Zonnepanelen Topic

De kogel is door de kerk. We gaan 34 SolarWATT zonnepanelen plaatsen aan 420 Wp. Origineel keken we naar 40 panelen verspreid over het zadel dak en de platte daken, maar die extra kost om het op de platte daken te plaatsen, was toch iets te veel van het goeie terwijl we enkel met het zadel dak al een mooie hoeveelheid kunnen leggen. De omvormer is een solarEdge SE10K.

Laatst bewerkt:
Misschien wat on topic, maar wat doe je met zo'n netwerk om 400W constante piek verantwoordbaar te maken?
Hangt er allemaal vanaf wat je netwerk noemt hé.

Als je verbruik van PoE switches ook onder netwerk rekent (wat op zich logisch is als je gewoon een outlet meter voor je switch/netwerk spullen hebt), dan kan dat snel oplopen. En als je dan nog paar servers (of andere devices repurposed als server) ook bij draaien hebt en je dat ook meerekent... Je kan zelfs een NAS/fileserver als netwerk-apparatuur aanzien, tel dat er ook nog eens bij.

Als je verbruik van PoE switches ook onder netwerk rekent (wat op zich logisch is als je gewoon een outlet meter voor je switch/netwerk spullen hebt), dan kan dat snel oplopen. En als je dan nog paar servers (of andere devices repurposed als server) ook bij draaien hebt en je dat ook meerekent... Je kan zelfs een NAS/fileserver als netwerk-apparatuur aanzien, tel dat er ook nog eens bij.
Exact dit :)
Heel aantal POE switches voor AP’s, camera’s, wat voip, nas, nvr,…

nog mensen die issues hebben met de Sunnyportal & app?

Toch ook wel klote zenne, 1 cloudding niet bereikbaar en kan zelfs mijn laadpaal niet meer bedienen. Er is nu zon en kan de auto niet vrijgeven.

Exact dit :)
Heel aantal POE switches voor AP’s, camera’s, wat voip, nas, nvr,…

Allemaal leuk en wil, maar waarvoor dient dat allemaal ? Hier staat er een tv, 2 laptops en een Google home deurbel/thermostaat/assistant display en kan me niet inbeelden waarom we extra nodig zouden hebben, laat staan een half serverpark.

En storage/foto's/docs zit bij Dropbox voor 150 USD infinite storage in cloud.

Geen verwijt, gewoon een vraag.

Een PoE switch is een toestel dat meer verbruikt dan een gewone switch omdat deze ook als voeding fungeert voor zaken zoals Access Points, camera's, deurbellen, enz. Die voeding loopt dan over dezelfde netwerkkabel.

Bij een grote woning red je het sowieso niet met de ingebouwde WiFi in de modem van Proximus/Telenet, dus moet je meer infrastructuur voorzien om overal deftige draadloze ontvangst te hebben. Zeker bij tijdsgevoelige toepassingen (Teams calls), of zaken met hoge bandbreedte (Chromecast, camera, ...) is dat van belang. Bij zo een villa zou ik toch ook heel wat camerabewaking plaatsen, al was het maar als afschrikkingseffect voor inbrekers.

Feit is ook, van zodra je zaken begint te kopen van de UniFi-reeks, het heel uitnodigend wordt om meer spullen te kopen van hetzelfde ecosysteem. Dat wil daarom nog niet zeggen dat je een heel serverpark hebt. Met een minirack van 9U kom je al heel ver in een residentiële woning.

Allemaal leuk en wil, maar waarvoor dient dat allemaal ? Hier staat er een tv, 2 laptops en een Google home deurbel/thermostaat/assistant display en kan me niet inbeelden waarom we extra nodig zouden hebben, laat staan een half serverpark.

Om te beginnen camera's. Hij zegt het letterlijk. Meerdere PoE camera's + nvr (network video recorder). Dan ook nog iets voor zijn home assistant op te draaien + dingen die er mogelijks mee verbonden zijn.

En dan storage. Om te beginnen bestaat Dropbox unlimited niet meer + sommige mensen houden gewoon liever alles in eigen beheer. Om stoten tegen te gaan zoals Dropbox die opeens een limiet op unlimited zet. Los van bedrijven die opeens de voorwaarden veranderen, kunnen ze ook ermee stoppen of failiet gaan of grotere kans op hacking/breaching. Dusja. Ik heb ook een NAS thuis draaien voor mijn backups.

En dan hangt het er ook nog vanaf wat je hobbies en werk zijn. Ik ken genoeg ITers die thuis ook graag prutsen, dus die hebben ook nog dingen draaien.

Het belangrijkste is: nodig hebben is persoonlijk. Als jij geen camera's wilt of dingen om mee te prutsen is dat uw goed recht, andere mensen willen dat wel.

Is beetje wat @the_fox hier zegt. Jaren geleden toen we nog op een appartement woonden was dit ook niet zo uitgebreid maar hier zit een kantoorgedeelte, aanzienlijk grotere woning, ... Is gewoon het principe van scaling. Groter huis, grotere running cost.

Netwerk is ook gewoon high-end opstelling. Gateway met aggregaat erachter, alle switches 10gbit glasvezel met poe, 10 camera's (zoals ook gezegd werd, geen dode hoeken, specifieke parkings beter in het oog houden), 6 APs, ... Professioneel gedeelte heeft ook een eigen mini rack, technische ruimte algemeen een half-size rack van ergens 16-18U. Zit vol met apparatuur (die ook weldegelijk gebruikt wordt)
Verbruik loopt dan ook ineens heel hard op.

Zo vreemd dat mensen toch altijd elkaars rekening willen maken in de zin van: ik heb dat niet nodig, dan moet een ander dat toch ook niet nodig hebben?

Vandaar dus ook mijn keuze voor een zeer grote PV installatie. Zal er niet op beteren met EV rijden van men vrouw, zwembad in de toekomst, ... Wil gewoon zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn. Stroomprijzen gaan toch alleen maar blijven stijgen :)

Misschien wat on topic, maar wat doe je met zo'n netwerk om 400W constante piek verantwoordbaar te maken? Los van het feit dat je deze kan compenseren via PV/Batterij (dat moest ook betaald worden) moet 400W toch wel wat waarde terugbrengen?
We gaan serieus off topic, maar wat die server (met average 225W het merendeel van dat achtergrondverbruik) voor zorgt:
- (heel grote) NAS
- CCTV software voor een ip camera onder de carport (+ opslag)
- historische database om grafiekjes van alle sensoren in de domotica van mijn huis op te slaan (+ openhab om de data uit mijn domotica te kunnen trekken)
- Grafana om die data ook effectief in mooie grafiekjes te kunnen tonen
- een dyndns service en een VPN server om van eender waar op mijn netwerk te kunnen inloggen
- een torrent client
- photoprism om al onze foto's op de nas te managen
- mediaserver (die weliswaar sinds onze streaming abonnementen niet zoveel dienst meer doet tegenwoordig)
- virtualiseert een game pc waar ik met een thin client in mijn living (of vanop mijn laptop in mijn bureau) remote naar verbindt

Moest ik het aantal TB in dat machien huren op google drive, dan is de elektriciteitskost + de aanschafwaarde (afgeschreven op 5j), lager. En met google drive zou ik er geen enkel van bovenstaande functies bij krijgen.
Maar is dat levensnoodzakelijk? Uiteraard niet. Das allemaal plezant, maar mijn ouders die dat niet hebben zijn ook gelukkige mensen. Maar ik ben er wel blij mee ^^.

Laatst bewerkt:
Is beetje wat @the_fox hier zegt. Jaren geleden toen we nog op een appartement woonden was dit ook niet zo uitgebreid maar hier zit een kantoorgedeelte, aanzienlijk grotere woning, ... Is gewoon het principe van scaling. Groter huis, grotere running cost.

Netwerk is ook gewoon high-end opstelling. Gateway met aggregaat erachter, alle switches 10gbit glasvezel met poe, 10 camera's (zoals ook gezegd werd, geen dode hoeken, specifieke parkings beter in het oog houden), 6 APs, ... Professioneel gedeelte heeft ook een eigen mini rack, technische ruimte algemeen een half-size rack van ergens 16-18U. Zit vol met apparatuur (die ook weldegelijk gebruikt wordt)
Verbruik loopt dan ook ineens heel hard op.

Zo vreemd dat mensen toch altijd elkaars rekening willen maken in de zin van: ik heb dat niet nodig, dan moet een ander dat toch ook niet nodig hebben?

Vandaar dus ook mijn keuze voor een zeer grote PV installatie. Zal er niet op beteren met EV rijden van men vrouw, zwembad in de toekomst, ... Wil gewoon zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn. Stroomprijzen gaan toch alleen maar blijven stijgen :)
Damn uw opstelling wil ik wel eens zien🫣

Just de meterstanden doorgegeven van de terugdraaiende teller. +-300kwh meer afname, terwijl we 500kwh minder verbruikt hebben in totaal.
Zonnepanelen staan nu op 5048kwh opbrengst voor heel het jaar, waar het vorig jaar nog +-5800 was en in 2022 zelfs 6250kwh. De zon mag dat in 2025 toch weer goedmaken.

Just de meterstanden doorgegeven van de terugdraaiende teller. +-300kwh meer afname, terwijl we 500kwh minder verbruikt hebben in totaal.
Zonnepanelen staan nu op 5048kwh opbrengst voor heel het jaar, waar het vorig jaar nog +-5800 was en in 2022 zelfs 6250kwh. De zon mag dat in 2025 toch weer goedmaken.
De zon heeft even hard geschenen... 't Zijn die donderse wolken en die afwezige wind natuurlijk!

Damn uw opstelling wil ik wel eens zien🫣
Van de zonnepanelen of het netwerk? :tongue:

Spijtig dat er niet al te veel zon is natuurlijk. Ze lagen er al meer dan een maand op en nooit geactiveerd geweest. Ben wel is benieuwd als het echt zon is wat er opgewekt gaat worden. Veel meer dan 5-8kWh krijg ik er niet uit deze dagen :sop:

Ik heb nu een bescheiden zp installatie liggen (omvormer 2.5 kW, ik denk een 3 kW aan pannelen). Was een paar jaar geleden voldoende om mijn jaarverbruik te dekken maar sinds komst van elektrische auto en airco ruim onvoldoende. Pannelen liggen vooral westelijk en op het zuiden en oosten is er nog wel wat plaats.
Nu weet ik niet goed hoe uit te breiden: omvormer vervangen door een zwaarder model en met optimizers werken of aparte omvormer voor nieuwe pannelen op o+z ?
Ik heb een 3fase 400v liggen.

Van de zonnepanelen of het netwerk? :tongue:

Spijtig dat er niet al te veel zon is natuurlijk. Ze lagen er al meer dan een maand op en nooit geactiveerd geweest. Ben wel is benieuwd als het echt zon is wat er opgewekt gaat worden. Veel meer dan 5-8kWh krijg ik er niet uit deze dagen :sop:
Uw netwerk :shy:

Ik had het eigenlijk erger verwacht, maar uiteindelijk is er hier na een heel somber jaar slechts een 12% lager rendement.

10,8 MWh dit jaar tegenover 12,3 MWh vorig jaar.

Vorig jaar was volgens mij een normaal jaar?

Ik heb nu een bescheiden zp installatie liggen (omvormer 2.5 kW, ik denk een 3 kW aan pannelen). Was een paar jaar geleden voldoende om mijn jaarverbruik te dekken maar sinds komst van elektrische auto en airco ruim onvoldoende. Pannelen liggen vooral westelijk en op het zuiden en oosten is er nog wel wat plaats.
Nu weet ik niet goed hoe uit te breiden: omvormer vervangen door een zwaarder model en met optimizers werken of aparte omvormer voor nieuwe pannelen op o+z ?
Ik heb een 3fase 400v liggen.
Hangt een beetje af van welke omvormer je hebt.
Sommige omvormers laten tot 200% van het nominale vermogen van de omvormers toe, dus je zou tot 5kW in totaal kunnen hebben, 2kW extra dus, die je dan op O en Z kan leggen.
(goed wetend ook dat de panelen op die 3 vlakken nooit tegelijk vol vermogen gaan geven).
Daarnaast ook goed om te weten hoeveel je verbruik nu is en hoe t verdeeld is over het jaar.
Misschien toch een expert eens laten kijken...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan