Zonnepanelen Topic

Ik lees dat prijzen van zonnepanelen goed gezakt zijn.

Is de prijs v thuisbatterijen ook mee gezakt?

Nein, maar ik verwacht het wel.

In de auto industrie zijn ze goed aan het zakken, dus ik vermoed dat de markt van de thuisbatterijen gaat meevolgen.

Maar als je dan ziet, een SMA (wat bij de duurdere van de markt zal zitten) heb je al 10kWh storage voor 5k (https://www.mg-solar-shop.com/sma-home-storage-9.8-kwh-battery-storage-3xhs-bm-3.28-10) wel zonder omvormer, maar als je dan toch nog een zonnepaneelinstallatie gaat zetten dan kan je meteen een hybride omvormer nemen.

Batterij komt er hier sowieso. Met de EV en het laden van de zonne overschot zou ik het niet nodig hebben. Wel, het is de enige zonnige dag van de week en mijn auto is .. niet thuis :lol:

Maar als je dan ziet, een SMA (wat bij de duurdere van de markt zal zitten) heb je al 10kWh storage voor 5k (https://www.mg-solar-shop.com/sma-home-storage-9.8-kwh-battery-storage-3xhs-bm-3.28-10)
9,8 kWh maar enkel bij 100% DoD bij 0,2C rating bij 25°C+... dusja in realiteit is dat 7kWh he.
Ook een theoretische 9,8kWh bij maar een gewicht van 114kg.
Dat is toch significant lichter dan andere systemen met een vergelijkbaar vermogen.
Misschien hebben ze heel veel plastic gebruikt?

Ik lees dat prijzen van zonnepanelen goed gezakt zijn.

Is de prijs v thuisbatterijen ook mee gezakt?
Sowieso aankopen in het buitenland als je kan zodat je de waanzinnig dure bebat bijdrage kan vermijden.

Sowieso aankopen in het buitenland als je kan zodat je de waanzinnig dure bebat bijdrage kan vermijden.
Het ergste is nog dat je geld krijgt voor batterijen van die groot orde binnen te brengen bij de metaal handelaar.

Dus waarom zou je in hemelsnaam geld moeten betalen aan bebat...

Het ergste is nog dat je geld krijgt voor batterijen van die groot orde binnen te brengen bij de metaal handelaar.

Dus waarom zou je in hemelsnaam geld moeten betalen aan bebat...
Dat ben ik niet zeker hoor.
Voor bulk loodaccu's kan je nog €0,50/kg krijgen maar LiFePo/andere lithium?

Batterij komt er hier sowieso. Met de EV en het laden van de zonne overschot zou ik het niet nodig hebben. Wel, het is de enige zonnige dag van de week en mijn auto is .. niet thuis :laugh:

Je krijgt die batterij toch nooit terugverdient als je ook een EV hebt. Zelfs als je 100 keer per jaar de volle 10kWh kan verbruiken (en dat gaat niet, want uw batterij doet geen 0-100-0%) dan zit je aan 1000kWh/jaar. Dat is 1000kWh*(25c/kWh-7.5c/kWh)=175 euro per jaar.

Een batterij als je een EV hebt staan lijkt me dus nutteloos. Ik heb deze winter niet vaak veel overschot gehad, je mocht al blij zijn dat je zonnepanelen het gewone verbruik van je huis coverde, laat staan dat er overschot was. In de zomer zou je de batterijenergie 's nachts wel kunnen dumpen in je wagen, maar 10kWh (en het gaat minder zijn) is dan ook weer niets.

Je krijgt die batterij toch nooit terugverdient als je ook een EV hebt. Zelfs als je 100 keer per jaar de volle 10kWh kan verbruiken (en dat gaat niet, want uw batterij doet geen 0-100-0%) dan zit je aan 1000kWh/jaar. Dat is 1000kWh*(25c/kWh-7.5c/kWh)=175 euro per jaar.

Prijsverschil van 30c/kWh - 7,5c/kWh = 22,5c/kWh @Ecopower
Prijsverschil van 25c/kWh - 2,8c/kWh = 22,2c/kWh @Luminus Basicflex

10 kWh * 365 dagen = 3650 kWh
Maakt geen €175 maar €810 op jaarbasis :oi22:

Dat gezegd zijnde, in de winter ga je inderdaad die batterij niet vol krijgen en in de zomer ga je ze waarschijnlijk niet volledig leeg krijgen.
Pak daarom de helft wat toch nog steeds €400 is op jaarbasis.
Of je daarmee die batterij terugbetaald krijgt voor die klaar is voor het schroot betwijfel ik nog steeds, maar het is nu ook niet zo extreem als jij vooropstelt.

Een batterij als je een EV hebt staan lijkt me dus nutteloos. Ik heb deze winter niet vaak veel overschot gehad, je mocht al blij zijn dat je zonnepanelen het gewone verbruik van je huis coverde, laat staan dat er overschot was. In de zomer zou je de batterijenergie 's nachts wel kunnen dumpen in je wagen, maar 10kWh (en het gaat minder zijn) is dan ook weer niets.

Ik ga het na dit jaar al es bekijken wat de injectiecijfers zijn, maar je injectietarief is wel héél optimistisch. Ik heb 3 cent injectie :lol:.
In de zomer gaat de overschot naar de warmtepomp van het zwembad, ik vermoed dat de auto niet elke dag 20kw gaat moeten laden, sowieso heb ik in de zomer een 25 kw als injectie, en er is uitbreiding van de zonnepanelen voorzien, dus ik moet mijn injectiecijfers van dit jaar al x2 of meer gaan doen.

En wat er ook gaat meetellen is een lager capaciteitstarief wegens de batterij buffer, en minder stroom overdag af te nemen als de batterij kan bufferen op een bewolkt momentje gedurende de dag.

De berekening van mijn thuisbatterij kwam voor mijn fluvius cijfers van vorig jaar op 500 euro terug te verdien per jaar met een thuisbatterij van 8kWh.

Dat gezegd zijnde, in de winter ga je inderdaad die batterij niet vol krijgen en in de zomer ga je ze waarschijnlijk niet volledig leeg krijgen.
Of je daarmee die batterij terugbetaald krijgt voor die klaar is voor het schroot betwijfel ik nog steeds, maar het is nu ook niet zo extreem als jij vooropstelt.

Ik krijg die batterij in de zomer leeg. Mijn 17kw zwembadwarmtepomp trekt dat makkelijk leeg in de nacht om mijn water op temperatuur te houden voor mijn ochtendzwemmeke! :)

Ik wacht nog minstens af tot de groenlening voor onze zonnepanelen afbetaald is, tegen dan zijn de prijzen van batterijen misschien ook weer wat scherper. Het probleem is dat het financieel vaak niet interessant is, maar ik wel volledig snap dat een thuisbatterij nuttig is.

Ik vind het psychologisch gewoon een keiharde aanslag op mijn gemoed dat ik overdag zie dat er een wolk komt en ik dure kilowatts aan het afnemen ben, en als mijn huis niks aan het doen is en de zon schijnt dat ik voor een peulschil alles moet afgeven. Ik vind injectie zoooooooooo zonde.

De realiteit voor de meeste use cases zal ergens tussen jullie cijfers in liggen.
Vooral afhankelijk van hoeveel opbrengst van je zonnepanelen je rechtstreeks in je EV krijgt: elke kWh die daarin gaat, komt niet in die batterij terecht en draagt niet bij aan de terugverdientijd.
€300 - 500 per jaar lijkt me een realistische range; dat daalt elk jaar met ~2% door afnemende batterijcapaciteit maar met wat indexatie stijgt de energieprijs ook wel weer 2% per jaar of zo.
Maar zelfs aan €500 per jaar verdien je die 5 K€ batterij pas na 10 jaar terug, wanneer de garantie voor de meeste batterijen net afloopt. En dan heb je nog geen euro winst gedaan, zelfs gemakkelijk 1 K€ rendement misgelopen op een spaarrekening...

Ik ga het na dit jaar al es bekijken wat de injectiecijfers zijn, maar je injectietarief is wel héél optimistisch. Ik heb 3 cent injectie :laugh:.
In de zomer gaat de overschot naar de warmtepomp van het zwembad, ik vermoed dat de auto niet elke dag 20kw gaat moeten laden, sowieso heb ik in de zomer een 25 kw als injectie, en er is uitbreiding van de zonnepanelen voorzien, dus ik moet mijn injectiecijfers van dit jaar al x2 of meer gaan doen.

En wat er ook gaat meetellen is een lager capaciteitstarief wegens de batterij buffer, en minder stroom overdag af te nemen als de batterij kan bufferen op een bewolkt momentje gedurende de dag.

De berekening van mijn thuisbatterij kwam voor mijn fluvius cijfers van vorig jaar op 500 euro terug te verdien per jaar met een thuisbatterij van 8kWh.

Zelfde conclusie hier: met €500 per jaar heb je nog geen enkele euro winst gemaakt op het moment dat de garantie op je batterij (voor de meeste merken is dat toch 10 jaar) afloopt. Thuisbatterij is een mooi principe maar met de huidige prijzen maar heel zelden rendabel, zeker als je al wat overschot rechtstreeks in je EV kan laden.

Ik vind het psychologisch gewoon een keiharde aanslag op mijn gemoed dat ik overdag zie dat er een wolk komt en ik dure kilowatts aan het afnemen, en als mijn huis niks aan het doen is en de zon schijnt dat ik voor een peulschil alles moet afgeven.
Da's de realiteit van vraag en aanbod natuurlijk.
Je moet de zonnepanelen niet zien als een off the grid ding.
Het is puur een investering met een statistisch zekere opbrengst die je zachtjes kan beïnvloeden door verbruikspatronen en veranderen door dingen als thuisbatterij, warmtepomp, EV.
Als je dat echt gaat uitbaten als iets dat zo veel mogelijk winst moet maken, dan denk ik dat je niet de schaal hebt om dit op een waardevolle manier te doen.

De realiteit voor de meeste use cases zal ergens tussen jullie cijfers in liggen.
Vooral afhankelijk van hoeveel opbrengst van je zonnepanelen je rechtstreeks in je EV krijgt: elke kWh die daarin gaat, komt niet in die batterij terecht en draagt niet bij aan de terugverdientijd.
€300 - 500 per jaar lijkt me een realistische range; dat daalt elk jaar met ~2% door afnemende batterijcapaciteit maar met wat indexatie stijgt de energieprijs ook wel weer 2% per jaar of zo.
Maar zelfs aan €500 per jaar verdien je die 5 K€ batterij pas na 10 jaar terug, wanneer de garantie voor de meeste batterijen net afloopt. En dan heb je nog geen euro winst gedaan, zelfs gemakkelijk 1 K€ rendement misgelopen op een spaarrekening...

Zelfde conclusie hier: met €500 per jaar heb je nog geen enkele euro winst gemaakt op het moment dat de garantie op je batterij (voor de meeste merken is dat toch 10 jaar) afloopt. Thuisbatterij is een mooi principe maar met de huidige prijzen maar heel zelden rendabel, zeker als je al wat overschot rechtstreeks in je EV kan laden.

en niet alles in het leven moet als een investering gezien worden.
Ik kan mijn km per jaar perfect doen met een elektrische peugeot 208, maar heb besloten van 35000euro meer uit te geven die ik wss nooit meer ga terug zien. Niemand geeft daar commentaar op. Maar een thuisbatterij? how jom! Geld wegsmijten :lol:

Da's de realiteit van vraag en aanbod natuurlijk.
Je moet de zonnepanelen niet zien als een off the grid ding.
Het is puur een investering met een statistisch zekere opbrengst die je zachtjes kan beïnvloeden door verbruikspatronen en veranderen door dingen als thuisbatterij, warmtepomp, EV.
Als je dat echt gaat uitbaten als iets dat zo veel mogelijk winst moet maken, dan denk ik dat je niet de schaal hebt om dit op een waardevolle manier te doen.

ik hoef geen winst te maken. Ik wil mijn eigen stroom gebruiken en zo weinig mogelijk van het net nemen.

en niet alles in het leven moet als een investering gezien worden.
Ik kan mijn km per jaar perfect doen met een elektrische peugeot 208, maar heb besloten van 35000euro meer uit te geven die ik wss nooit meer ga terug zien. Niemand geeft daar commentaar op. Maar een thuisbatterij? how jom! Geld wegsmijten :laugh:

Moest die thuisbatterij extra comfort opleveren, zou ik het absoluut begrijpen (zoals met een auto). Nu ja, psychologisch comfort dat je minder injecteert kan ook een vorm van comfort zijn (maar of dat 5 K€ waard is? ;) )

Moest die thuisbatterij extra comfort opleveren, zou ik het absoluut begrijpen (zoals met een auto). Nu ja, psychologisch comfort dat je minder injecteert kan ook een vorm van comfort zijn (maar of dat 5 K€ waard is? ;) )

Kk zou dat er perfect kunnen aan geven voor mijn psychologisch comfort. Zeker omdat ik toch wel een groot deel van dat geld terug krijg hé, en met wat geluk zelfs meer, elk jaar na die 10 jaar is mooi meegenomen.

Ik kom niet aan 30c afname/kWh bij Ecopower.
Je krijgt je batterij zeker niet elke dag vol. Ik heb meer dagen dat ik geen 10kWh op het net zet dan wel. Zeker nu ik aan zonneladen met de EV doe is mijn zelfverbruik ruim 80% (incl dagen dat ik er niet ben). Ik zet dus minder dan 1000kWh/jaar op het net, en zelfs die zal je nooit 100% kunnen recupereren, eerder 80% als je erop let.

Kk zou dat er perfect kunnen aan geven voor mijn psychologisch comfort. Zeker omdat ik toch wel een groot deel van dat geld terug krijg hé, en met wat geluk zelfs meer, elk jaar na die 10 jaar is mooi meegenomen.

Je kan beter die 5k ergens wegzetten, gaat de return van de batterij overschrijden. Het geeft geen comfort, enkel een lomp gewicht in huis met een veel te lange return en iets wat je nietmeer kan omzetten in geld moest het nodig zijn. Maar you do you.
Je kan in de zomer de batterij mss gebruiken voor een airco om de ruimte waar het instaat te koelen :).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan