Zonnepanelen Topic

Ik ben ook aan het nadenken om te investeren in zonnepanelen. Maar ik zou toch graag eens weten hoe het nu eigenlijk echt zit met de economische rendabiliteit ervan. Je kan er natuurlijk veel over lezen op het internet, maar die informatie lijkt me vaak toch nogal gebiased. Ik ga liever uit van feiten. Zonnepanelen zijn er nu toch al een tijdje, dus je zou toch denken dat men (jullie!) hierover al voldoende ervaring mee heeft om een duidelijk plaatje te schetsen.
Kunnen jullie daar meer over vertellen, maar louter gebaseerd op jullie eigen ervaring (feiten):
* Hoeveel hebben jullie geïnvesteerd en hoeveel besparen jullie jaarlijks (mag een onderbouwde schatting zijn) ? Het rendement/terugverdientijd is dan?
* Eventueel met wat bepalende factoren (hoeveel panelen (kwp), ligging, batterij, eigen verbruik, elektrische auto, subsidies,...)

Ik ben me bewust dat rendementen uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst (injectietarief zou in de toekomst bijvoorbeeld zo maar kunnen verdwijnen)

Ik ben benieuwd.

Het is beter dat mensen met een digitale teller hun terugverdientijd geven. Ik heb nog een terugdraaiende teller en mijn panelen zullen terugverdiend zijn wanneer ze de digitale meter komen plaatsen vanaf 2025. Als je met een digitale teller start wordt zelfconsumptie veel belangrijker.

Ik heb mijn panelen vanmorgen gereinigd met osmosewater omdat er een laag stof op lag en ga eens testen of het vandaag een verschil geeft. Gisteren was het 6.3 kWh/kWp panelen of 7,7 kWh/kWp omvormer.

Zijn hier nog mensen met een laadpaal van het werk en terugbetaling van de kostprijs van de laadbeurten? Heeft het dan zin om de auto op te laden op de momenten dat je het meeste opwekt? Of krijg je het verbruik van zelf opgewekte elektriciteit niet terugbetaald, waardoor je hem dus beter niet oplaadt (zodat hij geen elektriciteit "steelt" van andere apparaten).

Ik vraag het liever eerst hier dan aan HR/Fleet, want dat komt dan wat opportunistisch over:p
Ik heb hetzelfde "issue", binnenkort wordt er een laadpaal geplaatst voor mijn hybride wagen maar ik heb zelf geen zonnepanelen. De werkgever betaalt de laadpaal en betaalt de verbruikte elektriciteit terug op basis van gemiddelde elektriciteitsprijs maar ik ben eigenlijk niet geneigd om mijn eigen elektriciteitsvoorschotten op te moeten trekken om het dan later terugbetaald te krijgen.

Voor zover ik het weet wordt er gewoon aan een gemiddelde prijs terugbetaald, los van waar de elektriciteit komt. Dus ik had ook het plan om zonnepanelen te zetten om er onder andere mijn wagen mee vol te "tanken" en dan de gratis elektriciteit terugbetaald te krijgen door de werkgever.

Mijn dak is zuidwest gericht maar er zit een schoorsteen in de weg zit die eerst nog moet afgebroken worden en dat alleen al kost 2 à 3k. Ik heb nog niet berekend of dat allemaal de moeite waard is. Maar goed, zelfs al gebruik ik die paal dan weinig tot niet, het staat er tenminste al.

Met de huidige technieken en panelen is een schouw nu niet echt het ambetantste obstakel...
Vraag is als het wel nuttig is om die weg te nemen.

Ik ben ook aan het nadenken om te investeren in zonnepanelen. Maar ik zou toch graag eens weten hoe het nu eigenlijk echt zit met de economische rendabiliteit ervan. Je kan er natuurlijk veel over lezen op het internet, maar die informatie lijkt me vaak toch nogal gebiased. Ik ga liever uit van feiten. Zonnepanelen zijn er nu toch al een tijdje, dus je zou toch denken dat men (jullie!) hierover al voldoende ervaring mee heeft om een duidelijk plaatje te schetsen.
Kunnen jullie daar meer over vertellen, maar louter gebaseerd op jullie eigen ervaring (feiten):
* Hoeveel hebben jullie geïnvesteerd en hoeveel besparen jullie jaarlijks (mag een onderbouwde schatting zijn) ? Het rendement/terugverdientijd is dan?
* Eventueel met wat bepalende factoren (hoeveel panelen (kwp), ligging, batterij, eigen verbruik, elektrische auto, subsidies,...)

Ik ben me bewust dat rendementen uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst (injectietarief zou in de toekomst bijvoorbeeld zo maar kunnen verdwijnen)

Ik ben benieuwd.

Voor wat het waard is, nog maar sinds 2 maanden zonnepanelen, maar de opbrengst en de impact op mijn elektriciteitsverbruik liggen in lijn met of zijn iets beter dan de verwachtingen (gecorrigeerd voor geschatte variatie in opbrengst en verbruik per maand).
Daarbij ga ik uit van ~50% minder elektriciteitsverbruik door zonnepanelen, nog zonder EV. Dat hangt natuurlijk deels af van hoeveel kWp je legt, maar in veel mindere mate dan de zelfconsumptiepercentages waar meestal naar gekeken wordt en waar installateurs mee rekenen.
  • 5810 Wp, helft van de panelen NO gericht, andere helft ZO, hellend dak
  • Prijs na subsidie: €6250 = 1,08 €/Wp
  • Jaarlijks energieverbruik vóór zonnepanelen ~2000 kWh
  • 50% lager verbruik (tot nu toe 57% maar dit zijn de maanden met hoogste opbrengst en laagste verbruik) = €280 besparing per jaar volgens V-test
  • Nog 3400 kWh injectie (relatief laag ingeschat) aan €0,09 = €306 inkomsten uit injectie per jaar (voor zolang dat duurt)
  • Totaal: €586 / jaar
  • Dat zou betekenen ~10 jaar terugverdientijd (je verliest iets van rendement dus wat minder injectie, maar elektriciteitsprijzen stijgen wel op termijn door inflatie) = het moment waarop de omvormer uit garantie is; in het slechtste geval zit je dus op 12 jaar...
  • Met O-W gerichte panelen kan je waarschijnlijk wel wat meer dan 50% van je verbruik dekken door je zonnepanelen. Ik denk dat ongeveer de helft van mijn verbruik na 16u 's avonds valt, 20% na 20u
Waarom heb ik toch zonnepanelen gelegd? EV vanaf volgend jaar. Op basis van mijn verbruik en wanneer ik thuis zou kunnen laden tijdens zonne-uren, reken ik op ongeveer 900-1300 kWh per jaar zonne-energie in de autobatterij te laden.
  • 900-1300 kWh aan €0,35 / kWh (relatief conservatief ingeschat, op dit moment is het CREG tarief waaraan terugbetaald wordt €0,45 / kWh geloof ik) in plaats van injectie-tarief €0,09 / kWh = €234 - 338 extra inkomsten per jaar
  • Totaal: €810 - 924 / jaar
  • Dat zou betekenen terugverdientijd ~7-8 jaar (6,5 - 7,5 jaar mocht ik nu al een EV hebben)
Elke parameter kan je natuurlijk anders gaan inschatten, YMMV

Toen ik offertes liet opmaken door installateurs, kwamen die uit op terugverdientijd 3,25 - 4,5 jaar. Maar dat was wel héél optimistisch gerekend met:
- Wat meer eigen verbruik omdat ze vertrekken vanuit zelfconsumptie
- Elektriciteitsprijzen van €0,55 - 0,60 / kWh. Hier gaan ze wel heel kort door de bocht, dat was toen een realistische prijs per kWh all-in, dus incl. vaste kosten, heffingen, nettarieven,... Wat je werkelijk bespaart is enkel de energie-component, bijdrage groene stroom, bijdrage WKK
- Injectietarief van in sommige gevallen meer dan €0,20 / kWh... Dat zijn ook al lang niet meer de gangbare tarieven

Dus beter zelf eens simuleren op VREG wat een realistische besparing en injectievergoeding is...

Laatst bewerkt:
Op stroom die je niet afneemt, bespaar je weldegelijk ook de transport en distributiekosten...

En als je natuurlijk op een jaarverbruik van 2000 kWh 5600 Wp gaat plaatsen, is het logisch dat de terugverdientijd langer zal zijn.
Wat daarvoor niet wil zeggen dat binnen 5 jaar kan blijken dat dit toch gewoon de beste keuze was natuurlijk.

Glazen bol hé...

Op stroom die je niet afneemt, bespaar je weldegelijk ook de transport en distributiekosten...

En als je natuurlijk op een jaarverbruik van 2000 kWh 5600 Wp gaat plaatsen, is het logisch dat de terugverdientijd langer zal zijn.
Wat daarvoor niet wil zeggen dat binnen 5 jaar kan blijken dat dit toch gewoon de beste keuze was natuurlijk.

Glazen bol hé...

Klopt, het zgn. afnametarief bespaar je ook, dat valt inderdaad onder nettarieven - al is het grootste deel daar wel gewoon vast, alleen al door het capaciteitstarief.

Minder panelen leggen zou inderdaad de terugverdientijd in mijn geval iets verkort hebben, maar ook niet enorm, met 4 kWp was die ongeveer 1 jaar korter; bij nog minder vermogen bleef de terugverdientijd redelijk constant rond die 6,5 jaar.

En zoals je zegt, glazen bol :) Liever van de eerste keer iets "teveel" panelen leggen dan binnen een aantal jaar al te moeten uitbreiden omdat er iets veranderd is (bv. airco bijgezet, 2e EV bij, warmtepomp,...)

Vermoedelijk wordt vandaag 26 mei, de beste dag van het jaar qua zonne-productie.
36,08kWh opgewekt hier.
De 27e 35,28kWh.

16 panelen van 405wp, in totaal dus 6480.
8 Oost, 8 West.

Ik neem aan dat dat in de lijn der verwachtingen ligt?

Volgens mijn P1 meter ga ik wss tegen komende zondag meer geïnjecteerd hebben dan dat ik zal verbruikt hebben dit jaar.

25.8Kwh blijkt de piek hier te zijn..

3.95KW 5 Oost - 5 West, plat dak
Prijs was 4100EUR

Normaal jaar verbruik 1800kwh zz. dit gaat naar 700kwh door de zp

Gisteren 77kwh
Eergisteren 78.5kwh

33 panelen met elk Enphase IQ7A omvormer.

@BigBear
Vandaag zijn zonnepanelen zelfs zonder subsidie rendabel op hun levensduur. Wij hebben enkele maanden geleden een grote installatie gelegd met in het achterhoofd op korte termijn 2 EVs en en middenlange termijn een warmtepomp.

Zaken die ik 'uitgerekend heb':
- Kan variëren van de prijs natuurlijk, maar voor 1kwh die je van het net haalt moet je 7kwh injecteren om die aankoopprijs te compenseren. Met dit weer injecteren we ruimschoots meer 'en verdienen we geld'.
- Je krijgt niet alleen iets voor de stroom die je op het net zet, je betaalt ook niets voor je elektriciteit. Dat is iets wat veel mensen niet lijken te beseffen. Die 300€/maand voorschot is gewoon niet meer nodig. -> Dat is 3600€ per jaar eh!
- Ik ben iemand die het weinig moeite vindt om bvb de vaatwasser niet snachts op te zetten maar de volgende dag. Wij komen sinds plaatsing van de panelen op zonnige dagen nog aan ~1,5kwh afgehaald van het net per dag...
Bewust de strategie gekozen om veel panelen te leggen zodat we van zonsopgang tot zonsondergang opwekken. Gisteren begonnen om 5u45 en rond 7u zaten we al aan 2KW. Dan kan je al is een apparaat opzetten. Om 21u30 pas zat ons verbruik terug hoger dan het zelf opwekken.
- Bewust de batterij even nog niet gekocht. Die prijzen staan momenteel veel te hoog. Een vergelijking met LG batterij die collega een jaar of vier geleden had gekocht toonde dat die prijs +30% zat! Dat zorgt ervoor dat ze momenteel niet rendabel zijn. Met subsidie meegerekend kwamen mijn meest optimistische berekeningen rond break even.
Zonder die batterij is onze 'netafhankelijkheid' sinds plaatsing half april 35%.
- Afhankelijk van het injectietietarief (dat natuurlijk wat daalt als het goed weer is) zit mijn terugverdientijd ergens tussen de 7 & 10j. Ik tel maar de helft van men 300€ voorschot gezien ik nog gas verbruik ook :) . Een installatie is voorzien om ~25j mee te gaan. Dus na ongeveer 1/3 van u looptijd is u investering terugverdiend. Als ze u zo'n rendement via mail zouden aanbieden delete je hem want het is spam.

And last but not least, de laatste jaren op de energiemarkt zouden u één ding moeten geleerd hebben: Reken nooit op een ander, want de anderen rekenen allemaal op jou.

Als ik bij ons meet op de 3 fases zit ik steeds rond de 250-251 volt. Ik merk op dat de omvormer nog niet is uitgevallen. Denk ik toch, ik zie nog nergens een onverklaarbaar dip in het grafiek.

Maar heeft deze hoge voltage ook nadeel op het rendement? Zoja is dat noemenswaardig?

26 mei hadden we 67,5kwh opgebracht met een installatie van 9.480kwp. Plat dak met een helling tussen de 10-15 graden. En liggen oost-zuid.

36,08kWh opgewekt hier.
De 27e 35,28kWh.

16 panelen van 405wp, in totaal dus 6480.
8 Oost, 8 West.

Ik neem aan dat dat in de lijn der verwachtingen ligt?

Volgens mijn P1 meter ga ik wss tegen komende zondag meer geïnjecteerd hebben dan dat ik zal verbruikt hebben dit jaar.

Misschien iets aan de lage kant:
Hier 39,9 kWh op 26/5 en 38,9 kWh op 27/5
met 5810 Wp, de helft NO, de andere helft ZO, helling 25°

Ik heb mijn panelen vanmorgen gereinigd met osmosewater omdat er een laag stof op lag en ga eens testen of het vandaag een verschil geeft. Gisteren was het 6.3 kWh/kWp panelen of 7,7 kWh/kWp omvormer.

Het verschil voor en na was dat de panelen ongeveer 2-3% meer genereerden, maar je weet nooit of de instraling tegenover de dag ervoor gelijk was.
Voor mij de moeite niet om het werk erin te stoppen bij panelen op 45° helling.

Hier ook 72kwh opbrengst gisteren. 36 panelen van 400w oost-west.
Ik merk wel al een serieuze impact van de warmte. Ons piekmoment was op 13u50 met 8kw. Op koudere dagen haalden we pieken van 9,5kw op de middag. Ofwel licht er door gebrek aan regen veel stof op de panelen… vorige week grondwerken gedaan rond het huis en toen vloog er wel veel stof rond…

Terug
Bovenaan