Zonnepanelen Topic

Voorbije weken eens goed in de gaten gehouden, heel dat gedoe gaat me ferm geld kosten (heb panelen én digitale teller). Al paar dagen gehad dat het volle zon is, terwijl we beide niet thuis zijn en dan 's avonds koken, jacuzzi die in gang schiet, computers die aanstaan, tv die speelt... allemaal verbruik die we aan 100% betalen, terwijl die zonnepanelen dus geen bal hebben opgebracht (zit op piekmomenten met 5000watt levering en +- 300watt sluimerverbruik). Echt klote.

Als ik op site Fluvius kijk, hebben we in 2020 zowat 2.910Kwh teruggeleverd, dus maw die heeft ons 2.910 x 0,30 = 873 euro opgebracht. Nu gaan we daar nog 0,04c voor krijgen. Omgerekend dus 116 euro, en prosumententarief 450 euro valt ook weg. Kost ons dus 307 euro/jaar extra :(
Eerlijk, 307 euro extra per jaar met een jacuzzi zou ik nu eigenlijk niet erg vinden.

Daar gaat het niet om, wij hebben een zwembad en jacuzzi en daarom zonnepanelen gelegd omdat we dat zowel qua milieu als financieel perfect konden opvangen met de regeling zoals voorgesteld. Als er heel veel zon is, dan moet zwembad niet warmen en draait jacuzzi ook minder (koelt niet af) en dus dan hadden we de 'opgespaarde' stroom om dat bij koude/donkere dagen op te vangen. Resultaat was dat we in onze berekening die luxe-zaken met één investering van 10K min of meer gratis konden laten draaien gedurende 15j zoals beloofd. En dat voordeel valt nu weg. En dan vind ik het maar normaal dat we dit niet bepaald leuk of fair vinden.

Of zou je het ook normaal vinden dat je een BMW X5 bestelt met een 2 liter motor met 300pk, en dat ze bij BMW na een jaartje zeggen dat die eigenlijk maar 150pk meer zal leveren want dat het anders teveel aan de maatschappij kost of zoiets? Je hebt iets gekocht op basis van informatie die op DAT moment beloofd werd, en dan vind ik het maar logisch dat dit ook zo blijft.

Ik zou de laatste zijn om na 15j te gaan klagen, want we wisten dat dit zo ging zijn. Net zoals ik ook (minder) niet zou klagen als iedereen die zonnepanelen heeft op zelfde manier zou afgerekend worden. Maw, iedereen laten terugdraaien tot er voor ELKE installatie een digitale meter was, en schaf het dan af. Dan was er geen discriminatie. Die was er voorheen misschien ook, maar door dat decreet evenzeer.

Zouden de pieken opgeslagen worden? Want indien niet, zou ik wel eens een netwerkverstoorder er naast durven leggen als ik weet dat ik hoge pieken per kwartier zou halen eigenlijk :D
Alles wordt lokaal opgeslagen en 1x per dag doorgestuurd. Lukt het niet, dan proberen ze het wel later door te sturen of uit te lezen. Het is een digitale meter, geen meter die constant in verbinding met het internet staat.

Maak eens een CSV met daarin 100.000.000 datapunten en kijk eens naar de bestandsgrootte :p
Je zal zien dat je niet zoveel flash geheugen nodig hebt om veel van dat soort data op te slaan :p

Stel dat een datapunt met scheiding 14 bytes is en er geen compressie gedaan wordt 1,4 GB :D

Daar gaat het niet om, wij hebben een zwembad en jacuzzi en daarom zonnepanelen gelegd omdat we dat zowel qua milieu als financieel perfect konden opvangen met de regeling zoals voorgesteld. Als er heel veel zon is, dan moet zwembad niet warmen en draait jacuzzi ook minder (koelt niet af) en dus dan hadden we de 'opgespaarde' stroom om dat bij koude/donkere dagen op te vangen. Resultaat was dat we in onze berekening die luxe-zaken met één investering van 10K min of meer gratis konden laten draaien gedurende 15j zoals beloofd. En dat voordeel valt nu weg. En dan vind ik het maar normaal dat we dit niet bepaald leuk of fair vinden.

Of zou je het ook normaal vinden dat je een BMW X5 bestelt met een 2 liter motor met 300pk, en dat ze bij BMW na een jaartje zeggen dat die eigenlijk maar 150pk meer zal leveren want dat het anders teveel aan de maatschappij kost of zoiets? Je hebt iets gekocht op basis van informatie die op DAT moment beloofd werd, en dan vind ik het maar logisch dat dit ook zo blijft.

Ik zou de laatste zijn om na 15j te gaan klagen, want we wisten dat dit zo ging zijn. Net zoals ik ook (minder) niet zou klagen als iedereen die zonnepanelen heeft op zelfde manier zou afgerekend worden. Maw, iedereen laten terugdraaien tot er voor ELKE installatie een digitale meter was, en schaf het dan af. Dan was er geen discriminatie. Die was er voorheen misschien ook, maar door dat decreet evenzeer.
Is dat niet basically wat vag gedaan heeft ten tijde van dieselgate?

Daarmee zou ik het niet vergelijken, de hogere co2 uitstoot van de VAG/BMW/Mercedes/... wagens heeft je geen extra geld gekost.

Daar gaat het niet om, wij hebben een zwembad en jacuzzi en daarom zonnepanelen gelegd omdat we dat zowel qua milieu als financieel perfect konden opvangen met de regeling zoals voorgesteld.
No offense maar zonnepanelen produceren heeft ook impact op milieu. Dus doen alsof een meerverbruik voor luxe-zaken geen impact op milieu heeft is dus zever :p

No offense maar zonnepanelen produceren heeft ook impact op milieu. Dus doen alsof een meerverbruik voor luxe-zaken geen impact op milieu heeft is dus zever :p
Vooral omdat dat zwembad opgewarmd wordt met elektriciteit die niet geproduceerd wordt met zonnepanelen

Vraag ivm prosumententarief: in augustus 2020 hebben we zonnepanelen gelegd, in oktober 2020 is de oude faris teller, die NIET terugdraaiend was, vervangen voor een digitale teller. Het lijkt me logisch dat ik geen prosumententax betaal voor aug en sept. Kan iemand dit bevestigen?

I lolled, zelfs mensen zonder zonnepanelen willen ineens geen digitale meter meer. Ik gok dat het capaciteitstarief daar voor iets tussen zit.

Wat een debacle

Vraag ivm prosumententarief: in augustus 2020 hebben we zonnepanelen gelegd, in oktober 2020 is de oude faris teller, die NIET terugdraaiend was, vervangen voor een digitale teller. Het lijkt me logisch dat ik geen prosumententax betaal voor aug en sept. Kan iemand dit bevestigen?
dat hangt er vanaf wat jij kiest, virtueel terugdraaiend (en dus prosumententarief) of effectief verbruik

Jouw verhaal toont natuurlijk exact aan waarom het niet meer houdbaar was om de terugdraaiende teller te behouden.

Jouw verhaal toont natuurlijk exact aan waarom het niet meer houdbaar was om de terugdraaiende teller te behouden.
Dat is perfect haalbaar als overgangsmaatregel.
Kost gewoon geld. Net zoals dat de boete als je de groene objectieven niet haalt gewoon een bom geld kost. Of je er nu 0.001% vanaf bent of 10% vanaf zit. Al is het halen van de objectieven het jaar erop natuurlijk makkelijker wanneer je er maar 0.001% het jaar ervoor van de objectieven af bent.

Laat ons nu echter zeker zijn dat we de komende 5 jaar in Vlaanderen gegarandeerd boetes gaan betalen voor het niet behalen van onze groene stroom objectieven (allez die van europa, waar we op ingetekend hebben). Want het vertrouwen van de gemiddelde particulier in zonnepanelen etc heeft een serieuze knauw gekregen.

En het is nu ook niet alsof die premie die men gaat uitbetalen, indien dat lukt, gratis is hé. Of de schadevergoeding die Vlaanderen mag gaan betalen voor het verbreken van beloftes wanneer de groepsklacht ontvankelijk verklaard wordt.

dat hangt er vanaf wat jij kiest, virtueel terugdraaiend (en dus prosumententarief) of effectief verbruik
Die keuze had ik toch nog niet aangezien de digitale meter na de plaatsing van de zonnepanelen is gekomen? Het gaat me over de periode tussen plaatsing panelen (toen ik nog een oude niet terugdraaiende meter had), en de plaatsing van de digitale meter.

I lolled, zelfs mensen zonder zonnepanelen willen ineens geen digitale meter meer. Ik gok dat het capaciteitstarief daar voor iets tussen zit.

Wat een debacle

Er zijn amper mensen op de hoogte van het capaciteitstarief. Dit is puur omdat het de digitale meter zo negatief in de media is gekomen, zo zijn Vlamingen nu eenmaal.

Die keuze had ik toch nog niet aangezien de digitale meter na de plaatsing van de zonnepanelen is gekomen? Het gaat me over de periode tussen plaatsing panelen (toen ik nog een oude niet terugdraaiende meter had), en de plaatsing van de digitale meter.
Waarom zou je dan geen prosumententaks moeten betalen voor de periode voor de digitale teller?

Dat is perfect haalbaar als overgangsmaatregel.
Kost gewoon geld. Net zoals dat de boete als je de groene objectieven niet haalt gewoon een bom geld kost. Of je er nu 0.001% vanaf bent of 10% vanaf zit. Al is het halen van de objectieven het jaar erop natuurlijk makkelijker wanneer je er maar 0.001% het jaar ervoor van de objectieven af bent.

Laat ons nu echter zeker zijn dat we de komende 5 jaar in Vlaanderen gegarandeerd boetes gaan betalen voor het niet behalen van onze groene stroom objectieven (allez die van europa, waar we op ingetekend hebben). Want het vertrouwen van de gemiddelde particulier in zonnepanelen etc heeft een serieuze knauw gekregen.

En het is nu ook niet alsof die premie die men gaat uitbetalen, indien dat lukt, gratis is hé. Of de schadevergoeding die Vlaanderen mag gaan betalen voor het verbreken van beloftes wanneer de groepsklacht ontvankelijk verklaard wordt.

Vlaanderen betaalt niets als de klacht ontvankelijk wordt verklaard. Vlaanderen betaalt enkel als ze schuldig wordt bevonden, en daarvoor moet de zaak eerst ontvankelijk worden verklaard zodat ze kan voorkomen.

Lapino die zijn jacuzzi en zwembad verwarmt met zonnepanelen heeft geen invloed op de klimaatdoelstellingen. Enkel als de productie van zonnepanelen zou gebruikt worden om een bestaande energievraag te dekken (i.e. vroeger verwarmde hij zijn zwembad met elektriciteit van het net, met een gemiddelde CO2-uitstoot van laat ons zeggen 200 gram. En nu verwarmt hij het met zonne-energie zonder uitstoot) zou hij effectief een effect hebben op de uitstoot van België.
Extra elektriciteit verbruiken ten opzichte van vroeger, en dit dekken door hernieuwbare energie, is een nuloperatie voor de totale uitstoot.
Verder neemt de druk op het elektriciteitsnetwerk toe want het net moet de extra productie van Lapino tijdens de zomer kunnen opvangen.

Edit: en dan neem ik nog niet in rekening dat solar eigenlijk ook een CO2-uitstoot van 45 gram/kWh heeft...

Terug
Bovenaan