Zonnepanelen Topic

Ja, beide hebben een DM nodig.
Wordt berekend per kwartier; dus als het niet binnen hetzelfde kwartier verbruikt wordt, is het gewoon injectie.
Meeste energieleveranciers rekenen extra kosten aan.
Duurt momenteel ff om de aanvraag te verwerken.

Zie ook dit artikel van gisteren, al vermoed ik dat dat misschien de reden is dat je het hier vraagt :p
Pas op voor de verborgen kosten hiermee; een leverancier kan hier aardig wat aan verdienen:
Naast de leverancierskost is er ook nog de meer schappelijke 1,19 euro per maand voor meetregime 3 zodat leveranciers je kwartierwaarden krijgen.
Dus afhankelijk van je leverancier kan het gewoon compleet onnuttig worden om dit op te zetten...

Offerte gekregen voor het volgende. Is dit wat aanvaardbaar? Ik hoor ook van alle informatie over verschillende panelen. Iedereen beweert natuurlijk dat hun panelen de beste zijn.
  • 25 x Q Cells Q.PEAK DUO BLK M-G11S+ 405
  • 1 x Solis 1P 3K 6G
  • 1 x Solis RHI-3P6K-HVES-5G
€ 14.186,18 incl. BTW

Ik ontvang binnenkort nog 4 andere offertes en zal deze dan in een Excelletje gieten.

Ik heb ook iets gelezen over glas-glas panelen maar daar vind ik nog minder over van plaatsers.

Offerte gekregen voor het volgende. Is dit wat aanvaardbaar? Ik hoor ook van alle informatie over verschillende panelen. Iedereen beweert natuurlijk dat hun panelen de beste zijn.
  • 25 x Q Cells Q.PEAK DUO BLK M-G11S+ 405
  • 1 x Solis 1P 3K 6G
  • 1 x Solis RHI-3P6K-HVES-5G
€ 14.186,18 incl. BTW

Ik ontvang binnenkort nog 4 andere offertes en zal deze dan in een Excelletje gieten.

Ik heb ook iets gelezen over glas-glas panelen maar daar vind ik nog minder over van plaatsers.
2 omvormers? 3fasige hybride van 6kW & gewone enkelfasige van 3kW (of lees ik die 1P 3K 5G verkeerd?) wat is het nut daarvan?

Inderdaad, 2 omvormers.

Ik heb twee delen, een hellend dak en een platdak.
6 op het platdak en 19 op het hellend dak.

Ik veronderstel daarom? Platdak is mijn garage.

Ja, beide hebben een DM nodig.
Wordt berekend per kwartier; dus als het niet binnen hetzelfde kwartier verbruikt wordt, is het gewoon injectie.
Meeste energieleveranciers rekenen extra kosten aan.
Duurt momenteel ff om de aanvraag te verwerken.

Zie ook dit artikel van gisteren, al vermoed ik dat dat misschien de reden is dat je het hier vraagt :p
Ohnee had ik niets van gezien, was onlangs daarover aan het denken omdat ik veel injecteer maar dat ge peanuts ervoor krijgt

Bij ons 4 weken geleden de panelen komen leggen, omvormer nog altijd niet aangesloten. Al veel gebeld en mails gestuurd maar er komt precies geen schot in de zaak. Ik dacht eventueel om het zelf gewoon te doen, heb mijn elektriciteit zelf gedaan thuis dus zou moeten lukken. Iemand die ook zelf de aansluiting heeft gedaan en onderstaande wilt checken? :)

1) 5Kw omvormer => 5000/230 = 21A dus 25A zekering met 3g4 draad naar de omvormer. Moet die achter 30ma of 300ma ook goed?
2) Van de zonnepanelen komt er nog een aardingsdraad, mag die rechtstreeks op de aardingsonderbreker of moet dat op de rail in de kast?
3) Klopt dit voor het eendraadschema? Zijn er nog dingen die de keurder nodig heeft? (eendraadschema, situatieschets, handleidingen van omvormer)

image.png
Oké, vandaag de tijd gehad om ze aan te sluiten, alles werkt :)

In theorie moet de omvormer terug uit totdat het gekeurd is, ik heb een digitale teller dus er kan wel op gecontroleerd worden maar gebeurt dit eigenlijk effectief? Eerst volgende afspraak bij Vincotte (enige met een online agenda?) is pas in Juli wat natuurlijk wel zonde zou zijn...

Gisteren is de DM geplaatst, benieuwd hoe het nu gaat aflopen met dat negatieve saldo... Er is alvast niks op de teller ingesteld zoals de dame aan telefoon beweerde. Volgens de technieker (onderaannemer van onderaannemer Fluvius) wordt dat gewoon afgerekend, dat wil zeggen dat ik nog 1K terug moet krijgen....

Gisteren is de DM geplaatst, benieuwd hoe het nu gaat aflopen met dat negatieve saldo... Er is alvast niks op de teller ingesteld zoals de dame aan telefoon beweerde. Volgens de technieker (onderaannemer van onderaannemer Fluvius) wordt dat gewoon afgerekend, dat wil zeggen dat ik nog 1K terug moet krijgen....
Je kan max hetgeen je al betaald hebt sinds de vorige meteropname betaald hebt terugkrijgen.

Inderdaad, 2 omvormers.

Ik heb twee delen, een hellend dak en een platdak.
6 op het platdak en 19 op het hellend dak.

Ik veronderstel daarom? Platdak is mijn garage.
Dat gaat echt crap werken want de Solissen communiceren niet in het portaal.
Die 3kW gaat gewoon voorzien in zelfconsumptie en injectie en die 6kW in de rest.

Zoals je het dak beschrijft gebruik je best een SolarEdge systeem, punt andere lijn en uit.

Alhoewel, afhankelijk van de voltages van het paneel kun je met een STP en wat polystring er ook geraken uit m'n hoofd.
Die Qcells zitten ook tegen de 40V VOC dacht ik, dus moest je er 18 leggen op het pannendak en dan 6 op het platte dak.

Maar goed, dat gaat naar batterij toe natuurlijk duurder uitvallen dan een Pylontech...

Dat gaat echt crap werken want de Solissen communiceren niet in het portaal.
Die 3kW gaat gewoon voorzien in zelfconsumptie en injectie en die 6kW in de rest.

Zoals je het dak beschrijft gebruik je best een SolarEdge systeem, punt andere lijn en uit.

Alhoewel, afhankelijk van de voltages van het paneel kun je met een STP en wat polystring er ook geraken uit m'n hoofd.
Die Qcells zitten ook tegen de 40V VOC dacht ik, dus moest je er 18 leggen op het pannendak en dan 6 op het platte dak.

Maar goed, dat gaat naar batterij toe natuurlijk duurder uitvallen dan een Pylontech...
Dit is wat ik voorlopig heb. Price/wp is op basis van de prijs incl. BTW maar excl. eventuele kortingen.

Er komen nog twee andere over de vloer deze en volgende week.
Wat me opvalt is dat tegenwoordig gewoon iedereen op zen minst begint over een batterij. Daarom niet perse zeggen dat het een goede beslissing is, maar wel er van uit gaan dat ik wel geïnteresseerd ben.

Enkel bij Belivert heb ik een iet of wat goed gevoel. De rest voelden aan als pushy verkopers.

Belangrijk om te weten is dat ik een EV heb (met tweede in de toekomst), dat we gaan renoveren en meerdere warmtepompen/airco's gaan hebben. Daarnaast ook nog een sauna.

Laatst bewerkt:
Wat me opvalt is dat tegenwoordig gewoon iedereen op zen minst begint over een batterij. Daarom niet perse zeggen dat het een goede beslissing is, maar wel er van uit gaan dat ik wel geïnteresseerd ben.
Ik vind die batterij echt superhandig, ik zie mezelf niet ff in de auto springen en 50km over en weer naar huis rijden om de vaatwasser op zetten als de zon ff komt piepen. Het injectietarief zakt precies ook elke maand, dat brengt echt niks meer op tegenwoordig.

Wat mij ook opvalt (en waarschijnlijk de reden waarom zoveel installateurs erover beginnen) is dat veel mensen totaal geen idee hebben en denken dat het een goed idee is. Neem dit:
Ik vind die batterij echt superhandig, ik zie mezelf niet ff in de auto springen en 50km over en weer naar huis rijden om de vaatwasser op zetten als de zon ff komt piepen. Het injectietarief zakt precies ook elke maand, dat brengt echt niks meer op tegenwoordig.
Dus de batterij is "handig", je hebt geen zicht op wat het exact is maar je motivering is volgens die post precies enkel het financiële? Hoe werkt dit juist....?

En dat zie ik bij veel mensen; die hebben geen zicht op hun exacte verbruik, injectie of tarieven maar ze gaan er van uit dat het hoedanook een goede financiële beslissing is om een batterij te plaatsen.
Zelfs bij de hoge energieprijzen van het afgelopen jaar (waar de delta tussen afname en injectie dus ook hoger was), was in veel gevallen de rendabiliteit van een thuisbatterij op zijn levensduur uitzonderlijk. Als energieprijzen (en de delta) dalen, zal het dus nog moeilijker zijn.
Ook je piek afvlakken omwille van het capaciteitstarief gaat niet zoveel opbrengen. En dan moet je je batterij al quasi enkel daarvoor gebruiken en instellen...

[edit] Zie ook dit artikel dat ongeveer hetzelfde zegt ;)

Ik kan nog inzien dat het handig is. Maar voor de prijs dat er gevraagd wordt, mag het wel iets meer dan handig zijn. Ik heb er namelijk geen direct genot van (itt een sauna of wagen). Idem voor zonnepanelen natuurlijk, maar bij zonnepanelen is het (voor mij) gemakkelijker om te weten hoe snel ze zichzelf terugverdienen.

Wat mij ook opvalt (en waarschijnlijk de reden waarom zoveel installateurs erover beginnen) is dat veel mensen totaal geen idee hebben en denken dat het een goed idee is. Neem dit:

Dus de batterij is "handig", je hebt geen zicht op wat het exact is maar je motivering is volgens die post precies enkel het financiële? Hoe werkt dit juist....?

En dat zie ik bij veel mensen; die hebben geen zicht op hun exacte verbruik, injectie of tarieven maar ze gaan er van uit dat het hoedanook een goede financiële beslissing is om een batterij te plaatsen.
Zelfs bij de hoge energieprijzen van het afgelopen jaar (waar de delta tussen afname en injectie dus ook hoger was), was in veel gevallen de rendabiliteit van een thuisbatterij op zijn levensduur uitzonderlijk. Als energieprijzen (en de delta) dalen, zal het dus nog moeilijker zijn.
Ook je piek afvlakken omwille van het capaciteitstarief gaat niet zoveel opbrengen. En dan moet je je batterij al quasi enkel daarvoor gebruiken en instellen...

[edit] Zie ook dit artikel dat ongeveer hetzelfde zegt ;)
Waar haal je dat ik geen zicht heb "op wat het exact is" - wat dat ook moge betekenen. Als het gaat over verbruik monitoring, dat doe ik wel degelijk, met een p1-meter op de electricteitskast, de app van Engie, en de app van de omvormer. Ik kan op elk moment perfect zien wat het verbruik is en dit in kaart brengen m.b.t. wanneer de batterij wordt op- en afgeladen, welke gevolgen dat heeft op mijn rekening e.d.
Ik denk ook dat ik de voordelen van een thuisbatterij niet nog eens hoef op te noemen, toch?
Het financiële is een andere zaak, in mijn geval is dat heel voordelig geweest (na de premie €1500 voor 5.1 kWh) - maar daar ging mijn post niet over.

Waar haal je dat ik geen zicht heb "op wat het exact is" - wat dat ook moge betekenen. Als het gaat over verbruik monitoring, dat doe ik wel degelijk, met een p1-meter op de electricteitskast, de app van Engie, en de app van de omvormer. Ik kan op elk moment perfect zien wat het verbruik is en dit in kaart brengen m.b.t. wanneer de batterij wordt op- en afgeladen, welke gevolgen dat heeft op mijn rekening e.d.
Ik denk ook dat ik de voordelen van een thuisbatterij niet nog eens hoef op te noemen, toch?
Het financiële is een andere zaak, in mijn geval is dat heel voordelig geweest (na de premie €1500 voor 5.1 kWh) - maar daar ging mijn post niet over.
Dan heb je je post heel slecht verwoord want zo kwam het totaal niet over.
Met de premie was het een ander verhaal, die premie is momenteel echter niet meer van toepassing want het gaat over nieuwe installaties.

En ja, je mag de voordelen van een thuisbatterij wel eens opsommen als het niet over het financiële gaat. Want dat lijkt mij toch het voornaamste positieve aan een thuisbatterij en de drijfveer voor de meesten.
Ecologisch gezien, is een thuisbatterij niet zo groen als men denkt. Ja, je verbruikt je eigen zonnestroom. Maar als deze geïnjecteerd wordt, gebruikt iemand anders hem... En dan zwijg ik nog over hoe vervuilend de ontginning van lithium is of de productie van de batterij of dat momenteel weinig tot geen van de batterijen gerecycleerd worden (al zijn er nieuwe experimentele methoden die recyclage in de toekomst misschien wel beter gaan maken).

Voor velen gaat het over de onafhankelijkheid, dit gecombineerd met een extra besparing op de eindfactuur.

Nu er geen premies zijn, zit er inderdaad geen "haast" achter, ben ik ook van mening.
Maar dat neemt niet weg dat je in het grote geheel niet al eens wat info/uitleg kan inwinnen en hier ook rekening mee houden met een eventuele dimensionering/plaatsing van de installatie nu.

Persoonlijk ben ik géén fan om te starten met een hybridesysteem die mogelijks later een hypotheek zet op wat kan.
Als je bvb een monofasig net hebt en direct een Huawei eraan hangt... ik begrijp dat, maar weet dat als ze binnen 3 jaar geen software schrijven om hun nieuwe batterij op jouw oud toestel te laten draaien, je een vervanging van de omvormer aan je been hebt.
Want een AC omvormer bijplaatsen, mag dan uiteraard niet meer.
Hier houden jammer genoeg te weinig mensen rekening mee.

Een thuisbatterij heeft geen enkel voordeel, behalve het financiële. En financieel verdien je ze niet terug, dus momenteel hebben ze geen bestaansreden voor een modaal gezin.

"Je eigen stroom verbruiken": waarom is dat een voordeel als het niet financieel rendabel is?
"niet moeten zien wanneer je de wasmachine aanzet" geen voordeel -> zonder batterij mag ik ook mijn machine aanzetten wanneer ik wil.
"onafhankelijkheid van het net": dikke zever, je kan nooit onafhankelijk van het net zijn in België.
"geen rekening houden capaciteitstarief" 1. onwaar in de winter 2. je bespaart nooit genoeg om de batterij eruit te halen.
"ecologisch" -> ecologisch gezien is een thuisbatterij een ramp. Want de energie die je anders injecteert, sla je nu op, om met een energieverlies er terug uit te halen. Elke thuisbatterij verspilt natuurlijke grondstoffen die konden gebruikt worden waar het wel een betere invloed op het klimaat heeft, zoals elektrische fietsen & elektrische wagens.

Als je al die cijfers hebt, geef me aub een rekenvoorbeeld waaruit blijkt dat de batterij rendabel is. Ik zet er morgen direct 1 mocht het zo zijn.

Terug
Bovenaan