dat is levensduur

. Ik wil niet break-even staan over zijn levensduur hé

.
Met 1500kwh a rato van 0,21 €/kwh zit je aan 8,4jaar ipv die 7 jaar

. Maar hangt en beetje af van de prijs die je neemt . Als je dan 0,25€/kwh neemt komt dat uit.
Maar als je nu al aan 50% zit. Dat is al redelijk hoog hé. Welk percentage moet je dan halen voor die 1500kwh of die 2000kwh ? Heb je uw sluimerverbruik al eens bekeken en die *365 * 2/3 gedaan (mijn sluimerverbruik op een 12 tal uur is 4-5kwh wat dus met die berekening wil zeggen een verbruik dat ik daarmee kan dekken van 1000-1215kwh, wat dus minder is dan wat ik moet halen...) omdat in de winter ga je niet zoveel energie kunnen opladen in die batterij om dat sluimerverbruik volledig te kunnen dekken. (en dit is een assumptie). Want ik denk wel dat uw batterij dat zeer zeker kan garanderen (vooral in de zomer en waarschijnlijk ook de herfst en lente voor een groot gedeelte).
Ik heb 6kwp staan. Dat wil zeggen dat ik uren heb dat mijn omvormer 5kw genereert. Maar ik gebruik bij mijn weten meestal geen 5kw. 1 - 2kw in de zomer geen probleem. 3 is dan al uitzonderlijk (koken of zo samen met iets anders (of als de oven eens opstaat zou je dan wel die 5kw kunnen krijgen)). Maar aangezien ik in de zomer vlot 30-35kwh binnenhaal. dan moet je toch al redelijk wat moeten mogen terugleveren. En kan dat wel eens 3 - 4kw zijn. Dus lijkt mij die beperking zeer zeker een heikel punt. Daarnaast piekt die 3kw omvormer ook uw generatiepiek af hé, of je moet 2 omvormers hebben staan.
Daar ik dacht dat jij een warmtepomp had en dan ook wel wat paneeltjes had staan leek mij een omvormer van 3kva dan ook gewoon veel te klein. Als je natuurlijk maar 3kwp aan panelen hebt staan dan moet je u niet ongerust maken. Heb je echter 10kwp staan dan lijkt mij dat zoals gezegd problematisch.