Zonnepanelen Topic

Meteropname is in augustus, DM volgende week.
Voor zover ik begrepen heb gaat dan het verschil tussen vorige opname in augustus en de stand bij plaatsen digitale meter ingesteld worden op je digitale meter. Toch zeker als dat verschil negatief is, geen idee wat of ze de positieve stand for the lulz gaan overzetten.

Je betaalt voor de maanden dat je nog een klassieke meter hebt ook prosumententarief, dan heb je ook recht op het overschot dat je op het net stak?

Je betaalt voor de maanden dat je nog een klassieke meter hebt ook prosumententarief, dan heb je ook recht op het overschot dat je op het net stak?
Ja ik vermoed dat er nog een afrekening zal komen voor dat prosumententarief. Ik zou echter graag al die voorschotten recupereren.

hallo,

ik zou het dak van mijn tuinhuis willen vervangen en later zou ik op dit dak, zonnepannelen willen plaatsen
zie foto:
dak-tuinhuis-paint.jpg

heb een offerte gekregen van een dakwerker, met deze dakplaten:
dak wand profiel 33.250.1000 joris ide panelen
volgens hem zeer goed voor zonnepannelen. de prijs voor dit is +6k euro. (afbraak + nieuw dak) wat ik teveel vind voor een tuinhuis, dus ga ik dit proberen te laten doen door een iemand die in de bouw werkt en dus goedkoper zal zijn.

Deze namiddag met mijn vader over gepraat en hij zegt dat ik de helling moet laten. wat denken jullie? plat dak? of toch de helling behouden?
en welke dakpannen of dakplaten (ik zou voor dakplaten gaan omdat het maar een tuinhuis is) zou ik moeten kiezen die geschikt zijn voor dakplaten. de dakplaten mogen niet teveel wegen, want het is een houten tuinhuis, maar wel stevig genoeg voor zonnepannelen.

thx

Da's effectief wat een negatief beginsaldo op je digitale meter doet he. Je krijgt dat aantal kWh "gratis". Of zo versta ik het toch. Heb sinds het begin van mijn aansluiting een digitale teller dus heb geen ervaring.

Hier heb ik dat alvast niet gehad hoor.. gewoon eindrekening gehad met de laatste stand van de analoge tellers. stond lichtjes negatief.

Hier heb ik dat alvast niet gehad hoor.. gewoon eindrekening gehad met de laatste stand van de analoge tellers. stond lichtjes negatief.
Zie bvb
https://futech.be/wat-gebeurt-er-met-mijn-productieoverschot-bij-plaatsing-digitale-meter/ (hier verwijzen ze naar de site van fluvius als bron maar daar vind ik het niet expliciet uitgelegd)
Hier staat wel de regelgeving in een document van de CREG:
Maar dit consultatiedocument lijkt niet de finale regelgeving te bevatten. Die lijk ik niet zo direct op het spoor te kunnen komen :(

Neen, ik denk het niet (tenzij er bij bepaalde leveranciers speciale formules bestaan). Ik heb al sinds jaar en dag tweevoudig tarief (dag/nacht) en toen ik enkele jaren terug mijn panelen legde, zijn die geconfigureerd op mijn totaal jaarverbruik. Ik wou toen mijn meter laten omswitchen naar enkelvoudig tarief, maar Fluvius zei mij doodleuk dat dat kon, maar dat het dan wel een digitale teller zou zijn. Dus dan maar bestaande analoge dubbele teller gehouden, en verbruik zoveel mogelijk op dag teller gedaan ( was een mentale omschakeling na zoveel jaar zoveel mogelijk grote verbruikers 's nachts opzetten). Maar ik bleef met een 500-600 kWh nacht verbruik op jaarbasis (te betalen), en iets meer overschot op de dag teller… heb daar nooit een cent voor gezien… verbruik werd gewoon als 0 gerekend.

Digitale teller was hier precies een maand geïnstalleerd. Toen ik de premie-aanvraag indiende, stond er in de automatische antwoordmail dat ze die aanvragen binnen de 10 weken verwerken. Dus normaal gezien zou je binnen 2 weken reactie kunnen verwachten.
En dan nog eens 2 weken voor ze het geld overschrijven, snelle administratie :p
Ik wacht al 18 weken. Volgens hen heb ik pech

Neen, ik denk het niet (tenzij er bij bepaalde leveranciers speciale formules bestaan). Ik heb al sinds jaar en dag tweevoudig tarief (dag/nacht) en toen ik enkele jaren terug mijn panelen legde, zijn die geconfigureerd op mijn totaal jaarverbruik. Ik wou toen mijn meter laten omswitchen naar enkelvoudig tarief, maar Fluvius zei mij doodleuk dat dat kon, maar dat het dan wel een digitale teller zou zijn. Dus dan maar bestaande analoge dubbele teller gehouden, en verbruik zoveel mogelijk op dag teller gedaan ( was een mentale omschakeling na zoveel jaar zoveel mogelijk grote verbruikers 's nachts opzetten). Maar ik bleef met een 500-600 kWh nacht verbruik op jaarbasis (te betalen), en iets meer overschot op de dag teller… heb daar nooit een cent voor gezien… verbruik werd gewoon als 0 gerekend.
Het gaat hier over wat er gebeurt bij omschakeling naar een digitale teller.
In jouw verhaal is er enkel een analoge teller, waarbij je nooit een injectievergoeding kreeg, dus je verhaal is eigenlijk doodnormaal, gezien je geen negatieve saldo's kan doorgeven qua meterstanden.

Heb nu 12 paneeltjes liggen, 6 voorzijde & 6 achterzijde. Heb eventueel nog ruimte voor aan elke zijde 2 panelen bij te steken. Is dat nuttig of stom geld? (Geen thuisbatterij)

Da's effectief wat een negatief beginsaldo op je digitale meter doet he. Je krijgt dat aantal kWh "gratis". Of zo versta ik het toch. Heb sinds het begin van mijn aansluiting een digitale teller dus heb geen ervaring.
Ik zal toch niet de enige zijn met die situatie? Ik kan ook die DM nog wat opschuiven tot de volgende meteropname, maar lijkt me ook zinloos...

Meer of minder dan een spaarboek van 1% ?

Op dit moment met een injectietarief van 0,09 €/kWh zit je pakweg aan 2,5% rendement over 25 jaar.
Probleem is echter dat je de eerste 10-12 jaar je installatie aan het terugbetalen bent, de kans is wel groot dat tijdens die periode de injectietarieven kelderen of er beperkingen komen hoeveel je betaald mag injecteren.

Aan de andere kant, in de meeste situaties zal je tijdens herfst/winter hopelijk nog wat eigen verbruik hebben - en met de verplichting voor EV's voor alle nieuwe wagens vanaf 20XX, is de kans groot dat het verbruik ook serieus stijgt.

Extra panelen zijn altijd veel beter dan de spaarboek momenteel. Het absoluut worst case scenario is dat je niets van die extra panelen zelf kan verbruiken, en enkel mag rekenen op injectievergoeding. Maar in realiteit heb je natuurlijk altijd baat aan die extra panelen, 's ochtends & 's avonds + winter en herfst.

Stel dat je er veel teveel legt, en je aandeel eigenverbruik daalt daardoor van 30% naar 25%, dan mag je nog altijd rekenen dat elke kWh die je opwekt 14 cent waard is
25% * 30 eurocent + 75% * 9 eurocent. = 14 eurocent/kWh.

Als ik dan het rendement bereken op 25 jaar.
1.50 euro uitgeven initieel voor 1kWh op te wekken. 25 jaar lang 14 cent per kWh verdienen: 8% rendement op je geld 🤘

Ik wou niet overdrijven omdat ik ander te pro-zonnepanelen overkom ;-) De 30 eurocent is inderdaad aan de lage en conservatieve kant gerekend.
De tijden van 50-60 cent zijn nu wel voorbij dacht ik..

Extra panelen zijn altijd veel beter dan de spaarboek momenteel.
Kun je a.u.b. stoppen met die veralgemeningen... Je blijft dit maar doen en is gewoon fout.

Ja, er zijn gevallen waar het beter is, maar zeker niet altijd.
1 van de belangrijke dingen die je vergeet in je berekening is kost van vervanging omvormer indien je al tegen de limiet ervan zit. Zeker in geval van bv DEN_DWOAZN waar zijn installatie nog geen jaar oud is, is dit bijna 100% een extra kost en moet je dus meerekenen.
Dan zwijg ik nog over volgende situaties:
  • Mensen die niet thuis werken en enkel zuid-gericht kunnen leggen, die gaan quasi geen extra opbrengst hebben voor zelfverbruik.
  • Mensen in een rijhuis die enkel een Z & N gericht stuk dak hebben waar de zuidkant al vol ligt, daar gaan extra panelen op de N kant nooit dat rendement halen.
  • Mensen die al met een 10kVA omvormer zitten en uitbreiding dus zou leiden tot een netstudie (en ook vervanging omvormer of er 1 bijplaatsen, wat ook weer een kost is).
  • ...

Versta mij niet verkeerd hé, er zijn zeker situaties waar het rendement er gaat zijn, maar dit afdoen als een veralgemeende zekerheid is gewoon fout.

Terug
Bovenaan