Zonnepanelen Topic

Ik vermoed dat je opbrengst wat lager ligt door de oriëntatie naar het zuid-westen, kan wel 5-10% schelen. En ook de hellingshoek van het dak speelt een rol.
Maar tenzij je helling niet-optimaal is, of je ergens last hebt van schaduw, lijkt 2,6 kW als piek me wel laag. Ik heb 5,8 kWp liggen op ZO en ZW, met een 5 kW omvormer en op zonnige dagen zie ik effectief regelmatig de opbrengst pieken op 5 kW.
Het is een zadeldak met een normale helling dat volledig vrij staat, dus ik vermoed dat de opbrengst inderdaad te laag ligt. Ik zie dat het volgende dinsdag zonnig wordt, ik zal nog eens afwachten tot dan en bezien.

Zou iemand me kunnen vertellen of mijn installatie naar behoren werkt?

In mijn nieuwe woning heb ik 10 panelen van Jinko 420 Wp laten installeren (dus totaalvermogen 4.200 Wp) met een omvormer Growatt van 3.600 watt. Deze liggen op een hellend dak gericht naar het zuid-westen.

Op heel zonnige dagen (niet de laatste dagen dus) observeer ik een piekgeneratie van ongeveer 2.600 watt. Ligt dit in lijn met de verwachtingen?

Ik dacht altijd dat je op zonnige dagen op ongeveer 80% van je geïnstalleerd vermogen kan rekenen (in mijn geval dus ongeveer 3.300 watt). Op zich heb ik voldoende stroom voor mijn verbruik maar wil natuurlijk dat alles optimaal werkt.
Lijkt me laag. Hier scheen gisterenamiddag de zon en had ik maximale opbrengst. Op zonnige momenten zou je toch wel aftopping moeten zien.

Misschien toont het niet altijd op de grafiek?
Ik heb dat hier ook al gemerkt, regelmatig als ik de live productie bekijk zit hij aan zijn top van 4kW, maar op de grafiek met historische data heb ik ‘m nog nooit zien aftoppen. Al kan dat ook aan die SMA app liggen, ik vind die niet goed…

Ter vergelijk, Goodwe 4200W omvormer, 5080Wp panelen en mijn max ligt rond de 4300W, lijkt me dus het maximum te zijn.

Search levert weinig op: zijn hier mensen die onlangs een uitbreiding van een bestaande installatie hebben overwogen?
Wat is zowat een richtprijs voor het plaatsen van extra 3kWp enkel zonnepanelen op een hellend pannendak, en op een bestaande omvormer? De omvormer zou ik pas in capaciteit verhogen als deze stuk gaat, maar met PVCalc krijg ik hiermee voorlopig toch een 1500kWh extra op de huidige omvormer, wat afhankelijk van de EUR/kWp interessant kan zijn.

Technisch, SMA3.0AV41 omvormer met 10 panelen 300Wp, waarvan als ik het goed zie dit opgesplitst is in 2 strings (twee kabels op de A en 2 kabels op de B). Kunnen die bestaande 10 panelen dan op 1 string (Voc 44V bij -10°C, dus 440V voor de 10 panelen, maximum spanning van de SMA is 600V dus OK?) en de nieuwe panelen op de 2de string, zodat er geen nieuwe kabels getrokken moeten worden? Zal ook afhangen van de gebruikte kabels? Moet ik nog eens bekijken.

Nee die SMA kan dat perfect aan.
Anders gewoon een Y-adapter ertussen, mogelijks met een stringfuse.
Maar meestal kun je die 10 panelen gewoon in één lus leggen ook (tenzij het panelen zijn met heel hoge Voltages dus).

SMA omvormers mogen tot 2400 vollast uren draaien per jaar.
Dus op die 3.0 kun je objectief vlot 8kWp leggen, zelfs al liggen ze zuid.
Zo lang voltages/ampèrages kloppen is dat allemaal ok.

Als je op een SB 3.0 een 6000Wp gaat leggen ga je toch snel in totaliteit rond de 5000 kWh op jaarbasis halen hoor.
Op zich ga je op jaarbasis naar een 8-tal procent clipping, maar dat komt ook maar in de zonnige maanden voor natuurlijk.

Misschien toont het niet altijd op de grafiek?
Ik heb dat hier ook al gemerkt, regelmatig als ik de live productie bekijk zit hij aan zijn top van 4kW, maar op de grafiek met historische data heb ik ‘m nog nooit zien aftoppen. Al kan dat ook aan die SMA app liggen, ik vind die niet goed…
Ik lees de opbrengst direct uit op de omvormer (heeft een minischermpje) dus dat zal het probleem niet direct zijn.

Begrenzer? Maakt mij niet uit hoe die curve er uit ziet, als er maar opbrengst is. 9 juni zat ik boven de 70kWh wat toch een van de betere dagen is. Gisteren 68kWh.

Begrenzer? Maakt mij niet uit hoe die curve er uit ziet, als er maar opbrengst is. 9 juni zat ik boven de 70kWh wat toch een van de betere dagen is. Gisteren 68kWh.

Ja, die plateau op de middag als je zonnepanelen meer aan het opwekken zijn dan je omvormer aankan.

Gisteren toch ook 20kWh in de auto gekregen terwijl de vrouw de was aan het doen was. Vandaag zal het nog meer zijn wss, al zal hij tegen de ingestelde 90% aanlopen. Mss maar verhogen naar 95%, maar probeer dat te beperken (morgen en mogelijks woensdag naar kantoor, dan is hij bijna leeg).
Op top dagen wek ik om en bij de 30kWh op.

Voor Juni (slechter dan Mei tot nu toe):
57,2% zelfverbruik
61,2% zelfvoorzienend

Laatst bewerkt:
100% zelfvoorziening en 97% eigen verbruik.

Dat zijn cijfers die ik elke dag zou willen zien :lol:

Voor juni zit ik aan 81% zelf voorziening en 40% eigen verbruik. De dagen dat de auto niet thuis staat of al vol is, gaat er veel naar het net.

Ik lees de opbrengst direct uit op de omvormer (heeft een minischermpje) dus dat zal het probleem niet direct zijn.
Ik heb zowat dezelfde opstelling als u (Jinko panelen + Growatt omvormer). In het begin was dat 4.7 kWp panelen met 3,6 kW omvormer, nu 6 kWp panelen met 5 kW omvormer.
Op (zeer) zonnige dagen heb ik vrijwel altijd pieken tot gelijk aan of soms meer dan de maximum capaciteit van de omvormer.
Mijn panelen liggen wel pal naar het zuiden.

Mijn curve vandaag is weer sh*t, weet alleen niet of het komt door wolken of doordat hij nog steeds uitvalt door overspanning. Hij dropt wel niet tot 0 deze keer en de auto was aan het laden (wat de spanning terug naar beneden trekt).

Hier toch ook redelijk wat wolken voor de zon doorheen de dag.
9 juni was tot nu toe de beste dag van't jaar met quasi een perfecte curve.

Records zal je nu bij volle zon ook niet meer breken. Te warm en te weinig verkoelende wind voor een optimaal rendement.

Terug
Bovenaan