Zonnepanelen Topic

Heb nooit goed begrepen waarom de prijzen hier (nabij Halle) zoveel duurder zijn.
Ik ken iemand in Dworp die gaat tekenen voor prijzen rond de 1€/kWp

Het zal eerder aan de moeilijke situatie bij jou thuis liggen.
Niet elk dak is makkelijk toegankelijk, ideaal voor zonnepanelen met een rechtstreekste wachtbuis incl trekdraad tot aan de elektrische kast, met voldoende plaats en reeds verbindingsrails die dik genoeg zijn, waar 1m² vrij is voor de omvormer te hangen.

@Fr@gsta

Zonstraal is nu ook niet dé referentie hé.
Een handjevol mensen die vasthouden aan zaken die geldig waren toen ze zelf 10j geleden hun installatie geplaatst hebben.
Materialen die niet meer te vergelijken vallen.
Self-made-experts die in de meeste gevallen in heel hun leven ocharme met één installatie (die van hunzelf) in contact gekomen zijn.

En dan dat invulformuliertje waar altijd op gereageerd wordt "ik zou onder de euro/Wp verwachten", terwijl eigenlijk niets van de situatie ter plekke bekend is.

Man man man.

Pas op, ik lees het ook soms. Met een glas wijn en een zak chips naast me. Altijd lachen.

Wegblijven van die AEG's!

In de garantievoorwaarden staat dat elke 6 maand een controle van alle connecties door een installateur loet gebeuren om de garantie te behouden. Die garantie komt van de producent AIKO en niet van AEG zelf. Dit is een rebranded paneel.

Als de bypassdiode eruit gaat op termijn wordt bij beschaduwing het paneel tests op deze panelen wijzen uit datvde panelen dan tot 550 graden celcius gaan lokaal. Zoiets zou ik zelf nooit op mijn dak willen.
Ik quote even mezelf vanop pagina 436

Momenteel op zonstraal bij de te beoordelen offertes, beide Aiko.

En altijd datzelfde antwoord

"in mijn ogen bestaan er geen slechte panelen meer"

Awel, in mijn ogen wel, en dat valt aan te tonen. Doe je ogen dan open, maar stop met random strangers advies te geven als je er niets van kent en hun situatie niet kent.

Ik ken iemand in Dworp die gaat tekenen voor prijzen rond de 1€/kWp

Het zal eerder aan de moeilijke situatie bij jou thuis liggen.
Niet elk dak is makkelijk toegankelijk, ideaal voor zonnepanelen met een rechtstreekste wachtbuis incl trekdraad tot aan de elektrische kast, met voldoende plaats en reeds verbindingsrails die dik genoeg zijn, waar 1m² vrij is voor de omvormer te hangen.

Akkoord, elke situatie is anders. Toegang, complexiteit binneninstallatie, etc. Jammer, maar begrijpelijk, dat dat zelden deftig becijferd wordt in een offerte. Mijn installatie dateert van eind vorig jaar. Toen waren de prijzen van het materiaal niet zo laag als vandaag.

Ze evalueren echter zelden in details, zeker niet de mensen die verkopen en zelf niet plaatsen (op die ene dag na dat ze eens mee op de ladder hebben gestaan maar verder geen flauw benul hebben wat een differentieel juist doet).

Laagste offertes kwamen destijds van Soly, die komen zelfs niet eens ter plaatse. Schoonbroer heeft met hen gewerkt, weinig op aan te merken.
Alle moeite ten spijt om iemand uit de buurt te contacteren die op de RESCERT-lijst staan, niemand nam ook maar de moeite om te reageren.
Vermoedelijk komt de offerte van jouw kennis niet van een lokale plaatser?!

Zo, momenteel een 5-tal mensen ontvangen: goedkoopste offerte is €4500 voor 12 panelen (DMEGC 440M10RT-B54-HBT Glas/glas met een Sigin Hybrid inverter monofasig 4.6)

Is dit qua prijs al zeer goed of zou het lonen om nog mensen offerte te laten maken?

Andere offertes waren +€5000 en meestal met Aiko panelen (en eentje Astro)

Sidenote: er geen hoogtewerker nodig om de panelen te plaatsen

Iemand enig idee in de omgeving Zwevegem/kortrijk voor zonnepanelen offertes te vragen? Heb al mr solar gecontacteerd maar geen response...

Als ik wil kan ik het ook wel zelf doen, maar qua tijd prijs denk ik dat het zinloos is?

Vraagje over de installatie van zonnepanelen;
We wonen in een duplex in een rij van 6 gelijkaardige woningen. We mogen van de VME zonnepanelen leggen.
Is het überhaupt mogelijk om panelen te leggen wanneer onze elektriciteitsmeter in een gemeenschappelijke ruimte hangt?
We kunnen geen bekabeling tussen de zonnepanelen en de meter leggen. Ze liggen te ver uit elkaar.

Iemand enig idee in de omgeving Zwevegem/kortrijk voor zonnepanelen offertes te vragen? Heb al mr solar gecontacteerd maar geen response...

Als ik wil kan ik het ook wel zelf doen, maar qua tijd prijs denk ik dat het zinloos is?
Ik was wel tevreden van onze vertegenwoordiger van MR Solar, raar dat je geen respons hebt gekregen. Ik stuur je de contactgegevens via PB :)

Fyi , gisteren artikel in De Standaard dat een ethical hacker een zestal exploits in de Enphase firmware had gevonden.
Ze stellen het natuurlijk voor alsof de man eender wanneer u panelen kan laten ontploffen maar als je wat doorleest moet hij eerst toegang krijgen tot je account en kan dan via de exploits je panelen bvb uitzetten. Of wat wel erger , ook de spanning verhogen etc...

Daarom, als je Enphase panelen hebt, kijk even na of je paswoord van de webinterface wel sterk genoeg is. Enphase zelf geeft aan ondertussen met een fix bezig te zijn die de bugs zou moeten verhelpen.

Fyi , gisteren artikel in De Standaard dat een ethical hacker een zestal exploits in de Enphase firmware had gevonden.
Ze stellen het natuurlijk voor alsof de man eender wanneer u panelen kan laten ontploffen maar als je wat doorleest moet hij eerst toegang krijgen tot je account en kan dan via de exploits je panelen bvb uitzetten. Of wat wel erger , ook de spanning verhogen etc...

Daarom, als je Enphase panelen hebt, kijk even na of je paswoord van de webinterface wel sterk genoeg is. Enphase zelf geeft aan ondertussen met een fix bezig te zijn die de bugs zou moeten verhelpen.
Zo onschuldig is het toch niet. Gegeven genoeg web accounts en vervolgens een gecoördineerde aanval is er wel risico voor verstoring van de stroomvoorziening.
Dat gaat niet over een lone hacker die de installatie van zijn buurman uitzet, dat probleem gaat over de schaal van hybride oorlogsvoering als één land een ander aanvalt (Rusland?, China?), en waarbij het niet zo uitmaakt welke PV-installaties aangevallen worden, als het er maar genoeg zijn en het tegelijkertijd gebeurt.

Op het einde wordt nog afgesloten met:
Particulieren kunnen weinig meer doen dan de elementaire regels van cyberveiligheid toepassen: een sterk wachtwoord kiezen, software updaten, een veilig wifinetwerk gebruiken en opletten voor phishing.

Dat haalt nogal weinig uit als het dominante geïnstalleerde merk een Chinees merk is, en je deze eigenlijk op dat vlak sowieso niet kan vertrouwen.

Zo onschuldig is het toch niet. Gegeven genoeg web accounts en vervolgens een gecoördineerde aanval is er wel risico voor verstoring van de stroomvoorziening.
Dat gaat niet over een lone hacker die de installatie van zijn buurman uitzet, dat probleem gaat over de schaal van hybride oorlogsvoering als één land een ander aanvalt (Rusland?, China?), en waarbij het niet zo uitmaakt welke PV-installaties aangevallen worden, als het er maar genoeg zijn en het tegelijkertijd gebeurt.

Op het einde wordt nog afgesloten met:

Dat haalt nogal weinig uit als het dominante geïnstalleerde merk een Chinees merk is, en je deze eigenlijk op dat vlak sowieso niet kan vertrouwen.
Ik wou het niet te hard minimaliseren (hier misschien wel gedaan) maar ik haat dat paniekerig gedoe als er is ergens een bug opduikt. Zorg dat je u paswoorden op orde hebt en doe geen domme dingen en dan ben je al een heel eind.

Ze halen in het artikel ook aan dat in theorie de stroomvoorziening kan verstoord worden als alle zonnepanelen plots zouden uitvallen.
Dus niet alleen Enphase. Gezien de dominantie van de Chinese merken kunnen we hier mogelijks van een geluk bij een ongeluk spreken. Het aandeel Enphase panelen is procentueel gezien laag denk ik.

Mijn netwerk is van Taiwaneese makelij :) .

Mijn belangrijkste boodschap was, als u paswoord zwak is, laat dit een wake-up call zijn om het (niet allen bij u zonnepanelen) te veranderen naar een sterk en goed wachtwoord.

Nja, zwakke wachtwoorden is een ding, maar als ze via een andere manier toegang krijgen tot je account (ik zeg maar iets, een session cookie of iets dat de login helemaal bypasst) ben je nog steeds niets met je "sterk" wachtwoord. 2FA is hier een veel betere oplossing, maar daarvoor moet Enphase dit wel juist implementeren.

Nja, zwakke wachtwoorden is een ding, maar als ze via een andere manier toegang krijgen tot je account (ik zeg maar iets, een session cookie of iets dat de login helemaal bypasst) ben je nog steeds niets met je "sterk" wachtwoord. 2FA is hier een veel betere oplossing, maar daarvoor moet Enphase dit wel juist implementeren.
Dus ik zeg "verander u paswoord"
Jij antwoordt "Theeft geen zin want geen MFA"

Liever op zijn minst een sterk wachtwoord zonder MFA dan van MFA weer de heilige koe maken waar niets mee kan mislopen.
Uiteraard is MFA beter maar bij gebrek aan beter kan je maar beter zien een goed paswoord te hebben.

Mogelijk al vaker gevraagd hier, maar groot topic dus moeilijk om deftig uit te kammen :)

Nieuw project op het oog waardoor ik moet nadenken over het dimensioneren van een zonnepaneelinstallatie, maar hoe doe je dat? Hoe bereken je hoeveel je nodig hebt?
Wat ik weet:
- normaal gezinsverbruik in huidige woning is 4500kWh/jaar
- hybride wagen voegt daar een 3500kwh aan toe, wel vaker in de avonduren
- normaal binnen een drietal jaar wel een full EV daarnaast zetten waardoor dat tegen dan ook nog wel +- 6000kwh extra zal worden per jaar

Wat ik moeilijk kan becijferen:
- nieuwe woning zal warmtepomp hebben > verbruik ???
- nieuwe woning zal overal airco hebben > verbruik ???

Op dit ogenblik wordt +- 5kWp voorgesteld in lastenboek, maar lijkt mij vrij weinig.

Maar wat is wel sensibel dan gezien bovenstaande, gezien huidige wetgeving, etc?

Thuisbatterij ja/nee moet ik mij dan ook over buigen maar kan eventueel nog even wachten.

Leg gewoon het dak vol in plaats van complexe berekeningen erbij te halen. Wat voor dak is het? Welke oppervlaktes zijn naar waar gericht, enz. Zijn er dakvensters, dakkapellen? Benader het eens op die manier, en wie weet stuit je dan al snel op een harde limiet die lager ligt dan een berekening gebaseerd op je verbruik.

Mogelijk al vaker gevraagd hier, maar groot topic dus moeilijk om deftig uit te kammen :)

Nieuw project op het oog waardoor ik moet nadenken over het dimensioneren van een zonnepaneelinstallatie, maar hoe doe je dat? Hoe bereken je hoeveel je nodig hebt?
Wat ik weet:
- normaal gezinsverbruik in huidige woning is 4500kWh/jaar
- hybride wagen voegt daar een 3500kwh aan toe, wel vaker in de avonduren
- normaal binnen een drietal jaar wel een full EV daarnaast zetten waardoor dat tegen dan ook nog wel +- 6000kwh extra zal worden per jaar

Wat ik moeilijk kan becijferen:
- nieuwe woning zal warmtepomp hebben > verbruik ???
- nieuwe woning zal overal airco hebben > verbruik ???

Op dit ogenblik wordt +- 5kWp voorgesteld in lastenboek, maar lijkt mij vrij weinig.

Maar wat is wel sensibel dan gezien bovenstaande, gezien huidige wetgeving, etc?

Thuisbatterij ja/nee moet ik mij dan ook over buigen maar kan eventueel nog even wachten.

ik heb zo een situatie, ik heb 5kwp liggen en ik kom op jaarbasis 7000kwh tekort :lol:

Wij hebben 13,5 kWp liggen, maar ik raad eerder aan om te investeren in slim aansturen. Bespaar je veel meer mee dan alleen je dak vol leggen.

Leg gewoon het dak vol in plaats van complexe berekeningen erbij te halen. Wat voor dak is het? Welke oppervlaktes zijn naar waar gericht, enz. Zijn er dakvensters, dakkapellen? Benader het eens op die manier, en wie weet stuit je dan al snel op een harde limiet die lager ligt dan een berekening gebaseerd op je verbruik.

Plat dak van rond de 100m², dus ik denk dat daar niet onmiddellijk veel beperkingen liggen. Vandaar dat ik ook iets sensibel wil doen :)

Wij hebben 13,5 kWp liggen, maar ik raad eerder aan om te investeren in slim aansturen. Bespaar je veel meer mee dan alleen je dak vol leggen.

Dat wil ik zeker ook bekijken, maar gezien ik alle vrijheid lijk te hebben wil ik ook niet zomaar een slag ernaar slaan. Zijn er bepaalde grenzen of limieten? Ik heb bvb al gehoord dat er naar omvormer toe een grens lijkt te zijn naar 10kW. Dimensioneer ik dan eerder daarop, en hoeveel zonnepanelen leg ik daar dan op... Dat soort vragen heb ik nu :)

Terug
Bovenaan