Zonnepanelen Topic

Je krijgt het met terug werkende kracht
Dat weet ik , wou gewoon even bevestigen of het normaal is dat je u energieleverancier 10 maand :
- Een renteloze lening geeft dmv voorschotten
- Een hele hoop 'gratis product' dmv geïnjecteerde elektriciteit die ze u niet direct vergoeden

Het feit dat het geld later komt is voor mij irrelevant in deze. Tis goed natuurlijk dat het komt :) . Maar in mijn geval spreken we hier al rap over 2000€. Geld dat ik elders beter kan gebruiken.

Dat weet ik , wou gewoon even bevestigen of het normaal is dat je u energieleverancier 10 maand :
- Een renteloze lening geeft dmv voorschotten
- Een hele hoop 'gratis product' dmv geïnjecteerde elektriciteit die ze u niet direct vergoeden

Het feit dat het geld later komt is voor mij irrelevant in deze. Tis goed natuurlijk dat het komt :) . Maar in mijn geval spreken we hier al rap over 2000€. Geld dat ik elders beter kan gebruiken.
2000euro? Wat voor installatie ligt er dan wel? Met mijn 11.4kwh, haal ik niet eens de helft van dat bedrag. Hopelijk heb je niet meer dan 10kW omvormer vermogen, want dan wordt je niet meer als particulier gezien.

Bij mij was de keuring half januari en eind april was het in orde bij engie.

. Hopelijk heb je niet meer dan 10kW omvormer vermogen, want dan wordt je niet meer als particulier gezien.
Word je niet meer als "kleine productie-eenheid" gezien. Een particulier kan wel meer dan 10kva geinstalleerd hebben maar de procedure voor aanmelding/goedkeuring bij de netbeheerder is anders. (Concreet: fluvius moet eens bekijken of dat wel in orde is om aan te sluiten in uw straat aka "de netstudie")

Word je niet meer als "kleine productie-eenheid" gezien. Een particulier kan wel meer dan 10kva geinstalleerd hebben maar de procedure voor aanmelding/goedkeuring bij de netbeheerder is anders. (Concreet: fluvius moet eens bekijken of dat wel in orde is om aan te sluiten in uw straat aka "de netstudie")
Vooral dat een aantal leveranciers geen injectie vergoeding meer geven als je meer dan 10kva omvormer vermogen hebt.

2000euro? Wat voor installatie ligt er dan wel? Met mijn 11.4kwh, haal ik niet eens de helft van dat bedrag. Hopelijk heb je niet meer dan 10kW omvormer vermogen, want dan wordt je niet meer als particulier gezien.

Bij mij was de keuring half januari en eind april was het in orde bij engie.
Schatting van de injectievergoeding en de voorschotten die we gaan terugkrijgen :) .
Tot op heden nog geen solarfarm van 1ha aangelegd ;-).

Ik heb mijn voorschotten laten zaken zodra de panelen lagen hoor. Met mijn afrekening kreeg ik dan nog 290euro terug, dus dat was vrij goed ingeschat.

Aanstaande donderdag komen ze de gleuf graven die we nodig hebben om de zonnepanelen van het bijgebouw te verbinden met degene op het huis. (Doe ik uiteraard niet zelf)
Best wel beetje zenuwachtig want er liggen hier ergens elektriciteitskabels in de grond, die we hopelijk niet zullen raken bij het graven. ( kraantje)
Volgens de energiefirma zou in de gleuf een wachtbuis moeten komen van minstens 50 mm, zodat die connector kabels erin passen.

Nu hebben we er één gevonden van 75 mm, waardoor we normaal nooit in de problemen zouden mogen geraken.
Ik ben daarin nogal een leek, dus liever op zeker spelen ..
Iemand daar ervaring mee?

Bon, ik ga hier mijn vragenronde over zonnepanelen en omvormers beginnen. Want over merken en technische specificaties heb ik nul verstand.

Offerte met Solis omvormers. En dan ofwel JA Solar full black 405 wp of Denim glas-glas TOPCON 420 wp panelen. Verschil in kostprijs is zo'n €45/paneel. Solis en Denim vind ik hier wel terug via de zoekfunctie, voornamelijk bij mensen die hun offertes gepost hebben. Vind niet direct negatieve feedback terug.
@Caracalla heeft ooit gepost dat hij geen glas/glas bij een residentiele set-up zou plaatsen, maar ik kon nergens vinden waarom hij dat vond.

Sowieso weet ik dat SMA etc, de top-of-the-line is. Maar deze offertes zijn dan ook een pak scherper dan wat een top-of-the-line installatie ons zou kosten.

@parabellum

Probleem met glas/glas is simpelweg warmte.
De zonnecel heeft minder koeling. In het begin is dat allemaal ok, tot de cellen wat slijtage krijgen.
Puur fysische slijtage door uitzetten en krimpen. Micro scheurtjes in de cellen zorgen voor weerstand, delaminatie van busbars zijn ook mogelijk en zorgen voor kleine plaatselijke warmte ophopingen.
Als je dat dan combineert met een serre-effect en een paneel waarvan de glasplaat aan de voorkant ook logischerwijs warmer is dan aan de achterkant...
Zo zijn er al heel wat merken geweest die problemen hadden met dichting tussen de twee glasplaten die water door lieten na verloop van tijd met corrosie van de zonnecellen tot gevolg, als tot het barsten van de achterste glasplaten door hotspots in de zonnecellen waar de warmte onvoldoende weg kon.

Glas/glas is een oplossing om bifacial te gaan werken op reflecterende onderdaken of voor floating installaties op water. Daar is de temperatuur ook al veel minder een probleem natuurlijk bij die laatste.
Ook in industriële toepassingen waar gewerkt wordt op fabrieken met chemische productie kan glas aan de onderkant wel nuttig zijn omdat glas chemisch intert is en de dampen van bepaalde producten folies en pvc's zouden aantasten. Echter kom je dat residentieel ook niet tegen.

Solarworld (uitvinder glas/glas) is al lang failliet. Solar Fabrik, Scheuten, Solyndra, ... heb ook gehoord via leveranciers dat Bauer (ook lang een trekker in glas/glas) ermee gestopt is of ermee gaat stoppen.
Elk jaar komen er evenveel nieuwe glas/glasmerken bij als dat er verdwijnen.
En ze zijn allemaal zogenaamd Europees, komen met 30+ jaar garantie en beloven de wereld... Tuurlijk... Je bent er vet mee als ze binnen 2 jaar er niet meer zijn en zoals de Scheutens ze na 8 jaar dringend aan vervanging toe zijn vanwege brandgevaar.

Denim is het eigen merk van Solarclarity. Dit is op Europees gebied een grote invoerder en Solarclarity is dan ook de groep die achter de garanties staat. Moet je zelf uitmaken als je dat goed of slecht vindt en hier ook achter staat. Assemblage was dacht ik in Turkije, waardoor die z'n EU certificaat krijgt.
JA Solar is een prijs/kwaliteit correcte Aziaat. Weinig op aan te merken als die ook correct wordt aangeboden. Is zeker geen topsegment, maar ook geen "no name" merk.

Solis is prijs/kwaliteit trouwens een goed ding als je niet het onderste uit de kan wil halen van wat kan op een bepaalde netaansluiting.
Merkbaar goedkoper dan een SMA, nog steeds een héél pak duurder dan een SAJ, Growatt bijvoorbeeld.
Mooie gulden middenweg als je qua over dimensionering op de omvormer met max. 150% toe komt.

Probleem met glas/glas is simpelweg warmte.
De zonnecel heeft minder koeling. In het begin is dat allemaal ok, tot de cellen wat slijtage krijgen.
Puur fysische slijtage door uitzetten en krimpen. Micro scheurtjes in de cellen zorgen voor weerstand, delaminatie van busbars zijn ook mogelijk en zorgen voor kleine plaatselijke warmte ophopingen.

Thanks, helder.
Enige voordeel is dus een iets hogere opbrengst, maar das niet eens een echt voordeel want we hebben toch dakoppervlakte genoeg en kunnen dus perfect voor panelen met een lagere opbrengst per paneel gaan. Nadelen zijn die slijtage waarover je spreekt, en een hogere kostprijs. Dus de keuze is wel duidelijk.

JA Solar is een prijs/kwaliteit correcte Aziaat. Weinig op aan te merken als die ook correct wordt aangeboden. Is zeker geen topsegment, maar ook geen "no name" merk.

Solis is prijs/kwaliteit trouwens een goed ding als je niet het onderste uit de kan wil halen van wat kan op een bepaalde netaansluiting.
Merkbaar goedkoper dan een SMA, nog steeds een héél pak duurder dan een SAJ, Growatt bijvoorbeeld.
Mooie gulden middenweg als je qua over dimensionering op de omvormer met max. 150% toe komt.

Solis zou 162% zijn (8100 wp panelen op een 5 kW omvormer, monofase opstelling).
Offerte zit inc BTW, ex premie, nog altijd een stuk onder €1/wp, lijkt me wel scherp voor een gulden middenweg set-up.

@enthaw wie komt die gleuf graven? Want als je een machine moet laten komen om een gleuf te graven, lijkt me dat toch al kostelijk voor zonnepanelen te plaatsen op een bijgebouw

Thanks, helder.
Enige voordeel is dus een iets hogere opbrengst, maar das niet eens een echt voordeel want we hebben toch dakoppervlakte genoeg en kunnen dus perfect voor panelen met een lagere opbrengst per paneel gaan. Nadelen zijn die slijtage waarover je spreekt, en een hogere kostprijs. Dus de keuze is wel duidelijk.

Solis zou 162% zijn (8100 wp panelen op een 5 kW omvormer, monofase opstelling).
Offerte zit inc BTW, ex premie, nog altijd een stuk onder €1/wp, lijkt me wel scherp voor een gulden middenweg set-up.
Hou er gewoon rekening mee dat Solis garantie kan weigeren als er iets is. Dimensionering is max 150% volgens datasheet. Gaat uiteraard werken met meer zo lang je binnen alle toleranties qua voltages en amperages blijft.

Zelf zou ik dat zo dus nooit aanbieden aan een klant vanwege die reden/aansprakelijkheid etc.
Keurders hebben er ook een eind op afgekeurd weet ik, maar dat zal meer afhankelijk zijn van de persoon zelf.

Uit mijn hoofd is een SMA een 500 euro duurder op een 5kW variant. Dan heb je natuurlijk wél garantie als er iets mis gaat...

Nope, allemaal zuid op een hellend dak. Eens kijken voor een andere omvormer of twee panelen minder. Installatie produceert sowieso veel meer dan we verbruiken.

Installatie produceert sowieso veel meer dan we verbruiken.
Dit is veel minder relevant dan je lijkt te denken als je dit zo aanhaalt als argument...
Belangrijker is eigenlijk de mogelijkheid om effectief verbruik te dekken 's avonds en bij bewolkt weer, zoals in de winter en de maanden daar juist rond vaker voorkomt. Of zoals deze natte juli, zelfs in de zomer kan gebeuren.

Misschien is de installatie met 2 verschillende orientaties op het dak, dan is die 162% in theorie, geen 162% in de praktijk..
Maakt voor Solis niet uit. Ze kijken daar niet achter. 150 is de grens. Punt.
Nogmaals, zal perfect werken maar ze kunnen bij een defect garantie weigeren omdat je voorbij de spec sheet ging.

SMA staat toe te dimensioneren tot 2400 vollasturen per jaar bij gebruik van de designer.

Solaredge staat toe tot 200% dynamische dimensionering, dus 3D uitgetekend met de designer.

Dit is veel minder relevant dan je lijkt te denken als je dit zo aanhaalt als argument...
Belangrijker is eigenlijk de mogelijkheid om effectief verbruik te dekken 's avonds en bij bewolkt weer, zoals in de winter en de maanden daar juist rond vaker voorkomt. Of zoals deze natte juli, zelfs in de zomer kan gebeuren.

Weet ik. Overdimensionering is er om meer verbruik te dekken, niet om extra te injecteren in het net (wat natuurlijk zal gebeuren, maar daar zit de grote winst niet).
Maar de huidige offerte voor 20 panelen is niet gebaseerd op een optimum die uit een berekening is gekomen, het is gewoon hoeveel panelen er makkelijk op dat dak kunnen. Op een ander dak hebben we plaats voor waarschijnlijk nog 40 panelen, dus het is ook niet alsof we onszelf vastzetten naar de toekomst toe als we er hier 'maar' 18 opleggen.

Uiteindelijke vraag is of (kostprijs duurdere omvormer + kostprijs twee panelen) groter of kleiner is dan (waarde extra injectie + waarde extra dekking eigen verbruik).
Ik kan dat allemaal in een model gooien, net zoals ik een model kan maken om het optimale aantal zonnepanelen te bepalen gebaseerd op veronderstellingen over mijn huidig en toekomstig verbruik, over huidige en toekomstige afname- en injectieprijzen, over veronderstelde nettarieven etc.
Maar 80/20 regel: er zijn zo veel variabele parameters in die berekening dat ik geen meerwaarde zie om mijn tijd in zo'n diepgaande analyse te steken. Ik ga een grotere return halen door wat tijd te steken in het zoeken van de beste offerte, dan door veel tijd te steken om dan op 1 of 2 panelen meer of minder uit te komen.

Terug
Bovenaan