Wooncrisis in Vlaanderen: onbetaalbaar vastgoed

Moet de overheid de markt corrigeren?

  • Ja

    Stemmen: 30 19,0%
  • Nee

    Stemmen: 128 81,0%

  • Totaal aantal stemmers
    158
niet verbazend dat veel koppels tegenwoordig stoppen bij 2.
Geen slechte evolutie IMHO, we zijn met te veel mensen op de aarde.

En als het over aantal slaapkamers gaat: Niks mis met een kamer delen, trauma's dat ik heb opgelopen zeg van met mijn broer op de kamer te moeten slapen 🤪 (zijn gesnurk wel ja)
 
Maar hoe pas je als familie in zo een niet familie woning ? Of is bv 3 kinderen hebben tegenwoordig dan ook een 'luxe' ?

Als je kijkt naar het appartement aanbod dat ze bouwen is er maar heel weinig voor gezinnen met 3 of meer kinderen in steden. Dan zie je echt die bijkomende kost per kind, niet verbazend dat veel koppels tegenwoordig stoppen bij 2.
Volgens mij zie je dat omgekeerd: veel koppels stoppen bij twee dus de norm voor compact wonen houdt daar rekening mee. Overal ter wereld daalt het gemiddeld aantal kinderen per gezin met de welvaart uiteindelijk, ik denk niet dat de bouwsector in België bij de oorzaken zit.

En sowieso vind ik het persoonlijk logisch dat je pas aan kinderen begint wanneer je enige stabiliteit hebt. Of een bovengemiddeld aantal kinderen een luxe is ga ik niet bepalen, maar ik zou daar dan ook niet aan beginnen als mijn woonsituatie het niet aankan of niet stabiel is. Aankunnen is trouwens relatief hé, zoals anderen hier al zeggen kunnen kinderen ook wel kamers delen.
 
Of een bovengemiddeld aantal kinderen een luxe is ga ik niet bepalen, maar ik zou daar dan ook niet aan beginnen als mijn woonsituatie het niet aankan of niet stabiel is. Aankunnen is trouwens relatief hé, zoals anderen hier al zeggen kunnen kinderen ook wel kamers delen.
Daarnaast is het niet slecht dat het gemiddeld aantal kinderen per gezin onder de twee blijft. We lopen met veel te veel rond op deze planeet. Flink van de bouwsector dat ze max. 2 kinderen per gezin stimuleren, daarmee is ons klimaat gered 😉
 
ik zeg dan ook het meest, niet enkel. Omdat dit imho het meest invloed heeft.

Je hebt idd verschillende factoren die een woning duurder/goedkoper maakten: afschaffing woonbonus, verlaging registratierechten, rentestijgingen, daling notariskosten, hogere energieeisen, lagere energiekost door die hogere energieeisen, hogere materiaalkost, ...

Maar absrd moeilijk om zonder steun een eigen woning bemachtigen? Daar ben ik het nog altijd grondig mee oneens. Ja, als je als starter de alleenstaande net afgestudeerde bedoelt. Maar als je met starter bedoelt iemand die samen met vriendin een woning zoekt na 3 jaar huren (én sparen): nee.

Het is alleen maar onmogelijk als je direct een familiewoning zoekt in de drukstgevraagde streken (leuven, gent, brussel, ...). Ik vind het niet ABSURD om buiten die zones te zoeken en tevreden te zijn met iets anders dan de familiewoning met 4 slaapkamers :)

Ik ben geen starter en woon reeds 14 jaar samen.
Ben wel enige verdiener.
Ik ben het grondig oneens met je stelling dat je na 3 jaar huren een starterswoning kan kopen nu heden ten dagen.
Prove me wrong.
 
Ik ben geen starter en woon reeds 14 jaar samen.
Ben wel enige verdiener.
Ik ben het grondig oneens met je stelling dat je na 3 jaar huren een starterswoning kan kopen nu heden ten dagen.
Prove me wrong.
Daarom dat ik ook zei met vriendin. Wat bedoelt dat die ook een inkomen heeft, he.



Niet ver van station met goeie bereikbaarheid naar Kortrijk/Gent + dicht bij autostrade. Moet zelfs zonder tweede inkomen voor veel mensen nog haalbaar zijn.
 
Ow eentje met clean desk euhmz, ja, policy :)

Obviously gaan ze nu voor een groter exemplaar.

OT. Wel grappig als starterswoning, waar deze mens(en) met kinder(en) als starter(s) duidelijk wat extra ruimte kunnen gebruiken. Zou de gepensioneerde een paar straten verder hetzelfde probleem hebben?
Ik kan verkeerd denken maar een starterswoning is voor mij een woning voor een nieuw koppel zonder kinderen.
 
Geen slechte evolutie IMHO, we zijn met te veel mensen op de aarde.

En als het over aantal slaapkamers gaat: Niks mis met een kamer delen, trauma's dat ik heb opgelopen zeg van met mijn broer op de kamer te moeten slapen 🤪 (zijn gesnurk wel ja)

Niks mis met kamer delen, maar 2 slaapkamers is toch wat krap met 3 kinderen, dan moeten ze al met 3 op de kamer.

Gewoon om maar te zeggen dat een familie woning met 3 slaapkamer geen overbodige luxe is voor grotere gezinnen met 3-4 kinderen. En als je er zoveel wilt begin je beter ook niet pas halverwege de 30 :p.

Anyways, zelf hebben we wel een goed loon met 2 dus ons huis met tuin en genoeg slaapkamers (na de verbouwing genoeg voor 4 kinderen een eigen kamer te kunnen geven en nog een logeerkamer :)) kunnen kopen als twintigers, maar op een laag loon lijkt dat wat minder evident.
 
Ook de gemeente met één van de hoogste aantal zelfmoorden per inwoner in Vlaanderen :p.
Niks mis met wonen in Menen, zeker buiten de Barakken. Ik heb er zelf een 5tal jaar gewoond in een starterswoning (gehuurd weliswaar). Net omdat het daar heel betaalbaar is. Kleine betaalbare stad met alles wat je nodig hebt in de buurt incl. treinstation en autostrade vlakbij. En de Auchan was niet ver rijden 🤪 .
 
Ik kan verkeerd denken maar een starterswoning is voor mij een woning voor een nieuw koppel zonder kinderen.
Volgens die definitie begrijp ik de keuze maar wat zijn deze mensen dan:
-Hogere studies 4-6j (miss bisjaartje/verkeerde keuze)
-2 a 3 jaar thuis wonen om te sparen of 3 a 5 jaar huren en sparen.
-ideale vruchtbare leeftijd van de vrouw + norm eerste kind 25-31j?
 
Volgens die definitie begrijp ik de keuze maar wat zijn deze mensen dan:
-Hogere studies 4-6j (miss bisjaartje/verkeerde keuze)
-2 a 3 jaar thuis wonen om te sparen of 3 a 5 jaar huren en sparen.
-ideale vruchtbare leeftijd van de vrouw + norm eerste kind 25-31j?
Je hoeft bij het eerste kind nog niet in uw definitieve woning te zitten. Hier pas een huis gekocht toen nummer twee eraan kwam. Steeds meer vrouwen beginnen ook pas aan kinderen na hun 35ste, toch als ik het hier in mijn omgeving zie. Of dat medisch gezien ideaal is is een ander verhaal, maar het is wel de realiteit.
 
Volgens die definitie begrijp ik de keuze maar wat zijn deze mensen dan:
-Hogere studies 4-6j (miss bisjaartje/verkeerde keuze)
-2 a 3 jaar thuis wonen om te sparen of 3 a 5 jaar huren en sparen.
-ideale vruchtbare leeftijd van de vrouw + norm eerste kind 25-31j?
Hoogopgeleide vrouwen krijgen in Nederland gemiddeld hun eerste kind op 33 jaar, de vader (https://www.gezondheidsplein.nl/gezond-leven/carriere-of-een-kind-wanneer-word-jij-moeder/item123703 ). Ik zou 'norm' dus niet definiëren zoals jij doet.

(Cijfers over hoogopgeleide Vlamingen bestaan er denk ik niet, maar gezien de gewone gemiddelde leeftijd vergelijkbaar is, zal het wel niet gigantisch veel verschillen)
 
Ik heb altijd meegekregen dat je als vrouw het meest vruchtbaar bent tussen 20 en 30, eveneens het minst kans op problemen.

Zou er een relatie zijn tussen de stijgende leeftijd van een eerste kind en de betaalbaarheid van een woning?

Je hoeft verder niks, je kan met 5 kinderen daar ook wonen.(binnen de wettelijke vereisten natuurlijk)
De vraag lijkt mij dan eerder of je dat als maatschappij wilt en of 'de overheid de markt moet corrigeren'.

Uiteindelijk zonder dat er veel nieuwe capaciteit bijkomt, is corrigeren naar mijn bedenking, het goedkoper maken van woningen voor starters te nadele van een andere groep.
 
Hoogopgeleide vrouwen krijgen in Nederland gemiddeld hun eerste kind op 33 jaar, de vader (https://www.gezondheidsplein.nl/gezond-leven/carriere-of-een-kind-wanneer-word-jij-moeder/item123703 ). Ik zou 'norm' dus niet definiëren zoals jij doet.

(Cijfers over hoogopgeleide Vlamingen bestaan er denk ik niet, maar gezien de gewone gemiddelde leeftijd vergelijkbaar is, zal het wel niet gigantisch veel verschillen)
De mens is gemaakt om te leven tot 30 jaar en vrouwen zijn het vruchtbaarst tussen pakweg 20 en 30.

De kans op miskramen en problemen met het kind gaat sterk omhoog na de 30 en hoger.

Het feit dat hoogopgeleide vrouwen er pas aan beginnen na 30 is een teken dat onze maatschappij gewoon andere prioriteiten stelt dan gezonde ouders en kinderen. Of dat goed of slecht is, kunnen we over discussieren. Maar je kunt onze biologie niet fixen met politiek.
 
Het feit dat hoogopgeleide vrouwen er pas aan beginnen na 30 is een teken dat onze maatschappij gewoon andere prioriteiten stelt dan gezonde ouders en kinderen.
Wat een belachelijk kortzichtige stelling.
De vruchtbaarheid gaat ook steeds meer omlaag waardoor het langer kan duren om zwanger te worden. Ik ken meerdere vrouwen die eind de 20 waren toen zo begonnen met proberen en pas jaren later hun eerste kind kregen. Die hadden dus geen "andere prioriteiten", die hadden gewoon pech.

Zelf ben ik bewust naar de gynaecoloog gestapt met de vraag: "Kan ik nog 2j wachten (in kader van gezondheidsproblemen toen) of verhoog ik hiermee risico's?" En haar antwoord was dat die cijfers heel algemeen zijn en geen rekening houden met individuele zaken zoals algemene gezondheid, gedrag dat je gezondheid schaadt (roken, drinken),... Na een fysiek onderzoek zei ze me dus dat ik probleemloos nog kon wachten... Zolang het maar niet tot mijn 40ste was.
 
Terug
Bovenaan