Herman De Croo
Well-known member
Inderdaad 't was gisteren alweer omzeep met vaak bewolking
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Is dat nu ook al een probleem?Records zal je nu bij volle zon ook niet meer breken. Te warm en te weinig verkoelende wind voor een optimaal rendement.
Dat is al altijd een probleem voor zonnepanelen.Is dat nu ook al een probleem?
Serieuze vraag: waarom?
Serieuze vraag: waarom?
De spanning die zonnepanelen geven is omgekeerd evenredig met de temperatuur. Als bij hele warme condities de behaalde spanning zakt, zakt het vermogen mee. (zo'n 0.3% per °C).Serieuze vraag: waarom?
Hier was het na 14u sowieso om zeep, wolkenHet ging vandaag goed tot 13h20, dan.. overspanning. Voorlopig lijken ze nog niet online.

Jep, perfect gemerkt. Gisteren perfecte curve gedraaid, opbrengst 50.4kWh. Maar niet de hoogste opbrengst dit jaar, dat was afgelopen zondag met 51.7kWh toen het een graad of 4/5 kouder was én geen perfecte curve omwille van sporadische bewolking in de namiddag toen.De panelen kunnen nu gemakkelijk 60°C en meer worden. Je optimale rendement wordt berekend op 25°C paneeltemperatuur.
Dat is nu meer dan 10% lager rendement.
Ik vraag me af of de netbeheerder alles nog onder controle heeft met overvoltages. Uitvallende omvormers hoor ik vaker en vaker in de vriendenkring. Zorgt ook voor versnelde slijtage en dus ook meer schade aan je elektrische apparatuur dan je zou denken.
De voltagecurve hier zitten al dagenlang mooi tussen 230 en 240V. Het kan dus wel als het moet.
Snel resultaat via Google: probeer eens "1111". Desnoods laat je tegen betaling een service technieker van SMA komen om het te resetten. Een maat van mij heeft dit ook zo gedaan.Huis gekocht en nu wou ik de app installeren om de zonnepanelen op te volgen maar bij de registratie loop ik hier op vast.
![]()
Ik vond in het PID precies ook niet meteen iets terug (de vorige eigenaars hebben de app ook niet gebruikt normaal).
Gisteren was idd een perfecte curve, op 1 uitval na. Maar dat kan ook zijn omdat de efficientie idd een 10% minder was gisteren. Slechts 27kWh opgewekt terwijl het max net over de 30kWh ligt. Voor dat de fase verandert was klapte die er de hele tijd uit en heb het vermoeden dat die gisteren ook wel uitgevallen is. Maar met de talloze wolken is dat niet zeker te zeggen.
![]()
Ik vraag me af of de netbeheerder alles nog onder controle heeft met overvoltages. Uitvallende omvormers hoor ik vaker en vaker in de vriendenkring. Zorgt ook voor versnelde slijtage en dus ook meer schade aan je elektrische apparatuur dan je zou denken.
De voltagecurve hier zitten al dagenlang mooi tussen 230 en 240V. Het kan dus wel als het moet.