Zonnepanelen Topic

De limiet voor enkele fase is 5 kVA, voor driefase 10 kVA.

Als je een plat dak hebt, zou ik de panelen zoveel mogelijk spreiden om opbrengst te hebben over de hele dag met nadruk op avondopbrengst. Dan kan je de strings degelijk overdimensioneren tot de limiet van de omvormer.

Bv 6 kWp oost, 8 kWp west.

Mogelijk al vaker gevraagd hier, maar groot topic dus moeilijk om deftig uit te kammen :)

Nieuw project op het oog waardoor ik moet nadenken over het dimensioneren van een zonnepaneelinstallatie, maar hoe doe je dat? Hoe bereken je hoeveel je nodig hebt?
Wat ik weet:
- normaal gezinsverbruik in huidige woning is 4500kWh/jaar
- hybride wagen voegt daar een 3500kwh aan toe, wel vaker in de avonduren
- normaal binnen een drietal jaar wel een full EV daarnaast zetten waardoor dat tegen dan ook nog wel +- 6000kwh extra zal worden per jaar

Wat ik moeilijk kan becijferen:
- nieuwe woning zal warmtepomp hebben > verbruik ???
- nieuwe woning zal overal airco hebben > verbruik ???

Op dit ogenblik wordt +- 5kWp voorgesteld in lastenboek, maar lijkt mij vrij weinig.

Maar wat is wel sensibel dan gezien bovenstaande, gezien huidige wetgeving, etc?

Thuisbatterij ja/nee moet ik mij dan ook over buigen maar kan eventueel nog even wachten.
Denk vooral ook goed na wanneer je zal verbruiken. Ben je 5 dagen in de week op de baan en kom je pas om 19h thuis? Dan gaat die auto amper op de zon laden. Werk je 3 dagen van thuis uit? Dan rij je 7 maand per jaar puur op de zon met een grote PV installatie.
Zelfde voor die warmtepomp. In de winter gaat die meer verbruiken dan je kunt opwekken. Airco daarintegen zal in de zomer vooral op zonne energie draaien.

Ik verbruik ongeveer 1600kWh voor verwarming en SSW met de warmtepomp. 400kWh voor koelen, 3000kWh voor de EV en 4000kWh voor huishoudelijke stroom. Op jaarbasis is dat 9000kWh en we hebben 11.4kWp op ons dak liggen. 50% van ons verbruik is zonne energie, dus we moeten nog 4500kWh afnemen van het net. Ik kan er wel bijvertellen dat onze zelf voorziening zo hoog is omdat ik veel thuiswerk en op die manier mijn EV 7 maand per jaar puur op de zon laat rijden. Mocht ik de EV 's nachts laden, dan zou mijn zelfvoorziening is een stuk lager zijn en de afname van het net een stuk hoger.
Jaarlijks injecteren we dan zo'n 5000-6000kWh.

Wat de toekomst brengt weet niemand. Maar ga er van uit dat we misschien ooit wel gaan moeten stoppen met injecteren naar het net of zal het geld kosten. Zorg dat je een omvormer hebt die de mogelijkheid heeft om uw eigen verbruik af te dekken, maar niet injecteert. Dan kan je optie aanzetten als het ooit zover komt. Op dat moment zal een batterij ook interessanter worden. Dus ik zou een hybride omvormer plaatsen en de nodige kabels laten voorzien. De thuisbatterij kan je dan achteraf plaatsen eens die rendabel wordt.

Volledig akkoord met hierboven en ik zou nog een stap verder gaan. Merken als SMA en SolarEdge kunnen de injectie naar het net dynamisch regelen als de prijzen negatief worden. Ze koppelen naar de uurtarieven via ENTSO-E.

Dat gebeurt steeds vaker dat je moet betalen om je energie kwijt te kunnen.

Denk vooral ook goed na wanneer je zal verbruiken. Ben je 5 dagen in de week op de baan en kom je pas om 19h thuis? Dan gaat die auto amper op de zon laden. Werk je 3 dagen van thuis uit? Dan rij je 7 maand per jaar puur op de zon met een grote PV installatie.
Zelfde voor die warmtepomp. In de winter gaat die meer verbruiken dan je kunt opwekken. Airco daarintegen zal in de zomer vooral op zonne energie draaien.

Ik verbruik ongeveer 1600kWh voor verwarming en SSW met de warmtepomp. 400kWh voor koelen, 3000kWh voor de EV en 4000kWh voor huishoudelijke stroom. Op jaarbasis is dat 9000kWh en we hebben 11.4kWp op ons dak liggen. 50% van ons verbruik is zonne energie, dus we moeten nog 4500kWh afnemen van het net. Ik kan er wel bijvertellen dat onze zelf voorziening zo hoog is omdat ik veel thuiswerk en op die manier mijn EV 7 maand per jaar puur op de zon laat rijden. Mocht ik de EV 's nachts laden, dan zou mijn zelfvoorziening is een stuk lager zijn en de afname van het net een stuk hoger.
Jaarlijks injecteren we dan zo'n 5000-6000kWh.

Ik probeer een tweetal dagen per week thuis te werken, plus in het weekend kan er ook wel regelmatig geladen worden, dus ik kan normaal wel redelijk wat kilometers van thuis laden.
Denk dus dat onze behoeften redelijk in de buurt liggen van wat jij hier beschrijft, dus dat is al een goed richtpunt. Thx.

Wat de toekomst brengt weet niemand. Maar ga er van uit dat we misschien ooit wel gaan moeten stoppen met injecteren naar het net of zal het geld kosten. Zorg dat je een omvormer hebt die de mogelijkheid heeft om uw eigen verbruik af te dekken, maar niet injecteert. Dan kan je optie aanzetten als het ooit zover komt. Op dat moment zal een batterij ook interessanter worden. Dus ik zou een hybride omvormer plaatsen en de nodige kabels laten voorzien. De thuisbatterij kan je dan achteraf plaatsen eens die rendabel wordt.

Nodige kabels voorzien: bedoel je dan tussen omvormer en thuisbatterij?

Ik probeer een tweetal dagen per week thuis te werken, plus in het weekend kan er ook wel regelmatig geladen worden, dus ik kan normaal wel redelijk wat kilometers van thuis laden.
Denk dus dat onze behoeften redelijk in de buurt liggen van wat jij hier beschrijft, dus dat is al een goed richtpunt. Thx.

Nodige kabels voorzien: bedoel je dan tussen omvormer en thuisbatterij?
Ja, de kabels klaar leggen voor een batterij.
En evt. ook al een smart meter laten plaatsen voor de omvormer. Dan kan je injectie stoppen en enkel eigenverbruik voorzien. En die is ook nodig voor als je later een batterij wil zetten.
Momenteel heeft zo'n smart meter zonder batterij nog niet veel nut, maar als we gaan betalen voor injectie wel. En anders zorg je dat die kabels voor die smart meter ook klaar zitten en dat er nog plek is in de kast. Maar ik ken de elektriciens ondertussen wel... Zelf een ruime kast gevraagd zodat ik nog voldoende meetapperatuur kon plaatsen. Tegen het einde van de rit zijn ze wat zaken vergeten plaatsen en dan schuiven ze nog wat modules bij en zit de boel toch vol...

Qua kabels ook niet vergeten dat je verschillende soorten nodig hebt afhankelijk van de oplossing.

Zowel AC als DC kabels.
Heel wat netwerkkabels of shielded varianten tussen omvormer, slimme meter, batterij, laadpaal,...
Kabels voor CT klemmen
...

Krijg net de mail van homewizard dat ze nu ook een Solis omvormer kunnen implementeren in de app. Moet ik wel het maandelijks abonnement nemen dan (0.99 euro...dus is nu ook niet de grote kost).
Maar zie ik dan de productie 'live' in de tool, dus elke seconde geupdate en gelogged zoals via het uitlezen van de P1 meter? Of zijn het de 'samengevatte' gegegevens zoals ik ze in de Solis app zie, dus met een granulariteit van 5 minuten? Want als dat het eerste is wil ik wel zo'n abonnement nemen, voor het tweede niet.

Bij mij is enkel afname en injectie live, maar productie niet. Ik denk dat dit afhangt van omvormer tot omvormer. Bij mij is dat een Huawei die HomeWizard via de cloud uitleest, en ik denk dat Huawei die cloud pas om het uur ververst. Daar kan HomeWizard niks aan doen.

Je gaat het moeten testen dus.

Het is het tweede, want er komt geen fysieke meter aan te pas.

Op zich hoeft er geen meter tussen, want als ik op de omvormer zelf (dus de display op het bakje zelf) kijk dan zie ik wel de exacte productie, die seconde per seconde wijzigt. Dus ergens is die waarde er wel, alleen kan ik die om een voor mij onbekende reden nergens anders terugvinden buiten op het schermpje van de omvormer.
Via de API kan je denk ik wel de spanning live uitlezen en op basis daarvan de productie berekenen, dacht toch zo eens een script gezien te hebben om in home manager te implementeren.

Je gaat het moeten testen dus.

Kan ik wel eens doen inderdaad. Worst case 1 euro en een half uur van mijn tijd kwijt.

Ik lees net op de website van HomeWizard dat ze pas elke 15 minuten de data van de omvormer ophalen, ongeacht het merk. Als je live data wilt, raden ze hun eigen kWh Meter aan. Toch ook dwaas eigenlijk...

Ik lees net op de website van HomeWizard dat ze pas elke 15 minuten de data van de omvormer ophalen, ongeacht het merk. Als je live data wilt, raden ze hun eigen kWh Meter aan. Toch ook dwaas eigenlijk...
Ik heb mijn Goodwe omvormer gekoppeld aan Homewizard.

Is gewoon in de homewizard app je login invullen van de standaard app van je omvormer.
De data in beide apps is identiek, maar zit dan allemaal samengebundeld in je Homewizard app.
Die laatste geeft je dan ook de mogelijkheid om een grafiek te zien van alles samen (afname, productie, eigen verbruik)

Ik ging normaal akkoord (had kog extra informatie gevraagd) met een offerte maar na 3 weken geen reactie te mogen ontvangen op mijn mail, ben ik terug op zoek voor zonnepanelen.
Terug zal ik 3 offertes vragen.
1 offerte heb ik al binnen. De 2de ontvang ik dit weekend en de 3de zal over 2 weken zijn. Ik post, eens ik de offertes heb gekregen, de offertes.

Volgens een vertegenwoordiger, die deze week is langsgekomen, kon ik mijn omvormer in mijn garage plaatsen omdat ik een (zeer kleine) zekeringkastje heb onder mijn boiler (zekeringskastje heeft 2 zekeringen) en deze zekeringskast is verbonden met de grote zekeringskast die in mijn huis is.

Maar.. de vertegenwoordiger die vandaag is gekomen zegt dat dit niet kan en mag omdat de omvormer verbonden moet zijn met de hoofd-differentieel (van de grote zekeringskast)(hij legde het uit maar omdat ik niet veel afweet over electriciteit verstond ik er niet veel). En moest ik het toch verbinden met de kleine zekeringskast, dat het 100% zeker is dat deze niet zal goedgekeurd zal worden

Weet er iemand hier iets meer van?

Afhankelijk van het vermogen en de fasering van de omvormer is de kans groot dat de kabel tussen de grote en de kleine zekeringskast niet voldoet om al die zonnestroom over te sturen. Ik zou dus eerder denken dat die eerste kerel een kloefkapper is.

Er lopen veel cowboys rond in de zonnepanelensector die er de kantjes van aflopen met een "goed genoeg" mentaliteit. Bij mijn nieuwbouw heeft mijn elektricien ook moeten bellen om iets uit te leggen aan de "zonnepanelen elektricien" omdat die iets essentieel niet begreep.

Offerte getekend voor 6 zonnepanelen te laten plaatsen bij ons. Vandaag contact gehad met firma As Built die binnenkort gaan komen opmeten bij ons.
Wat kan ik bij zo'n opmeting verwachten? Wat komen ze uitvoeren?

Offerte getekend voor 6 zonnepanelen te laten plaatsen bij ons.
Geen antwoord op je vraag, maar in de huidige tijd lijkt mij dat een zeer kleine installatie. Gezien de huidige (lage) prijs van de panelen, en de standaard (min) kost om een installatie te komen doen, vraag ik mij oprecht af waarom zo'n beperkte installatie? We gaan steeds meer electrificeren (verwarming, koeling, elektrische auto's & fietsen, enz...). Of heb je niet meer plaats?

Offerte getekend voor 6 zonnepanelen te laten plaatsen bij ons. Vandaag contact gehad met firma As Built die binnenkort gaan komen opmeten bij ons.
Wat kan ik bij zo'n opmeting verwachten? Wat komen ze uitvoeren?
Waarom meet de installateur van die panelen dat zelf niet?

Geen antwoord op je vraag, maar in de huidige tijd lijkt mij dat een zeer kleine installatie. Gezien de huidige (lage) prijs van de panelen, en de standaard (min) kost om een installatie te komen doen, vraag ik mij oprecht af waarom zo'n beperkte installatie? We gaan steeds meer electrificeren (verwarming, koeling, elektrische auto's & fietsen, enz...). Of heb je niet meer plaats?
We zitten met een gedeeld dak en we mogen er slechts 1/3 van gebruiken. 2/3 zou ook mogelijks zijn maar dan met goedkeuring van de 3de partij(de gemeente). De 6 panelen zouden tot 2600kwh kunnen opwekken. In 2023 hadden we een verbruik van 1610kwh.
Een thuisbatterij kunnen we in de toekomst nog bijplaatsen.

Terug
Bovenaan