Zonnepanelen Topic

Welk verbruik zou ik dan best extra rekenen voor een elektrische wagen? (wij doen zelf +-10 000km en ik zie dat in de toekomst niet snel veranderen).

Te zien wat voor ene dat het is. Ik reken zelf op gemiddeld 20kWh per honderd km voor de mijne. Ik schat dat ik ongeveer een 4000kWh ga thuisladen voor 25000 km per jaar. Ik ga onder de baan zeker een paar keer aan de fast chargers moeten hangen dus denk dat 75-80% thuis geladen gaat worden.

Auto reken je 1 kWh = 5 km. Dus opladen is nog eens 2000 kWh extra. Prijzen zonnepanelen zijn terug gedaald, dus eigenlijk leg je er best gewoon zoveel mogelijk want het is superrendabel..

Zijn ze terug gedaald?

Ik ga pas ten vroegste volgend jaar kunnen leggen. Premie had ik sowieso niet want het is uitbreiding van de bestaande installatie. Ik las ook dat er vanaf volgend jaar 21% btw aangerekend wordt ipv 6%.

Welk verbruik zou ik dan best extra rekenen voor een elektrische wagen? (wij doen zelf +-10 000km en ik zie dat in de toekomst niet snel veranderen).
+- 20kWh/100km afhankelijk van de wagen. In jouw geval dus 2000kWh als je altijd gaat thuis laden. En de auto moet overdag thuis staan om te kunnen laden met zonne energie natuurlijk.

Zijn ze terug gedaald?

Ik ga pas ten vroegste volgend jaar kunnen leggen. Premie had ik sowieso niet want het is uitbreiding van de bestaande installatie. Ik las ook dat er vanaf volgend jaar 21% btw aangerekend wordt ipv 6%.
Klopt 6% BTW tot 31/12/2023.
Dan is het terug 21% BTW.
Heb mijn panelen besteld en worden voor 31/12 geplaatst.
15% minder betalen is toch een mooie winst. :)

Tarief van 6% blijft wel voor woningen ouder dan 10 jaar dacht ik?
Nee alles.
Bij mij is het nieuwbouw & uitbreiding.
Was stimulans van overheid om meer hernieuwbare energie te plaatsen.
De zonnenpanelen BTW wordt niet verlengd.

Die van warmtepompen is wel verlengd.
Die is volgende jaar ook 6% btw.
Airco heb ik ook besteld.

In mijn geval is dat toch een mooie besparing bij nieuwbouw van 2jaar oud.
Want anders heb ik nooit recht op 6%.

Info:
Van 1 april 2022 tot en met 31 december 2023 geldt er een tijdelijke verlaging van 21% btw naar 6% btw voor de installatie van zonnepanelen, warmtepomp en zonneboiler voor woningen jonger dan 10 jaar, met inbegrip van nieuwbouwwoningen en woningen die na afbraak heropgebouwd worden. Voor woningen ouder dan 10 jaar bestaat al langer een verlaagd btw-tarief voor de installatie van zonnepanelen, warmtepomp en zonneboiler.

Vanaf 1 januari 2024 zal het btw-tarief voor zonnepanelen en zonneboiler terug stijgen naar 21% voor woningen jonger dan 10 jaar. (aankondiging federale beleidsverklaring 10 oktober 2023).

Vanaf 1 januari 2024 zal het btw-tarief voor warmtepompen, op 6% blijven voor onbepaalde duur voor woningen jonger dan 10 jaar. (aankondiging federale beleidsverklaring 10 oktober 2023).

Nee alles.
Voor woningen ouder dan 10 jaar bestaat al langer een verlaagd btw-tarief voor de installatie van zonnepanelen, warmtepomp en zonneboiler.

Vanaf 1 januari 2024 zal het btw-tarief voor zonnepanelen en zonneboiler terug stijgen naar 21% voor woningen jonger dan 10 jaar. (aankondiging federale beleidsverklaring 10 oktober 2023).

Hier staat toch wel dat 6% blijft voor woningen >10 jaar.

+- 20kWh/100km afhankelijk van de wagen. In jouw geval dus 2000kWh als je altijd gaat thuis laden. En de auto moet overdag thuis staan om te kunnen laden met zonne energie natuurlijk.

@herc: en houd ook rekening met de wintermaanden, toch 3 maanden per jaar dat je ook met 1,5x je jaarverbruik aan capaciteit weinig of geen zonne-energie zal over hebben om je auto op te laden.
Dus realistisch zou ik denken dat je met 10.000 km/jaar eerder 1500 kWh gaat kunnen thuisladen als je in de 9 andere maanden van het jaar 100% thuis laadt - en dat gaat er dan nog van uit dat je de laadsnelheid van je laadpaal/auto beperkt tot wat je zonnepanelen kunnen leveren.
Airco is grootte-orde 250 à 500 kWh per jaar (250 voor single split, 500 voor multi-split), zal wel zo goed als 100% uit je zonnepanelen komen.

Dat gezegd, als je gaat voor uitbreiding en je wordt niet beperkt door het maximum toegelaten omvormer vermogen, zou ik eerder wat teveel leggen dan te weinig als je nu nog met gas/... verwarmt: vanaf 2026 word je bij het vervangen van je gasketel verplicht tot een hybride systeem met warmtepomp = meer elektrisch verbruik (of je verwarmt met je airco's = even goed meer elektrisch verbruik)

@herc: en houd ook rekening met de wintermaanden, toch 3 maanden per jaar dat je ook met 1,5x je jaarverbruik aan capaciteit weinig of geen zonne-energie zal over hebben om je auto op te laden.
Dus realistisch zou ik denken dat je met 10.000 km/jaar eerder 1500 kWh gaat kunnen thuisladen als je in de 9 andere maanden van het jaar 100% thuis laadt - en dat gaat er dan nog van uit dat je de laadsnelheid van je laadpaal/auto beperkt tot wat je zonnepanelen kunnen leveren.
Airco is grootte-orde 250 à 500 kWh per jaar (250 voor single split, 500 voor multi-split), zal wel zo goed als 100% uit je zonnepanelen komen.

Dat gezegd, als je gaat voor uitbreiding en je wordt niet beperkt door het maximum toegelaten omvormer vermogen, zou ik eerder wat teveel leggen dan te weinig als je nu nog met gas/... verwarmt: vanaf 2026 word je bij het vervangen van je gasketel verplicht tot een hybride systeem met warmtepomp = meer elektrisch verbruik (of je verwarmt met je airco's = even goed meer elektrisch verbruik)
Ja en een auto laad minstens aan 6A. Dus je moet al minimaal 1400W overschot hebben bovenop jouw normaal huishoudelijk verbruik om te kunnen laden. Aan 6A schiet het ook niet op. Ideaal is 4kW productie of meer zodat je nog op 3kW. Kunt laden. Met 4kWp lukt dat op een perfecte dag, maar niet alle dagen zijn perfect. Dus ik denk dat je met 6kWp wel wat kunt doen voor de EV.
Met een installatie van 3kWp of kleiner ga je niet veel kunnen icm een EV.

Ik heb 11.4kWp liggen er zijn weken geweest in augustus dat ik m'n wagen ook niet vol kreeg. Voor elke 20% die er uit ging, kreeg ik er wel 15% bij, waardoor ik het kon trekken tot er eens een zonnige dag was. En dat is met 3 dagen per week thuiswerk. Voor november zit ik op ongeveer 30% zelf voorziening en mijn oost-west installatie brengt nu ongeveer evenveel op per dag als een 7kW zuid installatie.
Werk je niet thuis of zeer beperkt, dan wordt het al moeilijk om puur op solar te laden denk ik.

Wat denken jullie van deze offerte?

20 stuks Viessmann FullBlack 400 Wp
Omvormer: GoodWe GW10K-ET
7.700 KwH/jaar (wat me wel bijzonder veel lijkt op dit moment, gezien wij nog verwarmen met gas).

Incl plaatsing, aansluiting etc. Totaalprijs 9.100 EUR.
Ingetekend op deze offerte, gezien we ook een laadpaal plaatsen nog een korting bekomen en de garantie dat het voor eindejaar wordt geplaatst (anders nog eens 750 EUR korting op factuur). Ik had nog enkele vergelijkende offertes opgevraagd, maar deze was qua kwaliteit van de pannelen veruit de interessantste optie.

Zijn ze terug gedaald?
Beide zelfbouwpaketten

Ik heb ik 2022 0.85€/kWh betaald
Vorige maand verkocht aan een klant voor 0.56€/kWh

Exact dezelfde panelen
Mijn installatie is met SMA-omvormer
Klant installatie is met SAJ omvormer

Mijn installatie is plat dak
Klant installatie schuin dak

Dus er is wel een kleine 10 cent per kWh toe te schrijven aan de materialen, maar over het algemeen is de prijs goed gezakt. Ik betaal nu 25€ minder per paneel als in 2022 en ze zijn direct leverbaar momenteel tegenover maanden op voorhand reserveren als ge iets specialers wou van paneel.

Iemand die een goede installateur kent voor zonnepanelen en goed is qua prijs en kwaliteit?

Gaat om een zadeldak( schuin dak )

Wij verbruiken tussen 10a15kwh per dag en betalen ongeveer 110euro per maand elektriciteit.

Streek van Kortrijk ( west vlaanderen )

Laatst bewerkt:
Ff een vraagje: zonnepanelen sinds 3/8. 15/10 pas gekeurd door een onzorgvuldigheid van de elektricien. Aanmelding bij Fluvius dus pas op 15/10. Ondertussen wel 3 maand lang teruggedraaid. Luminus stuurt vandaag een afrekening met een geschatte meterstand die (uiteraard) 1000 kWh hoger ligt dan de meter nu effectief staat. Kan ik die meterstand betwisten of heb ik eigenlijk 2,5 maand 'illegaal' zonne-energie opgewekt? :D

Ff een vraagje: zonnepanelen sinds 3/8. 15/10 pas gekeurd door een onzorgvuldigheid van de elektricien. Aanmelding bij Fluvius dus pas op 15/10. Ondertussen wel 3 maand lang teruggedraaid. Luminus stuurt vandaag een afrekening met een geschatte meterstand die (uiteraard) 1000 kWh hoger ligt dan de meter nu effectief staat. Kan ik die meterstand betwisten of heb ik eigenlijk 2,5 maand 'illegaal' zonne-energie opgewekt? :D
Je wordt pas vergoed vanaf de datum van het keuringsverslag. De dagen ervoor zou uw installatie eigenlijk niet op hebben mogen staan, maar a minimum is dat inderdaad energie die je gratis weggeven hebt.

edit: in geval van digitale meter. Als uw teller terug draait zou je toch, voor de tussentijdse afrekening, manueel een meterstand hebben moeten doorgegeven hebben? Hoe kunnen zij dat anders weten?

Je wordt pas vergoed vanaf de datum van het keuringsverslag. De dagen ervoor zou uw installatie eigenlijk niet op hebben mogen staan, maar a minimum is dat inderdaad energie die je gratis weggeven hebt.

edit: in geval van digitale meter. Als uw teller terug draait zou je toch, voor de tussentijdse afrekening, manueel een meterstand hebben moeten doorgegeven hebben? Hoe kunnen zij dat anders weten?
Digitale meter is er nog niet. Dus daarom dat Luminus nu ff schat hoeveel het verbruik was tot keuring en vanaf dan mij nog een prosumententarief zal doorrekenen tot de digitale meter er is? Maar ook dan gaan ze nooit meer de juiste meterstand kunnen opnemen, want hun schatting nu is 1000 kWh hoger dan de huidige stand...

Net offerte gekregen:

Beschrijving Aantal Stukprijs Btw Totaal
14 x Trina Solar Vertex-S 430 Glas-Glas
1 x Solis 1P 5KW

€ 7.461,89

Lijkt me wat aan de hoge kant als ik hier met andere offertes vergelijk?

Terug
Bovenaan