Zonnepanelen Topic

Ze zijn gisteren het elektrische gedeelde komen uitvoeren voor mijn installatie. Initieel zou in de zomer alles liggen ma soit.

21x Trina 430 Wp glas/glas mono
1x Huawei SUN2000-8KTL

10 700eur inclusief.

Lijkt me wel een goede prijs. Hoor wel verschillende meningen over glas/glas panelen. We zijn erin meegegaan omwille heb de verhoogde levensduur en langer behouden van rendement?

Iemand feedback hierover?
Thanks!

Ze zijn gisteren het elektrische gedeelde komen uitvoeren voor mijn installatie. Initieel zou in de zomer alles liggen ma soit.

21x Trina 430 Wp glas/glas mono
1x Huawei SUN2000-8KTL

10 700eur inclusief.

Lijkt me wel een goede prijs. Hoor wel verschillende meningen over glas/glas panelen. We zijn erin meegegaan omwille heb de verhoogde levensduur en langer behouden van rendement?

Iemand feedback hierover?
Thanks!
Ook wel interesse in feedback, want wij hebben nog een installateur van glas/glas laten afkomen en onze offerte was de volgende:
  • 28 panelen SolarWatt Vision H 3.0 style 370 glas/glas
  • SolarEdge 10K
€ 14396.68 incl. BTW

Die Trina's zijn normaliter TOPCon cellen, dus dat moet glas/glas zijn.

Die Solarwatts zijn MONO PERC normaal, dus glas/glas heeft hier weinig toegevoegde waarde.
370Wp is nu ook echt wel al lang passé.

Bijlagen

• Screenshot_20230925-155234.png
    Screenshot_20230925-155234.png
    411,3 KB · Weergaven: 18
Helaas zie ik dat allemaal niet met gewone gebruiker
Eens zoeken hoe ik dat wel kan zien (of als jij dat weet :p)

Mm heb het gevonden ook al zie ik pak minder. Waarde staat op 'Ja' maar dan doet dat toch niet veel ze :D

Eens mailen naar installateurs (nou ja de overnemer)

Laatst bewerkt:
Provincie West-Vlaanderen doet een groepsaankoop voor zonnepanelen (plus thuisbatterij, maar daar begin ik niet aan). Lijkt nog mee te vallen van prijs, nog enkele dagen tijd om in te schrijven. Ervaringen hiermee? Installateur voor mijn regio is Advenso.

Ik zit nu aan een 4000 € alles inclusief voor 6 panelen (415 Wp). Mocht ik er plaatsen zal ik wellicht direct voor meer panelen gaan. Die 6 is op mijn huidig lage verbruik gerekend (kleine 2500 kWh / jaar). Rekening houdend met eventuele warmtepomp en EV in de toekomst mag dat wel wat meer zijn.

Specs zijn hier te vinden.

Provincie West-Vlaanderen doet een groepsaankoop voor zonnepanelen (plus thuisbatterij, maar daar begin ik niet aan). Lijkt nog mee te vallen van prijs, nog enkele dagen tijd om in te schrijven. Ervaringen hiermee? Installateur voor mijn regio is Advenso.

Ik zit nu aan een 4000 € alles inclusief voor 6 panelen (415 Wp). Mocht ik er plaatsen zal ik wellicht direct voor meer panelen gaan. Die 6 is op mijn huidig lage verbruik gerekend (kleine 2500 kWh / jaar). Rekening houdend met eventuele warmtepomp en EV in de toekomst mag dat wel wat meer zijn.

Ik zou wel meer leggen dat. Die 2.49kW ga je enkel op top dagen halen. Veel zon en koud. Op een normale dag haal je dat piekvermogen niet een wasmachine laten draaien + sluimerverbruik is al snel 2.2 a 2.5kW. Dat wil dus zeggen dat je op de meeste toch nog gaat moeten afnemen van het net.

Met de digitale meter leg je best voor uw jaarverbruik x 1.5 zodat je zelf voorzienend genoeg bent in de tussen seizoenen. Als je een warmtepomp en EV in het vooruitzicht hebt liggen, zou ik wel genoeg leggen. Hier is ons huishoudelijk verbruik ongeveer 1/3e van het totale verbruik. De warmtepomp en EV zijn de grote slurpers.

Thx, die optie heb ik dus ook en die had ik niet gezien. Maar wanneer zijn die andere 2 opties dan van toepassing?
Als er nu teveel energie op het openbare net is gaan jouw zonnepanelen gewoon uitvallen.
Als je die energie toch wil gebruiken, ga je je zonnepanelen moeten loskoppelen van het net als dit gebeurt. Dan moet je er een automatisch scheidingssysteem tussen plaatsen. Afhankelijk van de optie kies je dan een van die opties.

Edit: Werkt ook als er geen spanning is op het net. Dan koppelt die ook los van het net en kan jij toch nog energie gebruiken thuis. Terwijl je buren hun zonnepanelen uitvallen.

In normale werking moeten zonnepanelen spanning hebben van het openbare net als referentie. Anders zou bij spanningsonderbreking kortsluiting kunnen komen als de spanning terug komt en jouw zonnepanelen niet exact gesynchroniseerd zijn.

Laatst bewerkt:

Naar het schijnt is dat 1 van de betere Chinese merken.

Ik zou sowieso een pak meer leggen: voor ongeveer hetzelfde verbruik heb ik ongeveer 5400 Wp gelegd, ook rekening houdend met een EV, maar nog niet eens een warmtepomp. Iedereen zijn situatie is anders, maar met ~2500 Wp zou ik 6 maanden in het jaar niet eens genoeg opwekken om mijn EV voldoende te laden (~25 kWh per week thuis laden) en met een opwekking van minder dan 2,5 kW in de beste omstandigheden zou je even traag moeten laden als bij een gewoon stopcontact met grotere laadverliezen, of laden aan een "normale" snelheid waarbij de meeste stroom nog altijd van het net moet komen...

In 1 keer voldoende leggen zal ook goedkoper zijn dan onderdimensioneren en achteraf moeten bijleggen, eventueel de omvormer moeten vervangen wegens te klein (of teveel verlies door aftopping). Nog los van het visuele als je niet meer precies hetzelfde model zonnepanelen kan krijgen.

Hier liggen ook de Trina's met een groepsaankoop van een coöperatieve in Vlaams-Brabant. En als ik het zo zie, legt de firma (G&D Energy) niet veel anders meer dan die Trina's.
Ze brengen in elk geval mooi op, denk ik :D

Ons recent gekocht huis had reeds zonnepanelen. Ik had toch interesse om er een batterij bij te laten plaatsen, aangezien we toch al met een digitale teller zitten.

Dus ik dacht ik vraag een offerte aan bij de installateur van de zonnepanelen. Krijg ik als antwoord dat ze in beste omstandigheden een batterij zouden kunnen plaatsen over 6 maanden. Daarom geven ze voorlopig geen offertes.

Reden, te weinig grondstoffen wegens pandemie en de oorlog in Oekraine, en daardoor weinig tot geen productie van de batterijen.

Wat denken jullie? Toch eens bij een andere firma informeren of is het overal wel zo momenteel?

Ik denk vooral: geen batterij plaatsen

Ik ben er toch nog altijd niet van overtuigd. Ik neig nog altijd naar wel ééntje te plaatsen.

ik ga het toch wel nodig hebben als ik mijn zelfvoorziening wil omhoog krikken, maar ga de boel dan wel combineren met een dynamisch stroomtarief, dat ik ze ook goedkoop kan bijladen van het net op bepaalde momenten.

Sinds september heb ik al geen ochtendopbrengsten meer wegens de huizen aan de overkant en de iets lager staande zon. Maar wel nog altijd goed pieken op de middag.

Ons recent gekocht huis had reeds zonnepanelen. Ik had toch interesse om er een batterij bij te laten plaatsen, aangezien we toch al met een digitale teller zitten.

Dus ik dacht ik vraag een offerte aan bij de installateur van de zonnepanelen. Krijg ik als antwoord dat ze in beste omstandigheden een batterij zouden kunnen plaatsen over 6 maanden. Daarom geven ze voorlopig geen offertes.

Reden, te weinig grondstoffen wegens pandemie en de oorlog in Oekraine, en daardoor weinig tot geen productie van de batterijen.

Wat denken jullie? Toch eens bij een andere firma informeren of is het overal wel zo momenteel?
Je kan zeker elders offerte vragen. De batterijmodules die ik heb geplaatst zie ik op de webshop van mijn leverancier gewoon "in voorraad" staan. Ook de rest van het materiaal dat ik heb toegepast is onmiddellijk leverbaar.
Misschien dat het specifieke merk waar uw installateur mee werkt even moeilijker verkrijgbaar is. Of hij heeft het gewoon te druk.

Terug
Bovenaan