Check out my graaaavel piiit ... a mystery unraveling
Gravel Pit kent iedereen wel! Ik heb weinig tot niets met hiphop ondanks dat ik in de vroege jeugdjaren dacht dat dit cool was en groots zou worden, totdat ik dan elektrische gitaren ontdekte en snapte wat ik echt cool zou vinden. Een keuze voor het verleden in plaats van de toekomst, blijkt twintig jaar later. Ik heb wel nog een playlist genaamd Blicks voor in de auto te blazen als ik door de donkere buurten van Genk rijd zodat ik doorgang zonder argwaan verkrijg van de mensen van de straten. Voor de rest ken ik uit die tijd enkel wat werk van rappers als Nas, Mase, Puff Daddy, Biggie en wat klassiekers van dingen als Gang Starr of Souls Of Mischief. Een deel van die nummers die ik ken vind ik ook écht goed overigens, maar het blijft beperkt, en niets is beter dan
Mo Money Mo Problems hier. ODB zijn stemgeluid herken ik van
Ghetto Superstar, een echte schijf, en Method Man zijn stemgeluid herken ik dan weer van
N 2 Gether Now, ook eentje. Om maar te zeggen dat ik alweer van geen nut zal zijn.
Begonnen met
36 Chambers zoals aangeraden door al die
wiggas hier (weer dank voor de extra duiding in al die posts!). Dat "Bring the mf ruckus" lijntje in het begin is nog catchy, maar het nummer zelf vind ik niets. Dat vond ik helaas ook voor de daaropvolgende nummers van het album, zelfs na twee keer luisteren, zit niets catchy in voor mij.
Wu-Tang Clan Ain't Nuthing ta Fuck Wit en
C.R.E.A.M. zijn iets beter, maar na
M.E.T.H.O.D. Man is het weer terug naar af en klinkt het weer hetzelfde voor me, niets blijft hangen buiten hier en daar een sampletje. Ge hebt een baslijntje, het typische drumgeluid voor de beat, en wat geleuter daarover en daartussen. Niet echt denderend.
Wu Tang Forever dan maar. Deze was al leuker. Eerste paar nummers vond ik allemaal beter dan wat op hun debuut te vinden was, ietsje meer afwisseling, de muziek klinkt dieper.
Visionz vond ik wel erg
N 2 Gether Now aandoen tijdens Method Man zijn stukje, ik weet niet of dat aan mij ligt of omdat alles ook echt gewoon op elkaar lijkt. De eerste CD hiervan was OK, niets wat ik nog eens zal opzetten maar wel beter dus dan het debuut. Tweede CD eigenlijk hetzelfde,
Triumph en
Deadly Melody als beste nummers ... maar da's relatief.
Heaterz klonk alweer
N 2 Gether Nowig
. Ik vind er niet meteen iets van via Google, dus misschien beeld ik me hier iets in.
Nog even doorgeduwd met
The W vanwege
Gravel Pit. Hmmm, neen, te veel gepose en weer iets donkerder qua muziek, denk ik. Toch tot aan
Protect Ya Neck, dat is wel cool. Eindelijk! Vanaf dan vond ik het eigenlijk allemaal wel cool, in tegenstelling tot de tweënhalf vorige albums. Niet allemaal even cool, neen, en niets om te onthouden, maar toch.
Gravel Pit ook een serieuze uitschieter op deze plaat lijkt me. Die paar reggeastemachtige dingen hoefden echt niet, maar de tweede helft van dit album lijkt mijn favoriet tot nog toe.
Iron Flag opgelegd maar dat begint met geweerschoten en politiesirenes, liever niet. Ik krijg flashbacks naar 50 cent op Pukkelpop die niets anders deed dan geweerschoten laten horen. Ik weet het ondertussen wel, jongeman, ik heb daar geen boodschap aan.
Rules als tweede nummer wel beter, dus toch doorgeluisterd maar uiteindelijk niets echt catchy gevonden.
One Of These Days vond ik wel OK (trekt dat al niet meer op Dr Dre of zo?), dikke bas, en ik apprecieer dat soort vrouwenstemmen erover wel. Een welgekomen afwisseling qua melodie. Voor de rest, tja, ik heb het allemaal al eens gehoord ook al hoor ik de verschillen.
Dus cava om eens te luisteren, beter dan wat ik nu soms op de radio hoor voorbijkomen in dat genre, en ik plaats dit ook zeker en vast boven The Prodigy van drie weken terug om te luisteren op een blauwe maandag. Ik snap echter niet wat er zo uitzonderlijk goed aan is, en ik heb al helemaal niet het gevoel dat ik iets gemist heb naast
Gravel Pit dat ik al kende, buiten
Protect Ya Neck (the jump off) misschien .. dus euh, classic artist, het zal wel als jullie en vele anderen het zeggen maar echt geen idee, niet in mijn library. Ik heb de lyrics opgezet om goed te kunnen volgen maar na vier nummers voor bekeken gehouden, vermoeiend! Geprobeerd en ben er verder niets mee, ik vond het zelfs wat minder dan dat ik verwacht had achteraf gezien. Ik zal Nas nog wel eens opzetten dan in de plaats zenne.
Whoooooose world is this?
Ik zie dat het
@FlyingHorseman zijn nominatie was, terwijl dat die vorige week nog dingen als PJ Harvey zat aan te raden, het kan rap gaan hier!
@Lint heeft gelijk dat we hier niet de zijsprongetjes moeten gaan uitpluizen, maar toch even eentje opgezet uit nieuwsgierigheid vanwege de posts hier: GZA met
Liquid Swords. Vond ik wel in orde eigenlijk, dingen als
Labels of
4th Chamber kon ik wel smaken. Toch meer dan de eerste twee Wu-Tang albums. Voor de sport dan Method Man met
Tical en Ghostface Killah met
Ironman meegepikt vanwege
@PolletPoulet_OG en
@Koonut hun enthousiasme: ik ben er eerlijk gezegd rap doorgebladerd tijdens de avondwandeling door van alles een minuutje tot minuutje of twee te luisteren want het sloeg niet echt meer aan, en ik probeer het af te ronden want straks begint het EK en de eindfase van RG. Ik denk dat Method Man me het meest ligt van die bende, en hij ziet er ook gewoon cool uit. De openingsdialoog op
Ironman deed me denken aan wat NPCs tegen elkaar zouden zeggen in GTA-SA, net zoals vele andere van die stukjes, toch een beetje gniffelen. Voor de rest OK, ook hier niets speciaals, sorry!