Wielervoorjaar 2022 | Aanloop naar het echte werk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb dat programma van Evenepoel eens bekeken. Eindelijk hebben ze het door. Als er één koers is waar hij moest starten, was het wel de Ronde van het Baskenland. Da's een koers op zijn terrein, met als tegenstand de grote kampioenen van dat terrein, niet op tv in Vlaanderen (wel op Eurosport uiteraard) en bovenal vol in de voorjaarsperiode wanneer de ogen van wielerminnend Vlaanderen op Van Aert en van der Poel (🤞) gericht zijn en dus eender wat Evenepoel ook doet de dag nadien al vergeten is op sociale media omdat speculatie over de vorm van Yves Lampaert in aanloop naar Parijs-Roubaix voor de Vlaming meer voorpaginanieuwswaardig is dan de Ronde van het Baskenland.

Eindelijk snappen ze het.

Ook alle Druivenkoersen, Rondes van België en andere Brussels Cycling Classics zijn weggeveegd uit dat programma. Heb ik het woord 'eindelijk' al laten vallen?
Je weet toch ook waarom die kleinere koersen vorig jaar op zijn programma stonden neem ik aan? Vorig jaar was een overgangsjaar na zijn zware blessure en lange revalidatie. Had helemaal geen zin om hem na die Giro in de grotere koersen te laten starten op dat moment.
 
Je mist volgens mij het punt dat ik zelf (onduidelijk) heb overgebracht. :p Het gaat mij -behalve de Giro, dat was compleet achterlijk- totaal niet om de 'grootte' van de wedstrijden. Ik vind Burgos of Algarve zeker niet 'te klein'. Dat zijn mooie koeren waar steevast toppers starten. De Ronde van Polen was ideaal om op World Tour niveau buiten de schijnwerpers te kijken wat hij waard was. In de planning van 2020 zat een mooie lijn.

Het ging er mij vooral om dat zo'n Ronde van België, Druivenkoers of Eneco Tour een buitenaardse druk met zich meebracht, dat werd in zijn eerste profseizoen duidelijk. In 2019 zelf kon je het niet weten en in 2020 is het al bij al goed aangepakt. Vorig jaar was planningsgewijs 1 groot drama en met die 'eindelijk' doelde ik erop dat ze vorig jaar fout na fout bleven maken.

Starten in de Giro (met verwachtingen?) was gewoonweg dom. Als je vervolgens een hoop koersen in België plant waar je bij wijze van spreken 100 Vlaamse journalisten had rondlopen en Remco telkens dé favoriet was (wat dit seizoen bv. in de Waalse Pijl of LBL dit seizoen hopelijk niet het geval is) dan is de koers slechts bijzaak. Tot nu toe zie ik behalve de Brabantse Pijl zo geen koersen op het programma staan. Da's hen vergeven, dat is zijn thuiskoers en die past natuurlijk perfect in het programma.

Er bestaan genoeg rondes (zoals Noorwegen, Denemarken, San Juan, Polen, Algarve, Burgos, ...) en eendagskoersen (Coppa Bernocchi,...) waar hij kon starten zonder ongewild in een mediastorm te belanden en zich op de wedstrijd zelf kon richten. Rijden in andere koersen dan de Waalse Pijl of LBL in België hadden ze de eerste jaren na 2019 gewoon niet meer mogen doen.
 
Je moet dat in zijn context zien hé. Zoals gezegd was er op dat moment beslist om de rest van 2021 als overgangsjaar te beschouwen, als voorbereiding op 2022. Tijdens en na de Spelen zat hij blijkbaar in een mentale dip. Hij was ook al maandenlang amper thuis geweest hé: stages, giro, stage, Spelen. Hij had wellicht net behoefte aan een langere periode thuis zijn, niet om nog eens wekenlang in het buitenland te gaan koersen. Die kleinere koersen in eigen land waren daarvoor ideaal. 's Ochtends thuis vertrekken, koersen en 's avonds weer naar huis, dicht bij familie en vriendin. Ik denk niet dat er toen een buitenaardse druk op hem lag om die specifieke koersen te winnen hoor. Waarom denk je dat? De aandacht kwam er vooral omdat hij meteen weer een typische Evenepoelsolo uit de benen schudde. Als hij had beslist om die wedstrijden gewoon in de buik van het peloton af te werken zou er niet veel aandacht aan besteed zijn denk ik. Maar ja, de aard van het beestje...

En dan nog los daarvan: de bedoeling van een wielerploeg is ook wel een beetje (!) om reclame te maken voor de sponsors. Je grootste uithangbord bewust weghouden van je grootste afzetmarkt is niet zo'n strak businessplan.
 
Als er nu 1 ploeg is die een veelboud aan uithangborden heeft (in Vlaanderen!), dan is het toch wel Quickstep zeker? :D
Dus met die laatste paragraaf ben ik het zeker niet eens.

Overigens kan ik me wel vinden in Eland z'n gedachtengang. Hoewel ik wel vrees dat het credo binnen de Vlaamse sportmedia is: "waar Remco gaat, gaan wij." Natuurlijk is dat makkelijker in België of buurlanden, maar toch. Ge weet niet wat de HLN's van deze wereld over hebben om Remco als eerste voor de micro te trekken, waar ie ook rijdt en wat ie ook presteert.
 
Zou Evenepoel een goeie winter hebben gehad?
:clap:
Kleine (hopelijk niet) mindere noot te bespeuren. Evenepoel gaf zelf aan dat hij zijn beste waardes trapte op training en kan direct koersen op zijn beste niveau. Zou hij misschien te vroeg in vorm zijn? We zullen zien in Tirreno om daar een definitief oordeel over te vellen.
 
Kleine (hopelijk niet) mindere noot te bespeuren. Evenepoel gaf zelf aan dat hij zijn beste waardes trapte op training en kan direct koersen op zijn beste niveau. Zou hij misschien te vroeg in vorm zijn? We zullen zien in Tirreno om daar een definitief oordeel over te vellen.

Op zijn leeftijd lijkt het me niet abnormaal dat hij nog vooruitgang boekt. Je moet ook al 2 jaar teruggaan om een normale winter te vinden bij hem dus dan speelt de rol van leeftijd nog meer. Dus ik maak me niet al te veel zorgen dat hij te vroeg in vorm of zo zou zijn.
 
Hopla, er is er eentje recht door gegaan in de afdaling en het is niet Remco!

Edit: David Dekker, en hij is gelukkig zelf weer naar boven gekropen.
 
Amai Jakobsen. Hij zou nog tijd hebben gehad om van zijn fiets te springen en zijn fiets op de schouder te nemen, hij zou nog steeds winnen met een fietslengte.
 
Geweldig, Remco die de sprint mee aantrekt en Jakobsen die met zware overmacht wint.
Duidelijk te zien waar het trainingskamp rendeert :p
 
Die Wanty leadout :biglaugh:
Pasqaolon met Jakobsen in zijn wiel en Kristoff kan dan gewoon niet volgen.

Ik wil snel Jakobsen vs. Ewan zien, maar zal wel even duren zeker?

Quick Step 5 op 5 aan het eind van de week? :biglaugh:
 
Tim Declerq die gewoon met de beste klimmers in de Saudi tour omhoog kruipt :bow: (Toch voor even)


Wat een klim ook :love:
 
Laatst bewerkt:
Tim Declerq die gewoon met de beste klimmers in de Saudi tour omhoog kruipt :bow: (Toch voor even)


Wat een klim ook :love:
En vooral een Belgische winnaar, nog maar net 22 geworden. Toch een fameuze prestatie.

En alweer de vierde overwinning van Lotto-Soudal met 4 verschillende coureurs. Ook in de pole voor de eindzege nu.
 
Haha, wat een geniale rit was dat. Waaiers, een loeisteile klim waar je enkel zigzaggend boven raakt en dan nog 8 kilometer tijdrijden naar de streep op een plateau in de woestijn. De toppers zijn hier dan wel niet aanwezig maar toch een héél sterke prestatie van de jonge Van Gils.
 
Amai wat is dat allemaal. Ze zijn bij Lotto hetzelfde water beginnen drinken als bij Quickstep zeker? :unsure:

Ze lijken bij Lotto nu toch wel een vrij goede, jonge lichting te hebben. Het helpt misschien ook dat ze vrij kunnen koersen en minder vaak vasthangen aan een kopman.

Kijken of ze de lijn kunnen doortrekken naar de topkoersen.
 
Geniale rit, prachtige winnaar. Zwak deelnemersveld misschien wel, maar Van Gils rijdt toch maar mooi Bagioli uit het wiel en verliest eigenlijk nauwelijks tijd bergop op mannen als Buitrago and Costa die vanuit het peloton kwamen. Zeer sterke prestatie en heel belangrijk voor Lotto.

Ik kan die Saudie Tour qua parcours wel smaken eigenlijk. Zandstormpje, 100% kans op waaiers, een heerlijke beklimming, prachtige uitzichten.

Kijken of ze de lijn kunnen doortrekken naar de topkoersen.

Daar is het natuurlijk niet echt aan iemand als Van Gils. Goeie stap dat Lotto heeft gemaakt om sinds vorig jaar wat meer kleinere rondjes mee te pikken zodat die jonge getalenteerde (het zijn talenten, maar geen toptalenten) niet meteen enkel op WT niveau moeten rijden. Dat is niet altijd even goed voor de moraal en ook niet voor de UCI punten.
 
Als er nu 1 ploeg is die een veelboud aan uithangborden heeft (in Vlaanderen!), dan is het toch wel Quickstep zeker? :D
Dus met die laatste paragraaf ben ik het zeker niet eens.
En welke uithangborden zouden dat dan wezen? Laat ons een kat een kat noemen, Remco zorgt op zichzelf voor 10 keer de media exposure dan de andere 29 renners in die ploeg samen. Zelfs Alaphilippe komt niet eens aan zijn enkels, laat staan iemand als Asgreen die, met alle respect, het charisma heeft van een dwijl. Voor mij geen probleem overigens maar als je er rationeel naar kijkt genereert Remco meer media aandacht door gewoon aan de start te staan in Valencia dan Alaphilippe door wereldkampioen te worden... je moet eens kijken hoeveel artikels er op Sporza staan over Remco in Valencia... 5? Het is vandaag pas de 3de rit hé. Geen enkele renner speelt dat klaar, zelfs Van Aert niet.

Daar is het natuurlijk niet echt aan iemand als Van Gils. Goeie stap dat Lotto heeft gemaakt om sinds vorig jaar wat meer kleinere rondjes mee te pikken zodat die jonge getalenteerde (het zijn talenten, maar geen toptalenten) niet meteen enkel op WT niveau moeten rijden. Dat is niet altijd even goed voor de moraal en ook niet voor de UCI punten.
Het hoeft daar ook niet per sé van mannen als Van Gils te komen daar maar het is een wereld van verschil als ik die mannen plots hun koerske winnen. Cru gezegd, als elke renner in je ploeg een koers wint op een jaar win je 30 stuks hé. Das voor quasi alle ploegen een geslaagd seizoen als daar links en rechts een paar WT koersen tussen. I know, dat is hypothetisch en gebeurt niet maar zelfs als je halve ploeg 1 koerst wint en je kopmannen tekenen voor een 5-6 stuks op zo'n seizoen dan dikt het totaal ook vrij vlot aan. Van Ewan mag je er in een normaal jaar toch een 10-tal verwachten.
Zonder accidenten heeft Lotto morgenavond 5 zeges, met een beetje chance 6 als Ewan morgen ook de sprint nog eens regelt. Das de helft van wat ze vorig jaar op een heel seizoen winnen en het seizoen moet eigenlijk nog beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Knap zeg! Hopelijk kan Van Gils nog wat laten zien dit seizoen.

De tegenstand was nu ook niet geweldig (Bagioli is toch geen klimmer, maar eerder een renner als Aranburu?), maar dan nog maakt hij het wel heel sterk af. Op het vlakke heeft hij ook meer dan zijn duit in het zakje gedaan.

Met die 4 zeges (zij het in .1-koersen) staat Lotto terug virtueel op een veilige plek zeker?
 
Met die 4 zeges (zij het in .1-koersen) staat Lotto terug virtueel op een veilige plek zeker?

Nee, bijlange nog niet (700tal punten in te halen). Die stonden na vorig seizoen echt ver achter en Arkea (de ploeg die ze eigenlijk moeten inhalen) is ook goed beginnen.
Ritoverwinningen in een 2.1 rittenkoers leveren ook zo goed als geen punten op. Als Van Gils het klassement morgen binnenhaalt, levert dat wel een goed aantal op waardoor ze weer wat dichter sluipen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan