Wat is er aan de hand met de UGC?

Muñoz

Well-known member
Geen idee of het hier thuishoort. Indien niet, dan moeten de mods maar de moeite doen om het te verplaatsen. 😂

Dus voor de mensen die regelmatig naar de cinema gaan, weet er iemand wat er eigenlijk aan de hand is met de UGC? Ik ga regelmatig naar de cinema (nu wel minder dan pre-corona, omdat er nog zo weinig goede films uitkomen op het grote doek), maar tot nog toe quasi altijd naar de Kinepolis geweest. Maar nu ik geen student meer ben, toch aan het twijfelen om een abonnement te nemen bij de UGC. Voor iets van een 18€ per maand mag je onbeperkt binnen, en gezien ik/wij elke week toch wel in de cinema zit, is dat voor mij het interessantste.
Maar ik ben de afgelopen paar weken een paar keer een film in de UGC (Antwerpen en Brouckère) gaan kijken en hetgeen dat mij echt opviel: de zalen zijn er bijna volledig leeg, vooral die in Antwerpen is echt doods. Wat is daar eigenlijk aan de hand? Als ik zo rondvraag, heel weinig vrienden gaan ooit naar de UGC. Je zou toch denken dat een cinema in het midden van de stad meer aantrek heeft dan een cinema een stuk buiten de stad (Kinepolis Antwerpen)?
 
Zomer? En ja kwaliteit is wel wat minder dan Metropolis. Maar wel minder Ollanders.
 
Geen idee of het hier thuishoort. Indien niet, dan moeten de mods maar de moeite doen om het te verplaatsen. 😂

Dus voor de mensen die regelmatig naar de cinema gaan, weet er iemand wat er eigenlijk aan de hand is met de UGC? Ik ga regelmatig naar de cinema (nu wel minder dan pre-corona, omdat er nog zo weinig goede films uitkomen op het grote doek), maar tot nog toe quasi altijd naar de Kinepolis geweest. Maar nu ik geen student meer ben, toch aan het twijfelen om een abonnement te nemen bij de UGC. Voor iets van een 18€ per maand mag je onbeperkt binnen, en gezien ik/wij elke week toch wel in de cinema zit, is dat voor mij het interessantste.
Maar ik ben de afgelopen paar weken een paar keer een film in de UGC (Antwerpen en Brouckère) gaan kijken en hetgeen dat mij echt opviel: de zalen zijn er bijna volledig leeg, vooral die in Antwerpen is echt doods. Wat is daar eigenlijk aan de hand? Als ik zo rondvraag, heel weinig vrienden gaan ooit naar de UGC. Je zou toch denken dat een cinema in het midden van de stad meer aantrek heeft dan een cinema een stuk buiten de stad (Kinepolis Antwerpen)?
Wat was bij u de reden dat ge quasi altijd naar de Kinepolis ging?

En waarom heeft een cinema buiten de stad meer aantrek dan eentje in het centrum? Ik zou denken aan parking/bereikbaarheid. Zie eens hoeveel mensen met de auto naar de cinema gaan en ge weet al genoeg. Zelfs mensen die met het openbaar vervoer gaan, spreken ook dikwijls af met mensen die wel met de auto gaan, dus is het logisch dat beiden dan toch naar die met parking gaan.

Dat Metropolis het beter deed dan die UCG is al meer dan 20 jaar zo, denk ik. Als tiener gingen mijn vrienden en ik ook eerst naar de bioscoop in Boom en toen Metropolis opende zijn we gewoon geswitched naar daar. Ik denk dat er op dat moment geen andere grote cinema was in A'pen (pas in '97 Guamont, dat in 2000 overgenomen is door UGC?) en we zijn dus altijd gewoon naar Metropolis blijven gaan, vooral dan ook omdat het met de auto bereikbaar is en we het ondertussen zo gewoon waren.

Bovendien was het aanbod van Metropolis toen veel beter. Het is nu natuurlijk een heel andere generatie, maar goed, 't zijn dan wel de kinderen van mijn generatie, dus misschien is zo de gewoonte om naar Metropolis te gaan gewoon doorgegeven?
 
ik ging vroeger toen ik alleenstaand was heel veel naar Kinepolis Antwerpen. Ik zat daar zeker minstens 1 keer per week. Nu ik een gezin heb is de frequentie een pak lager. Ik ga nog een 5 a 10 keer per jaar. Ik woon nu in het midden tussen UGC Mechelen en Kinepolis Brussel. Ik kijk altijd eerst naar de planning bij UGC Mechelen. Bios is makkelijk bereikbaar, veel parking en niet te druk. Ik vind Kinepolis ook gaan aantrekkelijke bioscoop.
 
Het bioscoopbezoek is al jaren in dalende lijn en het post-coronajaar 2022 heeft volgens Kinepolis maar 75% van het volk van 2019 terug gebracht. UGC was altijd al rustiger maar als ze een even groot verlies hebben lijkt het nog leger.


Hogere ticketprijzen en films die redelijk vlug op streaming komen (na 3-4 maanden) zorgen ervoor dat mensen enkel voor must-see films nog de deur uit willen in grote getale, anders doen ze gewoon iets anders.
 
Wat was bij u de reden dat ge quasi altijd naar de Kinepolis ging?

Gewoonte, en ik woon dichter bij Kinepolis dan UGC. En ik had tot nu altijd studentenkorting, waardoor Kinepolis eigenlijk goedkoper was dan UGC.

Teveel hangjongeren die er ruzie maken, met opzet luid zijn, … nooit meer

Blijkbaar, maar ik heb het nog niet gemerkt. Wel dat het gebouw echt versleten is, en het allemaal niet heel proper oogt (en ruikt).

Het bioscoopbezoek is al jaren in dalende lijn en het post-coronajaar 2022 heeft volgens Kinepolis maar 75% van het volk van 2019 terug gebracht. UGC was altijd al rustiger maar als ze een even groot verlies hebben lijkt het nog leger.


Hogere ticketprijzen en films die redelijk vlug op streaming komen (na 3-4 maanden) zorgen ervoor dat mensen enkel voor must-see films nog de deur uit willen in grote getale, anders doen ze gewoon iets anders.

Interessante cijfers. Lang leve Statbel.
Valt meteen op dat Walen procentueel veel vaker naar de cinema gaan dan Vlamingen. Er zijn bijna dubbel zo veel Vlamingen, maar de bioscoopbezoeken liggen maar 30-40% hoger.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga geregeld naar de cinema, meermaals per maand en bijna altijd naar UGC Antwerpen. Het is er niet gezellig, beetje creepy soms met al die gesloten popcorn stalls. Maar is voor mij niet zo belangrijk aangezien ik toch maar voor de film ga en niet voor de staat van het interieur. Irritante, luidruchtige jongeren zijn er wel, maar ik neig naar het type films en vertoningsuren die onaantrekkelijk zijn voor onrustzaaiers. Bovendien ga ik altijd van voor zitten. Meer immersie, minder afleiding en in de UGC is de kijkhoek ook nog zeer goed.

Maar als je van film houdt, zijn er ook wel andere bioscopen die zeker de moeite zijn om te bezoeken. De programmatie van De Cinema is interessant en zeer gevarieerd en ze vertonen regelmatig nog films op 35mm.
 
Ik ga geregeld naar de cinema, meermaals per maand en bijna altijd naar UGC Antwerpen. Het is er niet gezellig, beetje creepy soms met al die gesloten popcorn stalls. Maar is voor mij niet zo belangrijk aangezien ik toch maar voor de film ga en niet voor de staat van het interieur. Irritante, luidruchtige jongeren zijn er wel, maar ik neig naar het type films en vertoningsuren die onaantrekkelijk zijn voor onrustzaaiers. Bovendien ga ik altijd van voor zitten. Meer immersie, minder afleiding en in de UGC is de kijkhoek ook nog zeer goed.

Maar als je van film houdt, zijn er ook wel andere bioscopen die zeker de moeite zijn om te bezoeken. De programmatie van De Cinema is interessant en zeer gevarieerd en ze vertonen regelmatig nog films op 35mm.
Wat wil dat zeggen?
 
Wat wil dat zeggen?
De meeste films komen nu digitaal uit en niet meer op een filmrol. De 35mm is zo'n filmrolformaat. Ik denk dat UGC en Kinepolis ondertussen al 100% digitaal zijn de laatste jaren, is voor hen commercieel gezien minder gedoe.

Binnenkort gaat Lumière in Antwerpen ook een 35mm projector gebruiken, speciaal voor Oppenheimer:
 
Ik heb ook enkele jaren zo een abo gehad toen ik elke dag in t'stad moest zijn en was fantastich maar nu koop ik eerder zo'n 5 kaarten, die komen op 8 eur per film. Goeie deal maar ook ik vraag me alsmaar vaker af hoe ze erin slagen te overleven. 4 op 10 van mijn laatste bezoeken had ik de hele zaal voor mezelf en de overige 6 zat er max een man of 10. Ik ga meestal door de week dus misschien dat het in het weekend drukker is maar dan nog...

Ik hoop in ieder geval dat ze nog lang voort kunnen want kinepolis is echt belachelijk duur geworden.
 
Toen ik in Antwerpen woonde ging ik vaker naar UGC dan naar Metropolis (ik blijf dat zeggen), omdat ik er gemakkelijk te voet of met de fiets heen kon. Metropolis is dan weer zo'n typische cinema om met de auto heen te gaan: groot complex, véél parkeerplaats en wat middelmatige eetgelegenheden errond.

Zo'n stadscinema vind ik nochtans een meerwaarde en het staat ook op de historische plek waar de noodlottige Cinema Rex stond, dus het is ook een waardevolle lieu de memoire. Toch voor wie daar belang aan hecht, zoals ik.
 
Ik heb ook enkele jaren zo een abo gehad toen ik elke dag in t'stad moest zijn en was fantastich maar nu koop ik eerder zo'n 5 kaarten, die komen op 8 eur per film. Goeie deal maar ook ik vraag me alsmaar vaker af hoe ze erin slagen te overleven. 4 op 10 van mijn laatste bezoeken had ik de hele zaal voor mezelf en de overige 6 zat er max een man of 10. Ik ga meestal door de week dus misschien dat het in het weekend drukker is maar dan nog...

Ik hoop in ieder geval dat ze nog lang voort kunnen want kinepolis is echt belachelijk duur geworden.

Klopt, ik schijn mij (mss foutief) nog te herinneren dat ik enkele jaren geleden met mijn studentenkaart nog naar een 'gewone' zaal (dus zonder 4dx, laser ultra, imax of weet ik wat) kon voor iets van een 8 of 9€. Tegenwoordig ben je in Kinepolis al bijna automatisch verplicht om naar van die 'dure' zalen te gaan, zeker voor nieuwe (top)films. Waardoor je al snel zit aan 16+€ per persoon, en dan heb je nog niks gedronken.

In de winter gaan we regelmatig/bijna wekelijks met een hoop vrienden naar de Kinepolis. Ik kwam bij het scrollen in m'n bankapp gisteren de som nog eens tegen (we splitten wel, maar iemand moest betalen): 122€ voor 5 man. 101,5€ voor de film (dan nog met studentenkorting), de rest voor (ik vermoed alleen) drinken. Je gaat nog bijna voor minder met iedereen iets eten en zuipen heel de avond.
 
Klopt, ik schijn mij (mss foutief) nog te herinneren dat ik enkele jaren geleden met mijn studentenkaart nog naar een 'gewone' zaal (dus zonder 4dx, laser ultra, imax of weet ik wat) kon voor iets van een 8 of 9€. Tegenwoordig ben je in Kinepolis al bijna automatisch verplicht om naar van die 'dure' zalen te gaan, zeker voor nieuwe (top)films. Waardoor je al snel zit aan 16+€ per persoon, en dan heb je nog niks gedronken.

In de winter gaan we regelmatig/bijna wekelijks met een hoop vrienden naar de Kinepolis. Ik kwam bij het scrollen in m'n bankapp gisteren de som nog eens tegen (we splitten wel, maar iemand moest betalen): 122€ voor 5 man. 101,5€ voor de film (dan nog met studentenkorting), de rest voor (ik vermoed alleen) drinken. Je gaat nog bijna voor minder met iedereen iets eten en zuipen heel de avond.
Het is dan nog eens te hopen dat de film niet langer speelt dan 2h of je kan daar ook nog eens voor gaan bijbetalen. Altijd leuk zo'n filmbon waarbij je zelf ook wat mag opleggen 🤷‍♂️
 
Ik heb ook enkele jaren zo een abo gehad toen ik elke dag in t'stad moest zijn en was fantastich maar nu koop ik eerder zo'n 5 kaarten, die komen op 8 eur per film. Goeie deal maar ook ik vraag me alsmaar vaker af hoe ze erin slagen te overleven. 4 op 10 van mijn laatste bezoeken had ik de hele zaal voor mezelf en de overige 6 zat er max een man of 10. Ik ga meestal door de week dus misschien dat het in het weekend drukker is maar dan nog...

Ik hoop in ieder geval dat ze nog lang voort kunnen want kinepolis is echt belachelijk duur geworden.
Kan je direct 2 kaarten (als koppel bijvoorbeeld) voor dezelfde film kopen via die formule?

Laatst viel me op dat we via onze werkgever, geen kortingskaarten meer hebben voor UGC, was toch altijd iets goedkoper dan Kinepolis. GIng daardoor wel regelmatig in UGC Antwerpen iets zien. Geen last door de week..
 
Ik heb zo’n UGC abonnement. Meestal ga ik in Mechelen want vlakbij waar ik woon. Af en toe in Turnhout. Die in Mechelen zijn ze momenteel aan het renoveren (mocht ook wel). Ik ga meestal door de week wanneer de kinderen bij hun mama zijn en dan zit ik daar vaak (bijna) alleen in een zaal. In de weekends is het er nog wel vrij druk.
Op weekdagen programmeren ze ook al een tijd geen late films meer (laatste begint rond 20u); enkel in’t weekend of schoolvakanties zijn er ook films om 22u30.
 
Kan je direct 2 kaarten (als koppel bijvoorbeeld) voor dezelfde film kopen via die formule?

Laatst viel me op dat we via onze werkgever, geen kortingskaarten meer hebben voor UGC, was toch altijd iets goedkoper dan Kinepolis. GIng daardoor wel regelmatig in UGC Antwerpen iets zien. Geen last door de week..

Yep, je koopt eigenlijk gewoon 5 tickets in 1x voor 40 eur. Je kan dus perfect met 4 vrienden zelfs alle 5 in 1x gebruiken zodat iedereen maar 8 eur moet betalen. Let er wel op dat formule 5 enkel 5d op 7 bruikbaar is vanaf zondag 18u30 tot en met vrijdag 18u30 en 60 dagen geldig te beginnen vanaf het eerste gebruik van de formule.

Je hebt ook een formule 7; 5tickets die 7 op 7d geldig zijn maar die komt op 9 eur per ticket.
 
Terug
Bovenaan