Wielervoorjaar 2022 | Aanloop naar het echte werk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vol wiel en hoge velg vooraan vergroten het probleem, maar het echte probleem is dat je op een TT-fiets in je beugel véél minder controle hebt.
Ik zet zelf geregeld een opzetstuur op mijn fiets, er zijn dagen met veel wind dat het echt gevaarlijk is om u daar in te leggen, en dat is dan met gewone wielen. Neem iets vast op 40cm breedte of op 10cm breedte, dat is een wereld van verschil.

Serge Pauwels heeft er tijdens de Provence ook een hele uitleg over gedaan op Pick+, hij was toch grotendeels akkoord met het betoog van Froome. Ik hecht toch veel waarde aan de insteek van zo'n profs.

Trouwens is Serge een enorm goede co-commentator, vorig jaar ook al bezig gehoord tijdens ronde van Zwitserland. Die mogen ze van mij snel opwaarderen. Of meer uitzendingen op Pickx+ is voor mij ook goed :p

Woensdag Algarve met hun 10 Portugese continentale ploegen die je voor het rest van het jaar nergens ziet, met hun goede vitamientjes.

Laatst bewerkt:
Wanty gaat ook voort op het elan van het einde van vorig seizoen. Morgen gaan die ook al aan 4 overwinningen zitten, en misschien wel het belangrijkste voor hun, die pakken zomaar even meer dan 500 punten op een paar dagen, het equivalent van een monument winnen.

Net als Arkea staan ze nu wel heel veel voor op Cofidis en zeker LTS, wordt bijna mission impossible voor de Lotto.

Serge Pauwels heeft er tijdens de Provence ook een hele uitleg over gedaan op Pick+, hij was toch grotendeels akkoord met het betoog van Froome. Ik hecht toch veel waarde aan de insteek van zo'n profs.

+1, vind dat je zo een meningen echt wel serieus mag nemen. En het is gewoon correct wat Froome zegt hé, die TT fietsen zijn geen fietsen waarmee je je veilig op de openbare weg kunt bevinden. Gezien de toenemende veiligheid voor wielrenners lijkt dit me zeker een discussie waard.

https://sporza.be/nl/2022/02/13/chr...ts-gebruik-wegfiets-in-tijdrit~1644744480532/

Froome ijvert voor het afschaffen van tijdritfietsen op de weg.
Je kan eruit begrijpen dat hij het op een gesloten circuit zou willen hebben i.p.v. op de weg met vele obstakels (mensen, verkeersborden, geparkeerde auto's,...).
Nogal bullshit imo. Op een wegfiets ga je quasi even snel. Gevaar is overal. Net als Dan. Martin het zei vorig jaar. Stop er dan mee, als het te gevaarlijk is voor je.
Heeft hij ook een oplossing voor het positioneren naar een heuvel / berg, met waanzinnige manoeuvres en snelheden?
Tenzij hij bedoelt dat het zicht minder is, omwille van de aerodynamische houding om met je hoofd ineengedoken te zitten en af en toe een blik te werpen op de weg, maar dan nog, dat is je eigen keuze. Je verliest er wat seconden door als je constant op de weg zit te loeren, maar het is veiliger.

Bernal kon evengoed met een wegfiets tegen de bus zijn geknald, dus die vlieger van Froome gaat niet op.
Zonder tijdritfietsen verliezen coureurs zoals Evenepoel heel wat voordeel tegenover wattagemonsters zoals Ganna, veronderstel ik.

Froomey, toch...
Ik ga niet zeggen dat pro afschaffen ben maar het is toch iets om over na te denken...

Zoals al aangehaald door anderen is het verschil tussen een wegfiets, waar eigenlijk altijd met de handen aan de remmen rijdt en een TT-fiets, waar je in de beugel kansloos bent als er plots voor je iets gebeurt waarop je niet rekent is dag en nacht. En dan spreek ik eigenlijk nog zuiver over remmen, dan neem ik de factor balans niet eens in acht. Ik weet alvast zeer goed het verschil tussen de balans op mijn MTB met brede flatbar en het veel smaller stuur van mijn koersfiets.

Ik kan mij in België eigenlijk quasi geen enkele plaats voorstellen waar je zonder gevaar pakweg een halfuur kan knallen. De enige plaats die ik mij voor de geest kan halen (net over de grens dan) waar je zoiets veilig kan is bv van Prosperpolder naar Terneuzen volledig langs het verdronkenland/Westerschelde. Daar kan je quasi heel de tijd gewoon rechtdoor rijden zonder dat er ooit iets in je weg gaan komen dat je niet 2 minuten van tevoren al kan zien aankomen.

Tis moeilijk om u voor te stellen dat het aan banden gelegd wordt maar hij heeft wel gelijk dat het eigenlijk alles behalve veilig is van men zo'n gevaarte de openbare weg op te gaan.

@Reverz op circuit van zolder he
True, afgesloten circuits inderdaad... maar dan haal je het gegeven dus wel van de openbare weg af.
Ik weet ook niet of Froome zen end game echt is van TT bikes te bannen maar soms moet je starten met een extreem voorstel om nadien een verzwakte versie als "perfect redelijk" goedgekeurd te kunnen krijgen. Terwijl als je opent met die gematigde versie die als te extreem wordt gezien...

Je kan idd wel eens een circuit doen maar toppers rijden er wekelijks mee.
Ik herinner me dat vorig jaar een topcoureur in het tijdrijden had gezegd / beweerd dat hij zijn tijdritfiets voor een lange tijd niet meer had aangeraakt, tot hij zich wel moest voorbereiden op een komende belangrijke TT. Als eentje het zegt...
Woensdag Algarve met hun 10 Portugese continentale ploegen die je voor het rest van het jaar nergens ziet, met hun goede vitamientjes.
:nono:. Onschuldig tot het tegendeel is bewezen.

"Is tijdrijden, zoals Froome beweert, gevaarlijk op de openbare weg? "Ja, absoluut", zegt Campenaerts."

Dat stuk zegt genoeg imo. Rijden in de beugel op een niet afgesloten circuit of op een baan waar je niet constant 10-15s voor u uit kan kijken is eigenlijk levensgevaarlijk.

Je verwart met de Volta a Portugal denk ik!
Wat daar gebeurt is echt te gek voor woorden. Een plek waar de tijd is blijven stilstaan in de jaren 90 al is het tegenwoordig wat braver.

Je verwart met de Volta a Portugal denk ik!
Wat daar gebeurt is echt te gek voor woorden. Een plek waar de tijd is blijven stilstaan in de jaren 90 al is het tegenwoordig wat braver.
Is dat niet een beetje overdreven?
Het lijkt me logisch dat je in eigen land voor eigen volk wel altijd net dat beetje beter kan presteren.

Is dat niet een beetje overdreven?
Het lijkt me logisch dat je in eigen land voor eigen volk wel altijd net dat beetje beter kan presteren.
Dit. Er is geen enkele WT prof hier 100%, die Portugezen pieken hiernaar. Het is niet dat de marges zó gigantisch zijn. Natuurlijk zitten er altijd cowboys tussen, net als in Turkije.

Dat gezegd zijnde: poeh, wat een zwak veld. Ineos en QS komen hier met een stevig blok aan de start. Jumbo en UA stellen Foss en McNulty op maar starten maar met 5. Voor de rest is het vooral huilen met de pet op.
Pidcock gaat 2 keer niks zijn vermoed ik, is er na dat WK tussenuit geweest. Thomas gaat zich hier niet te moe voor maken denk ik, het zal bij Ineos vooral van Hayter moeten komen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan