Zee (België of Nederland)

Bubba

Well-known member
Crowdfunder FE
Hoi,

Heeft er iemand misschien leuke tips voor een bezoek aan de Belgische of Nederlandse kust? Gewoon wat rustig wandelen, slenteren, uitwaaien met liefst wel wat horeca ook voor de innerlijke mens.
 
Aan de Belgische kust durft het nogal eens druk zijn. Het stuk Bredene-De Haan-Wenduine vind ik zelf nog best aangenaam. Wel minder te doen qua horeca.

De Nederlandse kust is meer uitgestrekt (duh) en daardoor relatief rustiger dan de Belgische. Vaak geen dijk om te slenteren, wel veel kleine dorpjes. Soms ook kleine wegeltjes in of net achter de duinen. Horeca is er dun bezaaid, hoewel je bij elk drop wel iets van een barak op het strand hebt. Grotere gemeenten/steden hebben veelal wel een dijk, maar dan eerder zonder de typische appartementsblokken die we hier kennen.

Je zou nog kunnen beide combineren door vanuit Knokke over Retranchement naar Cadzand en Nieuwvliet in NL te gaan kuieren. Kan je een beetje beide opsnuiven. Breskens vind ik dan weer minder, maar je kan er wel met de fiets de oversteek naar Vlissingen maken. En van daaruit zijn de fietstochten wel nog mooi en aangenaam.
 
als je dat wandelen en uitwaaien op het strand wilt doen, het stuk tussen de Panne en de Franse grens is zelfs op drukke dagen vrijwel leeg van toeristen. en dan kan je in de Panne zelf achteraf nog wel een terrasje doen
 
In Middelkerke kan je naar de Atlantik Wall of naar het openluchtmuseum Anno 1465.
Beide leuk wanneer het weer wat minder is.
(reserveren op vooorhand)
 
Het stuk tussen Middelkerke en Oostende bij Raversijde zelf is ook redelijk rustig, aan de kant waar geen appartementen staan en in de duinen bunkers van de tweede wereldoorlog alsook het domein waar regent prins Karel nog heeft verbleven, mocht die geschiedenis je interesseren. Het strand daar is echt wel een wandelstrand, geen ligstrand. Voor iets te gaan eten moet je dan wel richting Middelkerke of Oostende/Mariakerke of dieper in het binnenland, dat is daar het nadeel. Ik weet ook niet hoe het daar is qua auto kwijt kunnen, maar denk dat op de meeste dagen dat wel gaat. Er is ook een kusttram natuurlijk. Met de kusttram zou je eigenlijk meerdere plaatsen kunnen combineren, als je het niet erg vindt van eventjes op een tram te zitten.
 
Hoi,

Heeft er iemand misschien leuke tips voor een bezoek aan de Belgische of Nederlandse kust? Gewoon wat rustig wandelen, slenteren, uitwaaien met liefst wel wat horeca ook voor de innerlijke mens. Catzand om met de fiets te vertrekken of te wandelen is een mooie ervaring.
Best ver weg blijven van dit gedrocht van een kustlijn in België. Holland beter om van de natuur te kunnen genieten.
 
Al denk ik dat Nederland oprecht betere troeven heeft kwa kustontwikkeling, mag je onze Belgische kust ook niet onderschatten. Naast strand en duinen, zijn er vaak ook na die duinen nog poldergebieden te ontdekken, wat in Nederland toch minder het geval is. Mocht ik hier in België een uitvalsbasis moeten kiezen, zou ik voor Oostende gaan. Het lijkt het meest op iets wat een stad moet voorstellen met zowel de voor- als nadelen en het zit lekker centraal. Met de kustram bereik je vlot de rest van de Belgische kust.

Uitwaaien en tot rust komen kan o.a. tussen Oostelijke Strekdam en De Haan. De innerlijke mens kan in De Haan wel iets drinken en eten en dan verder wandelen door de duinbossen naar Wenduine bijvoorbeeld, of neem de tram naar Knokke, er zijn best wel leuke winkels te vinden en het Zwingebied is zeker ook de moeite waard. Ga je de andere kant van Oostende uit, dan kan je tussen Oostende en Westende, Raversijde vinden. In het domein Raversyde kan je ook rustig wandelen en nog een deel van de Atlantikwall bezoeken of de restanten van het verdwenen vissersdorp Walraversijde terugvinden. Ga je nog wat verder, dan is Nieuwpoort wel een plaatsje om even te stoppen, zowel Nieuwpoort stad als Nieuwpoort bad hebben hun troeven. Tussen Koksijde en De Panne is er ook een mooi duinengebied en ben je dan toch al in De Panne, tussen de Panne en de Franse grens is er het natuurreservaat Westhoek.

Zelf proberen wij hier het hoogseizoen zoveel mogelijk te mijden of is het eerder 's avonds of 's nachts dat even naar de kust gaan. Ik ben wel fan van Oosteroever, Oude Vismijn en den Opex. Jammer genoeg zijn ze het daar allemaal aan het ontwikkelen en neemt de oude charme af door nieuwbouw en andere stadsontwikkelingen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan