Zonnepanelen Topic

Ik had vorig jaar geklaagd omdat er hier ook plots uitval was vanaf maart. Ze zijn dat in een week komen fixen, voltage ging van 248-25x naar 238-24x. Mooi 10v er af. Nu gemerkt sinds een goeie maand dat voltage nu tussen 227-240 is. Tussen mijn huis en de cabine staan nog twee huizen met panelen, er zal daar nog uitval op gezeten hebben vermoed ik.

Nu mooi aan 't aftoppen op 2x 238 en 1x 240, vorig jaar lag em er al uit.

Snel resultaat via Google: probeer eens "1111". Desnoods laat je tegen betaling een service technieker van SMA komen om het te resetten. Een maat van mij heeft dit ook zo gedaan.
Die "1111" was ik ook tegengekomen, maar die deed het niet (tot 6x 1 ook niet).
Merci voor de tip.

Als het bij mij uitviel was dat vanaf 11h tot 14h. Om de 2 minuten. Dat patroon zal wel een wolkje geweest zijn. Als het uitvalt is dat gewoon boom naar 0.

Zou kunnen, vandaag is het een perfecte curve. Meer opbrengst, veel hogere top.

Als je dynamisch tarief hebt en een uitvallende omvormer had tussen 12 en 15u, was je bij de gelukkigen. Injectie kostte deze middag 0,15€ per kWh.

Na de verkoop van onze woning 2 jaar geleden komen ze volgende week eindelijk zonnepanelen leggen op onze nieuwe woning :love: dat wordt weer elke dag grafieken checken!

Vorig jaar een huis gekocht en nu zijn we aan het twijfelen over zonnepanelen.
Ik lees af en toe in dit topic en in de thuisbatterij topic, maar als je niet in de branche zit, is alles goed verstaan toch precies wat moeilijk.
We wonen er met twee en hebben een verbruik van 2300 kWh per jaar. In de nabije toekomst (1-5 jaar) voorzien we gezinsuitbreiding.

Ons huis heeft een zadeldak met NO-ZW vlakken.

We hebben nu twee offertes gevraagd en krijgen het volgende terug:

• Nummer 1 is langsgekomen en voorziet 8x435Wp panelen op het NO vlak (hij zou er nu al 8 nemen voor toekomstige groei en hybride omvormer)
  • De tweede is niet langsgekomen en voorziet 6*440Wp panelen op het ZW vlak. (met ofwel 3kW omvormer of 8kW omvormer omdat er later nog pannelen zouden kunnen bijkomen of thuisbatterij)

Nu dus de vragen:
  1. Is voor ons beperkt verbruik zonnepanelen nog aan te raden of wachten we beter een paar jaar (met dan mss ook beter zonnepalenen op de markt?)
  2. Welke kant van het dak zouden we de zonnepanelen leggen? De redenering van de man die NO wou is dat de zonnepanelen dan in de winter ook meer zouden opbrengen.
  3. Een thuisbatterij lijkt me hier nog totaal niet nodig, of zie ik dat verkeerd?

NO gaat in de winter amper iets opbrengen…

Dat dacht ik ook, ik zou denken dat NO tijdens geen enkel seizoen meer gaat opbrengen dan ZW?

@Vlitser : veel hangt af van wanneer jullie energie gebruiken (vooral tijdens zonne-uren of juist niet) maar je zou eens grofweg kunnen rekenen hoeveel je bespaart als je 30-40% minder elektriciteit verbruikt doordat die uit zonnepanelen zou komen, of zelfs wat meer als je voor 8 panelen gaat.
Het lijkt me wel realistisch dat jullie verbruik alleen maar gaat stijgen: elektrische auto's in de nabije toekomst, eventueel airco of warmtepomp binnen X aantal jaar, meer verbruik door gezinsuitbreiding, dus beter wat meer capaciteit leggen dan net genoeg.
Thuisbatterij is in de meeste gevallen nu niet rendabel, zeker met zo'n eerder beperkt verbruik.

Zit je dan niet gewoon energie op te wekken om op het net te steken?
Nu mss wel nog, maar op termijn niet natuurlijk. Zoals hierboven gezegd: elektrische auto, warmptepomp, airco...
Maar moest je nu niet op beide kanten leggen, zou ik zeker wel op ZW en niet NO leggen. ik heb ook panelen op ZZW liggen en dat brengt meer dan genoeg op doorheen de dag. Ideaal in de zomer vanaf een uur of 10u tot 19u ofzo. Dan wekken mijn 9 panelen tussen 1,5 en 3,2 kWh (max) op.

Dat dacht ik ook, ik zou denken dat NO tijdens geen enkel seizoen meer gaat opbrengen dan ZW?

@Vlitser : veel hangt af van wanneer jullie energie gebruiken (vooral tijdens zonne-uren of juist niet) maar je zou eens grofweg kunnen rekenen hoeveel je bespaart als je 30-40% minder elektriciteit verbruikt doordat die uit zonnepanelen zou komen, of zelfs wat meer als je voor 8 panelen gaat.
Het lijkt me wel realistisch dat jullie verbruik alleen maar gaat stijgen: elektrische auto's in de nabije toekomst, eventueel airco of warmtepomp binnen X aantal jaar, meer verbruik door gezinsuitbreiding, dus beter wat meer capaciteit leggen dan net genoeg.
Thuisbatterij is in de meeste gevallen nu niet rendabel, zeker met zo'n eerder beperkt verbruik.
Nu mss wel nog, maar op termijn niet natuurlijk. Zoals hierboven gezegd: elektrische auto, warmptepomp, airco...
Maar moest je nu niet op beide kanten leggen, zou ik zeker wel op ZW en niet NO leggen. ik heb ook panelen op ZZW liggen en dat brengt meer dan genoeg op doorheen de dag. Ideaal in de zomer vanaf een uur of 10u tot 19u ofzo. Dan wekken mijn 9 panelen tussen 1,5 en 3,2 kWh (max) op.
Alvast bedankt, een vervolg vraag hierop:
Waarom niet wachten tot ons verbruik gestegen is of waarom dan niet pas extra panelen aankopen?
Zijn eigenlijk vragen van m'n vriendin maar kan er zelf niet 100% op antwoorden

Alvast bedankt, een vervolg vraag hierop:
Waarom niet wachten tot ons verbruik gestegen is of waarom dan niet pas extra panelen aankopen?
Zijn eigenlijk vragen van m'n vriendin maar kan er zelf niet 100% op antwoorden

Wachten met zonnepanelen leggen is zeker een optie (ik heb bv. gewacht tot ik wist dat er een elektrische auto kwam), de vraag is hoeveel besparingen je in die komende jaren zou mislopen op jullie huidig verbruik en hoeveel je geld in die tussentijd opbrengt op een spaarrekening of iets dergelijks.

Ettelijke jaren later extra panelen aankopen kan, alleen denk ik dat je dan het risico loopt dat je tegen dan visueel andere panelen moet kopen als de originele niet meer te krijgen zijn, dat ziet er minder elegant uit. En zoals @NemesisBE zegt: extra installatiekost en herkeuring kost ook wel wat.

NO levert bitter weinig op, ooit de simulatie gedaan en payback gewijs is dat pijnlijk...

Gezien de huidige lage prijzen zou ik aanraden nu ZW vol te leggen, alles in 1x gedaan... NO zou ik alleen doen als je het er voor over hebt en uit principe, uit financieel oogpunt is dat niet zinnig.

Het nieuwe dak hier is eindelijk volledig klaar.
Uitkijken dus naar zonnepanelen.
Wat zijn zo'n beetje de betere merken ?
Plaats voor een 16-tal panelen.
Aanraders qua opbrengst ? Duurzaamheid ?

Als je dynamisch tarief hebt en een uitvallende omvormer had tussen 12 en 15u, was je bij de gelukkigen. Injectie kostte deze middag 0,15€ per kWh.

Als je dynamisch tarief hebt, zou je toch ook moeten monitoren. Gaat injectie negatief zet je de omvormer uit..

Ik heb 2 jaar geleden een nieuwbouw woning gekocht (klassieke woning met zadeldak) . Er ligt 4,00 kWp aan zonnepanelen op het dak volledig zuid gericht. Er is geen mogelijkheid om er nog bij te leggen op de woning in een andere richting. Er kunnen er eventueel wel nog een paar bij op de zuidkant. Zonnepanelen liggen nu in het midden dus de bestaande zouden dan wel een beetje moeten opschuiven.

We zijn momenteel met 2 en proberen zoveel mogelijk overdag te wassen enz. In het najaar komt er nog een elektrische wagen van de werkgever. Die zal veel savonds opgeladen zal worden (veel km's) en zal dus weinig gebruik kunnen maken van de zonnepanelen.

Nu wil ik starten met een tuinhuis te bouwen (zelfbouw). Het zou 3x7 meter groot worden. Zou dat iets zijn waar ik rekening mee moet houden dat ik daar ook nog zonnepanelen kan op leggen? Zou dan wel met een afzonderlijke omvormer moeten zijn.

Op het tuinhuis zou er een heel ligt hellend dak opkomen richting het noorden. Niet ideaal dus voor extra zonnepanelen. Ik zou ook het dak hellend kunnen maken richting het westen. Zou dit een meerwaarde zijn? Esthetische zou dit volgens mij wel minder mooi zijn. Of zou er achteraf ook met profielen kunnen gewerkt worden om de pannelen te veranderen van richting? Is dit een grote meerkost?

Als je dynamisch tarief hebt, zou je toch ook moeten monitoren. Gaat injectie negatief zet je de omvormer uit..
Inderdaad. Ik kan mijn omvormer zetten op injectie of enkel eigen verbruik dekken mits toevoegen van een smart meter.

Als ik ooit een dynamisch tarief zou overwegen, dan laat ik home assistent schakelen tussen die 2 modussen op basis van de injectie prijs. Dus niet injecteren als het niks opbrengt of geld kost.

Terug
Bovenaan