Zonnepanelen Topic

Mijn buikgevoel zegt mij gewoon alles te laten liggen en hopen op grote rendementsverbetering in nieuwere panelen om dan later mijn huidige setup op de andere kant van mijn dak te zwieren en de nieuwe op de huidige plek te leggen....
Ik heb nu net hetzelfde voor. Ook ik wil uitbreiden. Heb er nu 9 liggen, en door de komst van een elektrische wagen mogen er nog wat bij.
Ook ik heb gedacht om de huidige installatie aan de achterzijde van het dak te zwieren, zou nog zo'n 50% moeten opbrengen.

Ik heb nu net hetzelfde voor. Ook ik wil uitbreiden. Heb er nu 9 liggen, en door de komst van een elektrische wagen mogen er nog wat bij.
Ook ik heb gedacht om de huidige installatie aan de achterzijde van het dak te zwieren, zou nog zo'n 50% moeten opbrengen.
caracella heeft me vandaag opgebeld en het zou idd rond de 55% moeten zitten. mooie deal gedaan aan minder dan 1 euro per kwp voor de achterkant( stockopruiming en kwam net gepast uit )

batterij was wel niet interessant omwille van mijn verbruikspatroon.

Laatst bewerkt:

Hln heeft een vergelijking gedaan van je vergoedingen die je krijgt om stroom te injecteren:

TLDR :
Nederland tot 10cent per kWh + salderingsregeling/terugdraaiende teller
Duitsland tot 8,5 cent per kWh
Frankrijk tot 17 cent per kWh

Vlaanderen 4 cent per kWh.

Toch hallucinant hoe je in Vlaanderen altijd in de zak gezet word.

Hln heeft een vergelijking gedaan van je vergoedingen die je krijgt om stroom te injecteren:

TLDR :

Ze gaan daarmee wachten tot ik mijn batterij gezet heb. Meestal wachten ze tot ik zware investeringen doe, en dan veranderen ze de regels.

In andere landen houdt de overheid de vergoeding kunstmatig hoog. Ergo: de belastingbetaler betaalt voor de zonnepaneel-eigenaar.
Wordt je hier met zonnepanelen dan in het zak gezet, of als belastingbetaler juist niet in het zak gezet? Eigenlijk dat tweede.

En even een reality check voor jullie allemaal: hoe meer zonnepanelen er bij komen, hoe minder geïnjecteerde productie waard zal zijn.

Eigenlijk is die injectievergoeding een onaangeboorde geldbron voor de overheid.

Ik geef het nog 5 jaar en dat zal beschouwd worden als een "divers inkomen" en mag je daar 33% belastingen op betalen.
We kunnen daar dan het label "interpersoonlijke solar solidariteit" op plakken of zo.

Waarom zijn mensen dan zo tegen een noord/zuid opstelling? ik vermoed dat je beter je pieken kan opvangen met oost-west omdat de opbrengst 50 50 is ipv 66/33?
Rond het middaguur (wanneer de zuid-opstelling zijn hoogste opbrengst heeft) zijn de meeste mensen 5 dagen van de 7 aan het werken.
's ochtends en 's avonds verbruik je op een werkdag meer: opstaan, ontbijt, avondeten maken, ...
Dus vooral om de zelfconsumptie te verhogen.

In andere landen houdt de overheid de vergoeding kunstmatig hoog. Ergo: de belastingbetaler betaalt voor de zonnepaneel-eigenaar.
Wordt je hier met zonnepanelen dan in het zak gezet, of als belastingbetaler juist niet in het zak gezet? Eigenlijk dat tweede.

En even een reality check voor jullie allemaal: hoe meer zonnepanelen er bij komen, hoe minder geïnjecteerde productie waard zal zijn.
Dit. Het lijkt alsof er iets afgepakt wordt maar eigenlijk is er met de saldering gewoon jarenlang 'teveel' waarde toegekend geweest.
Bovendien verandert de markt ook gewoon pijlsnel, het aantal negatieve uren loopt hard op, onbalans wordt steeds duurder, dus vergelijken met het verleden wordt sowieso steeds moeilijker.

Sinds een groot weekje is eindelijk onze installatie op het net aangesloten.
55 kwp x 400 = 22kWp georienteerd op ZZO en ZWW, omvormers van samen 'slechts' 10.4kWp.
Het gaat om een cohousing van 4 wooneenheden met gemeenschappelijke elektriciteitsaansluiting.
Ik ben vooral eens benieuwd hoe het met het eigen gebruik gaat zijn in de tussenseizoenen.

Ik ben al compleet verslaafd aan de omvormer-statistiekjes. Waarschijnlijk al elke dag gecheckt.

TLDR :

Dat zijn tarieven die boven de werkelijk elektricteitprijs liggen in Belgie. Hoewel ik ook graag meer zou krijgen voor mijn zonnestroom, je kan toch niet meer geven dan dat de stroom op dat moment waard is?

Ik krijg 7.5cent bij Ecopower. Das de beste deal die ik kon vinden.

TLDR :

Eigenlijk moet je die vergoeding ook afzetten tegenover de all-in energieprijs die je betaalt, gewoon vergoeding voor injectie los van afnameprijs is enkel relevant als je een energiecentrale wil uitbaten, en dan gelden er sowieso andere regels.

Wat is het verschil tussen de all-in afname prijs en injectievergoeding. Die delta bepaalt hoe "rendabel" zonnepanelen zijn in feite.
Als je een CREG tarief van ongeveer 32-33 cent all-in gemiddeld neemt, tegenover 4 cent, is de delta 28 cent per kWh. Hoe zit dat in de andere landen?

Sinds een groot weekje is eindelijk onze installatie op het net aangesloten.
55 kwp x 400 = 22kWp georienteerd op ZZO en ZWW, omvormers van samen 'slechts' 10.4kWp.
Het gaat om een cohousing van 4 wooneenheden met gemeenschappelijke elektriciteitsaansluiting.
Ik ben vooral eens benieuwd hoe het met het eigen gebruik gaat zijn in de tussenseizoenen.

Ik ben al compleet verslaafd aan de omvormer-statistiekjes. Waarschijnlijk al elke dag gecheckt.

Speciale aanvraag moeten indienen omdat je boven de 10kVA gegaan bent? Of telt dat niet omdat je met 4 wooneenheden zit en je in theorie tot 40kW aan omvormers mag gaan?

Eigenlijk is die injectievergoeding een onaangeboorde geldbron voor de overheid.

Ik geef het nog 5 jaar en dat zal beschouwd worden als een "divers inkomen" en mag je daar 33% belastingen op betalen.
We kunnen daar dan het label "interpersoonlijke solar solidariteit" op plakken of zo.

Breng ze nu niet op ideeën :p

Voor mij persoonlijk zou dat nu niet zoveel zijn per jaar, maar voor wie serieus veel zonnepanelen heeft liggen en meer injecteert, zou zoiets de terugverdientijd behoorlijk verlengen.

Breng ze nu niet op ideeën :p

Voor mij persoonlijk zou dat nu niet zoveel zijn per jaar, maar voor wie serieus veel zonnepanelen heeft liggen en meer injecteert, zou zoiets de terugverdientijd behoorlijk verlengen.

Versterkt natuurlijk wel de investment-case voor batterijen, dus ik zou niet uitsluiten dat de overheid inderdaad ooit in die richting gaat denken.
Of zonnepanelen koppelen aan dynamische contracten, wat ook weer via een omweg een aansporing zou zijn voor batterijen.

Versterkt natuurlijk wel de investment-case voor batterijen, dus ik zou niet uitsluiten dat de overheid inderdaad ooit in die richting gaat denken.
Of zonnepanelen koppelen aan dynamische contracten, wat ook weer via een omweg een aansporing zou zijn voor batterijen.
Inderdaad injectie op dynamische contracten lijkt mij een volgende stap, en dan krijg je in bepaalde gevallen in ieder geval al een push richting batterijen.
Nu is dat wel een redelijk zotte maatregel indien je niet tegelijkertijd kan eisen dat alle bestaande omvormers effectief ook kunnen reageren op die dynamische tarieven en zich evt kunnen regelen/uitschakelen indien er negatieve prijzen gelden.
Hoewel dat ook niet echt geweldig gaat zijn voor netstabiliteit in eerste instantie? Nu wordt er wel degelijk gerekend op die gigantische hoop overproductie in de marktprijsbepaling lijkt me... Beetje dezelfde reden dat "dynamische tarieven voor iedereen" ook geen goed idee zou zijn?

We komen net terug van Batibouw waar we bij 2 installateurs van zonnepanelen eens wat info gevraagd hebben.

De eerste rekende snel even mee met hoe de panelen geplaatst gingen staan, de verwachte gebruiken, etc etc. Hier kwamen dan 18 zonnepanelen uit.

De volgende pakte gewoon het dakoppervlak, lapte dat vol met panelen en zei van er gewoon zoveel op te zetten als je kon. Dit waren er een 30-tal.

Vraag is dus simpel, is het zinvol om gewoon het dak vol te stampen (niet gelet op de kostprijs)? Het wordt hier sowieso een warmtepomp, 2 elektrische wagens en alle normale verbruik, maar 't is nu ook niet dat dat telkens allemaal samen gaat verbruiken..

Met warmtepomp en 2 EV's zou ik ook het dak vol leggen. Ik zou dan eerder rekening houden welk aantal panelen samen met het legplan er esthetisch het beste uitzien.

Met warmtepomp en 2 EV's zou ik ook het dak vol leggen. Ik zou dan eerder rekening houden welk aantal panelen samen met het legplan er esthetisch het beste uitzien.
Het zal een plat dak worden dus esthetisch valt er bitter weinig aan te beslissen :)
Merci voor de feedback!

Het zal een plat dak worden dus esthetisch valt er bitter weinig aan te beslissen :)
Merci voor de feedback!
Hier toch blij dat ons dak vol ligt.
zelfde situatie als bij jullie.

Betalen zo goed als geen elektriciteit desondanks we 10 000 kWh verbruiken (wel niet van het net trekken van het net halen we maar 4000 kWh)
De meerkost van die extra panelen gaat het ook niet zijn. De basiskost van keuring, aanpassing kast, kabels trekken etc is toch al gemaakt.

Terug
Bovenaan