Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik heb aan 8 kWp panelen liggen en de omvormer is maar 5 kW, driefasig. Ik heb de indruk dat ik enorm veel energie verlies hierdoor, kan ik die omvormer zelf vervangen door een van 8 kW of moet dat opnieuw via een aangifte bij Fluvius en keuring?
Andere omvormer is in principe nieuwe keuring en nieuwe aanmelding (alé, melding van wijziging aan uw bestaande installatie).Ik heb aan 8 kWp panelen liggen en de omvormer is maar 5 kW, driefasig. Ik heb de indruk dat ik enorm veel energie verlies hierdoor, kan ik die omvormer zelf vervangen door een van 8 kW of moet dat opnieuw via een aangifte bij Fluvius en keuring?
Liggen allemaal in zelfde richting, en gedurende 6 tot 7 uur afhankelijk van het seizoen zie ik ze duidelijk afgetopt worden.Liggen uw panelen allemaal in dezelfde richting of oost-west? Zie je op dagen zoals gisteren dat er serieus wordt afgetopt?
Nieuwe omvormer moet je melden bij Fluvius. Als er een nieuwe keuring ook nodig is, durf ik niet goed te zeggen.
Ik sluit me aan bij parabellum, het verlies valt normaal wel mee, en een nieuwe omvormer (+ installatie) kan je moeilijk rendabel maken. Bij een defect zou je kunnen opteren voor een grotere ja.Ik zal binnenkort een gelijkaardige set-up hebben (wel monofase, dus grotere omvormer is geen optie).
Volgens de simulatie (https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/) zou ik daarmee 7% opbrengst verliezen vs een 8 kW omvormer. Die extra productie zou zo goed als zeker geïnjecteerd worden in het net, aangezien dit productie rond het middaguur en in de lente/zomer is.
Dat is zelfs vrij goed. Efficientie van de omvormer van 96% a 97% is normaal.Wat is een typisch verlies tussen wat de omvormer rapporteert en effectieve elektriciteit die je krijgt ?
Ik heb even gekeken op paar dagen dat we niet thuis zijn met de P1 meter.
- Ik pak totale verbruik tussen 0h en 6h (geen injectie) en doe x4 om totale baseload verbruik te hebben voor een dag: vb 3kwh voor een dag
- Ik pak de totale netafname (vb 1.4kwh)
- Totale productie met zelfverbruik = 3 - 1.4 = 1.6kwh
- Ik pak de totale injectie, vb 30kwh
- Som van de 2 is totale productie van panelen die aan mijn meter komt: 30+1.6 = 31.6kwh
- Ik pak de productie output van mijn omvormer: vb 32.2kwh
- verlies: (32.2-31.6)/32.2 = 1.86%
Ik heb dat nu voor een dag of 5 gedaan (sommige met ~20kwh productie, sommige met ~60) en ik kom telkens rond de 1.5% verlies. Is dat normaal/typisch ?

Zoals ik het lees is de meting al na het omvormen in de omvormer.
1.5 procent kabelverlies is wel normaal, jouw installatie stond een eindje weg in de tuin herinner ik me nog. Het is zelfs aan de lage kant te noemen, zeker omdat jouw meetmethode op z'n zachtst gezegd nogal rudimentair is.

Als mijn opbrengst voor september deel door 8 en dan vermengingvuldig, kom ik niet aan de opbrengst voor juli en kom ik amper boven augustus uit. Met de dagen die korter worden, vrees ik dat onmogelijk wordt om aan augustus of juli te tippen, zelfs in volle zon.Als het zo verder blijft zou september nog beter als augustus of zelfs juli worden
Stel u dat voor
Dus best nog even wachten met tekenen?Glas folie is ook goedkoper...
De prijzen van de panelen zijn nu goedkoper dan een jaar geleden.
Samen met een overaanbod van omvormers en andere materialen zet je nu goedkoper panelen dan vorig jaar.
Alleen hebben de meeste installateurs hun prijzen nog niet aangepast. Maar de backlog begint blijkbaar ook op te geraken bij de meeste. Dus die gaan ook volgen.
Als het zo verder blijft zou september nog beter als augustus of zelfs juli worden
Stel u dat voor
Ik heb recent 1 glas/glas aanbieder (proenergy) gevraagd als 8ste installateur, en die zat bij de goedkoper van de 8 die we gevraagd hebben.Glas folie is ook goedkoper...
De prijzen van de panelen zijn nu goedkoper dan een jaar geleden.
Samen met een overaanbod van omvormers en andere materialen zet je nu goedkoper panelen dan vorig jaar.
Alleen hebben de meeste installateurs hun prijzen nog niet aangepast. Maar de backlog begint blijkbaar ook op te geraken bij de meeste. Dus die gaan ook volgen.
Als je tevreden bent van uw SMA home manager, zou ik terug een SMA omvormer nemen. Denk niet dat je andere kan koppelen.Ben aan het bekijken voor eventueel mijn huidige installatie te vergroten.
2jaar geleden gebouwd en toen 14panelen van 375W (5250W DC) in oost-west opstelling gezet met SMA 4.0 & home manager voor sturing warmtepomp.
Echter wist ik toen niet dat er zo snel 2 bedrijfs EV's voor de deur gingen staan. X-)
Nu komen we natuurlijk PV opbrengst tekort & is ons verbruik gestegen.
Dit is bvb wanneer ik de auto oplaad traag met helft zonne energie en andere helft net.
Volledig zon zou me te lang duren vermits er 2 staan & 1 laadpaal.
Nu zit ik met 2 vragen.
1) wat is de verwachte prijs om bvb 6000W extra te leggen nu de dag?
2) neem ik terug SMA of neem ik andere omvormer?
3) iemand ervaring met bvb SMA installatie van andere instalateur toevoegen in de bestaande sunnyportal?
Heb al wat offerte aangevraagd bij instalateurs en keer kijken of het financieel interessant is.