Film Wil

Sterke, beklijvende film die je heel overtuigend terugwerpt naar 1942. Aanrader is om het boek 1942 van Herman Van Goethem zeker te lezen om je verder te verdiepen in die periode en de rol van de Antwerpse politie die haar boekje ver te buiten ging. Zonder twijfel een belangrijke film en eigenlijk zou je die film en dat boek haast verplicht moeten maken voor iedere middelbare scholier en dat in combinatie met een bezoek aan de Dossinkazerne en/of het fort van Breendonk.

De film wijkt wel erg af van het boek, wat verwarrend is voor mensen die het boek hebben gelezen. Een Matteo Simoni die Antwerps praat is ook iets raar, het heeft even geduurd voor ik me daarover kon zetten. En de continue spanningsboog die er hing vond ik soms wat ongeloofwaardig.

Het was voor de Duitse officier wel heel duidelijk dat Wils een aandeel had in de verzetsdaden, maar hoe die de dans maar bleef ontspringen vond ik na verloop van tijd moeilijker om in mee te gaan.
 
Gisteren op Netflix gezien. Dat mist natuurlijk de impact van in de cinema maar ik vond het ook niets bijzonder. Er gebeurt eigenlijk niet veel dus had voor mij geen film moeten zijn, eerder een aflevering in een overkoepelende serie over die periode ofzo. Verder wel knap voor Vlaamse productie maar dat zou niet altijd de kanttekening moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend ook gezien, film is niet zo erg sterk. Hoop clichés op een hoop. Voor de rest niets nieuws met de collaborateurs natuurlijk.
 
Ik heb de film ook op Netflix gezien. De Antwerpse setting is verfrissend maar voor de rest is het toch een redelijk "standaard" WOII verhaal zoals er zovelen zijn. Het is niet zwart-wit maar het is niet meer de eerste film die zo genuanceerd is. Na de film had ik de indruk dat ik niet echt wijzer was geworden of een nieuw inzicht had gekregen.
 
Terug
Bovenaan