Zonnepanelen Topic

Dus een 5000kWh op jaarbasis? De bedoeling van die airco's is verwarmen of enkel koelen in de zomer?
Verwarmen en koelen.
K zou er 1 op 1ste verdiep zetten en hopelijk koelt deze dan de hele verdieping. Anders 2.(of moet ik er in elke kamer 1 plaatsen?

Ik heb een offerte van dezelfde firma (paar maand oud) , die volgende week terugkomt (omdat ik nu een 3fasig zekeringskast heb) voor een nieuwe offerte

De eerste offerte was
Vermogen installatie: 7920wp
geschatte jaarproductie: 7168 kwh
18 zonnepanelen vermogen 430w

Ik heb een offerte van dezelfde firma (paar maand oud) , die volgende week terugkomt (omdat ik nu een 3fasig zekeringskast heb) voor een nieuwe offerte

De eerste offerte was
Vermogen installatie: 7920wp
geschatte jaarproductie: 7168 kwh
18 zonnepanelen vermogen 430w

~7000 kWh lijkt me zeker niet overgedimensioneerd als je nu al 5000 kWh verbruikt en 1 of 2 warmtepompen gaan bijzetten voor verwarming en koeling.

Verwarmen en koelen.
K zou er 1 op 1ste verdiep zetten en hopelijk koelt deze dan de hele verdieping. Anders 2.(of moet ik er in elke kamer 1 plaatsen?
Ik heb weinig ervaring met airco's, maar ik heb het gevoel dat toestellen die lucht blazen vooral lokaal werken. Allé, het zal wel iets doen als je die 24/7 laat draaien en de deuren laat openstaan, dan geraakt die warmte of koude wel in de massa. Maar als je het ff wil opzetten om snel te verwarmen of te koelen, dan ga je per ruimte een nodig hebben vrees ik.

Ik heb weinig ervaring met airco's, maar ik heb het gevoel dat toestellen die lucht blazen vooral lokaal werken. Allé, het zal wel iets doen als je die 24/7 laat draaien en de deuren laat openstaan, dan geraakt die warmte of koude wel in de massa. Maar als je het ff wil opzetten om snel te verwarmen of te koelen, dan ga je per ruimte een nodig hebben vrees ik.
Is dat dan anders bij radiatoren? Of eigenlijk gewoon bij elke verwarmingsbron?

Een airco zet je per verblijfsruimte (leefruimte, slaapkamer, ...) en niet per verdieping.

Ik heb hier ooit eens gelezen dat iemand 1 airco op de nachthal had gezet, maar dan wel de deuren van 3 slaapkamers steeds open moest zetten. En dat allemaal om wat centen voor die 2 extra binnenunits te besparen... Wat heb je dan nog aan aparte slaapkamers? Als je de besparingslogica doortrekt, kon je ook 1 grote slaaphal bouwen in plaats van 3 slaapkamers, want dan had je kunnen besparen op binnendeuren, pleisterwerken, enz. :unsure:

Iemand tips voor een plaatser van zonnepanelen, regio Limburg? Kan via Belsol of TotalEnergies groepsaankoop korting krijgen (dus als er mensen hier ervaring mee hebben mag je da via PM sturen).

Zou iemand me kunnen vertellen of mijn installatie naar behoren werkt?

In mijn nieuwe woning heb ik 10 panelen van Jinko 420 Wp laten installeren (dus totaalvermogen 4.200 Wp) met een omvormer Growatt van 3.600 watt. Deze liggen op een hellend dak gericht naar het zuid-westen.

Op heel zonnige dagen (niet de laatste dagen dus) observeer ik een piekgeneratie van ongeveer 2.600 watt. Ligt dit in lijn met de verwachtingen?

Ik dacht altijd dat je op zonnige dagen op ongeveer 80% van je geïnstalleerd vermogen kan rekenen (in mijn geval dus ongeveer 3.300 watt). Op zich heb ik voldoende stroom voor mijn verbruik maar wil natuurlijk dat alles optimaal werkt.
Ze zijn gisteren hiervoor kort langsgekomen. Vonden niet direct een probleem, behalve dat de omvormer ingesteld stond op Nederland als land. Ze hebben dit nu aangepast. Zou kunnen zijn dat het daaraan lag omdat de omvormer hem anders gaat gedragen omwille van netvereisten. We zullen zien. Gisteren leek hij alvast wat beter te presteren maar zal het pas kunnen zeggen als het heel zonnig is.

EDIT: zit vandaag tegen de maximum van 3.600 watt dus lijkt erop dat dit effectief het probleem was!

Laatst bewerkt:
Iemand hier ervaring mee?

Ik heb het plan om er zo een paar op mijn tuinhuis te leggen 😅

Ik heb het plan om er zo een paar op mijn tuinhuis te leggen 😅
Waarom eigenlijk? Prijs per w lijkt me extreem hoog en het is dan nog eens niet toegelaten als je niet offgrid gaat daarmee. Je bent dan imo beter af met een normale installatie, ook al leg je niet veel panelen.
Zo'n ding lijkt me enkel handig om op je mobilhome te leggen als je ergens staat waar geen aansluiting is.

Waarom eigenlijk? Prijs per w lijkt me extreem hoog en het is dan nog eens niet toegelaten als je niet offgrid gaat daarmee. Je bent dan imo beter af met een normale installatie, ook al leg je niet veel panelen.
Zo'n ding lijkt me enkel handig om op je mobilhome te leggen als je ergens staat waar geen aansluiting is.
zal niet werken op een mobilhome, tenzij uw mobilhome een aparte omvormer met batterij heeft. maar dan nog moet uw omvormer dat ondersteunen.
heeft externe spanning nodig, want de zonnepanelen syncen met dat net.

90 euro voor een 450 watt zp en micro omvormer van 200 eur. Valt goed mee vind ik.

Waar het concreet over gaat in de krant

Zoiets verdien je terug op 2 jaar.

Laatst bewerkt:
90 euro voor een 450 watt zp en micro omvormer van 200 eur. Valt goed mee vind ik.

Waar het concreet over gaat in de krant

Zoiets verdien je terug op 2 jaar.
Ik denk er al langer aan om zoiets op ons tuinhuis te leggen. We hebben 3120 WP op het dak van ons huis liggen en dat is in principe meer dan voldoende voor ons verbruik, maar zelfs als je alles injecteert wat je opwekt met die Lidl installatie heb je het op 5,5 jaar terugverdiend bij Ecopower. De rest is winst.

De enige reden waarom ik nog twijfel is dat ik niet goed weet hoe dit te bevestigen op het houten dak met shingles zodat het stevig vastzit maar toch geen lekken introduceert in het dak. De meeste professionele installateurs wilden zich er zelfs niet aan wagen toen we offertes vroegen. Eén installateur hadden we gevonden en die wou met een frame van gewichten gaan werken. Was heel duur en lelijk en ik heb weinig vertrouwen in zo'n installatie. Ik schroef liever alles goed vast.

Laatst bewerkt:
Ik denk er al langer aan om zoiets op ons tuinhuis te leggen. We hebben 3120 WP op het dak van ons huis liggen en dat is in principe meer dan voldoende voor ons verbruik, maar zelfs als je alles injecteert wat je opwekt met die Lidl installatie heb je het op 5,5 jaar terugverdiend bij Ecopower. De rest is winst.

De enige reden waarom ik nog twijfel is dat ik niet goed weet hoe dit te bevestigen op het houten dak met shingles zodat het stevig vastzit maar toch geen lekken introduceert in het dak. De meeste professionele installateurs wilden zich er zelfs niet aan wagen toen we offertes vroegen. Eén installateur hadden we gevonden en die wou met een frame van gewichten gaan werken. Was heel duur en lelijk en ik heb weinig vertrouwen in zo'n installatie. Ik schroef liever alles goed vast.
Zulke installatie zijn toch nog steeds verboden in België?
Brico heeft ze even verkocht, en zeer snel terug uit hun aanbod moeten halen.

Synergrid is er mee bezig om het wettelijk kader uit te werken voor zulke installaties, maar zou pas ten vroegste ergens loop van '25 in voege kunnen treden.

Zulke installatie zijn toch nog steeds verboden in België?
Brico heeft ze even verkocht, en zeer snel terug uit hun aanbod moeten halen.

Synergrid is er mee bezig om het wettelijk kader uit te werken voor zulke installaties, maar zou pas ten vroegste ergens loop van '25 in voege kunnen treden.

België loopt vaak achter met zo'n zaken. Geen kat die gaat merken dat je die installatie hebt als je al een officiële zonnepaneleninstallatie hebt liggen, tenzij je het hele jaar geen elektriciteit verbruikt en dus meer opwekt dan dat je officiële installatie zou kunnen opwekken. De regelgeving moet maar wat sneller meegaan met de tijd hier.

Doet me een beetje denken aan de wetgeving over voortbewegingstoestellen. Ik reed al jaren rond met eentje voordat er eindelijk wetgeving rond kwam. Geen idee waarom dat hier altijd zo lang moet duren.

Na een paar paar maand wachten (wegens nog een paar werkjes in het huis) heb ik deze week nog eens een nieuwe offerte gevraagd bij een firma die mijn voorkeur genot bij de eerste offerte.

Waar hij tot in maart werkte met trinasolar, biedt hij nu ook zonnepanelen van 'evergreen' aan. Zonnepanelen die hij me echt aanraadde

18 x Energreen 440WP N-TYPE FULL BLACK
• Module-efficiëntie van 22,8%
• Productgarantie: 30 jaar
• Halve-cel technologie
• Zwart geanodiseerd frame
• Bifacial design 2x1,6mm gehard glas
• Presteert ook uitstekend bij bewolkte dagen dankzij de half cut technologie
• Minimale potential en light induced degradation
• Vermogensgarantie: 89,5% na 25 jaar
• Afmetingen: 1762x 1134 x 30mm

Hiernaast heb ik de keuze tussen 2 omvormers:
1)De huawei 5 KTL

10 jaar garantie
• IP65 natuurlijke koeling – buitenlucht koelt de hardware
• Geïntegreerde bliksembeveiliging voor zowel DC als AC
• Veiligheidsstandaard EN/IEC 62109-1 & 4
• 17 kg
• Geoptimaliseerde AC-aansluiting, snelle bekabeling
• 525mm x 470mm x 166mm

Of de omvormer van evergreen (https://www.innodura.nl/lp/energreen-power-store-omvormer)
Max. Efficiëntie 99%
• IP66 natuurlijke koeling – buitenlucht koelt de hardware
• Geïntegreerde bliksembeveiliging voor zowel DC als AC
• 12 jaar garantie (uitbreidbaar naar 25 jaar)
• Veiligheidsstandaard EN/IEC 62109-1 & 4
• Ondersteunt met één klik configuratie van omvormer
• Hybrid ready
• 20 kg
• Geoptimaliseerde AC-aansluiting, snelle bekabeling
• 700mm x 300mm x 268mm
(in de folder staat er ook "dynamische prijzen " )

Ik heb bij beide offerte een batterij gevraagd van 5kw (deze kostte allebei (huawei en energreen) ongeveer 3500 euro.
Bij energreen plaatst men de batterij in de omvormer.
Wel leuk om te lezen dat je de omvormer van energreen kunt verlengen tot 25j (weet niet tegen welke meerkost)

Iemand die het merk energreen kent? Goed?

Terug
Bovenaan