Dit lijkt me het ideale topic om mijn vraag te stellen ivm mijn zonnepanelen.
In 2018 heb ik 10 zonnepanelen laten plaatsen, vrij recht op het zuiden gericht.
Die leverden me toen op perfecte dag 24,17kWh op.
In 2020 heb ik 4 panelen laten bij plaatsen, onder de andere.
Op perfecte dag 28,8kWh, maar mijn omvormer topt wel af op 3,2kW van 12u tot 17u.
Daar heb ik me nooit echt druk om gemaakt want:
- grotere omvormer plaatsen ging me meer kosten dan wat ik zou winnen
- het aftoppen gebeurt enkel in de zomer op perfecte dagen, dus effectief verlies ik niet zoveel.
Nu heb ik een EV gekocht en komt men een slimme meter plaatsen.
Ik kan vrij vaak thuis werken (meestal op dinsdag en donderdag naar het werk, 110km, 21% batterij), maar anders neemt mijn vrouw meestal de auto, 55km, 11% batterij.
Beiden komen we dan rond 18u thuis.
Ik heb even via de SolarEdge API opgevraagd: op zo'n perfecte dag leveren mijn panelen na 18u nog ongeveer 6 - 6,5kWh op.
Zou het verstandig zijn om de 4 bijgeplaatste panelen op mijn westelijk gericht plat dak te laten plaatsen?
Hierdoor ga ik overdag minder tegen de omvormer aanlopen en verleng ik ook de energie die binnenkomt.
Ikzelf ga dus effectief meer van mijn zonne-energie kunnen verbruiken ipv verkopen aan een prikkie.
Praktisch lijkt me dat redelijk eenvoudig, want aan de kant van het plat lopen nu ook reeds de kabels van de zonnepanelen
De acties lijken me vrij eenvoudig te zijn:
- zonnepanelen demonteren van zadeldak
- houders voor panelen monteren op plat dak
- zonnepanelen plaatsen op plat dak
- situatie in SolarEdge software aanpassen
De 4 panelen zijn: SunPower-P3-325-Black met SolarEdge Power-Optimizers.
Ik heb echter geen idee wat ik mag verwachten qua energie van de plaatsing naar het zuid westen.
In 2018 heb ik 10 zonnepanelen laten plaatsen, vrij recht op het zuiden gericht.
Die leverden me toen op perfecte dag 24,17kWh op.
In 2020 heb ik 4 panelen laten bij plaatsen, onder de andere.
Op perfecte dag 28,8kWh, maar mijn omvormer topt wel af op 3,2kW van 12u tot 17u.
Daar heb ik me nooit echt druk om gemaakt want:
- grotere omvormer plaatsen ging me meer kosten dan wat ik zou winnen
- het aftoppen gebeurt enkel in de zomer op perfecte dagen, dus effectief verlies ik niet zoveel.
Nu heb ik een EV gekocht en komt men een slimme meter plaatsen.
Ik kan vrij vaak thuis werken (meestal op dinsdag en donderdag naar het werk, 110km, 21% batterij), maar anders neemt mijn vrouw meestal de auto, 55km, 11% batterij.
Beiden komen we dan rond 18u thuis.
Ik heb even via de SolarEdge API opgevraagd: op zo'n perfecte dag leveren mijn panelen na 18u nog ongeveer 6 - 6,5kWh op.
Zou het verstandig zijn om de 4 bijgeplaatste panelen op mijn westelijk gericht plat dak te laten plaatsen?
Hierdoor ga ik overdag minder tegen de omvormer aanlopen en verleng ik ook de energie die binnenkomt.
Ikzelf ga dus effectief meer van mijn zonne-energie kunnen verbruiken ipv verkopen aan een prikkie.
Praktisch lijkt me dat redelijk eenvoudig, want aan de kant van het plat lopen nu ook reeds de kabels van de zonnepanelen
De acties lijken me vrij eenvoudig te zijn:
- zonnepanelen demonteren van zadeldak
- houders voor panelen monteren op plat dak
- zonnepanelen plaatsen op plat dak
- situatie in SolarEdge software aanpassen
De 4 panelen zijn: SunPower-P3-325-Black met SolarEdge Power-Optimizers.
Ik heb echter geen idee wat ik mag verwachten qua energie van de plaatsing naar het zuid westen.