagje over remautomaten hier. Zonnepanelen komen op een secundaire kast.
Die kast is aangesloten op een 4P 300ma diff met daarna een 32A automaat en dan daarachter alle 30mA diffs.
Ben ik correct om te zeggen dat het op zich voldoende is om die zonnepanelen op die 32 aan te sluiten en een rem van 40 te zetten voor alle 30mA diffs? Stroom die naar de andere borden gaat kan eigenlijk nooit meer dan 32A zijn dan? Bekabeling tussen die kast en de andere is 6mm.

Situatie nu:

1735157124486.png

Toekomst:

1735157783326.png

of klopt er iets niet aan mijn redenering?

Hoofdkast ziet er zo uit:

1735158217189.png

AD gaat naar de volgende kasten, en daar staat telkens een 300mA voor.

Dus dan zet ik daar best ook telkens na de 300mA diff een 4P 40A automaat tussen? En maakt die 6mm kabel wat uit? Want die is in principe maar voor 40A.
Wat je gedaan hebt in je 2de bord klopt. Door die 40A automaat (je "rem") voor de diffs zorg je dat daar nooit meer dan 40A nominaal kan lopen.

In 6mm kabel mag niet meer dan 40A nominaal voeren. Je mag in je tweede kast dus geen kringen maken voor die rem automaat want dan is de de mogelijke stroom daar 32A (kastvoeding) + 20A (PV).
Dan moet die bekabeling daar minstens 10mm zijn.

In je hoofdbord kan 20A pv + 40A straat vloeien dus bekabeling in je bord moet 10mm zijn.

Wat je gedaan hebt klopt. Door die 40A automaat (je "rem") voor de diffs zorg je dat daar nooit meer dan 40A nominaal kan lopen.

In 6mm kabel mag niet meer dan 40A nominaal voeren. Je mag in je tweede kast dus geen kringen maken voor die rem automaat want dan is de de mogelijke stroom daar 32A (kastvoeding) + 20A (PV).
Dan moet die bekabeling daar minstens 10mm zijn.
Bekabeling in de kasten zelf is overal met een busbar, dus die is 10mm. Dan zorg ik idd dat er overal na de diffs nog een extra automaat komt, dan zou het volgens mij in orde moeten zijn.

Kabel AD mag maximaal 40A doorlopen.

Waar je die beveiliging zet maakt niet zoveel uit. Kan al evengoed in een andere kast zitten.
AD komt van de hoofdkast, en is gewoon een 40A automaat. Dus dan moeten er daar dan toch geen remmen voorzien worden? Ik ging ervanuit dat op AD 40A kwam van de Fluvius aansluiting + 20 van de zonnepanelen en dat dan de 'uplink' naar de diffs moest geremd worden?

AD komt van de hoofdkast, en is gewoon een 40A automaat. Dus dan moeten er daar dan toch geen remmen voorzien worden? Ik ging ervanuit dat op AD 40A kwam van de Fluvius aansluiting + 20 van de zonnepanelen en dat dan de 'uplink' naar de diffs moest geremd worden?
Als er op die kabel 60A kan komen (40A fluvius + 20A zonnepanelen) dan moet je een automaat steken van 40A voor de diff of een diff automaat kopen. Aangezien je met 10mm² werkt kan je ook 63A automaat zetten.

Als er op die kabel enkel 40A kan komen (van fluvius) moet je niets meer doen.

Edit: de hoofddiff van fluvius is 40A. Maar hoeveel is de automaat in de tellerkast? Want ik vermoed niet dat die 40A is :)

edit2: nog een foutje, moet 10mm² zijn.

1735220071992.png

Laatst bewerkt:
Hoofdkast: Fluvius (40)Diff (40)Automaat (40)Kast B: Diff (40)
Kast C: Diff (40)
Kast D: Diff (40)Automaat (32)Zonnepanelen (20)
Rem (40)Diffs (40)

Zo is het momenteel, maar dan zonder zonnepanelen en die rem in kast D. Ik kan er zelf nog moeilijk aan uit eigenlijk waar ik dan een rem zou moeten zetten allemaal :D

Advies van de experts gevraagd.

Ik heb op dit moment 6290wp liggen op het oosten. Ik wil graag, met de digitale meter op de horizon, mijn installatie uitbreiden met nog een +-1200wp op het westen om mijn curve langer te rekken in de zonnigere maanden.

Mijn huidige installatie zijn dus 17 panelen van 370wp. Ik heb een monofasige aansluiting dus zit op de limiet qua omvormer (5kw) maar ik kan blijkbaar tot 7500wp gaan op de Sunny boy.
Klopt mijn logica dat ik dan voor vrij weinig geld toch een upgrade kan doen van de huidige installatie? Uiteraard zal het wel een combinatie van panelen zijn (waarbij ze allen aan 370 zullen werken ipv bv 440)

Advies van de experts gevraagd.

Ik heb op dit moment 6290wp liggen op het oosten. Ik wil graag, met de digitale meter op de horizon, mijn installatie uitbreiden met nog een +-1200wp op het westen om mijn curve langer te rekken in de zonnigere maanden.

Mijn huidige installatie zijn dus 17 panelen van 370wp. Ik heb een monofasige aansluiting dus zit op de limiet qua omvormer (5kw) maar ik kan blijkbaar tot 7500wp gaan op de Sunny boy.
Klopt mijn logica dat ik dan voor vrij weinig geld toch een upgrade kan doen van de huidige installatie? Uiteraard zal het wel een combinatie van panelen zijn (waarbij ze allen aan 370 zullen werken ipv bv 440)
Hangt er van af hoeveel ingangen uw omvormer heeft. Heeft die twee mppt's dan kan je daar makkelijk een 2de string aan toevoegen. Anders niet.

Terug
Bovenaan