Zijn we doorgeslagen in onze angst voor risico’s?

Imo is wat daar gebeurd is wel een voorbeeld waarom er zoveel zaken niet meer mogen. Het is een voorbeeld van een ongeval waar de betrokkenen weigeren de individuele verantwoordelijkheid te zien en op te nemen en pogen elke verantwoordelijkheid op de overheid te steken. Men moet dringend eens beseffen in de wereld dat vrijheden ook met verantwoordelijkheden komen. En verantwoordelijkheden moet je opnemen.
Hoezo?
De ouders hebben nog geen uitspraak gedaan. Enkel 1 ver familielid zoekt aandacht met foutieve uitspraken.

Hoe weigeren de betrokkenen individuele verantwoordelijkheid te zien en op te nemen? Die nicht is in mijn ogen geen betrokkene of uiteindelijk maar een vage betrokkene. En maar 1, waar jij het over betrokkeneN hebt.

Hoezo?
De ouders hebben nog geen uitspraak gedaan. Enkel 1 ver familielid zoekt aandacht met foutieve uitspraken.

Hoe weigeren de betrokkenen individuele verantwoordelijkheid te zien en op te nemen? Die nicht is in mijn ogen geen betrokkene of uiteindelijk maar een vage betrokkene. En maar 1, waar jij het over betrokkeneN hebt.
Ik spreek dan ook in het algemeen. Imo zie je toch altijd in zo'n zaken dat iemand op staat om de schuld bij de overheid leggen. Dat het in dit geval een nicht is doet van mij niets af aan het probleem dat mensen veel te snel naar de overheid kijken. Die nicht kon als ze fair was gerust de verantwoordelijkheid bij de ouders en de familie leggen. En of ze nu mediageil is of niet, ze heeft toch maar weer een podium in de media gekregen om te wijzen naar de overheid.

Misschien eens tijd voor geen redders meer te plaatsen zodat mensen gedwongen worden om hun gezond verstand te gebruiken. Wil je zwemmen? Prima, op eigen risico. Redders zijn geen babysitters die op alles en iedereen gaan kunnen letten.

Hoezo?

Maakt allemaal niet uit hé, die nicht is dan wel geen 'betrokkene' en er wordt geen gevolg gegeven aan haar gezever, maar ondertussen is ze wel in de media gekomen om kritiek te geven op de werking van dat zwembad. Ook al volgt er geen gerechterlijk onderzoek of boetes of whatever, het simpele feit dat hier een kleine media hetze over is gemaakt door een aandachtshoer + riooljournalistiek + alle lezers die zulke artikels gretig lezen, zorgt er wel voor dat het bestuur van dat zwembad weeral ietsje voorzichtiger zal zijn in de toekomst want zij zullen niet blij zijn met heel dit gedoe. Gevolg is meer regels, meer redders, meer camera systemen, meer blablabla ... en niet zozeer voor de veiligheid maar wel om te vermijden dat men aansprakelijk gesteld zou kunnen worden voor enig ongeval.

Het is door zulke dingen dat de hele maatschappij steeds meer opschuift richting regelneverij, en men steeds sneller zal weigeren om het minste risico te accepteren - zelfs al is dat risico beperkt tot wat gezever in de marge van de media zonder enig juridisch gevolg.
Het zijn niet enkel de sterfgevallen die voor strengere regels zorgen, het zijn ook de kleine non-incidenten als dit waar een buitensporig groot gevolg aan gegeven wordt.

Ook al volgt er geen gerechterlijk onderzoek of boetes of whatever, het simpele feit dat hier een kleine media hetze over is gemaakt door een aandachtshoer + riooljournalistiek + alle lezers die zulke artikels gretig lezen, zorgt er wel voor dat het bestuur van dat zwembad weeral ietsje voorzichtiger zal zijn in de toekomst want zij zullen niet blij zijn met heel dit gedoe.
Het zwembad is een week gesloten door het incident; niet door de media aandacht. Wat verder gaat dan een rioolgazet; logisch ook bij zo een incident. Los van de nicht die klaagt tegen VTM/HLN.

Verder denk ik niet dat het bestuur van het zwembad er zich veel van gaat aantrekken sinds ze aan't aftellen zijn naar de sluiting binnen anderhalve maand en blij gaan zijn van het buitenzwembad en alle bijhorende incidenten af te zijn.
Ze kaderen de sluiting wel als financiëel, wat zeker ook een aspect gaat zijn, maar de overlast is de laatste jaren in exponentiële lijn aan het stijgen. Zie ook de commentaar nog geen 2 weken geleden bij een grote vechtpartij + diezelfde week nog een vechtpartij een straat verder. En dat was na meerdere incidenten eind mei/begin juni. Waarna het ook op de Wetterse gemeenteraad gekomen is en tussen de lijnen kwam het er op neer dat ze vonden dat het "nog deze zomer anders kan maar er geen middelen zijn".

Betalend artikel, maar belangrijkste fragment:
We hebben afspraken gemaakt waarvan we denken dat ze een voldoende veilig kader kunnen bieden voor Anaïs om opnieuw deel te nemen aan de speelpleinwerking. Om een voorbeeld te geven: tijdens de lunch moet er exact ingegeven worden wat ze heeft gegeten. Die verantwoordelijkheid mag niet op de schouders van de monitoren vallen. Dat moet een externe persoon doen zoals iemand van de familie van Anaïs of een verpleegkundige.”
Dat is maar één van de blijkbaar meerdere afspraken. Als dat voordien inderdaad niet afgesproken was en verwacht werd van de animatoren, vind ik de initiële weigering nog meer terecht.
Dit lijkt mij dan ook een goede oplossing, en had uiteindelijk van in het begin al op tafel moeten liggen en zelfs voorgesteld moeten worden door de ouders... Of tenminste beter gekaderd moeten worden, je kan ook niet van iedereen verwachten te weten wat het allemaal inhoudt als je gewoon vraagt of "diabetes een probleem is" zoals voordien in de media kwam.

Terug
Bovenaan