Wielerseizoen 2021

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kan ook zijn dat onze regels veel te complex zijn waardoor buitenlanders er geen hol meer van verstaan. Ik vind het alvast geen positieve reclame voor dit land.
De Oostenrijkers reden op de ring van Leuven in tegengestelde richting. Dit heeft niets te maken met complexe regels. De Oostenrijkse entourage had op zijn minst op voorhand eens kunnen kijken naar de situatie. Heel gemakkelijk om het op "ons land" af te schuiven.

Kan ook zijn dat onze regels veel te complex zijn waardoor buitenlanders er geen hol meer van verstaan. Ik vind het alvast geen positieve reclame voor dit land.
Euh we spreken hier over een Deen en een Oostenrijkse. Die zijn heus wel bekend met haaientanden, een omgekeerde driehoek, en rechts op de rijbaan fietsen. Hoe spijtig ook de gebeurtenissen zijn.

Euh we spreken hier over een Deen en een Oostenrijkse. Die zijn heus wel bekend met haaientanden, een omgekeerde driehoek, en rechts op de rijbaan fietsen. Hoe spijtig ook de gebeurtenissen zijn.
En dan nog... hier wordt een fout direct keihard afgestraft. In Denemarken & Oostenrijk blijkbaar niet. Neemt niet weg dat dit absoluut geen veilig land is, en dan mag je nog 10.000 regels verzinnen. Menselijk brein is niet op aangepast om op 17.000 dingen tegelijkertijd te letten.

En FYI dit ook nog eens... https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...es-in-gent-door-fietsongevallen-op-tramspore/

En dan nog... hier wordt een fout direct keihard afgestraft. In Denemarken & Oostenrijk blijkbaar niet. Neemt niet weg dat dit absoluut geen veilig land is, en dan mag je nog 10.000 regels verzinnen. Menselijk brein is niet op aangepast om op 17.000 dingen tegelijkertijd te letten.

En FYI dit ook nog eens... https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...es-in-gent-door-fietsongevallen-op-tramspore/
Die sporen zijn gevaarlijk ja, maar door oplettend te rijden / te anticiperen kan je veel voorkomen.
Denk toch het merendeel jonge studenten die met andere dingen bezig zijn dan te sturen en kijken waar ze naartoe willen.

Kwam gisteren op een fietspad richting station Roeselare, 5 tieners wandelen op het fietspad naast elkaar, ik kwam af ( we gingen elkaar kruisen ) en ze zagen mij niet?? Dan maar de bel gebruikt en ze verschoten zich dood. Maw totaal niet bezig wat er voor hun afspeelt.... Als dat al teveel gevraagd is.

Die sporen zijn gevaarlijk ja, maar door oplettend te rijden / te anticiperen kan je veel voorkomen.
Denk toch het merendeel jonge studenten die met andere dingen bezig zijn dan te sturen en kijken waar ze naartoe willen.

Kwam gisteren op een fietspad richting station Roeselare, 5 tieners wandelen op het fietspad naast elkaar, ik kwam af ( we gingen elkaar kruisen ) en ze zagen mij niet?? Dan maar de bel gebruikt en ze verschoten zich dood. Maw totaal niet bezig wat er voor hun afspeelt.... Als dat al teveel gevraagd is.
Ik weet het, bepaalde fietsers (en niet alleen fietsers: voetgangers, autobestuurders, etc.) zouden ook keer wat meer moeten inzetten op hun veiligheid en qua rijgedrag. Alleen, ik ben absoluut geen voorstander van dan torenhoge boetes voor jonge studenten te gaan toepassen, want uiteindelijk ... zien we dat het niets oplost, en dat het alleen lukraak een aantal studenten eruit neemt, die niet anders zijn tov hun medestudenten. Idem dito voor die mondmaskers, wat was dat voor belachelijk iets.

Ze zouden beter een keer in de aula's zelf of in de hoge scholen een keer een moment organiseren rond verkeersveiligheid, en meerdere herhalingssessies inplannen, ook op de middelbare scholen. Maar daarnaast moet men er ook voor zorgen dat de veiligheid ook daarnaast verhoogt (zoals bvb. die rails aanpakken, meer fietsvriendelijkheid in het land). En ben ik ook voorstander van een rijbewijs dat elke 10 jaar opnieuw gehaald moet worden + background checks.

Probleem is ook, je kan dat 99% van de tijd doen, maar 1% onoplettendheid of een dag niet in huw haak zijn kan ook al fataal zijn.

Bent u recent nog in Oostenrijk geweest? Ik kan u zeggen dat de fietsfrastructuur in het Salzburgerland alvast om te huilen is. Hoe dat in de rest van Oostenrijk is dat weet ik niet maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat niet veel beter is. Dus daar moeten ze niet teveel van zeggen.

Also: je moet dingen gewoon in de correcte context plaatsen. België en zeker Vlaanderen is gewoon super dicht bevolkt, dat is geen voordeel op gebied van verkeersveiligheid en de lintbebouwing helpt het helemaal omzeep.

Maar euh, niet voor het één of het ander maar hoe vaak zien we artikelen in het nieuws van renners die overhoop gereden worden in Spanje en/of Italië?

In je andere post haal je trouwens een aantal goeie punten aan maar een ander deel van het probleem bij schoolgaande jeugd is ook dat zij niet kunnen inschatten hoe een auto reageert. Toen ik de eerste jaren met de auto reed heb ik heel vaak gedacht "holy shit, wat die gast hier doet is le-vens-gevaarlijk" terwijl ik heel goed besefte dat ik op mijn 14, 15, 16 exacte hetzelfde soort maneuvers maakte zonder goed te beseffen hoe gevaarlijk dat wel was, mede in de hand gewerkt door het feit dat je dus niet de ervaring hebt van zelf achter het stuur van een auto te zitten.

Laatst bewerkt:
Ik weet het, bepaalde fietsers (en niet alleen fietsers: voetgangers, autobestuurders, etc.) zouden ook keer wat meer moeten inzetten op hun veiligheid en qua rijgedrag. Alleen, ik ben absoluut geen voorstander van dan torenhoge boetes voor jonge studenten te gaan toepassen, want uiteindelijk ... zien we dat het niets oplost, en dat het alleen lukraak een aantal studenten eruit neemt, die niet anders zijn tov hun medestudenten. Idem dito voor die mondmaskers, wat was dat voor belachelijk iets.

Ze zouden beter een keer in de aula's zelf of in de hoge scholen een keer een moment organiseren rond verkeersveiligheid, en meerdere herhalingssessies inplannen, ook op de middelbare scholen. Maar daarnaast moet men er ook voor zorgen dat de veiligheid ook daarnaast verhoogt (zoals bvb. die rails aanpakken, meer fietsvriendelijkheid in het land). En ben ik ook voorstander van een rijbewijs dat elke 10 jaar opnieuw gehaald moet worden + background checks.

Probleem is ook, je kan dat 99% van de tijd doen, maar 1% onoplettendheid of een dag niet in huw haak zijn kan ook al fataal zijn.
Geef ik je 100% gelijk in. Zou al een pak ongevallen schelen, maar ze zijn hier zo slim niet om te investeren in sensibilisering en aanpassingen.

En wat dat ze ook eens mogen doen... is iets doen tegen die fietsdieven. Die worden nooit aangepakt of gezocht. Dat soort mensen worden nooit bestraft, maar een fietser dat op zijn gsm tokkelt, krijgt dan wel de rekening voorgeschoteld (of zijn mondmasker vergeet of whatsoever). Dat wordt hier al allemaal als normaal gezien.

Bent u recent nog in Oostenrijk geweest? Ik kan u zeggen dat de fietsfrastructuur in het Salzburgerland alvast om te huilen is. Hoe dat in de rest van Oostenrijk is dat weet ik niet maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat niet veel beter is. Dus daar moeten ze niet teveel van zeggen.

Also: je moet dingen gewoon in de correcte context plaatsen. België en zeker Vlaanderen is gewoon super dicht bevolkt, dat is geen voordeel op gebied van verkeersveiligheid en de lintbebouwing helpt het helemaal omzeep.

Maar euh, niet voor het één of het ander maar hoe vaak zien we artikelen in het nieuws van renners die overhoop gereden worden in Spanje en/of Italië?
Ik denk toch dat we van bvb. Nederland en Denemarken kunnen leren. Dit is een dichtbevolkt land. Dan mag daar ook wel iets mee gedaan worden hé natuurlijk. Ruimtelijke ordening is een ander probleem, maar voor fietsveiligheid in Gent en Leuven heeft dat weinig te maken met RO. En het is ook niet dat een stad van 0 wordt opgebouwd. Gent staat er al 2000 jaar waarschijnlijk, dus. De mensen die toen de stad hebben opgebouwd, hebben de structuur ervan bepaald (en generaties erna). Sindsdien wordt er alleen maar bijgebouwd. Je kan moeilijk de hele stad afbreken en weer opbouwen, aangepast aan een 21ste eeuwse stratenplan.

Dat heeft dus echt geen enkele meerwaarde, die vrouwen gaan alleen in het wiel zitten.

Het is geen korfbal hé.
Er is toch niets mooier dan wielrenners zien sterven in het wiel :LOL:

Ivm met verkeersregels ,je moet toch altijd +/- de verkeersregels kennen van het land waar je naar toe gaat. Zeker als je gaat deelnemen aan het verkeer. In sommige landen mag je met uw auto's door het rood rijden (om rechts af te slaan), in andere landen is het toegelaten om met de fiets op de autosnelweg te rijden,...

Ik vind wel dat er traagjes maar toch verbetering aan het komen is in de veiligheid van het fietswegennet.
Meestal ligt het toch aan omstandigheden, gisteren zelf ook bijna weer omver gereden.

Ik rij op het fietspad (langs een file door een rood licht verderop).
Een auto die de weg oversteekt om een kleinere straat in te rijden (wij hadden voorrang dus , maar wij zijn dus niet goed zichtbaar doordat net een hogere auto het zicht blokkeerde, Gelukkig goede remmen en reflexen.

Fietspad was veilig en breed, regels duidelijk , gewoon omstandigheden...

Het is geen probleem van infrastructuur maar van mentaliteit.
In Spanje is er geen infrastructuur maar daar passen de automobilisten tien keer meer op dan in België. Als ze je daar niet veilig kunnen passeren dan blijft men geduldig achter je rijden. Als ze dan passeren dan houden ze tenminste anderhalve meter afstand. Daar voel je de haat niet zoals hier in België.

Tof.

Muur van Kigali zou een soort lokale Muur van Geraardsbergen zijn.

cd543fa0-40f0-11e9-abcc-02b7b76bf47f.jpg

Tof inderdaad. Ik hoop enkel dat we in de marge van dat WK geen negatieve berichtgeving krijgen over schendingen van de mensenrechten etc.

Het is geen probleem van infrastructuur maar van mentaliteit.
In Spanje is er geen infrastructuur maar daar passen de automobilisten tien keer meer op dan in België. Als ze je daar niet veilig kunnen passeren dan blijft men geduldig achter je rijden. Als ze dan passeren dan houden ze tenminste anderhalve meter afstand. Daar voel je de haat niet zoals hier in België.
Het komt van twee kanten, maar het is inderdaad zo. Hoe veel "ergernis" er is tegen autovrije zones, is hier ook niet normaal. De Vlaming is een enorme motorist, en ziet de auto als zijn vrijheid. Maar aan de andere kant is het nog veel praktischer, en zoals ik zeg als er op een straal van 5 km geen winkel of bankautomaat is, maar ze bouwen daar wel de sociale woningen of oudere mensjes wonen daar, dan is het alleen maar vragen voor miserie en problemen. Overvolle banen, onbegrip en frustratie heerst over onze wegen.

Mensen in een auto die op hun gsm tokkelen, gefrustreerd bumperrijden omdat ze een deadline op het werk moeten halen, tegenover 4 tienermeisjes die naast mekaar giechelend al wachelend fietsen, 9 kansen v/d 10 ook met een telefoon, is vragen om accidenten. Of wielert(o)er(ror)isten die ook totaal niet aan de kant gaan als iemand moet passeren. Het komt elke dag meermaals voor als je je op de baan begeeft. En het zijn voetgangers, dat oversteken in stedelijke gebieden op een provincieweg terwijl je duidelijk ziet dat er een auto komt, alsjeblieft zeg, en dan verwacht men dat een auto nog tijdig kan stoppen... . En op dat vlak zijn het niet alleen jongeren, maar oudjes ook.

Exclusieve fietswegen kan het probleem al wat verhelpen, maar is ook allemaal niet zo eenvoudig in dit - al volgebouwd land.

De fietsinfrastructuur in Vlaanderen is al wel een heel stuk verbeterd tov 10-20 jaar geleden, maar als je dan eens een week in Nederland gaat fietsen merk je pas op hoe gigantisch het verschil wel niet is. Daar zie je dat er echt is over nagedacht en dat je als fietser zo ver mogelijk van het gemotoriseerd verkeer wordt gehouden, terwijl je in België vaak al blij mag zijn dat je een moordstrookje langs de weg hebt en dus niet op de weg moet fietsen.

Zeg mannen, dat fietspad langs de binnenring, daar staat volgens mij nergens een verbodsbord dat ge niet in de richting moogt rijden die de Oostenrijkse heeft gereden, toch niet als ge van de Wijnpers komt. Ik ben er al 2x langs gelopen in die richting en als ge het niet kent, snap ik dat ge wel zo fout kunt rijden. Anderzijds voelt het natuurlijk levensgevaarlijk om langs een baan van 70 in die richting te fietsen 😁

Zeg mannen, dat fietspad langs de binnenring, daar staat volgens mij nergens een verbodsbord dat ge niet in de richting moogt rijden die de Oostenrijkse heeft gereden, toch niet als ge van de Wijnpers komt. Ik ben er al 2x langs gelopen in die richting en als ge het niet kent, snap ik dat ge wel zo fout kunt rijden. Anderzijds voelt het natuurlijk levensgevaarlijk om langs een baan van 70 in die richting te fietsen 😁
De situtie daar ken in niet, maar er staat toch nooit een verbodsbord bij een fietspad links van de weg.

Daar staat toch een blauw bord met witte pijl naar links? En volgens Google maps ook een verbodsteken.

104 Mechelsevest

Daarnaast is bij mijn weten een fietspad altijd in dezelfde rijrichting van auto's tenzij anders aangegeven

Gisteren stonden daar alvast extra borden (maar wss na ongeval geplaatst), vandaag niet gepasseerd heb wel de lus gedaan met MTB maar boven was het heel onduidelijk of je naar rechts, rechtdoor of links moest als wielertoerist en iedereen ging links (die seingever gaf dat ook aan) dus maar gevolgd (hingen ook pijlen) maar dan maar doorsteek naar Kruidtuin gemaakt ipv de ring/capucijnevoer te doen
Zelfs met MTB was ik overal snel boven, heb wel veel mensen op koersfiets ingehaald :laugh:

Tijdens officiële parcoursverkenning reden er ook toeristen/ezc mee dat snap ik dus niet

Laatst bewerkt:
Tijdens officiële parcoursverkenning reden er ook toeristen/ezc mee dat snap ik dus niet
Nee ik ook niet. Ik heb gezien hoeveel volk er aan ohl stond, ze stonden 500m ver aan het schuiven om in te schrijven 🤯. Er moet echt een massa volk op dat parcours geweest zijn.

En wat dat ze ook eens mogen doen... is iets doen tegen die fietsdieven. Die worden nooit aangepakt of gezocht. Dat soort mensen worden nooit bestraft, maar een fietser dat op zijn gsm tokkelt, krijgt dan wel de rekening voorgeschoteld (of zijn mondmasker vergeet of whatsoever). Dat wordt hier al allemaal als normaal gezien.

Meteen werk van gemaakt!

"Fietsen van nationale wielerploeg van Litouwen gestolen én teruggevonden"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan