Zonnepanelen Topic

Hoeveel pagina's gaan we hier nog door gaan?

- Voor mensen met warmtepomp gaat de meerkost enorm zijn (maar die hadden ze sowieso gehad na 15 jaar? Scheelt natuurlijk wel een heel pak geld (ik lees van 1000 tot 2000 euro meerprijs aan stroom door winterverbruik)
- Voor de gewone gebruiker gaat het over een meerprijs van een 200-500 euro per jaar gok ik (ruwweg)
- Oplossingen om slim te sturen zijn er, maar met gewoon de timerfunctie en gokken op het zonmoment van de dag gaat ook al veel gestuurd kunnen worden, al blijft het grote verbruik zitten in de avonduren met het kookmoment.
- De Vlaamse Overheid maakt een belofte, mensen investeren daarop, en na x-jaar wordt die regel plots teruggedraaid. Demir moet nu de puinhoop van de vorigen opkuisen. Dat maakt mensen terecht kwaad, ondanks alle economische en solidaire argumenten die je daar op tegen kan hebben.
Klopt niet, die regel van die 15 jaar is ook pas in 2018 ter sprake gekomen (en in 2019 goedgekeurd). Dus iedereen die daarvoor een warmtepomp gezet heeft, ging er gewoon van uit dat ze voor altijd een terugdraaiende teller hadden.

Indien ik een lezer van Het Laatste Nieuws was.
Als HLN lezers u intellectueel passeren zou ik daar eerlijk gezegd niet mee uitpakken.

@Klopgeest : toen wij besloten hebben Pv + wp te zetten was er zelfs geen spraken van 15j. Uw teller draaide terug bij injectie en daarmee was de kous af. Tegen dat ze kwamen keuren was het verplicht een digitale teller, maar “geen zorgen maken, ook een digitale blijft terugdraaien”.

het is ook helemaal geen absurd idee hè, in de VS bv draait uw teller ook gewoon terug. Ge moet zelfs zo ver niet gaan want in Wallonië draait em ook nog steeds terug.

Klopt niet, die regel van die 15 jaar is ook pas in 2018 ter sprake gekomen (en in 2019 goedgekeurd). Dus iedereen die daarvoor een warmtepomp gezet heeft, ging er gewoon van uit dat ze voor altijd een terugdraaiende teller hadden.

Excuses, was voor mij nieuwe info! Aangepast in de hoofdpost

Als HLN lezers u intellectueel passeren zou ik daar eerlijk gezegd niet mee uitpakken.
Hahaha
@Klopgeest : toen wij besloten hebben Pv + wp te zetten was er zelfs geen spraken van 15j. Uw teller draaide terug bij injectie en daarmee was de kous af. Tegen dat ze kwamen keuren was het verplicht een digitale teller, maar “geen zorgen maken, ook een digitale blijft terugdraaien”.
Nogmaals wetten en regels veranderen
Regels nummer één van investeringen, baseer ze nooit op steunmaatregels en subsidies van de overheid.
het is ook helemaal geen absurd idee hè, in de VS bv draait uw teller ook gewoon terug. Ge moet zelfs zo ver niet gaan want in Wallonië draait em ook nog steeds terug.
Dat is wel absurd. Maar ik snap dat dat voor jou moeilijk is om te vatten. De digitale, terugdraaiende teller zorgt ervoor dat mensen steeds meer energie verspillen. En zorgt voor problemen op het net. Men hoopt met deze aanpassingen de investeringen in het net te reduceren, dingen waarvoor anders iedereen zou opdraaien.

Regels nummer één van investeringen, baseer ze nooit op steunmaatregels en subsidies van de overheid.

Dat is wel absurd. Maar ik snap dat dat voor jou moeilijk is om te vatten. De digitale, terugdraaiende teller zorgt ervoor dat mensen steeds meer energie verspillen. En zorgt voor problemen op het net. Men hoopt met deze aanpassingen de investeringen in het net te reduceren, dingen waarvoor anders iedereen zou opdraaien.
Alleen was dat niet voor iedereen duidelijk dat het ging om een steunmaatregel van de overheid.
Voor genoeg mensen is (of was) het de logica zelf dat een teller zou terugdraaien.
Je zet immers gewoon energie terug op het net. Dat je daardoor het systeem 'misbruikt' als batterij, wist of snapte niet iedereen.
Ik heb het in het verleden ook nog vaak genoeg uitgelegd aan anderen die het niet snapten.
Al zal dat nu wel al veel verbeterd zijn met heel die heisa in de media afgelopen maanden vermoedelijk.

Maar het blijft gewoon pure misleiding.
Haal al die voordelen en subsidies weg, wie zou er nog zonnepanelen leggen?
Waarom zou je dat doen als je zelfconsumptie met moeite aan 30% komt en de overige 70% kan je voor een peulschil verkopen.
Ik heb het enkel gedaan om onder E30 te komen en omdat ik er van uitging dat ik kon genieten van een terugdraaiende teller.

Hahaha

Dat was geen subsidie of steunmaatregel, maar de manier waarop het technisch werkt (e). Vergelijk het met uw regenwater, je vangt dat nu op om uw wc's mee door te spoelen, de tuin te sproeien, de auto te kuisen,...
De digitale teller zou hetzelfde zijn als de overheid die dan plots zegt: "ah, maar dat regenwater is eigenlijk van de overheid he, dus gij moet dat doorpompen naar ons zonder vergoeding, en ge moet voor al uw doelen dan maar ons, veel duurder, leidingwater nemen.

Wetten en regels veranderen, daar is niks mis mee. Het is wél onaanvaardbaar dat dit retroactief gebeurt.

er is niet meer “verspilling” met een terugdraaiende digitale meter dan met een analoge. Daarnaast is uw constant hameren op de problemen van het net niet de schuld van de gebruiker, wel van de politieke parasieten die de stroomprijs al sinds de invoering van de intercommunales misbruiken als een zieke extra belasting. Quasi nergens is stroom duurder dan in België en dat komt louter door taksen, btw en heffingen. Een grootverbruiker die op hoogspanning of middenspanning hangt betaalt ongeveer 9ct per kWh en krijgt nog steeds groene certificaten voor elke geïnjecteerde 1000kwh plus 4-5ct voor elke geïnjecteerde kWh.
Een kleine verbruiker daarentegen betaalt 25ct per kWh, krijgt al jaren geen certificaten meer en krijgt maar even goed 4-5ct terug. Terwijl die zijn geïnjecteerde stroom gewoon op laagspanning naar de dichtstbijzijnde verbruiker gaat.
terzelfder tijd zie je dat fossiel verwarmen op gas en mazout nog steeds veel goedkoper is. Op gas worden veel minder heffingen en belastingen gerekend, maar daar raakt niemand aan.
De terugdraaiende teller was een belofte om een engagement van de burgers te krijgen voor groene stroom te produceren, gezien de overheid as usual faalt op het via daadkrachtig beleid zelf te plaatsen. Met mega boetes van de Europese vrienden in het verschiet moest het maar via de burger zijn spaarboekje betaald worden. In ruil daarvoor kreeg de burger een investeringsrendement waardoor het aantrekkelijk werd voor iedereen. Zeker voor mensen met een warmtepomp zorgde het ervoor dat je kon verwarmen met een kosten-baten structuur die minstens gelijk was met gas. Anno 2021 hadden we allemaal beter die 20k in onze zak gelaten en de uitstoot door ons dak laten vliegen.
En die woordbreuk gaat hun zuur opbreken. De verkoop van nieuwe installaties keldert, mensen die het kunnen configureren hun installatie om injectie tegen te gaan zullen de groene stroom productie laten dalen en in hun “compensatie” hebben ze weeral eens gelogen over het stimuleren van thuisbatterijen want die 30% extra hebben ze de kak al terug ingetrokken.

voor u is het simpel natuurlijk, want vanuit uw ivoren toren met elektrische wagen op de oprit is 1000€ meer of minder het spel niet. Maar voor de alleenstaande moeder die door gedane beloftes haar laatste spaarcenten op haar dak heeft gelegd om zo toch eens wat rendement te halen boven de 0.1% is dit circus wel een drama.

Wij huis gekocht in 19 en panelen geplaatst naar verbruik half 20. Met in het achterhoofd dat de teller wel zou kunnen verdwijnen.
Maar mijn madam werkt in shiften en ik overdag, dat was eigenlijk mijn grootste reden om ze te leggen. Moet nog wel soms zeggen dat ze niets mag doen int weekend en toestellen aansteken in de week....
Oja komt wel nog een airco voor de 2 slaapkamers voor in de zomer...

Dat het voor de meeste mensen nadeel is, sinds wanneer doet de overheid iets in ons voordeel? Benieuwd wat de komende jaren zullen brengen.

Dat was geen subsidie of steunmaatregel, maar de manier waarop het technisch werkt (e). Vergelijk het met uw regenwater, je vangt dat nu op om uw wc's mee door te spoelen, de tuin te sproeien, de auto te kuisen,...
De digitale teller zou hetzelfde zijn als de overheid die dan plots zegt: "ah, maar dat regenwater is eigenlijk van de overheid he, dus gij moet dat doorpompen naar ons zonder vergoeding, en ge moet voor al uw doelen dan maar ons, veel duurder, leidingwater nemen.
Als je toch wil vergelijken met regenwater maak dan een deftige vergelijking.
  • geen regenwaterput = zonnepanelen met digitale teller zonder batterij en zonder injectietarief
  • geen regenwaterput maar gratis regenwater uit een leiding = zonnepanelen met terugdraaiende teller
  • geen regenwaterput maar vergoeding voor het regenwater dat je in de riool laat lopen = zonnepanelen met digitale teller zonder batterij en met injectietarief
  • een regenwaterput = zonnepanelen met batterij zonder injectievergoeding
  • een regenwaterput maar vergoeding voor het regenwater dat je in de riool laat lopen = zonnepanelen met digitale teller met batterij en met injectietarief

@desolation wat is er retroactief aan? Het is niet dat je moet betalen voor uw verbruik van 2j geleden he

En 20k meerprijs voor warmtepomp tov gasketel daar kan ik 50j mijn huidige gasverbruik aan de huidige tarieven mee betalen. Dus dan kan je dat bezwaarlijk een financiële investering noemen

Laatst bewerkt:
@desolation wat is er retroactief aan? Het is niet dat je moet betalen voor uw verbruik van 2j geleden he
Voilà. Indien de overheid altijd maar op nieuwe installaties iets kan doorvoeren, duurt het veel te lang om impact te hebben
voor u is het simpel natuurlijk, want vanuit uw ivoren toren met elektrische wagen op de oprit is 1000€ meer of minder het spel niet. Maar voor de alleenstaande moeder die door gedane beloftes haar laatste spaarcenten op haar dak heeft gelegd om zo toch eens wat rendement te halen boven de 0.1% is dit circus wel een drama.
Ik heb hier al eerder aangegeven dat ik de nieuwe regeling niet zo geweldig vind. Die had nooit mogen bestaan uit een investeringspremie, maar had een verhoogd injectietarief moeten garanderen voor een bepaalde hoeveelheid kWh. Voldoende om mensen moeite te laten doen om zelf hun energie te verbruiken en voldoende om energie die ze verbruikten duurder te maken, zodat mensen die zonnepanelen gebruiken om hun zwembad / jacuzzi in de winter op te warmen / EV op te laden daar niet excessief konden van profiteren. Voor een normaal gezin 2000 kWh per jaar bijvoorbeeld.
Ze hadden die quota groter kunnen maken voor mensen met een warmtepomp.
Dat hebben ze niet gedaan. Eerlijk gezegd vind ik dit jammer.
Maar de huidige regeling was gewoon ronduit slecht en zorgde voor energieverspilling.
Net zoals dat capaciteitstarief, gewoon broodnodig.
Ik zie hier mensen die laadpalen met een vermogen van 11kW of 22 kW neerzetten bij hen thuis. Ik heb een laadpaal van 7.4 kW maar laad meestal op aan 4-5kW vermogen, dat is meer dan voldoende.

Gaan we hier echt elke 2 weken dezelfde discussie starten?
't is echt ongelooflijk hoe we al 116 pagina's hetzelfde aan het bespreken zijn.
En ik vind het opvallend hoeveel mensen hun partner proberen aan te zetten om te verbruiken "op het goede moment". Dan heb je het echt over een verschil van enkele tientallen euro's per jaar maximaal. Daarvoor zou ik geen ruzie maken thuis, of mijn gedrag zo beperken. Wasmachine doen draaien ~ 1kWh. Als de zon schijnt is het dus gratis, en anders kost het 25 cent...

Idem voor het capaciteitstarief, er wordt hier steen en been geklaagd terwijl de tarieven nog niet bekend zijn. Ik ga mijn gedrag daar niet drastisch op aanpassen hoor. Dat is vooral bedoeld zodat je niet om 18h je elektrische wagen aan 11kW oplaadt, met gewoon wat te koken ga ik het amper merken.

't is echt ongelooflijk hoe we al 116 pagina's hetzelfde aan het bespreken zijn.
En ik vind het opvallend hoeveel mensen hun partner proberen aan te zetten om te verbruiken "op het goede moment". Dan heb je het echt over een verschil van enkele tientallen euro's per jaar maximaal. Daarvoor zou ik geen ruzie maken thuis, of mijn gedrag zo beperken. Wasmachine doen draaien ~ 1kWh. Als de zon schijnt is het dus gratis, en anders kost het 25 cent...

Hoh, hier staat bv welke bijna elke dag een wasmachine op. Ook de droogkast draait bijna dagelijks. Als je dat dan even berekend dan gaan het toch al over wat meer.

Ik moet er zelf nog niet op letten maar kan me toch voorstellen eens dat het zover is dat ik ze toch ga aansporen om er wat op te letten. Kan natuurlijk ook helemaal anders zijn en dat ik na een maand zelf foert zeg 😅

Als je toch wil vergelijken met regenwater maak dan een deftige vergelijking.
  • geen regenwaterput = zonnepanelen met digitale teller zonder batterij en zonder injectietarief
  • geen regenwaterput maar gratis regenwater uit een leiding = zonnepanelen met terugdraaiende teller
  • geen regenwaterput maar vergoeding voor het regenwater dat je in de riool laat lopen = zonnepanelen met digitale teller zonder batterij en met injectietarief
  • een regenwaterput = zonnepanelen met batterij zonder injectievergoeding
  • een regenwaterput maar vergoeding voor het regenwater dat je in de riool laat lopen = zonnepanelen met digitale teller met batterij en met injectietarief
Dat was ook direct mijn gedacht, wilde net hetzelfde posten, maar had eerste verder gelezen of er al iemand anders dit had gepost.

We spreken elkaar in 2023 opnieuw :p
Als de wederhelft hier kookt en tegelijk een wasmachine opzet (wat 1x per maand altijd eens voorkomt, alle andere dagen let ze er perfect op), dan zit je over dat piekvermogen wat de overheid als 'standaard' hanteren en gaat de factuur dus volgend jaar weer omhoog..

Laten we die discussie parkeren tot 2023 wanneer de tarieven bekend zijn.
Het verbruiksprofiel van een wasmachine is niet zoals je denkt. Het is in het begin veel, door het opwarmen van het water, en dan een hele tijd minder, tot je de volgende keer water opwarmt.

Heb eens een rapport van de kwartierverbruiken getrokken van januari tot nu. De hoogste piek is 1,152kWh. Het is niet dat we super hard letten op wat we tegelijk opzetten. Deze piek was op een maandag in januari om 18.00u, dus geen eigen verbruik op dat moment. Wellicht combinatie van oven, fornuis en tv, ventilatiesysteem op de achtergrond dus op zich valt die piek wel mee. We zetten ons afwasmachine op dat uur wel niet op maar dat is logisch denk ik. Als je ergens elektrisch verwarmt zou je nog kunnen opletten dat je dat niet opzet tijdens het koken.

Maar dat capaciteitstarief zou uitgaan van minimum een piek van 2,5kWh? Dat vind ik toch niet eerlijk voor kleine verbruikers.

Ik zou eens de data van mijn omvormer moeten raadplegen om het eigen verbruik te kunnen berekenen, maar dat ligt volgens mij niet op meer dan 20%.

Terug
Bovenaan