Zonnepanelen Topic

Als je dynamisch tarief hebt, zou je toch ook moeten monitoren. Gaat injectie negatief zet je de omvormer uit..
Echt? 🥸

Ik heb een klassieke meter, maar alles staat klaar om dynamisch te gaan als de meter digitaal wordt, waaronder uitschakeling injectie.

Of zou er achteraf ook met profielen kunnen gewerkt worden om de pannelen te veranderen van richting? Is dit een grote meerkost?
Lijkt me vooral een goede manier om veel wind te vangen. Als het stormt wil je niet dat je panelen er af gerukt worden.
Lijkt me ook geen opstelling die je kan bekomen met off the shelve montagesystemen.

Ik vermoed dat je een houten dak met van die bitumen shingles plant te bouwen?
Zien dat er op voldoende (en juiste) plekken dakbalken voorzien zijn waar je de haken in gaat vastzetten.

Ik ben iets gelijkaardigs van plan (maar eerder een projectje voor volgend jaar) en kijk daarvoor naar esdec montagesysteem. Die hebben ook van die haken voor hellende bitumendaken met stokschroeven. Wel dus best verankeren in dakbalk en niet ergens in het midden van uw osb-plaat.

Ik vermoed dat je een houten dak met van die bitumen shingles plant te bouwen?
Zien dat er op voldoende (en juiste) plekken dakbalken voorzien zijn waar je de haken in gaat vastzetten.

Ik ben iets gelijkaardigs van plan (maar eerder een projectje voor volgend jaar) en kijk daarvoor naar esdec montagesysteem. Die hebben ook van die haken voor hellende bitumendaken met stokschroeven. Wel dus best verankeren in dakbalk en niet ergens in het midden van uw osb-plaat.

Ik zal het bouwen met recuperatie materiaal en restjes. Ik heb nog hopen houten balken beschikbaar, dus het zal wel stevig genoeg zijn. Voor het dak heb ik nog metalen dakplaten met isolatie.

Ik merk de voorbije dagen (sinds het mooie weer) toch een zeer grillig productieprofiel waar je een perfect profiel zou verwachten. Vorige jaren had ik bij zonnige dagen wel altijd een perfect profiel, dit jaar (en dan vooral voorbije week) nog geen enkele keer, er zijn hier en daar serieuze drops te zien.
De omvormer (SMA tripower) geeft geen foutmeldingen.
Netwerkchecker Fluvius is clean.
Als ik inlog op de omvormer geeft hij op dit moment bv een fasepanning van +-240V voor elke fase terwijl ik op het stopcontact op datzelfde moment 253V meet.

Kan ik het gaan zoeken bij te hoge netspanning of zou het toch ergens anders aan liggen?

EDIT: blijkbaar kan de omvormer ook de productie terugschakelen ipv meteen in fout te gaan en uit te vallen, dat wist ik niet. Zal hier dus wel het geval zijn vermoed ik.

Laatst bewerkt:
Als ge zonnepanelen hebt gekocht terwijl ze niets opbrengen als er wolken zijn of regen, over wat spreken we dan? Enkele weken per jaar dat de zon echt schijnt? Het is hier niet Spanje uiteraard

Als ge zonnepanelen hebt gekocht terwijl ze niets opbrengen als er wolken zijn of regen, over wat spreken we dan? Enkele weken per jaar dat de zon echt schijnt? Het is hier niet Spanje uiteraard
Zonnepanelen zijn geen aan/uit schakelaars he.
Zelfs in december heb ik opbrengst, maar het is maar 10% van juni.

Ik rij vanaf 10 maart tot half oktober op zonne energie. Dus zelfs in belgië haal je er veel uit.

Een vraagje als leek: optimizers laten plaatsen of niet?
We hebben geen schaduw. Maar we hebben 3 offertes gekregen: 1 raadt het helemaal af, de andere zou het op de helft van de panelen plaatsen en een 3de bij elke paneel. Wie moet je dan geloven?

Als je geen schaduw hebt, zijn optimisers niet nuttig. Je kan dan wel opbrengst per paneel zien etc, maar je betaald voor iets wat je niet nodig hebt. Financieel voordeel gaat er door achteruit.

Waarom je zelfs de helft van panelen achter optimisers zou zetten, weet ik helemaal niet.

Hier optimizers laten plaatsen voor de zekerheid. Geen schaduw dat kon vallen; maar toch gemerkt dat 1-2 panelen met momenten beduidend minder werken dan de rest. (Staan nét in slagschaduw van zijkant gebouw, afhankelijk tijdstip/jaarmoment)

Hier optimizers laten plaatsen voor de zekerheid. Geen schaduw dat kon vallen; maar toch gemerkt dat 1-2 panelen met momenten beduidend minder werken dan de rest. (Staan nét in slagschaduw van zijkant gebouw, afhankelijk tijdstip/jaarmoment)
Dat is wat er bedoeld wordt met schaduw he. PV panelen in een gebied leggen waar er altijd schaduw is, is nogal weggesmeten geld.

Klopt, hier was het echter "wel of net niet schaduw". Toen er gekeken werd voor de ligging was er geen sprake van schaduw.
In ieder geval nog geen spijt gehad.

in Nederland rekenen bijna alle energieleveranciers ondertussen kosten aan voor wie opgewekte stroom op het elektriciteitsnet zet. Waarom doen ze dat? En zal dat ook bij ons gebeuren?

Ja, in Nederland rekenen ze dat aan, maar hier ook hoor.

In nederland betaal je 10 cent maar krijg je 14 cent injectievergoeding. Bij ons moet je "niks" betalen en krijg je 4-5 cent vergoeding voor je stroom.

Wat willen ze doen, ons nog es 10 cent extra aanrekenen en de huidige injectietarieven behouden?

In nederland betaal je 10 cent maar krijg je 14 cent injectievergoeding. Bij ons moet je "niks" betalen en krijg je 4-5 cent vergoeding voor je stroom.
Plus in Nederland heb je nog steeds de terugdraaiende teller. Die injectievergoeding krijg je voor de geïnjecteerde kWh'en nadat je naar 0 bent teruggedraaid...
Wat willen ze doen, ons nog es 10 cent extra aanrekenen en de huidige injectietarieven behouden?
Zolang een Ecopower de mogelijkheid ziet om 7,5 cent te geven per geïnjecteerde kWh ongeacht de tijd van de dag, lijkt me dat er niet zo'n groot probleem is als dat ze iedereen willen doen geloven?

Plus in Nederland heb je nog steeds de terugdraaiende teller. Die injectievergoeding krijg je voor de geïnjecteerde kWh'en nadat je naar 0 bent teruggedraaid...

Zolang een Ecopower de mogelijkheid ziet om 7,5 cent te geven per geïnjecteerde kWh ongeacht de tijd van de dag, lijkt me dat er niet zo'n groot probleem is als dat ze iedereen willen doen geloven?

Zolang het geen geld kost om stroom op het net te zetten doen ze maar.

In Nederland heb je salderingsregeling. Die kost die ze betalen voor terug te leveren is een beetje vergelijkbaar met het prosumenten tarief dat in België aangerekend werd.

Op het moment dat we gaan moeten betalen voor injectie, stel ik de omvormer in dat hij alleen nog produceren voor eigen verbruik en komt er een batterij.

En binnenkort komt er iemand voor een nieuwe offerte (zekeringskast verzwaard naar 3 fasig).
Momenteel verbruik ik ongeveer 400 kwh en in de wintermaanden ongeveer 450 kwh.

K ben van plan om 1 of 2 warmtepompen (lucht/lucht) te plaatsen.

T wordt ne moeilijke om te beslissen hieveel zonnepanelen ik zal plaatsen

Ja, in Nederland rekenen ze dat aan, maar hier ook hoor.

T'is HLN hé. Een absolute vod van een gazet vol met clickbait bullshit.

En binnenkort komt er iemand voor een nieuwe offerte (zekeringskast verzwaard naar 3 fasig).
Momenteel verbruik ik ongeveer 400 kwh en in de wintermaanden ongeveer 450 kwh.

K ben van plan om 1 of 2 warmtepompen (lucht/lucht) te plaatsen.

T wordt ne moeilijke om te beslissen hieveel zonnepanelen ik zal plaatsen
Dus een 5000kWh op jaarbasis? De bedoeling van die airco's is verwarmen of enkel koelen in de zomer?

Terug
Bovenaan