Zonnepanelen Topic

Dit lijkt me het ideale topic om mijn vraag te stellen ivm mijn zonnepanelen.
In 2018 heb ik 10 zonnepanelen laten plaatsen, vrij recht op het zuiden gericht.
Die leverden me toen op perfecte dag 24,17kWh op.

In 2020 heb ik 4 panelen laten bij plaatsen, onder de andere.
Op perfecte dag 28,8kWh, maar mijn omvormer topt wel af op 3,2kW van 12u tot 17u.
Daar heb ik me nooit echt druk om gemaakt want:
- grotere omvormer plaatsen ging me meer kosten dan wat ik zou winnen
- het aftoppen gebeurt enkel in de zomer op perfecte dagen, dus effectief verlies ik niet zoveel.

Nu heb ik een EV gekocht en komt men een slimme meter plaatsen.
Ik kan vrij vaak thuis werken (meestal op dinsdag en donderdag naar het werk, 110km, 21% batterij), maar anders neemt mijn vrouw meestal de auto, 55km, 11% batterij.
Beiden komen we dan rond 18u thuis.
Ik heb even via de SolarEdge API opgevraagd: op zo'n perfecte dag leveren mijn panelen na 18u nog ongeveer 6 - 6,5kWh op.

Zou het verstandig zijn om de 4 bijgeplaatste panelen op mijn westelijk gericht plat dak te laten plaatsen?
Hierdoor ga ik overdag minder tegen de omvormer aanlopen en verleng ik ook de energie die binnenkomt.
Ikzelf ga dus effectief meer van mijn zonne-energie kunnen verbruiken ipv verkopen aan een prikkie.
Praktisch lijkt me dat redelijk eenvoudig, want aan de kant van het plat lopen nu ook reeds de kabels van de zonnepanelen
De acties lijken me vrij eenvoudig te zijn:
- zonnepanelen demonteren van zadeldak
- houders voor panelen monteren op plat dak
- zonnepanelen plaatsen op plat dak
- situatie in SolarEdge software aanpassen

De 4 panelen zijn: SunPower-P3-325-Black met SolarEdge Power-Optimizers.
Ik heb echter geen idee wat ik mag verwachten qua energie van de plaatsing naar het zuid westen.

Omschrijving Aantal Eenheid Prijs Bedrag
Werkuren € 1.000,00
Lift € 80,00
Keuring € 150,00
Materiaal Zonnepanelen 14 Stuks € 144,00 € 2.016,00
Omvormer 1 Stuk € 715,85 € 715,85
Kabels 1 Geheel € 258,73 € 258,73
Montagemateriaal 1 Geheel € 1.903,36 € 1.903,36
Zekeringkast 1 Geheel € 177,80 € 177,80
0Totaal Excl. BTW € 6.301,75BTW 6% € 378,10
Totaal € 6.679,85
Premie -€ 750,00incl.
Premie € 5.929,85

Mag ik vragen wat jullie van deze offerte vinden ? Panelen zijn Trina Solar Trina Vertex S+ Dual Glass. Omvormer is Growatt MIN-XH 5kW
Zou enkel 11 stuks leggen ipv 14.

Dit lijkt me het ideale topic om mijn vraag te stellen ivm mijn zonnepanelen.
In 2018 heb ik 10 zonnepanelen laten plaatsen, vrij recht op het zuiden gericht.
Die leverden me toen op perfecte dag 24,17kWh op.

In 2020 heb ik 4 panelen laten bij plaatsen, onder de andere.
Op perfecte dag 28,8kWh, maar mijn omvormer topt wel af op 3,2kW van 12u tot 17u.
Daar heb ik me nooit echt druk om gemaakt want:
- grotere omvormer plaatsen ging me meer kosten dan wat ik zou winnen
- het aftoppen gebeurt enkel in de zomer op perfecte dagen, dus effectief verlies ik niet zoveel.

Nu heb ik een EV gekocht en komt men een slimme meter plaatsen.
Ik kan vrij vaak thuis werken (meestal op dinsdag en donderdag naar het werk, 110km, 21% batterij), maar anders neemt mijn vrouw meestal de auto, 55km, 11% batterij.
Beiden komen we dan rond 18u thuis.
Ik heb even via de SolarEdge API opgevraagd: op zo'n perfecte dag leveren mijn panelen na 18u nog ongeveer 6 - 6,5kWh op.

Zou het verstandig zijn om de 4 bijgeplaatste panelen op mijn westelijk gericht plat dak te laten plaatsen?
Hierdoor ga ik overdag minder tegen de omvormer aanlopen en verleng ik ook de energie die binnenkomt.
Ikzelf ga dus effectief meer van mijn zonne-energie kunnen verbruiken ipv verkopen aan een prikkie.
Praktisch lijkt me dat redelijk eenvoudig, want aan de kant van het plat lopen nu ook reeds de kabels van de zonnepanelen
De acties lijken me vrij eenvoudig te zijn:
- zonnepanelen demonteren van zadeldak
- houders voor panelen monteren op plat dak
- zonnepanelen plaatsen op plat dak
- situatie in SolarEdge software aanpassen

De 4 panelen zijn: SunPower-P3-325-Black met SolarEdge Power-Optimizers.
Ik heb echter geen idee wat ik mag verwachten qua energie van de plaatsing naar het zuid westen.
Ik zou er de tijd niet insteken. Snel gerekend die 4 panelen zullen een kwart meer stroom opwekken in de latere uurtjes dus 325*4 = 1300Wp.
1300Wp * 25% = 325Wp. Neem nu dat je 2u extra zon hebt 's avonds, dan zit je aan 0.6kWh dat je wint. Daarvoor zou ik het zeker niet doen. Gewoon zoveel mogelijk overdag laden.

Damn, heb ik eens een fantastisch idee, blijkt het toch niet zo fantastisch te zijn.

Ik had in een excel al mijn energie voor 2022 per dag bij gehouden. Dan geteld hoeveel dagen per geleverde energie: 0-3kWh, 3-6, ... 27-30kWh.
Dan voor die van 27-30, 0,6kWh gerekend. 0,54 voor 24-27 (0,6/30*27), etc
Kom ik op een jaar nog maar aan 100kWh. Is 1,5 keer mijn auto vol laden. Op een jaar!

Misschien eens kijken of ik van een buur met westelijk gerichte panelen stroom kan overkopen.

offerte gekregen voor 12 pannelen Trina 415 wp full black met huawei omvormer monofase 4,4 kw. 5300€ btw in.
Is dit wat marktcomform?

dank

offerte gekregen voor 12 pannelen Trina 415 wp full black met huhawei omvormer monofase 4,4 kw. 5300€ btw in.
Is dit wat marktcomform?

dank

Dat lijkt me best ok. Voor zo een installatie heb ik 3 jaar terug nog 2k meer betaald. Wel met SMA omvormer.

Wat denken jullie van deze offerte?

20 stuks Viessmann FullBlack 400 Wp
Omvormer: GoodWe GW10K-ET
7.700 KwH/jaar (wat me wel bijzonder veel lijkt op dit moment, gezien wij nog verwarmen met gas).

Incl plaatsing, aansluiting etc. Totaalprijs 9.100 EUR.

7.700 KwH/jaar (wat me wel bijzonder veel lijkt op dit moment, gezien wij nog verwarmen met gas).

Ik heb in april 2022 getekend (juli 2022 geplaatst) voor net ongeveer dezelfde materialen.
13 x viessmann full black 400 en een goodwe 5kw 5000-eh
Alles in geplaatst 6880 euro

Gas gaat er natuurlijk op termijn uit, dus misschien inderdaad beter nu genoeg panelen leggen dan binnen X jaar een ander model van panelen te moeten bij leggen? En binnen de levenstermijn van je zonnepanelen is de kans ook groot dat je zal moeten overstappen naar een EV.

De eerste jaren zal je rendement op je investering wel lager zijn.

Mag ik even jullie mening over volgende offerte van extra zonnepanelen op de Oost kant en een thuisbatterij:

6x Longi Hi-MO6 425W full black + omvormer SMA SB 1.5 (alle kabels, montage, zekering, keuring enzo incl): 3982 EUR excl btw
2x Batterij 3.552kwh + Solis RAI-3kW-AC omvormer (aansluiting en keuring enzo incl): 5163 EUR excl btw

Snap niet goed waarom ze zo'n oplossing voorstellen en geen hybride omvormer. Ook lijkt een 7kWh batterij me vrij nutteloos met 2500Wp op uw dak en een 1.5kW omvormer. Dat gaat echt alleen maar in de zomer opgeladen geraken.
Reken uw jaarverbruik * 1.5 in Wp als je een thuisbatterij wilt zetten.

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het investeren in zonnepanelen in mijn situatie.

Ik woon in een recent gerenoveerde (rij)woning met een jaarlijks verbruik van ~1000kWh en een digitale teller.
Volgend jaar komt er een EV van de werkgever bij.
Ruw geschat zal ik thuis 1440kWh opladen (600km per maand à 20kWh per 100km). Dit zal voornamelijk weekendverbruik zijn, gezien ik op het werk kan laden.
Daarnaast ben ik ook van plan airco's te laten plaatsen waarvan ik het verbruik op jaarbasis raam op max 960kWh (40 dagen 8u koelen aan 3kW/u).
Op jaarbasis zou m'n verbruik dan neerkomen op 3400kWh.

Ik zou 8 panelen laten leggen van ~410Wp, oftewel 3280Wp. Meer panelen raak ik niet kwijt op mijn dak. Via de module van VEKA kom ik zo op een terugverdientijd van 8j. Op papier lijkt het me dus wel oké, echter het aandeel eigen verbruik vind ik lastig in te schatten. Ik werk zelden van thuis, enkel tijdens het weekend zal ik tijdens de dag meer verbruiken.

Het gaat wel over extra zonnepanelen op zijn/haar dak.
Inderdaad, dat was een belangrijk woordje in de zin. Negeer maar mijn vorige opmerkingen dan.
De prijs per kWp is aan de hoge kant, maar dat is altijd denk ik met kleine installaties. En wellicht een 1.5kW omvormer omdat er al een 3.5kW staat en maar 1 fase is?

Inderdaad, dat was een belangrijk woordje in de zin. Negeer maar mijn vorige opmerkingen dan.
De prijs per kWp is aan de hoge kant, maar dat is altijd denk ik met kleine installaties. En wellicht een 1.5kW omvormer omdat er al een 3.5kW staat en maar 1 fase is?
Klopt!

Het is de installatie van vrienden en ze hebben al zonnepanelen op het westen met een 3.0 omvormer
Ze hebben nog elders prijs gevraagd dus kunnen wel nog vergelijken.

Klopt!

Het is de installatie van vrienden en ze hebben al zonnepanelen op het westen met een 3.0 omvormer
Ze hebben nog elders prijs gevraagd dus kunnen wel nog vergelijken.
Als ze enkel panelen op het oosten en westen hebben liggen, hebben ze wellicht niet meer dan 2 strings nodig.
Ik zou ze ook eens laten informeren om daar een 5kW hybride omvormer te zetten waarop de nieuwe en oude panelen zijn aangesloten. Die oude omvormer kunnen ze nog doorverkopen. Dan sta je daar niet met 3 omvormers en zal alles wat beter op te volgen zijn. Tenzij ze natuurlijk met groene stroom certificaten zitten want dan mag je niks aan de bestaande installatie wijzigen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het investeren in zonnepanelen in mijn situatie.

Ik woon in een recent gerenoveerde (rij)woning met een jaarlijks verbruik van ~1000kWh en een digitale teller.
Volgend jaar komt er een EV van de werkgever bij.
Ruw geschat zal ik thuis 1440kWh opladen (600km per maand à 20kWh per 100km). Dit zal voornamelijk weekendverbruik zijn, gezien ik op het werk kan laden.
Daarnaast ben ik ook van plan airco's te laten plaatsen waarvan ik het verbruik op jaarbasis raam op max 960kWh (40 dagen 8u koelen aan 3kW/u).
Op jaarbasis zou m'n verbruik dan neerkomen op 3400kWh.

Ik zou 8 panelen laten leggen van ~410Wp, oftewel 3280Wp. Meer panelen raak ik niet kwijt op mijn dak. Via de module van VEKA kom ik zo op een terugverdientijd van 8j. Op papier lijkt het me dus wel oké, echter het aandeel eigen verbruik vind ik lastig in te schatten. Ik werk zelden van thuis, enkel tijdens het weekend zal ik tijdens de dag meer verbruiken.

Overschat niet hoeveel je je EV thuis kan opladen op basis van zonne-energie: 3 à 4 maanden per jaar heb je onvoldoende opbrengst om je EV deftig op te laden; gedurende de andere maanden moet je ook rekening houden met hoe snel je moet laden om praktisch thuis te kunnen laden: 30 kWh per weekend opladen zal je vermoedelijk niet aan 3 kW doen (dan moet je elk weekend 10u lang laden), wat het maximum is dat uit je zonnepanelen komt. Laad je bv. aan 7 kW (1-fasig), zal maar een goeie 40% van je zonnepanelen komen, tijdens 8-9 van de 12 maanden...

Dat airco verbruik kan je voor het gemak volledig als zonne-energie rekenen, als je enkel koelt. Al zou ik een lager gemiddeld verbruik verwachten gedurende 8u - maar misschien wat meer dagen dan 40 per jaar dus dat heft elkaar misschien op?

Voor je gewoon thuisverbruik zou ik grofweg schatten dat je 35 à 40% uit je zonnepanelen kan halen, als die schatting er 10% naast zit, is dat maar 100 kWh of ongeveer €35 per jaar verschil op je berekening.

Inderdaad, je moet al een vrij stevige installatie hebben als je enkel op zonne energie wilt laden en je moet dan nog thuis zijn. Met 11.4kWp lukt het mij om in de zomer op 100% zonne energie te rijden, maar ik dan moet ik wel minimaal 2-3 dagen per week de auto overdag thuis hebben. Vanaf half oktober heb ik het opgegeven en laad ik vooral via het net.
Een airco gaat ook geen 3kW trekken. Eerder 200W per unit. Voor de vaatwasser, wasmachine etc kun je een uisteltimer gebruiken.

Bedankt voor de feedback!
In verband met de EV:
De kost van het laden wordt gedragen door de werkgever. In het geval dat ik kan laden op zonne-energie, wordt het enkel extra voordelig voor mij. In de praktijk zie ik het niet gebeuren dat ik tijdens de werkweek thuis zal opladen.

Ik zie geen redenen over het hoofd om er niet in te investeren? 😅

Laatst bewerkt:
Als de kost van het laden gedragen wordt door je werkgeven, kun je best aan een publieke laadpaal laden en niet aan een privé stopcontact/laadpaal.

Terug
Bovenaan