Zonnepanelen Topic

97.5kwh met 7400Wp ZZO.

Vorig jaar had ik in november 400kwh en in december bijna 250kwh. Nu is het voor beide maanden zowat de helft...

Betere technologie?
Zo werkt dat niet, omzettingsverliezen zijn er altijd en zullen er altijd zijn. Zie bvb hier voor een mooi grafiekje naar gelang output voltage alsook vermogen: https://www.researchgate.net/figure...C-conversion-efficiency-curves_fig2_221926555

Daarbij komen ook nog eens verliezen van de batterij zelf.

Ik heb net nog eens mijn kwartiermetingen van de digitale meter in mijn-thuisbatterij.be gestoken met de huidige (verwachtte) tarieven en het beeld is er eigenlijk niet beter op geworden. Het zou een 200-300 euro per jaar opbrengen (zonder rekening te houden met de reële efficiënties van alle componenten!) in ons geval voor nog steeds een investering van 5-10k, die binnen de 10-15 jaar toch waarschijnlijk minstens veel minder presteert dan initieel voorzien.

Je betaalt sowieso nog je capaciteitstarief en weetikveel wat voor taxen en aansluitingskosten er nog gaan komen, die in ons geval toch een aardig deel van de factuur vormen.

102kwh op ozw met 16000wp
Er is ook gewoon geen zon dit jaar eh...
Als er dan is een paar uur zon is zie je gelijk de dagopbrengst maal drie of maal vier gaan.

Ik heb verleden week 2x een US5000 van pylontech aangekocht in Nederland voor toch wel een scherpe prijs.
4,8kWh per stuk dus in totaal 9,6kWh bruikbaar vermogen inclusief BMS en alle benodigde draden/kabels voor de prijs van €2820.
Het is ook een pak goedkoper om die aan te kopen buiten België want anders ben je nog eens meer dan €260! kwijt aan bebat bijdrage.
Aangezien ik het zelf installeer zijn er geen bijkomende kosten meer. :)

Ik heb het niet uitgerekend maar ik hoop dat ik over tijd toch winst zal maken met dit systeem.
Mijn verbruik over de nacht heen is niet niets dus die batterij zal wel wat cyclussen mogen doen. (jacuzzi en ventilatiesysteem die 24/7 werken)

Ik kan mogelijks meedoen met een groepsaankoop. Enkele vragen:

1) Is dit een treffelijk voorstel: 8x zonnepanelen JINKO 415 WP (Tiger N-Type 54HL4-B 415WP) + omvormer Solis (RHI-(3-6K-48ES-5G)) + inspectie dak, montagemateriaal, installatie, keuring etc voor €4.118 incl btw. Dak is zuidwest gericht.

2) Grootverbruiker is een elektrische (momenteel hybride) wagen die ik vooral 's avonds zou opladen. Er zou ook een batterij kunnen geplaatst worden (Pylontech Force H1/H2 ESS) van 4,6 kwh voor nog eens €2.135 extra. Is dat de moeite? Er kan ook een zwaardere batterij gezet worden maar dat kost dan ook weer meer.

3) Mijn dak zal waarschijnlijk binnen ongeveer 10 jaar vernieuwd moeten worden. Is het dan überhaupt een goed idee om nu zonnepanelen te leggen of wacht ik beter nog 10 jaar?

nog steeds een investering van 5-10k, die binnen de 10-15 jaar toch waarschijnlijk minstens veel minder presteert dan initieel voorzien.
5 tot 10k? Dat is wel heel heftig.
Wat had je wel in gedacht om te installeren?
Met Huawei spul raak je met dat budget aan 20kWh opslag.
Met Pylontech raak je zelfs aan 35kWh opslag.

Ik heb verleden week 2x een US5000 van pylontech aangekocht in Nederland voor toch wel een scherpe prijs.
4,8kWh per stuk dus in totaal 9,6kWh bruikbaar vermogen inclusief BMS en alle benodigde draden/kabels voor de prijs van €2820.
Het is ook een pak goedkoper om die aan te kopen buiten België want anders ben je nog eens meer dan €260! kwijt aan bebat bijdrage.
Aangezien ik het zelf installeer zijn er geen bijkomende kosten meer. :)

Ik heb het niet uitgerekend maar ik hoop dat ik over tijd toch winst zal maken met dit systeem.
Mijn verbruik over de nacht heen is niet niets dus die batterij zal wel wat cyclussen mogen doen. (jacuzzi en ventilatiesysteem die 24/7 werken)
Pylontech mhh dacht dat deze ook vernoemd werd als optie voor mn goodwe eh5000 omvormer.
Ben naar de prijzen van byd (wat ze meest aanraden)gaan zien maar deze waren toch stevig

Hoeveel brengen jullie zonnepanelen nog op in de winter? Voor december had ik 72kwh tot nu toe met 14kwp panelen. Vind het droevend weinig, al liggen ze oost-west wat in de winter niet ideaal is.
88kWh met 6.5 kWp

Al heb ik mijn twijfels over de correctheid op enkele dagen zoals 17/12. Bijna 22 kWh opgewekt..., straks eens de detail bekijken :)

edit: ik begrijp ook nog niet waarom er soms een netafname is bij overschot aan productie, dat wisselt zo wat tussen injectie en afname om de zoveel tijd.
IMG_8069.jpeg

Laatst bewerkt:
5 tot 10k? Dat is wel heel heftig.
Wat had je wel in gedacht om te installeren?
Met Huawei spul raak je met dat budget aan 20kWh opslag.
Met Pylontech raak je zelfs aan 35kWh opslag.
Geïnstalleerd met 21% BTW? Niet als deel van een zonnepanelen installatie in een enkel pakket? Doubt it.

Ik zou dan liefst ook de zonnepanelen via DC koppelen aan de batterij om toch al zo'n 10% omzettingsverlies te vermijden, maar dan zijn de omvormers weer een pak duurder. En moet ik mijn huidige omvormer vervangen.

Ik kan mogelijks meedoen met een groepsaankoop. Enkele vragen:

1) Is dit een treffelijk voorstel: 8x zonnepanelen JINKO 415 WP (Tiger N-Type 54HL4-B 415WP) + omvormer Solis (RHI-(3-6K-48ES-5G)) + inspectie dak, montagemateriaal, installatie, keuring etc voor €4.118 incl btw. Dak is zuidwest gericht.

2) Grootverbruiker is een elektrische (momenteel hybride) wagen die ik vooral 's avonds zou opladen. Er zou ook een batterij kunnen geplaatst worden (Pylontech Force H1/H2 ESS) van 4,6 kwh voor nog eens €2.135 extra. Is dat de moeite? Er kan ook een zwaardere batterij gezet worden maar dat kost dan ook weer meer.

3) Mijn dak zal waarschijnlijk binnen ongeveer 10 jaar vernieuwd moeten worden. Is het dan überhaupt een goed idee om nu zonnepanelen te leggen of wacht ik beter nog 10 jaar?
1) Jinko is 1 van de grotere Chinese merken, voor zover ik kon vinden best goede prijs/kwaliteit (heb daar zelf ook voor gekozen vorig jaar). Over prijs kan ik niet veel zeggen (geen idee hoe de prijzen geëvolueerd zijn), lijkt me op het eerste zicht best OK.
Geen idee hoeveel je verbruikt per jaar, overdag vs. 's nachts, ... maar als je 25-30% van je opgewekte zonne-energie verbruikt (gerekend aan €0,30/kWh bespaard) en de rest injecteert (gerekend aan €0,05/kWh) kom je aan 11 à 12 jaar terugverdientijd.
Elektriciteitsprijs kan best stijgen in die periode (dus kortere terugverdientijd) maar op omvormers wordt meestal maar 10 jaar garantie gegeven, dus ik reken worst-case scenario zelf met vervangen van de omvormer na 10 jaar (2-3 jaar extra terugverdientijd)

2) Voor een hybride wagen lijkt een batterij me in de meeste gevallen geen rendabele keuze, zeker omdat je niet heel veel capaciteit /piekvermogen aan zonnepanelen legt. Om die batterij ook op ca. 12 jaar terug te verdienen, moet je per jaar ongeveer 700 kWh opslaan en terug gebruiken = 155 keer per jaar die batterij vol laden en volledig opgebruiken, nog niet gerekend met laadverliezen e.d.
Dat lijkt me optimistisch omdat dat in de 8 zonnigste maanden zal moeten gebeuren (de 4 donkerste maanden wek je niet eens 4,6 kWh op per dag, laat staan na eigen verbruik dat er nog zoveel overschiet om je batterij volledig vol te laden). En na 10 jaar garanderen veel (?) merken nog een capaciteit van ~80% wat betekent dat je na 10 jaar eerder 190 keer per jaar die batterij moet volladen en volledig opgebruiken.
Thuisbatterijen zijn zelden financieel interessant, tenzij bv. voor mensen met een warmtepomp of behoorlijk wat airconditioning in de lente/zomer, een aquarium,...

3) Weinig kans dat je zonnepanelen zich al binnen minder dan ~10 jaar terugverdiend hebben, dus op het moment dat je net je investering teruggewonnen hebt, zit je weer met kosten voor het weghalen en terugplaatsen van je panelen, montagemateriaal,...
Geen precies idee hoeveel dat kost maar het zal toch weer 2 of 3 jaar extra terugverdientijd toevoegen aan je zonnepanelen schat ik.
Voor de subsidies hoef je het niet te doen, ik dacht dat die vanaf 2024 afgeschaft worden (in plaats van deels afgebouwd zoals eerder het plan was)?
Dus inclusief kosten om ze af te halen en terug te plaatsen zit je grootte-orde aan 13-14 jaar terugverdientijd = na 25 jaar komt dat neer op een rendement van 2,3 à 2,7% per jaar.
Geen idee wat de prijzen van zonnepanelen binnen 10 jaar zullen doen; het rendement zal alleen maar verbeteren maar dan loop je ook 10 jaar rendement van je zonnepanelen mis...

88kWh met 6.5 kWp

Al heb ik mijn twijfels over de correctheid op enkele dagen zoals 17/12. Bijna 22 kWh opgewekt..., straks eens de detail bekijken :)

edit: ik begrijp ook nog niet waarom er soms een netafname is bij overschot aan productie, dat wisselt zo wat tussen injectie en afname om de zoveel tijd.
Bekijk bijlage 25869
Uw batterij probeert uw netafname/injectie op 0 te houden, maar die reageert op wat er gebeurd in huis. Uw verbruik is bijna nooit constant en de batterij loopt altijd een beetje achter op de feiten waardoor je toch nog een beetje afname of injectie zult hebben. Maar dat zou zeer beperkt moeten zijn. Tenzij de batterij leeg is natuurlijk.

Dat is een screen van de SMA app he?
Enig idee waarom ik enkel mijn generatie zie, en niet mijn verbruik?
Ja, is een SMA installatie.
Heb je er een smart controller tussen zitten? Ik heb deze: https://www.sma-benelux.com/producten/monitoring/sunny-home-manager-20
Uw batterij probeert uw netafname/injectie op 0 te houden, maar die reageert op wat er gebeurd in huis. Uw verbruik is bijna nooit constant en de batterij loopt altijd een beetje achter op de feiten waardoor je toch nog een beetje afname of injectie zult hebben. Maar dat zou zeer beperkt moeten zijn. Tenzij de batterij leeg is natuurlijk.
Ok merci :)

Geïnstalleerd met 21% BTW? Niet als deel van een zonnepanelen installatie in een enkel pakket? Doubt it.

Ik zou dan liefst ook de zonnepanelen via DC koppelen aan de batterij om toch al zo'n 10% omzettingsverlies te vermijden, maar dan zijn de omvormers weer een pak duurder. En moet ik mijn huidige omvormer vervangen.
Zelf te installeren, BTW inclusief.
Een US5000 (4,8kWh) kost €1400.
Ik heb zelf een Victron Easysolar II en mijn MPPT (DC out) is rechtstreeks aangesloten op mijn batterijen.
Victron is wel verre van goedkoop.

Net es de mijn fluvius bekeken, ik heb exact 1 jaar digitale teller vandaag.

Stevig verbruikt dit jaar :lol: tijd voor extra panelen.

4462 kWh productie gehad, 1039 geïnjecteerd op de dagteller en 384 op de nachtteller. Blijft dus een eigenverbruik van 3039 kWh zonneenergie.
Daarnaast 3839 afgenomen op de dagteller en 4077 op de nachtteller.

Grand total: 10955 kWh stroom verbruikt, waarvan dus 3039 bijna gratis aangeboden door de zon. Zonder een elektrisch voertuig. Daar moet dus volgend jaar nog es 3-4000kWh bijkomen aan verbruik aan 20kwh per 100 km gerekend.

Terug
Bovenaan