Zonnepanelen Topic

Zelf geplaatst.
Bestaande compatibele omvormer
geen garantie van installateur indien er iets mis gaat
geen keuring - https://www.batterij-zonnepanelen.be/wetgeving/
recyclage bijdrage niet gedaan

Lijkt mij nu niet direct iets dat we als standaard kunnen claimen ? Ik zou het ook niet zomaar aanraden dat elke forumgebruiker dit op zijn eigen gaat doen.
Waarom zou dat niet gekeurd zijn?
Ik heb een heel gelijkaardige installatie. Victron omvormers, US5000 batterijen (dezelfde) en zelf geïnstalleerd. Uiteraard gewoon laten keuren samen met de PV-installatie.

Waarom zou dat niet gekeurd zijn?
Ik heb een heel gelijkaardige installatie. Victron omvormers, US5000 batterijen (dezelfde) en zelf geïnstalleerd. Uiteraard gewoon laten keuren samen met de PV-installatie.
Hij bedoeld dat de prijs van de keuring niet inbegrepen is

Welke winkel heb je die batterijen gekocht?
Vlotte levering?
NKON.
Na betaling mocht ik ze afhalen.
De verzending ging €80 kosten dus ik heb er een uitstapje naar Eindhoven mee gecombineerd en ze zelf gaan halen.
Alles vlot en zonder problemen verlopen.

2022:
118% kWh/Wp zonnepanelen
143% kWh/Wp omvormer

2023:
106% kWh/Wp zonnepanelen
128% kWh/Wp omvormer

Nu, met nieuwe opstellingen, waarbij je voor minder puur rendement gaat en meer voor spreiding over de dag (O-W opstelling ipv Z bv.), zal dit altijd lager liggen natuurlijk. Bij mij ligt het nog vrij zuidelijk wat met, voorlopig nog, de terugdraaiende teller natuurlijk voordelig is.

Wederom met een negatief saldo geëindigt voor de factuur.

Ik heb een installatie liggen sinds zomer 2018.
Was toen 10 panelen van 345Wp.
In 2020 uitgebreid met 4 panelen van 325Wp (betere waren toen niet leverbaar volgens installateur).
Daardoor vlakt mijn omvormver (SolarEdge SE-3000) de curve af in de zomer van 12 tot 15u.

Sinds dit jaar een EV met maandelijks verbruik van 350-400 kWh.
Voorlopig nog een oude meter, maar de slimme meter zal er wel aan komen.

Is het de moeite om nog te investeren in extra zonnepanelen voor het verbruik van mijn EV?

Ik kan nog 4 panelen bij leggen op het zadeldak, zuidelijk gericht.
Daarnaast kunnen er ook nog panelen op platte daken meer naar oosten en westen gericht.
Omvormer gaat dat natuurlijk niet trekken.

Ik vraag me eigenlijk sowieso af of zonnepanelen de moeite zijn met een slimme meter.

Één vraagje: de wifi - Dongle van mijn omvormer werkte niet meer. Heb alle stappen gedaan maar niets bracht soelaas: modem resetten, plong zonnepanelen en omvormer aan/uit en resetten van de Dongle. Volgende stap was het deconnecteren van de Dongle en deze opnieuw aansluiten. Hierbij ben ik waarschijnlijk te bruut geweest: het aanhechtingspunt van de omvormer draait zot en zit niet meer vast.

Zonet eens naar de installateur gemaild en deze rekent alleen al 178€ aan (voorrijkosten) en 68€ voor het eerste werkuur. Indien het niet ter plaatse hersteld kan worden, zal de omvormer vervangen worden.

Mijn lijkt dit een zeer hoge kost voor enkel de functionaliteit van 'de opbrengst kunnen volgen via de app'. Alles werkt immers nog en kan alleen mijn verbruik niet real-time monitoren. Wat zouden jullie doen? Heb me voorgenomen om elke week eens de errorlogs te bekijken en zien of hij niet in alarm gaat tussentijds.

Dankjewel!

Klinkt als een Solis eerlijk gezegd. Die durven nogal eens afbreken als je wat te veel wringt.

Los hiervan... als je eraan gedraaid hebt en het is afgebroken, lijkt me nogal logisch dat dit door verkeerde handeling is en dit dus ook geen garantie bedraagt. Geen enkele fabrikant/leverancier/installateur die daarvoor gratis een nieuw toestel gaat geven lijkt me.

Één vraagje: de wifi - Dongle van mijn omvormer werkte niet meer. Heb alle stappen gedaan maar niets bracht soelaas: modem resetten, plong zonnepanelen en omvormer aan/uit en resetten van de Dongle. Volgende stap was het deconnecteren van de Dongle en deze opnieuw aansluiten. Hierbij ben ik waarschijnlijk te bruut geweest: het aanhechtingspunt van de omvormer draait zot en zit niet meer vast.

Zonet eens naar de installateur gemaild en deze rekent alleen al 178€ aan (voorrijkosten) en 68€ voor het eerste werkuur. Indien het niet ter plaatse hersteld kan worden, zal de omvormer vervangen worden.

Mijn lijkt dit een zeer hoge kost voor enkel de functionaliteit van 'de opbrengst kunnen volgen via de app'. Alles werkt immers nog en kan alleen mijn verbruik niet real-time monitoren. Wat zouden jullie doen? Heb me voorgenomen om elke week eens de errorlogs te bekijken en zien of hij niet in alarm gaat tussentijds.

Dankjewel!
Welk merk? En krijg je het er wel nog af?
Wat is er precies kapot? Kan je eens een foto maken?

Klinkt als een Solis eerlijk gezegd. Die durven nogal eens afbreken als je wat te veel wringt.

Los hiervan... als je eraan gedraaid hebt en het is afgebroken, lijkt me nogal logisch dat dit door verkeerde handeling is en dit dus ook geen garantie bedraagt. Geen enkele fabrikant/leverancier/installateur die daarvoor gratis een nieuw toestel gaat geven lijkt me.
Klopt is een Solis. Was inderdaad mijn eigen fout. Mijn bedenking is of deze hoge kost te rechtvaardigen is voor wat gebruiksgemak.

Klopt, maar zou het nog functioneel moeten werken, zelfs als het afgebroken is? Mijn garantie opmerking ging eerder over de wifi op de dongle die niet meer werkt. Ik heb geen idee hoe het juist zit in deze situatie, maar je kan perfect ergens iets afbreken of zot doen draaien zonder dat het zijn functionaliteit verliest.

Merk is Solis. Heb bij het deconnecteren van de Dongle aan de Dongle zelf gedraaid. Plots is er iets los geschoten langs de binnenkant. De stroomvoorziening van de Dongle was weg. Bij het opnieuw aanhangen krijg ik geen stroom en is groene aanhechtingsring los (Dongle draait niet stevig in). Ik kijk nog voor een foto.

Merk is Solis. Heb bij het deconnecteren van de Dongle aan de Dongle zelf gedraaid. Plots is er iets los geschoten langs de binnenkant. De stroomvoorziening van de Dongle was weg. Bij het opnieuw aanhangen krijg ik geen stroom en is groene aanhechtingsring los (Dongle draait niet stevig in). Ik kijk nog voor een foto.
Waarschijnlijk zijn een van die draadjes in de binnenkant van de omvormer aan de connector losgekomen en moet die borgmoer aangedraad worden. Zoiets lijkt me wel eenvoudig te herstellen, maar je gaat inderdaad al redelijk wat kosten kwijt zijn aan voorrijkosten en werkuren. En als ze dan gans die connector moeten vervangen en dat moeten ze bestellen of de installateur wil u een nieuwe omvormer aansmeren, lopen de kosten alleen maar op.

Stoeme vraag , heb je geen UTP poort aan uw omvormer? Kan je die dan niet gewoon rechtstreeks op een switch, router, modem, ... verbinden?

Terug
Bovenaan