Wu-Tang Clan

Classic Artists Wu-Tang Clan

Het zijn toch "maar" 6 albums om te luisteren, dus gewoon allemaal?
Als ge wilt downselecten: gewoon de eerste 3.
Als ge maar 1 plaat wilt: 36 Chambers
De zij-projecten pakken we (ik toch in elk geval) sowieso niet mee. Dat hebben we voor geen enkele artiest gedaan.
Zoiets?

Ik kijk er wel naar uit. Ik ken en apprecieer wel wat (lees: een heel klein beetje en een heel selecte groep) hip hop, maar Wu Tang niet echt eigenlijk.
 
@shiftyke !

Ik zou iedereen aanraden hun debuut integraal te beluisteren als eerste stap.

I got this shit!

De zij-projecten pakken we (ik toch in elk geval) sowieso niet mee. Dat hebben we voor geen enkele artiest gedaan.

In dit geval is het essentieel me dunkt, alé ik ga er toch suggereren of ge er naar luistert moet iedereen zelf weten natuurlijk :D
 
Het zijn toch "maar" 6 albums om te luisteren, dus gewoon allemaal?
Als ge wilt downselecten: gewoon de eerste 3.
Als ge maar 1 plaat wilt: 36 Chambers
De zij-projecten pakken we (ik toch in elk geval) sowieso niet mee. Dat hebben we voor geen enkele artiest gedaan.
Zoiets?

Ik kijk er wel naar uit. Ik ken en apprecieer wel wat (lees: een heel klein beetje en een heel selecte groep) hip hop, maar Wu Tang niet echt eigenlijk.
duidelijk minder passie dan in uw uitweidingen over vorige artiesten :ROFLMAO:

36 chambers vind ik alvast een degelijke plaat om mee te beginnen, moet de rest nog beluisteren :)
 
Ik zou het als volgt doen eigenlijk, heb er even over nagedacht. Let wel, het is met solo projecten bij. Ik zal de groep albums in het vet zetten, en als je de volgorde aanhoud zit je nog altijd goed.

Maar eigenlijk moet ge de solo projecten er bij nemen imo. Alé, moeten.. Het zou zonde zijn om ze er ni bij te nemen. Of zet alles hieronder in ne playlist genaamd hiphop, en als ge dan eens zin hebt in hip hop, knalt ge dat op random en gaan er alleen maar dikke platen uit uw speakers bleiren.

Dit is beginnen met de jaren 90.
  1. Wu-Tang Clan - 36 Chambers
  2. GZA - Liquid Swords
  3. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx
  4. Wu-Tang Clan - Wu-Tang Forever
  5. Ghostface Killah - Ironman or Method Man - Tical

Dan naar de 2000 lijst zou ik het zo doen

  1. Rawkwon - Only Built 4 Cuban Linx 2
  2. Ghostface Killah - Fishscale
  3. Ghostface Killah - Supreme Clientele
  4. Wu-Tang Clan - The W
  5. Wu-Tang Clan - Iron Flag

Andere notable 90s albums (maar dat is voor mij persoonlijk)

Ol Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
Inspectah Deck - Uncontrollable Substance
Method Man and Redman - Blackout!


En dan een paar van de nieuwste albums (2010 +)

Ghostface Killah - Twelve Reasons to Die
Ghostface Killah - Apollo Kids
Ghost/Meth/Chef - Wu-Massacre
Inspectah Deck/7L/Esoteric - Czarface

Als ik dan ga naar de beste albums van alle solo members (welke hierboven ook al staan vermeld, maar het geeft een mooi lijstje per solo artiest)

Raekwon:

(Classic) Only Built 4 Cuban Linx...
(+++ Album) Only built 4 Cuban Linx pt2

Ghostface Killah:

(Classic) More Fish
(Classic)Supreme Clientele
(Classic) Fishscale
(+++Album) Al de rest van ghostface infeite.

GZA:

(Classic) Liquid Swords
(+++Album) Legend of the Liquid Sword
(+++Album) Beneath the Surface

Method Man:

(Classic) Tical
(Classic) BlackOut! (ft Redman)
(+++Album) Tical 2000: Judgement Day

Instpectah Deck:

(Classic) Uncontrolled Substance

RZA:

(Classic) Bobby Digital in Stereo 6 Feet Deep
(+++Album) Digital Bullet
(+++Album) Afro Samurai: The Album

Masta Killa:

(Classic) No Said Date
(+++Album) Made in Broodlyn)

ODB:

(Classic) Return To The 36 Chambers
(+++Album) Nigga Please en in imo in iets mindere mate Osirus

U-God:

Heeft eigenlijk niet echt classic of must listens in mijn ogen :c Iemand mag mij altijd corrigeren


Aan de Wu Tang Affiliates ga ik ni beginnen :unsure:

Tenzij iemand er interesse in heeft, wil ik dat wel eens doen.

@Nahrtent

En @shiftyke akkoord hiermee?

//edit, staat goed nu normaal :)
 
Laatst bewerkt:
Ja bon die lijst hierboven is me zelfs te uitgebreid voor een artiest die compleet in mijn comfortzone zit dus dat gaan we al niet doen...
Ik ga beginnen met het debuut. Ik meen me te herinneren dat ik dat ooit nog eens gedaan heb op aanraden van vrienden en toen halfweg ben geraakt.
Benieuwd of ik het nu volhou of nog sneller af zet... Ik merk dat hoe ouder ik word hoe breder mijn smaak wordt, maar ook wel hoe verder ik weg blijf van wat er nu op de radio gedraaid wordt.
Ik ken hoegenaamd niks van hiphop en weet dus ook totaal niet in hoeverre dit te vergelijken is met de dingen die nu op de radio komen (en die ik afgrijselijk vind).
 
In dit geval is het essentieel me dunkt, alé ik ga er toch suggereren of ge er naar luistert moet iedereen zelf weten natuurlijk :D
Mja ik vind het wat "unfair" t.o.v. de andere classic artists, daar zijn we ook niet hun (some vele) zijsprongetjes gaan bewandelen. Het gaat mij imo om Wu Tang, en of zij een classic artist zijn.
Dat gezegd zijnde, het maakt mij ook niet zoveel uit hoor. Dus go ahead :thumb:.
Ik denk niet dat dit voor mij zal zijn, maar (net zoals Radiohead en Prodigy) ga ik mij wel weer smijten.


duidelijk minder passie dan in uw uitweidingen over vorige artiesten :ROFLMAO:
Ik ben dan ook een "zang en gitaar georiënteerde boomer muziek" lover.

Ik kan er momenteel vooral weinig over zeggen, buiten dat ik een stevige afkeer heb van stoerdoen-poser-gangsta gedoe :shy:. De RZA zaken die ik ken bevallen mij veel beter dan al de rest.
Aan de andere kant vind ik Ice-T (zowel solo als Bodycount) dan wel weer awesome. Dus zo geweldig consistent ben ik ook niet :laugh:.


Ik ken hoegenaamd niks van hiphop en weet dus ook totaal niet in hoeverre dit te vergelijken is met de dingen die nu op de radio komen (en die ik afgrijselijk vind).
Ik ben absoluut geen kenner, maar de hip hop die ik nu op de radio hoor, trekt in de verste verte niet op de vroegere hip hop die ik ken.
 
Dit is beginnen met de jaren 90.
  1. Wu-Tang Clan - 36 Chambers
  2. GZA - Liquid Swords
Ik ben tot hier geraakt. Allez tot halfweg Liquid Swords dan.
En ik heb toch al heel wat dingen bijgeleerd.
Dit is inderdaad helemaal anders dan de hedendaagse "kijk naar mij! ik ben zoooo cool" rommel die ze op de radio spelen (no offence voor de fans) en hoewel het nog steeds hoegenaamd mijn ding niet is kan ik het wel meer appreciëren. Allez, 36 Chambers dan toch, want Liquid Swords vind ik niks aan. Die 2e is veel chiller terwijl Wu's debuut best rauw is. En dat rauwe en agressieve kan ik wel een pak beter smaken dan het smoothere gekabbel op GZA's plaat.
Ik ga straks nog wel een paar andere platen opleggen voor een nummer of 2 en als er iets tussen zit dat me aanstaat gaat heel dat album er ook nog door.

Ik zal nooit een hiphop fan worden, een genre dat draait om beats, samples en lyrics klikt gewoon niet bij mij, maar dit is wel iets dat ik aan kan, in tegenstelling tot de hedendaagse dingen, al zullen daar ook wel zulke platen tussen zitten.
 
En @shiftyke akkoord hiermee?

Jomor jomor, ik heb hier juist een kwartier quasi netzelfde neergepend voor niets :laugh:

Maar soit ik ben er wel volmondig mee akkoord, ik zou nog even willen benadrukken, Liquid Swords het solo-project van de GZA is in mijn ogen, het beste Wu album allertijden, één van de beste hiphop albums ooit en één van de beste albums ooit tout court.

Nog een leuke toevoeging.

Ghosface en BBNG

 
Mja ik vind het wat "unfair" t.o.v. de andere classic artists, daar zijn we ook niet hun (some vele) zijsprongetjes gaan bewandelen. Het gaat mij imo om Wu Tang, en of zij een classic artist zijn.
Dat gezegd zijnde, het maakt mij ook niet zoveel uit hoor. Dus go ahead :thumb:.
Ik denk niet dat dit voor mij zal zijn, maar (net zoals Radiohead en Prodigy) ga ik mij wel weer smijten.

Ik ben absoluut geen kenner, maar de hip hop die ik nu op de radio hoor, trekt in de verste verte niet op de vroegere hip hop die ik ken.
1) volledig akkoord, vorige 2 weken hebben we ook niet grinderman in de selectie opgenomen

2) ook geen kenner, maar hoe ik het gehoord heb is het zo dat op een bepaald moment samples van nummers zo absurd duur zijn geworden dat dat enkel voor de allergrootste nog betaalbaar is. Daarom is men overgeschakelt naar het maken van beats
 
1) volledig akkoord, vorige 2 weken hebben we ook niet grinderman in de selectie opgenomen

Hier is het vooral relevant omdat hun zijprojecten vaak de Wu projecten overstijgen. Soit iedereen luistert naar wat hij wil maar ik raad het wel aan.

2) ook geen kenner, maar hoe ik het gehoord heb is het zo dat op een bepaald moment samples van nummers zo absurd duur zijn geworden dat dat enkel voor de allergrootste nog betaalbaar is. Daarom is men overgeschakelt naar het maken van beats

Dat klopt niet echt imo, beats worden de dag van vandaag nog steeds héél vaak met samples gemaakt. Echter moet je wel voorzichtiger omspringen met sample clearance, advocated en industry bigshots, zien het grote geld hierin, zie maar de zaak van de Gaye familie vs Robin Thicke.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben absoluut geen kenner, maar de hip hop die ik nu op de radio hoor, trekt in de verste verte niet op de vroegere hip hop die ik ken.

Feit, maar aan de andere kant valt Wu-Tang ook moeilijk te vergelijken met de hiphop die toen "populair" was.
Heb dat toch altijd redelijk speciale hiphop gevonden. Wel wat te vergelijken met NWA maar bijvoorbeeld wel uit een ander vaatje dan 2Pac en Biggie om er nu maar 2 te noemen ofwel Eminem en 50 Cent als we over begin jaren 2000 spreken.

Uiteraard zijn die ook pakken commerciëler en meer "beluisterbaar" voor de doorsnee luisteraar.
 
Ik heb ze van het begin gevolgd tot Rza het Ghost Dog album heeft geproduceerd. Voor mij piekt de Clan dan ook ergens rond 1999/2000.


RZA staat bij mij ook hoger als een Dre en zelfs Dilla etc. Hij is helemaal niet zo warm, funky of dansbaar als die 2 op hun best, maar qua bruutsimpele donkere cinematische beats heeft niemand het ooit echt beter gedaan voor mij.

Paar van mijn favoriete producties

Method Man
Gza
Raekwon
ODB
Hoe vettig en vooral grappig is gans dit album? "Rhymes come stinking like a girl's poo poo"
Ghostface
Rza

stoerdoen-poser-gangsta gedoe :shy:.
Gezien ze weldegelijk uit zo'n milieu komen vind ik dat meestal nog niet zo ergerlijk. Het is een leefomgeving en beschrijving ervan als een ander. Buiten het extra in de verf zetten van hun skills als MC wat nog steeds wel gemoeid gaat met geweldadige metaphoren is de Wu relatief technisch gebleven en hebben ze lang vastgehouden op meer bewustmakende teksten of puur storytelling wat ik nog steeds het liefst hoor.

Zoals ODB het ooit wist te zeggen toen hij Diddy(meer dan terecht!) schofeerde op de grammies, WU TANG IS FOR THE CHILDREN!

Prime example:


Maar aan de andere kant, hebben ze ook een geweldig gevoel voor humor!


Dat klopt niet echt imo
Nochtans een feit hoor, tegen het eind van de jaren 90 was Hip Hop enorm gegroeid en een grote meute advocaten en hun labels waren zich er goed van bewust dat ze royalties konden claimen. Combineer daar super goedkope software bij zoals Fruity Loops en de typische sample heavy boom bap stijl was 10 jaar later grotendeels achtergelaten voor goedkopere alternatieven. Pas recent dat er terug meer een open structuur is rond gebouwd met oa tracklib etc. De Wu is overigens de perfecte groep om daar bij te volgen, vergelijk eens de productie van Legend of the Liquid Sword tov Liquid Swords, schaamtelijk platte productie imo :p

Qua persoonlijke ranking 1st wave Wu albums

1. Ghostface Killah - Ironman
2. ODB - Return to the 36 Chambers
3. Method Man - Tical
4. Gza - Liquid Swords
5. Raekwon - Only Built 4 Cuban Lynx
6. Rza - Bobby Digital

Cappa en Killah Priest hebben wel een track of 2 dat ok is maar over het algemeen redelijk teleurgesteld.
 
Nochtans een feit hoor, tegen het eind van de jaren 90 was Hip Hop enorm gegroeid en een grote meute advocaten en hun labels waren zich er goed van bewust dat ze royalties konden claimen. Combineer daar supergoedkope software bij zoals Fruity Loops en de typische sample heavy boom bap stijl was 10 jaar later grotendeels achtergelaten voor goedkopere alternatieven.

Dat er een klopjacht begonnen is, klopt maar mijn favoriete hiphop dateert van de begin jaren 2000 en die is echt wel sample driven hoor, Madlib, Dilla, Alchemist, Kanye, DOOM, Hitek...

Misschien zijn ze selectiever geworden in wie er gesampled word?
 
36 Chambers is enorm verschillend van die early 2000 artiesten, om maar een vergelijking te doen.
50 Cent is bv. verre van rauw:
Eminem heeft een compleet andere flow en vibe:
(2013) Kanye West is weer een ander type hip hop, productie gewijs:
@shiftyke Dat album van BBNG met Ghostface Killah is productie gewijs moderner, maar heeft wel nog die rauwe vibe vooral door de lyrics en het rappen. Kan zeker gesmaakt worden hier 😍
 
Docu over hun carrière is een aanrader, de manager, broer van RZA dacht ik, had alle touwtjes in handen en stak het meeste geld in zijn zak.
 
36 Chambers is enorm verschillend van die early 2000 artiesten, om maar een vergelijking te doen.
50 Cent is bv. verre van rauw:

Zestien jaar is lang he en de Wu is wel iets minder commerciëel dan pakweg 50cent.

Nu hiphop tout court is eigenlijk zeer divers. Als we vergelijken wat er rond dezelfde tijd als 36 Chambers uitkwam, ik denk maar aan Return Of The Boombap van KRS, Midnight Marauders van ATCQ, Hard To Earn van Gangstarr of iets van The Roots. Allemaal een eigen productie stijl en vocal perfomances.
 
Laatst bewerkt:
50 Cent niet rauw vind ik wel iets te kort door de bocht, Candy shop (en 98% van zn laatste dingen is idd niks rauw aan) maar op zijn eerste release staan toch wel harde nummers imo


Volledige andere sound dan the Wu uiteraard, maar toch niet minder goed imo
Maar om on topic te komen, het jaar dat Enter the Wu uitkwam, was dit zeker uniek, voor mij samen met '2Pac' 'Strictly for my n...', 'Geto Boys' 'till death do us apart' en 'Spice 1': '187 he wrote' , en zeker ook Above the Law: 'Black Mafia live' baanbrekende albums.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan