Zonnepanelen Topic

Aangezien mijn mechanische teller niet kon terugdraaien?
ah sorry, had te vluchtig gelezen. Wist niet dat er nog tellers bestonden die niet konden terugdraaien. Misschien best eens contact nemen met Fluvius? Maar als je idd niet kon terugdraaien lijkt het mij ook maar logisch dat je geen prosumenten moet betalen.

Uw analoge teller kon niet terugdraaien? Wat voor type was dat dan?
Da's hier al vaker voorbijgekomen hoor. Die bestaan dus wel degelijk.
Mijn schoonouders hadden bv een huis gekocht waarvan de vorige bewoner een budgetmeter had. Toen zij het kochten werd die meter een gewone, maar kon niet terugdraaien want was ooit budgetmeter geweest.

Voor wie een digitale meter heeft, is EnergieID een grote aanrader.
Je maakt een koppeling met je digitale meter en de informatie komt in EnergieID terecht.
Ze hebben ook koppelingen met diverse merken van omvormers, dus dan heb je al je verbruik op 1 plaats in mooie grafieken.

Ik gebruik hier de HomeWizard Energy (https://www.homewizard.nl/energy), die je gewoon aansluit op je P1 poort van je digitale meter. Alles wordt mooi bewaard waar je allerlei data & grafiekjes krijgt in de app. Is ook lokaal benaderbaar en zo makkelijk te integreren in andere systemen (hier thuis in mijn HomeAssistant), zonder afhankelijk te zijn van hun service.

Ik gebruik hier de HomeWizard Energy (https://www.homewizard.nl/energy), die je gewoon aansluit op je P1 poort van je digitale meter. Alles wordt mooi bewaard waar je allerlei data & grafiekjes krijgt in de app. Is ook lokaal benaderbaar en zo makkelijk te integreren in andere systemen (hier thuis in mijn HomeAssistant), zonder afhankelijk te zijn van hun service.
Ik heb nu P1 monitor lopen op mijn rpi, maar vind het eigenlij niet echt een meerwaarde, buiten dat je kan zien op het moment zelf wat je teruglevert/verbruikt. Maar die grafieken enz vind ik allesbehalve handig/duidelijk

Als Fluvius de meterstand automatisch heeft opgenomen rond 1 maart. Wrm nog invullen dan?

Er zijn amper mensen op de hoogte van het capaciteitstarief. Dit is puur omdat het de digitale meter zo negatief in de media is gekomen, zo zijn Vlamingen nu eenmaal.
Da's ook best wel een logische en misschien zelfs verstandige beslissing. De overheid is hier een onbetrouwbare partner geweest, dat schaadt het vertrouwen, ook als je niet zelf rechtstreeks getroffen bent. Als je van één of ander bedrijf hoort dat ze hun beloftes niet nakomen tegenover klanten ga je die ook niets meer gunnen. Vertrouwen is nu eenmaal belangrijk.

Voor wie een digitale meter heeft, is EnergieID een grote aanrader.
Je maakt een koppeling met je digitale meter en de informatie komt in EnergieID terecht.
Ze hebben ook koppelingen met diverse merken van omvormers, dus dan heb je al je verbruik op 1 plaats in mooie grafieken.
En wat is het voordeel precies dan? Lijkt interessant omdat ik deze interface precies mooier vindt als die van de Huawei-app.

Hoeveel pagina's gaan we hier nog door gaan?

- Voor mensen met warmtepomp gaat de meerkost enorm zijn. Scheelt natuurlijk wel een heel pak geld (ik lees van 1000 tot 2000 euro meerprijs aan stroom door winterverbruik)
- Voor de gewone gebruiker gaat het over een meerprijs van een 200-500 euro per jaar gok ik (ruwweg)
- Oplossingen om slim te sturen zijn er, maar met gewoon de timerfunctie en gokken op het zonmoment van de dag gaat ook al veel gestuurd kunnen worden, al blijft het grote verbruik zitten in de avonduren met het kookmoment.
- De Vlaamse Overheid maakt een belofte, mensen investeren daarop, en na x-jaar wordt die regel plots teruggedraaid. Demir moet nu de puinhoop van de vorigen opkuisen. Dat maakt mensen terecht kwaad, ondanks alle economische en solidaire argumenten die je daar op tegen kan hebben.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan