Filmreview: Ghostbusters: Frozen Empire

De nalatenschap van de iconische Ghostbusters-films is nog steeds voelbaar en het is fascinerend om te zien hoe deze franchise zich blijft uitbreiden. De legendarische film Ghostbusters uit 1984 heeft op velen een onuitwisbare indruk achtergelaten. Ik herinner me nog dat ik hem zag op videoband, hoogstwaarschijnlijk gehuurd van de videotheek. Waar is de tijd gebleven? De eerste twee films werden geregisseerd door Ivan Reitman, terwijl zijn zoon Jason Ghostbusters: Afterlife op zich nam. Deze nieuwste film, Ghostbusters: Frozen Empire, werd geregisseerd door Gil Kenan, die deze samen schreef met Jason Reitman.

Ghostbusters volgt het verhaal van drie parapsychologen – Peter Venkman (Bill Murray), Raymond Stantz (Dan Aykroyd) en Egon Spengler (Harold Ramis) - die na hun ontslag bij Columbia University een eigen bedrijf beginnen als geestenjagers. Terwijl ze hun onderneming uitbreiden, rekruteren ze Winston Zeddemore (Ernie Hudson). Hun bekendheid groeit snel wanneer ze New York City beschermen tegen bovennatuurlijke bedreigingen. In de tweede film zijn de Ghostbusters uit elkaar gegaan vanwege een rechtszaak en een verbod op hun activiteiten als geestenbestrijders. Wanneer er terug bovennatuurlijke activiteit aanwezig is in New York, wordt de groep weer samengebracht en moeten ze de stad redden met hun vertrouwde protonpacks en de iconische Ecto-1 wagen.

In Ghostbusters: Afterlife keren enkele van de oorspronkelijke Ghostbusters terug, waaronder Venkman, Stantz en Zeddemore. Egon Spengler verschijnt als geest en de film is opgedragen aan de acteur, die in 2014 overleed. De focus ligt op de kleinkinderen van Egon, Phoebe en Trevor, die met de hulp van de lokale leraar Mr. Grooberson (Paul Rudd) de taak op zich nemen om de stad te redden van een paranormale dreiging. Naast de films zijn er ook andere Ghostbusters-media, zoals de populaire animatieserie The Real Ghostbusters en een reboot uit 2016 met vrouwelijke Ghostbusters.

ghostbusters-02.jpg

Who you gonna call? Ghostbusters!

Het gezin Spengler, inclusief stiefvader Gary Grooberson, woont nu in de iconische brandweerkazerne in New York. Omwille van de aanhoudende aanwezigheid van geesten in de straten zetten ze hun jacht voort. De burgemeester probeert hen echter te stoppen vanwege de overlast en financiële kosten die ze veroorzaken. Ondertussen heeft Stantz een lucratief bedrijf waar mensen oude voorwerpen die bezeten zijn door geesten kunnen binnenbrengen. Hij bevrijdt deze voorwerpen van de entiteiten die erin huizen. Wanneer hij een oud voorwerp ontvangt waarvan de krachten zo sterk zijn dat de P.K.E.-meter tilt slaat, neemt hij het mee voor verder onderzoek.

Garraka's 'death chill'-kracht bevriest zijn slachtoffers door pure angst.


De Ghostbusters worden hierdoor geconfronteerd met een eeuwenoude antagonist: Garraka. Dit bovennatuurlijke wezen, met hoorns en oplichtende ogen, heeft een 'death chill'-kracht waarmee het zijn slachtoffers zo veel angst aanjaagt dat ze doodvriezen. Bovendien koestert Garraka een verlangen om een nieuwe ijstijd op aarde te ontketenen, een ramp die onze Ghostbusters proberen te voorkomen.

ghostbusters-01.jpg

De wereld van Ghostbusters

Ghostbusters: Frozen Empire is een film die je graag in de bioscoop wil zien. Hij is samengesteld uit elementen die nog steeds entertainen: een perfecte balans tussen actie, spanning, drama en komedie, met subtiele knipogen naar de klassiekers. De cast levert uitstekend werk en straalt duidelijk plezier uit in hun rollen. Er zijn tal van redenen waarom deze film zo goed werkt: de dialogen zijn scherp, soms sarcastisch en de dynamiek tussen de familieleden is goed uitgewerkt. Het verhaal van Frozen Empire is eenvoudig en misschien voorspelbaar, maar in het geval van een film zoals Ghostbusters deert dit niet. Deze film biedt twee uur pure ontspanning voor wie op zoek is naar vermaak.

Ik heb deze film in Kinepolis op ScreenX gezien, waarbij de spannende scènes doorliepen op de linker- en rechterwanden van de bioscoopzaal. Hoewel ik redelijk dicht bij het scherm zat, kon ik toch volledig meegenieten van deze ervaring. Het bracht de actie veel dichterbij en bood een overvloed aan visuele prikkels. Een nadeel was echter dat de zaal hierdoor volledig verlicht werd, waardoor het donkere cinemagevoel verdween. Ik vond het dan ook prettig dat dit effect slechts bij enkele scènes gebruikt werd, waardoor de knusse bioscoopervaring grotendeels bewaard bleef.

Conclusie

Ghostbusters blijft een charmante en vermakelijke komedie, waarbij de speciale effecten goed tot hun recht komen en de actie uitstekend is. De personages zijn stuk voor stuk sterk neergezet en de antagonist is redelijk angstaanjagend, maar blijft toch op veilige afstand van het horrorgenre, wat perfect past bij deze film. De schattige Stay Puft marshmallow mannetjes zijn nog steeds een genot om naar te kijken en ook andere geesten zijn goed bedacht. Kortom, na het zien van Ghostbusters: Frozen Empire verliet ik de zaal voldaan.

Pro

  • Uitstekende regie
  • Fantastische cast
  • Ontspannend entertainment

Con

  • Voorspelbaar
  • Veilig verhaalconcept
8

Over deze film

Beschikbaar vanaf

20 maart 2024

Genre

  1. Avontuur
  2. Fantasie
  3. Komedie

Speelduur

115 minuten

Regie

Gil Kenan

Cast

Bill Murray, Dan Aykroyd, Ernie Hudson, Finn Wolfhard, Mckenna Grace, Paul Rudd ...

Uitgever

Sony Pictures
 
Vind het jammer dat de Ghostbusters films geëvolueerd zijn van de eerste 2 films voor volwassenen naar deze "familiefilms".
Afterlife kon mij niet bekoren en vrees dat deze niet beter gaat zijn.
 
Terug
Bovenaan